Wel of geen water op de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Is water nodig op de wei?

Ja, altijd
103 (87%)
Nee, nooit
Geen stemmen
Niet als ze maximaal 3 of 4 uur op de wei staan.
15 (12%)
Alleen als het heel heet is.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 118


Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Wel of geen water op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 09:07

De vraag spreekt voor zich. Ik hoor ook graag jullie argumentatie.

'Paint' it 'Black'


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:10

Bij ons staan ze de dagop het paddock (daar is water) en tegen de avond een uurtje of 2, 3 in het land. Daar is geen water. Het hek naar het paddock blijft open, maar ik zie practisch nooit een paard het gras in de steek laten om te gaan drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:13

Ik vind het toch wel heel prettig als je paard altijd water kan drinken. Oké als hij 1 of 2 uurtjes op wei staat is het minder belangrijk.
Bij ons drinken ze erg graag uit de drinkbak in de wei. Volgens mij is het hetzelfde leidingwater maar veel paarden nemen eerst een slokje voor ze verder de wei in lopen en gedurende de dag komen ze allemaal wel een keer langs om eens lekker te lebberen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:26

Als ze maar een paar uurtjes buiten staan, vind ik het niet noodzakelijk. Die van ons staan echter de hele dag buiten ('s nachts op stal) dus dan wil ik dat ze onbeperkt kunnen drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:28

Ik zorg altijd dat de waterbak in de wei goed gevuld is. Bij ons gaan de paarden altijd de hele dag op het land, vind het dus wel fijn als ze kunnen drinken wanneer ze willen.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:50

ik zorg eigenlijk automatisch altijd dat sharir water heeft.
als hij op de wei staat dan heeft hij altijd een brede doorstromende sloot om uit te drinken.
en als ik hem even in z'n stalletje + uitloop zet, dan zet ik altijd een emmer neer, ook al staat hij er maar voor een uurtje.
misschien niet noodzakelijk, maarja het is een kleine moeite vind ik. moet wel een stukje slepen met die emmer, maargoed, daar krijg je sterke armen van Haha!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 09:59

Goed. Reden van deze poll is de volgende. Bij ons op stal hebben we de discussie over water op de wei. Zaterdag haalden we de paarden van de wei en schrokken ons dood van het feit dat ze 20 minuten!!! aan het drinken sloegen. Het gebeurt wel vaker dat we ze eraf halen en ze direct naar de waterbak vliegen.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat wij op een heel fijne stal met gemoedelijke sfeer staan. Niet te druk en erg rustig voro de paarden.

Maar goed, wij met onze enduranceknollen hebben wat specifiekere wensen vwb de verzorging. Zo geven wij ons eigen voer sinds kort omdat we de paarden mager vonden worden. We hoorden al van verschillende mensen dat Raak achteruit ging. Ribben te zien maar ook erg ingevallen achter en vooral werklust die weg was. Dat hebben we aangepast. Dat viel niet echt in goede aarde maar na praten hebben we dit opgelost. We doen nu zelf het voer in emmers en dan wordt het op stal gegeven. Gaat prima en de paarden glimmen als een diamantje. Zelfs de schimmel Haha!

MAar goed. Terug naar het water. Maaraak was voor het eerst na een wedstrijd met wat opgetrokken liezen. Heeft ie nooit. Ook niet bij deze warmte. Ik kreeg in Austerlitz met 32 graden volle zon de meldign van de dierenarts dat hij er TOP uitzag. Nu had hij zaterdag met het uit de wei halen hele dikke pasta achtige urine en na de wedstrijd ook.

Nu heeft hij in het verleden een nierprobleem gehad waar hij bijna aan bezweken is.

Probleem is dat ik me een enorme zeur voel. Zeker na voer verandering en zo maar het is toch begrijpelijk dat wij alleen het beste willen? En water en goed voer lijkt me toch niet teveel gevraagd. Het is niet dat we om een stal met gouden randjes vragen ofzo Haha!

Vandaar dus.

Dierenartsen zeggen mij dat het absoluut nodig is om de paarden altijd van water te voorzien. Of ze nou drinken of nie thet gaat er om dat ze erbij kunnen. Maar moet ik nou die dierenartsen geloven of niet?

