Mijn pony heeft TEVEEL energie!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Mijn pony heeft TEVEEL energie!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 11:03

Heey! Ik heb een probleem met mijn pony: Jessica. Ze is superlief en aanhankelijk. Op stal is ze ook heel rustig. In de les (ze is manege-paard) is ze vrij braaf, maar wel pittig. Nou is dat niet zo'n probleem, maar zodra je gaat buitenrijden of lopen of naar de wei gaat, wordt ze helemaal gek. Ze gaat dan stijgeren en galoperen. Meestal is dat na een minuut of 5 over en dan is ze weer rustig en superlief. Nou is het probleem dat Jessica een blessure aan haar benen heeft gehad en daardoor hele zwakke benen heeft. Ze mag nu niet eens meer naar buiten, omdat we bang zijn dat ze zich verwondt. Dat is namelijk pas geleden ook gebeurd toen ze losgebroken was. Ze heeft toen een week kreupel stilgestaan. Je begrijpt denk ik wel dat Jess dolgraag naar buiten wil en daar alles voor over heeft. Ze heeft zo ongeveer elke dag wel een losbraak-poging geprobeerd. Ik vind het op zich niet erg dat ze niet naar buiten mag, maar zij zelf voelt zich verschrikkelijk opgesloten en ze wordt daar heel down van. Dat vind ik zo zielig! Ik hoop dat er iemand is die weet hoe ik mn paardje rustiger kan krijgen!

    Zolang je maar jezelf was, jezelf bent, jezelf blijft.
    Voor altijd.


Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 11:09

Kan ze niet elke dag een paar uurtjes in de buitenbak lopen. Aangenomen dat die er is. Wanneer er geen andere paarden instaan en geen hindernissen kan ze zich ook niet zo snel verwonden. En anders zal ze met beenbescherming om naar buiten kunnen. Normaal ben ik daar geen voorstander van, maar een paard binnen houden is ook wel erg sneu.

Wat betreft dat losbreken zul je heel consequent moeten zijn. Elke keer als je naar buiten gaat (bij voorkeur aan de hand) moet je achter je laten lopen. Wil ze je voorbij stop dan en begin weer van voren af aan. Wanneer je dan bij het land/ de bak bent mag ze niet zomaar naar binnen rennen, draai haar eerst om en beloon haar als ze stil staat. Daarna kun je haar loslaten.

Deze methode werkt heel goed als je heel consequent blijft. Maak er een gewoonte van.


Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 11:31

onwijz bedankt, ik zal het zeker doen!

    Zolang je maar jezelf was, jezelf bent, jezelf blijft.
    Voor altijd.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:59

Geef haar ook een beetje Sedalin, de eerste dagen nadat haar blessure over is. Ze zal rustiger zijn.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 13:40

staat ze nie te hoog in het voer want als je een paard niet terug zet in zn voer die tijd dat tie kreupel is dan springen ze nog net niet door het dak!!
en voor je gaat rijden/buitenrijden effe los gooien werkt echt prima!!

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:54

Linda, Jessica heeft 'dit probleem' altijd al gehad. En de methodes om het op te lossen varieerden van rustig aan doen tot een paar flinke klappen uitdelen. Het is een paardje dat vrij hoog in het bloed staat, daar moet wel rekeing mee gehouden worden. Bovendien wordt er nogal met haar gezeuld: dan weer de lessen in, dan weer prive-pony. Is voor haar ook niet makkelijk.
Als je echt een goede band met haar hebt opgebouwd, moet je het gewoon iedere dag gaan proberen. Het stukje over het terrein en naar het eilandje moet een gewoonte voor haar worden.
Het is wel jammer dat ze niet zomaar los mogen he? De manege paarden dan....
Gr. Esther

...

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:32

sneu voor zo'n paardje hoor als er constant
wat anders met haar word gedaan heel irritant
voor zo'n beesie waarom mogen ze niet los de manegepaarden ?
bij ons mag dat gelukkig wel en zelf doet de stalhouder
het ook een paar x in de week bijv met mesten dan gaan ze
allemaal de bakken in ze mogen alleen niet in de wei dat
vind ik wel heel sneu voor ze alleen als ze vakantie krijgen
dan staan ze wel heel de dag op de wei.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:47

esther82 schreef:
Linda, Jessica heeft 'dit probleem' altijd al gehad. En de methodes om het op te lossen varieerden van rustig aan doen tot een paar flinke klappen uitdelen. Het is een paardje dat vrij hoog in het bloed staat, daar moet wel rekeing mee gehouden worden. Bovendien wordt er nogal met haar gezeuld: dan weer de lessen in, dan weer prive-pony. Is voor haar ook niet makkelijk.
Als je echt een goede band met haar hebt opgebouwd, moet je het gewoon iedere dag gaan proberen. Het stukje over het terrein en naar het eilandje moet een gewoonte voor haar worden.
Het is wel jammer dat ze niet zomaar los mogen he? De manege paarden dan....
Gr. Esther


Nu wel, in de paddock als die vrij is. Moet je het wel even vragen maar ik mag Kyra daar eigenlijk altijd in zetten als ze niet de lessen in hoeft. gelukkig mogen ze dat iig wél... Ach gut Hoe gaat het trouwens met Givar? Lachen

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:31

Ik heb je gepb-t

...

