Arme Shalan, lelijke Wond boven oog... bah (foto)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Arme Shalan, lelijke Wond boven oog... bah (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 21:22

Arme Shalan. Ik kwam op de manege vandaag, liep voor de kantine langs. Klopt Chris (manege eigenaresse) op het raam van de kantine, en wenkte me. Dus ik naar de kantine toe...

Shalan had een wond boven haar oog, en of ik haar uit de wei wilde halen, en het dan wilde reinigen, en schoon maken. Eigenlijk zou Thijs (manege eigenaar) dat doen, maar toen zei ze, ja die is zo ongeduldig en harthandig. en toen zei ze ook nog, "Ik had het ook al aan diana gevraagd en aan leonie en aan nina, maar die hebben dat allemaal nog niet zo vaak gedaan, ik heb liever dat jij dat doet Haha! *trots*.. Volgens mij zijn ze haar al uit de wei aan het halen, maar zeg maar dat ik gezegd had dat jij het over moest nemen. *trots*...

Nou goed, dus ik naar achteren, en ja hoor, diana en leonie waren al bezig. dus ik overgenomen, ze kregen haar niet eens te pakken. Ik eerst ook niet, dus ik appeltjes bedoeld voor dundee mee genomen. nou toen bleef ze wel staan, dus ik touw eromheen, loopt ze weg, ik sla mijn armen om haar nek, ze zet nog een paar stappen, ik ga tegen hangen, en ze blijft staan. Halster omgedaan en naar binnen.

JEETJE WAT ZAG DAT ERUIT! Hele snee boven haar oog, helemaal dik en opgezet... heel die wond VOL MET ZAND!
Dus ik schone doek en emmer met water gehaald, en nou toen begonnen we. Leonie hield haar vast, terwijl ik met het doekje en water het oog probeerde schoon te krijgen. Doekje vol water, en toen probeerde ik het over haar oog te leggen. Maar shalan deed dus haar hoofd omhoog, maar toen ik vol hield en het doekje er eenmaal oplag bleef ze rustig staan. Dat een paar keer herhaald tot dat het ergste zand eruit was. (straal erop leek me niet zo slim, volgens mij zou ze dan helemaal de lucht ingaan)..

Uiteindelijk was ze heel rustig, toen kon ik met het puntje van het doekje, heel voorzichtig het resterende zand er een beetje uit wrijven en deppen, ik vond het op het einde nog redelijk schoon geworden. Toen had ik Diana naar de kantine gestuurd om te vragen of er nog iets desinfecterends op moesten doen. Uierzalf of zo, weet ik veel wat je daarbij moet gebruiken. Kwam ze terug met betadina.. dus dat er heel voorzichtig opgedaan. Toen terug de wei op, dat moest, ik vond het zelf niet slim, maar chris zei dat binnen ook te warm was.

Even later gingen ze voor het eten toch allemaal nog naar binnen en heb ik de kans gezien om er nog een foto van te maken. Het ziet er echt niet goed uit, maar word vast wel beter....

Afbeelding

Ik vind trouwens wel dat ik toch wel geschikt ben hoor als dierenarts, geduldig volhoudend zachtaardig, en niet vies van wonden Knipoog dan moet ik er toch wel komen? vind je niet?
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 19-07-03 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:28

oei lijkt me een best lelijke wond hoe is t gebeurd dan? wel lief dat ze opzich wel rustig bleef staan.. nou beterschap iig Lachen

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:30

Arm beestje, niet prettig. Op de wei opgelopen?

Hm bizar, de dierenarts zei altijd dat we zo'n wondjes niet met water mochten schoonmaken (deden we ervoor wel) maar met betadine. Vraag me alleen af hoe je er dan aangekoekt zand uit moet halen?

Wel knap dat je er zo zacht mee omgaat, prettig zicht vind ik het niet maar ja het is noodzakelijk he. Heb helaas ook al heel wat wondjes moeten schoonmaken, maar zo vlak boven een oog vind ik wel beetje 'eng', maar het moet gewoon dus dan deed ik het ook... Leuk dat ze zoveel vertrouwen in je hebben

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 21:32

Tja weet niet hoe het gebeurd zou kunnen zijn.. het zoontje van de eigenaar zei waarschijnlijk gewoon op stal, heel hard tegen de voerbak aangeknald of zo. Maar het zou ook goed op de wei gebeurd kunnen zijn. Shalan is op de wei namelijk de laagste van de laagste, en krijgt regelmatig een trap een bijt of whatever. Laatst haalde ik haar ook uit de wei, en ik lette niet goed op (slecht) en ineens stond er zo'n enorm paard met zijn kont naar shalan, en ineens BAM twee volle hoeven keihard recht in zijn buik. Dus het zou net zo goed van een ruzie op de wei geweest kunnen zijn.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 08:54

arme shalan ziet er idd verschrikkelijk uit Boos! net als swerdy die was met sheilo en mathello toen die daar bij heeft gestaan ook de laagste in rang en had ook van die verschrikkelijke wondjes maar die had het op benen rug en zn staart alleen in zn kootholte had ie toen een hele erge wond en op de staart wortel maar boven het oog dat is echt een hele erge plek gewoon ook
Boos! arme shalan
beterschap beesie Boos!