'Paint' it 'Black'

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:04

Water is levensbehoefte nummer 1.........er is niks belangrijker voor een paard ( en elk ander levend wezen) dan water.

Toch heb ik keuze 3 ingevuld. Ik denk dat als een paard niet al te lang op het land staat dat het dan best kan......zelf heb je ook immers wel eens een paar uur niet te drinken. Wel bedenken bij jezelf dat in deze temperaturen meer drinkwater nodig is en wellicht ook die paar uurtjes op de wei.........

Fasel...Het is duidelijk dat jouw paard dus meer water nodig heeft. Niks is beter voor de nieren dan water.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 10:08

Dat idee had ik dus ook Gijsenkim. En wat iemand al tegen me zei, in dit land met genoeg water, waarom niet water op de wei? Ik heb er een vreselijk naar gevoel bij als ze dat water niet krijgen. En het is zo dubbel want het zijn verder heel lieve mensen maar op de een of andere manier is dit een wrijving.

Verder hebben wij inderdaad wel eens een paar uur geen water, alleen wij kunnen kiezen en zelf beslissen. Paard kan niets in de wei. Als je dan heftige dorst krijgt... tja...

'Paint' it 'Black'

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:12

precies Fasel, wij kunnen het zelf uitmaken wel of niet te drinken.... maar wij beslissen ook voor de paarden.......

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:16

Ik vind dat een dier altijd water tot zijn beschikking moet hebben. Veel ineens drinken kan nooit goed zijn en volgens mij kunnen ze daar zelfs koliek van krijgen (ik kan het mis hebben natuurlijk, weet nog lang niet alles!)

Ik weet niet of de wei ver van de stallen af ligt en hoeveel moeite het is, maar je zou eventueel zelf voor een speciekuip in de wei kunnen zorgen en eventueel een tuinslang met aansluiting op een kraan in de stal klaarleggen zodat je het hen makkelijker maakt.

Laat je ons weten hoe het afloopt?

Even nog een off-topic vraagje: wat voer je nu?

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 10:19

Nou ik raak in ieder geval al opgeluchter. Kijk, laten we eerlijk zijn, ook ik kan het fout hebben. Dit lijkt mij een logische zaak maar goed dan nog kan ik een inschattingsfout maken. Nu zet ze een bak neer. Niet omdat ze het nodig vindt maar omdat wij het willen. Ik vind het erg jammer dat het zo moet gaan. Heb ook aangeboden dat wij wel zo'n grote cementton willen neerzetten en zelf willen zorgdragen voor het vullen daarvan. Ik vind het jammer steeds zo'n strijd te hebben over de verzorging. Het zijn toch onze paarden dan mogen wij toch zelf uitmaken hoe we daar mee omgaan. En zeker als ik van zoveel mensen te horen krijg dat de paarden voller en dikker zijn geworden.

Bah, ik wilde dat ik niet altijd zo onzeker was.

'Paint' it 'Black'

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 10:21

Hoi Farichta. Toen ze 20 minuten aan het drinken waren hebben we ze bewust steeds even van het water afgehouden juist om wat jij zegt. In 20 minuten kan een paard heel wat liters wegwerken. En ik overdrijf niet qua tijd.

Wat ik nu voer is Havens Sportmuesli met een beetje Reform muesli van Havens en Kentucky Lite E. Als suppl. krijgen ze vit. E met selenium voor het afvoeren van de afvalstoffen uit de spieren en sneller herstel na zware inspanning.

Jij weet wel wat voor muts ik met voeren ben. Ook met de katten. Onze twee katjes krijgen nu Royal Canin Baby Haha! . Maar ja, je ziet gewoon echt verschil tussen de diverse voeders. EN het is gewoon goed aftasten waar je paard het beste op reageert. Niet ieder dier of mens is hetzelfde.

