Even een vraagje? is azijn met water te mengen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Even een vraagje? is azijn met water te mengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 11:57

Hey hey, ik ga straks naar de manege, maar in ons bos hebben we vrij veel last van horzels etc. Nu dacht ik eraan om wat azijn hiertegen mee te nemen, maar toen ik ging kijken, hadden we nog maar heel weinig.

Is Azijn met water iets te verdunnen? Zodat ik bij me heb? maar dat het wel werkt?

Peet
Berichten: 251
Geregistreerd: 20-07-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 12:26

Ja hoor, dat werkt wel.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 13:53

Azijn kan goed met water vermengd worden!! Als je je paard zijn staart (etc) wast kun je ook goed wat azijn bij het uitspoelen toevoegen, gaat hij mooi glanzen!! (en verdijft ook de vliegen!!!)

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 14:01

Je kan het wel mengen, het helpt alleen echt helemaal niks tegen vliegen! Zelf pure azijn werkt bij mij niet..

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 14:04

Ik denk ook dat alle middeltjes tegen de vliegen uiteindelijk "paardenmiddeltjes" (grappige woordspeling!) zijn. Het helpt allemaal een beetje, maar echt vliegvrij krijg je ze toch niet!
Oj je moet ze inpakken in een deken!!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 15:43

Ik smeer al jaren mijn paarden in met een mengsel van half water/half azijn en wat citronella-olie. Het is goedkoop (5 paarden, kost me ongeveer 1.50 in de week) het helpt redelijk in de wei, bovendien helpt azijn bultjes voorkomen. Voor het rijden heb je er weinig aan, twee drupjes zweet en het werkt niet meer.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 18:01

Ik heb het uiteindelijk gewoon gemengt met een beetje water, in een spuitfles gedaan en opgespoten. Nu heeft Dundee zowiezo weinig last van horzels, ik heb er maar 1tje weg hoeven slaan ongeveer, dus het heeft wle degelijk gewerkt, want de rest heeft er wel heel veel last van gehad...

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 23:26

Zo zie je dat zo'n "huismiddeltje" toch wel wat helpt. Ik merk het ook bij pepsi. in de wei heeft hij toch minder last van vliegen dan de andere paarden, en ik spuit hem elke dag in met azijn/water en wat citronella.
Wat ook aardig helpt is de vliegengelspray (omdat het gel is blijft het langer op de huid!) van de paardendrogist!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 11:21

Hier op stal gebruiken we de laatste tijd het volgende: Mengsel van een helft thee (vb citroenthee), gedeelte citroensap of citronella en het overige aanvullen met azijn. Vind het goed werken en het is ook vrij goedkoop!!!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 13:00

Ik meng altijd azijn, citroensap met dampo (dat groene spul dat ook voor stomen wordt gebruikt) met water, werkt goed tegen horzels maar ook tegen muggen bij mensen.

Een flesje citroensap, een zelfde hoeveelheid azijn, 2 eetlepels dampo en de rest aanvullen in een literfles water. Door de dampo verdamt het niet zo snel en blijft het op de vacht van het paard plakken.

Wel opbrengen met en spons.

ik gebruik dit recept nu al zo'n 20 jaar en het houdt je paard een uur of 3 vlieg en horzel vrij.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 17:01

ik heb zaterdag een mengsle van 1/3 azijn, 1/3 dettol, 1/3 koude thee, een klein flesje kruidnagelolie en een klein flesje citronellaolie gemaakt en dat werkte prima. Totdat Raimaer begon te zweten, maar na nog een keer inspuiten ging het wel weer.

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 20:23

Ja, dat lukt, gebruikte ik eerst ook altijd voor mijn paard om de vliegen weg te houden, maar nu gebruik ik altijd water met citronella erdoor heen, dat werkt ook en dat vind ik zelf lekkerder ruiken.

astra4

Berichten: 1076
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 00:10

Hmm ik heb nu half water, half azijn en dan citronella-olie erbij..ruikt wel stevig, maar die gemene prikbeesten blijven gewoon komen als ik buiten rij. Zou ik er nog iets bij moeten doen ofzo ?

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 00:19

We moeten gewoon onze electrische vliegenmepper meenemen en het paard er ook eentje geven Haha!