Is dit mok?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Is dit mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-03 21:55

Ik zag vandaag bij Lucky zn kootjes iets waarvan ik (weet t bijna zeker) denk dat het mok is, maar ik weet het niet 100% zeker. Nico heeft het een hele tijd terug namelijk ook gehad en daar zag het er heel anders uit. Bij Nico was het ook wat gevoelig maar Lucky intereseerde het geen zier toen ik er aan kwam enzo, ook kreupelt hij niet.

Afbeelding

Die zwarte dingen die je ziet zitten; sommige zitten echt op de huid vast (echt korstjes dus), maar er zitten ook een heleboel vast aan de haren (wat me meer op vastgekoekt zand lijkt).

Het gekke is ook dat dit nog geen binnen een week zo erg is geworden. Ik rijd hem nu op zondag maandag dinsdag, dinsdag was er nog niks en zondag was het alweer zo erg.

Heb het gewassen met betadine shampoo, wat nu? Lachen Eigenaresse is niet van het soort "ik koop dure middeltjes' enzo (hoefsmid komt ook onregelmatig), dus het liefst de meest goedkoopste (maar wel efficient!) oplossing (had iets gehoord over talkpoeder??), omdat ik hem ook maar af en toe rijd en niet al mn geld er aan uit ga geven.

Alvast bedankt OK dan!


Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 22:04

Volgens mij is het idd mok, of misschien wel verbrand maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk!
Over huismiddeltjes weet ik helaas niet veel

*correctie: ziet na goed kijken dat dit NIET verband is en volgens mij echt mok is Haha!*

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Lydia2
Berichten: 105
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 22:14

Het lijkt idd wel mok, je kan het wassen met betadine, losse korstjes
eraf halen, goed droogmaken (sokken kun je het beste afknippen) en dan
insmeren met calendula zalf van A Vogel, dit bevoordert de genezing. Maar als het erger zou worden kun je toch beter advies van de da vragen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 22:19

net als lydia2 zegt...afknippen die sokken........goed droog houden insmeren zou ik niet doen ik zou het dagelijks wassen met betadine en natuurlijk heel goed droog maken. Stal goed droog houden en dan moet het weggaan

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 22:22

absoluut mok!!!!
daglijks goed betadine wassen zoals gijsenkim al zegt en goed droog houden!!

succes ermee!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 22:26

Dit is mok. Sokken afknippen, en dagelijks wassen met Betadine. Eventueel mokwater bij de DA halen, dan ben je er zo van af.

Je suis Charlie.

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-03 22:43

Ok Thanx mensen!!

Ik sms het wel evendoor aan zn eigenaresse, kan niet zomaar zijn sokjes eraf knippen

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 23:03

inderdaad wat iedereen zegt, maar heb je dit nooit eerder gemerkt bij de pony? het ziet er namelijk nogal groot uit, bij min tinker begon het met een klein korstje en toen kon ik het alweer voorkomen, ik smeer er gewoon wat teatree op, dan is het ook zo weg.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 23:35

Er zijn heel veel middeltjes tegen mok, bij de een helpt het ene middel beter dan bij de ander. Meestal zijn het hele gewone zalfjes, die je bij de drogist of ruitersportzaak al kan halen.
Wat helpt is de boel goed droog houden, dus als je wast daarna goed drogen. En dan met een zalfje smeren zodat de korstjes eraf gaan en de mok kan helen.

Met de zoekfunctie zal je ook wel vanalles kunnen vinden.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-03 23:37

Kinglover -> Nope. Het valt super erg op, en vorige week dinsdag had ie het ABSOLUUT nog niet. Hij heeft rozige kootholtes en je ziet het al van verre zitten!

Thanx!

The_Lady_Of_Rage

Berichten: 182
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 23:54

afscheren wil ook nog wel eens helpen. Ik zou niet teveel middeljes kopen, dit kost alleen maar geld en het werkt vaak niet:D (mijn ervaring)

Je hebt mensen en dingen die erop lijken...

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 00:00

Mok kan zeer snel onstaan en ook gelijk ernstig.

Op mijn vorige stal gebruikten ze Mokcure, dat zijn homeopatische middelen, werkte zeer goed!

Verder goed droog houden en houd de stal schoon, en veel heel veel buitenlucht.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 00:03

Ja ik sluit me aan het is volgens mij ook Mok.(natte mok)

inderdaad betadine gebruiken met wassen en mok zalf of zwavelpoeder met baby olie mengen en dat er op doen.

het kan helpen om de sokken weg te knippen(scheren)..

veel beterschap

Monique

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 00:08

Ze staan dag en nacht op de wei (die trouwens niet nat is, eerder te droog!), dus frisse lucht krijgt ie genoeg Haha!

Heb de eigenaresse gesmst , ook over zn 'tinker'-sokken Knipoog weg. Als ze er volgende week (als ik er weer ben) nog niks aan gedaan hebt doe ik het zelf wel Haha!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 00:29

Je moet het niet elke dag wassen zoals hierboven iemand zegt... Daar wordt de huid minder sterk van. 1 keer wassen en dan zalf erop die genezend werkt en eventueel de korstjes zachter maakt (yellow-cream helpt op dit moment bij mijn pony al voldoende, maar met zoekfunctie vind je veel meer...) Maximaal 1 keer per week met biotex wassen, verder hydrocortiderm smeren bij erge mok, is het advies van een veearts van kliniek Wolvega (paard bij mijn pony uit de wei had erge mok na wond aan been die afgespoeld moest worden 2x per dag)

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:42

Bji mijn paarden pak ik altijd een droge handdoek en wrijf daarmee alle vuil en korstjes weg. Vervolgens smeer ik er betdinezalf op tegen ontstekingen. Meestal is het dan naar een paar dagen verdwenen!

Maar helaas is het wel het best wanneer je de sokjes eraf haalt. Er blijft op deze manier anders te veel vuil achter.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:57

die sokken groeien wel weer aan hoor.........(vraag maar aan niet sok minnend nederland)

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 11:03

Zeker! Als je ze kort wilt houden heb je er helaas veel werk meer. Helemaal als je paard afkerig is van het scheerapparaat. Scheve mond


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: sunny43, Theeglas en 87 bezoekers