'Paint' it 'Black'

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:24

Zo te horen hebben die van jou dat water dus wel nodig, en als hij zo is als jij beschrijft, ga je dan alsjeblieft niet schuldig voelen. Hij. heeft. het. nodig. Klaar.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:27

ik zorg dat de paarden in de wei altijd water hebben, van mij mogen ze drinken zoveel en zo vaak als ze willen! en al helemaal met dit weer, ook als ze maar 3 of 4 uur in de wei staan.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:29

Ja, altijd

Op zich zou je voor optie 3 kunnen kiezen. Een paard kan uiteraad best 3 of 4 uur zonder water. Probleem is dat je niet weet wanneer je paard voor het laatst gedronken heeft. Ook ak heeft je paard op stal beschikking over het water, wil nog niet zeggen dat het drinkt.
Stel je paard heeft gedronken om 9 uur 's ochtend, heeft daarna geen dorst meer en drinkt dus niet. 2 uur later, je paard begint wat dorst te kijgen, maar dan kom jij net binnen om het op de wei te zetten. Waar het dan 4 uur instaat. Je paard heeft dan dus 6 uur al niet gedronken.

Voordat het op de wei gaat, even proberen of het wil drinken dus Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:29

Simpel hoor, je bent in overtreding als er geen water is!!
Het is strafbaar, kan je dus geld kosten, of op z'n minst een hoop gezanik.
Laatst bijgewerkt door ikke op 23-07-03 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:36

Een paard moet altijd water tot zijn beschikking hebben. Ook al gaat hij maar 2 uur de wei op.

Stel: Je paard gaat maar 2 uur de wei in, maar heeft toevallig, omdat hij op stal nog geen dorst had, al een paar uur niet gedronken. Dan kan hij na 2 uur toch erg dorstig van het land komen... Verward (oh, Haha! romkabouter was me voor...)

Enne, Fasel, als jij je paard supplementen geeft voor het afvoeren van afvalstoffen, is dit helemaal belangrijk. Want voor die afvoer is wel water nodig....
Laatst bijgewerkt door loekje op 23-07-03 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:37

loekje schreef:
Een paard moet altijd water tot zijn beschikking hebben. Ook al gaat hij maar 2 uur de wei op.

Stel: Je paard gaat maar 2 uur de wei in, maar heeft toevallig, omdat hij op stal nog geen dorst had, al een paar uur niet gedronken. Dan kan hij na 2 uur toch erg dorstig van het land komen... Verward

Ehm, dat zei ik ook al min of meer Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:38

Romkabouter"]
[quote="loekje schreef:
Een paard moet altijd water tot zijn beschikking hebben. Ook al gaat hij maar 2 uur de wei op.

Stel: Je paard gaat maar 2 uur de wei in, maar heeft toevallig, omdat hij op stal nog geen dorst had, al een paar uur niet gedronken. Dan kan hij na 2 uur toch erg dorstig van het land komen... Verward

Ehm, dat zei ik ook al min of meer Haha!
[/quote]

euh ik toch ook Cool

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:38

Had ik al in het bericht erbij gezet... Haha! Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:40

hahaha, als we het maar eens zijn *LOL*

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 10:42

Is dat zo dat het verplicth is? Dat wist ik nog niet eens.

Rommie: datzelfde idee had ik dus ook. JE weet nooit wanneer hij voor het laatst gedronken heeft. Ik snap zowieso het probleem niet zo hoor. Wat is nou de moeite. Zucht, altijd zo jammer.

'Paint' it 'Black'

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:43

Vind ik ook Haha! . Ik was dat bericht tegelijk met jou aan het plaatsen, maar ik deed er een stukje langer over.
Alleen dat bericht van Gijsenkim, daar had ik een beetje overheen gelezen denk ik.
Maar mijn punt over die afvalstoffen is toch wel nieuw?

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:45

Fasel schreef:
Is dat zo dat het verplicth is? Dat wist ik nog niet eens.

Rommie: datzelfde idee had ik dus ook. JE weet nooit wanneer hij voor het laatst gedronken heeft. Ik snap zowieso het probleem niet zo hoor. Wat is nou de moeite. Zucht, altijd zo jammer.


Op dit moment schijnbaar wel, met deze hitte wordt er schijnbaar extra gecontroleerd op schaduw in de wei en water.
Alleen hier in het dorp heb ik al 2 fjorden zien staan op een stukje land, midden tussen andere weilanden, geen schaduw dus. En ik heb ook geen water gezien...maar misschien ben ik kippig Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Googlebot, MarjanB en 36 bezoekers