hoe herken je een "goede" hoefsmid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 22:02

als paardeneigenaar heb je onlosmakelijk te maken met de hoefsmid. bij een stal terechtgekomen waar meerdere paarden staan met een "vaste" hoefsmid, lag het voor de hand mijn paard ook door hem te laten behandelen, ook omdat doorgaans een hoefsmid het de moeite niet vindt om voor één paard langs te komen. nu blijkt dat hij, ik noem geen naam, zijn werk niet goed doet. deze wijsheid heb ik van de dierenarts die mijn paard op kreupelheid heeft onderzocht. volgens zeggen zeker niet van een eenmalige behandeling. hoe kunnen wij "leken" beoordelen of een hoefsmid goed is of niet. je denkt je toch aan zo'n persoon te kunnen optrekken. je zou toch moeten kunnen zeggen: hij/zij heeft er voor geleerd en het beroep ervan gemaakt een paard optimaal op de benen te zetten/houden. bij voorbaat dank voor jullie reacties



* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 12:54

Ik sta bij een pensionstal en daar hebben we ook een vaste hoefsmid. Hij is namelijk ook de vader van de pensionhoudster. Maar ik heb het geluk dat hij zijn werk heel goed doet en ook heeel aardig is.

Misschien kun je bij andere mensen van de rijvereniging rondvragen wat die voor hoefsmid hebben? Bestaat er ook niet zoiets als een keurmerk voor hoefsmeden?

Succes!

Gerjanne
Berichten: 65
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Heerde Gld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 12:30

Bij iedereen informeren lijkt mij het beste. ik zelf woon valk bij een stoeterij en heb de zelfde hoefsmid als hun. als je veel mensen vraagt hoor je vaak alle negatieve en positieve dingen. succes

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 12:37

Veel vragen stellen (over allerlei dingen van paardenhoeven) aan je hoefsmid is ook goed. Die van ons is in het buitenland zijn opleiding gaan genieten *LOL* .

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 12:59

Beste bokkers

Wederom heb ik erg lang gewacht om op dit onderwerp te reageren omdat ik mijn kolega's niet allemaal ken en omdat ik weet dat er natuurlijk snel allerlij verhalen over de hoefsmid de ronde doen.
Dit geld ook voor dierenartsen en trainers en stalhouders enz.

Ik denk dat een goede hoefsmid degene is die je paard tot in lengte van dagen goed laat lopen en als er al eens een keer iets bijzonders aan de hand is, daar ook een gepaste oplossing voor weet.

Verder denk ik dat een hoefsmid betrokken moet zijn bij nieuwe ontwikkelingen in de markt en ook geïntresseerd moet zijn in de prestaties van het paard.

Bij mijn introductie is gesproken over het feit dat ik een vakidioot ben. Voor mij is dat een compliment.
Ik wil persé tijd investeren in het bij de tijd blijven.
Als me dat niet meer lukt dan heb ik waarschijnliojk te veel klanten en bestaat het risico dat mijn werk ga afraffelen met verlies van kwaliteit als gevolg.

Ben nu ook met een paar andere hoefsmeden bezig om een soort van kwaliteitscontrole op te zetten waarbij we een waardering aan elkaars werk gaan geven niet in de vorm van een cijfer maar als een vraag, waarbij er een dicussie ontstaat en dus mensen gaan nadenken. Ook de Nederlandse vereniging van hoefsmeden is al geruime tijd iets dergelijks aan het ontwikkelen. Heeft geloof ik een paar maanden geleden iets over in de Hoefslag gestaan.

Kortom ik denk dat als je alleen maar paarden bekapt en beslaat en verder nooit iets leest of een seminair bezoekt over je werk, ben je niet goed genoeg bezig.

Maar vraag gerust aan je eigen Hoefsmid wat voor opfriskursussen hij allemaal volgt. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-01 13:44

geef mij zo’n vakidioot als jij, en nu niet meteen naast je schoenen lopen, grapje.

ik heb wel tips voor de hoge heren hoefsmeden hoe ze spaarzamer met hun tijd om kunnen gaan

vooropgesteld dat er natuurlijk zich altijd situaties voordoen die elk schema in de war gooien

bijvoorbeeld

met de klant afspreken om de hoeveel tijd een afspraak herhaald moet worden die hij afgaande op de informatie in zijn agenda meteen vastlegt, zo voorkom je dat elke klant steeds opnieuw belt met alle kostbare tijd die hierin gaat zitten

ook zouden zij een soort van planning kunnen maken dat zo min mogelijk reistijd tussen bepaalde afspraken zit

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 14:02

Hoi,
Wat was de conclusie van je DA? Volgens mij hebben wij dezelfde hoefsmid en ik moet je eerlijkheidshalve bekennen dat ik ook wel eens twijfel aan zijn kennis en kunde. Ik zou graag een smid willen die de zaken op een wat natuurlijkere wijze benaderd dan "knal er gewoon een ijzer onder". Misschien kunnen we gezamelijk een goede vinden die heeft dan meteen voldoende werk om de reis te maken.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 14:05

Wil: misschien suggesties in de buurt van de Zaanstreek ( mag ook in een PB hoor Haha! )?

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 17:28

Ow, je jut me op, Wil. Mijn hoefsmid gaat regelmatig naar lezingen over allerlei nieuwigheden en theorieën van porfessoren. Hiep hoi! µ
Nu ja, ik was zo al tevreden van mijn hoefsmid, want hij geeft me buiten een beslagen paard ook nog eens een hoop informatie elke keer. *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Icelandshet, Kempi001, lianne125, pippie123, Saaams en 31 bezoekers