Volg ons ook op instagram:

www.instagram.com/fabienne.en.eldiablo

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 21:35

Ow ja bah, dat ziet er niet lekker uit. Arme Shalan.
En dan gaat ze natuurlijk steeds jeuk krijgen en het weer openhalen...

Laat je weten hoe het verder met haar gaat?

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 21:38

a jakkes zeg!

hopelijk is het snel weer beter!
heel veel beterschap

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 21:45

hechten? of van die plakstripjes om de huid bij elkaar te houden: TIP?!
Zou haar niet meer daar bij zetten hoor, echt niet meer normaal.
VEEL BETERSCHAP en ontsmet het goed met dit hete weer!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-03 16:16

ik denk niet dat hechten echt veel zin had eigenlijk... volgens mij was wat nu gedaan hebben gewoon het beste, schoon houden en ontsmetten...

bedankt voor de reacties Haha!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:21

Waarscheinlijk te laat voor hechten... Wel een flinke wond ja, arm paardje.
Fellow en het paardje kunnen een gang voor zielig paarden met wondjes aan het oog oprichten Haha!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:43

Troost je, een van mijn ruinen heeft dit ook gehad 2 jaar geleden. Op precies dezelfde plek. Het bloed gutste gewoon uit zijn kop, was heel sneu. Waarschijnlijk is hij toch gebeten door een ander paard aan de rafelige randen te zien...
De DA wilde het niet hechten omdat er een stuk vlees weg was en anders zijn ooglid niet meer goed zou kunnen functioneren.
Wij hebben het goed schoongemaakt en er niks tot weinig opgesmeerd. Na een week of twee was de wond zo goed als genezen en heeft er geen litteken aan over gehouden.
Sterkte voor je paardje!

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:09

jeetje ingrid dat is echt erg.... kan best zijn ja door de paarden vooral door chico dat is zo´n stom en dominat beest
hopen dat shalan er snel bovcenop komt *LOL*

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW


_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:10

Nou dat ziet er niet best uit.... hoop voor het paard dat de vliegen er een beetje vandaan blijven!

Beterschap

kojack

Berichten: 6396
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:18

Kojack heeft 2 keer een wond bij zijn oog gehad. De 2e keer leek op deze alleen die moest gehecht worden. Hou de wond maar een beetje in de gaten zodat het niet gaat ontsteken !
Succes ermee.

Wonende aan het eind van de wereld in een hutje midden in het veld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 11:48

heb je er al een dierenarts bij gehaalt, want volgens mij kan een anti biotica kuur geen kwwaad!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:02

Het is niet haar paard, het is een manegepaard...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

gillian

Berichten: 4392
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 13:33

je hebt goed kans dat de veearts zo'n wond niet eens hecht.
een hele poos terug had een paard bij ons op stal vastgelegen snacht's.
met als resultaat ook zo'n oog, precies hetzelfde.
veearts erbij gehaald, die twijfelde of ie het wel zou hechten, zo'n wond geneest over het algemeen vanzelf.
goed schoonhouden, eventueel het oog zalven met een desinfecterende zalf ivm bloed wat erin is gelopen, daarvan kan het oog zelf gaan ontsteken.

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 15:30

Ja het oog was flink dik, maar het is inderdaad niet mijn paard maar een manege paard.

De eigenaresse houd het goed in de gaten, en ze zei dat het elke dag schoon werd gemaakt, en zeg maar betadine op werd gedaan, dus dan moet het goed komen....

overmorgen ben ik weer op de manege, en dan kan ik zien of het er al beter uitziet, ik hoop het wel natuurlijk...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 10:20

Aaaaaah mijn Lannie. En net wanneer ik op vakantie was. Ik zat naar jouw nieuwe foto's te kijken en opeens zag ik een hoofdje van lan dacht ik, kijk ik de vergrote foto en zie ik die wond! Vind het zo erg. En nu was ik er net niet om haar eens extra te knuffelen. Bedank dat je dr zo lief hebt behandeld.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 15:55

Candor heeft ook een keertje zo'n wond gehad. Je kan het inderdaad schoonmaken met betadine, maar dan de shampoo. Daarna evt. nog wat zalf erop doen. Als de wond diep is moet het gehecht worden. Maar bij candor hoefde dat gelukkig niet! Het is vrij snel genezen uiteindelijk, hij heeft nog een klein littekentje boven zijn oog.

Storm in mijn profiel!

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-03 19:10

ja het was ook snel genezen een week alter zag het er toppie uit, je moet maar even zoeken hier op vvdd het heet iets van arme shalan is niet meer zo arm en dan nog wat erachter

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

basß
Berichten: 83
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 19:21

Dat gaat echt heel snel weer over onze heeft echt presies de zelfde wondt gehad


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jitskenienke, Karintich, Vagabondo en 49 bezoekers