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:50

Oke, mijn mening is: neem een risico en laat haar lekker hele dagen in de wei en minder het biks. imo krijgen de meeste paarden veeeeeels te veel kracht voer. Dat is helemaal niet nodig. De eerste paar keer is een risico, daarna wordt ze veel rustiger en gaat ze er aan wennen. Lekker van 's ochtends vroeg tot 's avonds of zelfs dag en nacht. Als ze af en toe een uurtje naar buiten gaan worden ze helemaal enthousias en willen ze heeeeel graag, waardoor ze onrustig worden. Als ze hele dagen in het land staan zijn ze superrelaxed en heerlijk rustig. Natuurlijk kunnen ze ook gaan rennen. Dat doet die ouwe van mij zelfs! Maar als ze hele dagen in het land staan, doen ze dat wanneer zij dat willen en als ze zich goed voelen. Een paard neemt echt niet zomaar een risico. Als ze maar even naar buiten gaan op een dag, ja, dan moeten ze al hun overtollige energie kwijt in dat ene uurtje. Een paard op het land loopt (wandelt) gemiddeld 40 km in 24 uur. Daar kan geen uurtje losgooien tegen op.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:21

Ja dat is nou net het probleem met jessica. Het is eenmanegepony, ne op de manege waar ze staat mogen ze niet op het land. alleen af en toe in het paddock. Daarom doet ze waarschijnlijk ook zo druk buiten, ze wil best naar dat gras toe.

...

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 20:05

bedankt voor jullie lieve reactie's en ik dnek dat ik t maar gewoon ff met de eigenaresse van de manege moet overleggen...

    Zolang je maar jezelf was, jezelf bent, jezelf blijft.
    Voor altijd.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:05

LoveJess schreef:
bedankt voor jullie lieve reactie's en ik dnek dat ik t maar gewoon ff met de eigenaresse van de manege moet overleggen...


denk dat ze je keihard uitlacht.. Haha!

*sorry.. niet l*llig bedoelt*

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-03 10:51

dat denk ik ook, maar kan me niks schelen!!!

    Zolang je maar jezelf was, jezelf bent, jezelf blijft.
    Voor altijd.

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 11:23

hey!
Kan je niej gewoon met longeerlijn en zweep naar buiten. Staat wel dom, maja boeiuh!!! Deed ik vroeger met linards ook. (en dan ook nog met hoofdstel, hoe errug kan je voor banketstaaf staan? Schijnheilig ) Maja het resultaat zie je zelf....linards is nu net een schaap buiten...nouja ok meestal dan Haha! .

Maar ik denk dat je Jes beter niej in de paddock kan gooien , want dan word ze ech gek!! En marian heeft wel gelijk dat ze geen risico wil nemen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 13:07

Als ze minder doet moet ze ook minder hardvoer eten. Als ze voer krijgt voor een 'werkdag' op een dag dat ze eigenlijk niets doet dan is het ook geen wonder dat ze van gekkigheid niet meer weet wat ze met zichzelf aanmoet. Ik zou haar ratsoen flink minderen, en alleen op dagen dat ze werkt een handje meer geven. Geef haar liever een plak hooi extra. Tenzij ze onmiddelijk af begint te vallen (verwacht ik niet als je meer hooi geeft) zal dit waarschijnlijk heel wat voor haar doen.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 23:51

He meiden, ik denk dat jullie er weinig aan kunnen doen. Ik ken Jessica wel langer dan vandaag en ze is altijd al wat vlot geweest. Om eerlijk te zijn vind ik dat ze reuze mee valt buiten, je had voor de 'gein' dan maar eens met Kyra in het begin buiten moeten lopen. Met Skippy mag je nu ook wel een rondje doen hoor.. vergeleken met Skip is Jessica een engeltje Schijnheilig
Je moet gewoon consuquent (hoe schrijft je dat?? Blond ). Stemgebruik is vaak wel genoeg bij Jes, kort en duidelijk HO en ze neemt al gas terug.
Denk dat je verder er weinig aan kan doen, ze is altijd al wat pittig geweest en na al die jaren krijg je het er moeilijk uit, helemaal als er nog regelmatig kleine kinderen met haar lopen enzo... het is nou eenmaal een manegepony en daar zal je je maar bij neer moeten leggen...

Kus, Coco


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: josien_m_, LiannePuthzy en 88 bezoekers