stelling: rijden op een paard dat al hoger is

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

stelling: rijden op een paard dat al hoger is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-03 19:23

Ik vraag me toch af wat de mening van de mensen hier is. Ik ga op een paard starten die in het Z1 is uitgebracht, maar ik moet natuurlijk in de B beginnen. Ik begreep dat er meerdere mensen een paard hebben die al hoger in de sport is uitgebracht, maar ik vraag me toch af wat jullie mening is. Vinden jullie het makkelijk voor degene die het narijdt en oneerlijke concurrentie of niet en hoe kijken jullie naar mensen die dat doen?

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:26

ik ga binnenkort met een zelf ingereden paard in de B beginnen, ik weet al dat ik dan tegen een paar mensen moet rijden die op Z paarden in de B rijden, dat vindt ik niet 100% eerlijk, maar aan de andere kant, mn moeder rijdt op een Z1 paard in de B nooit boven de 144 punten

dus je moet als ruiter ook wel wat doen!

maar een verder doorgereden paard heeft heel wat meer gezien en zal sneller onverstoorbaar een nette proef kunnen laten zien, dan een jong en onervaren paard.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:29

Ik vind het niet helemaal eerlijk, maargoed er zijn ook zat mensen die met hun zelf ingereden paard véél beter rijden dan mensen met een paard dat al Z gelopen heeft. Het ligt dus ook aan de ruiter!
Maargoed, als je je paard zelf ingereden hebt en hem alles geleerd hebt, is het veel leuker als je een winstpunt haalt, want dat heb je dan helemaal zelf voor elkaar gekregen! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:31

Niet alle paarden zijn makkelijk na te rijden. Juist een paard dat al verder is doorgereden weet heel goed hoe het de ruiter om de tuin kan leiden om zo maar niet aan het werk te hoeven.
Mijn eerste paard was een super ervaren doorgereden paard. Lois is mijn 2de paard en was nog zo groen als gras. Met mijn eerste paard ging eht aanvankelijk best snel maar bleef ik later echt hangen en tegen wat basis dingen aan schoppen zoals de nageeflijkheid. Bij Lois ging het net andersom. Met hem heb ik vreselijk veel startproblemen gehad maar nu gaat hij als een zonnetje.
Ik zal niet roepen dat het altijd makkelijker is een doorgereden paard te rijden.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:37

ja en nee toen ene vriendin met een z2 paard ging starten werd dat de eerste paar keren gewoon een beetje een ramp.
ze kreeg veel oefeningen die ze gewoon niet vroeg (zelf was zo ook B nivo dus ze zat niet altijd even stil)
In haar geval was het veeeeel moeilijker om met een Z paard te gaan starten dan wanneer je een B of L paard had gehad.

Of het met Lodewijk makkelijker is?
Ik betwijfel het, goed je hebt een paard dat de oefeningen kent maar IMO moet een B paard ook de B oefeningen kennen.Lodewijk heeft knopjes als je niet of net naast het knopje zit dan doet hij het gewoon niet.
Dat heb je zelf gemerkt bij de keuring als jij zenuwachtig gaat wiebelen gaat het hoofd heel hoog en zegt hij bekijk het maar.
In de B waren zijn knopjes nog niet zo klein en zaten ze niet zo dicht tegen elkaar. een simpele galop hulp was galop.
nu is een simpele galop hulp genoeg voor een traver als je niet recht zit of bij teveel been voor een middendraf en als je pech hebt probeerd hij ze alle 3 tegelijk te doen.

Moeilijker dan met een jong B paard zal het misschien niet zijn maar of het makkelijker is betwijfel ik wel eens hoor.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:40

Ik ben het helemaal met Jippie en Nimber eens.
Een Z-paard hoeft inderdaad niet altijd makkelijker te zijn. Ze doen allemaal maffe pasjes waar je niet om had gevraagd. Houd je je been in galop niet stil, vliegen ze weer in een changement, enz.

Het is een groot verschil of de (beginnende) ruiter een leerpaard zoekt, of dat een gevorderde ruiter een Z paard wil om lekker snel hoog te kunnen starten, gemakzucht dus eigelijk.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:43

Jippie schreef:
Niet alle paarden zijn makkelijk na te rijden. Juist een paard dat al verder is doorgereden weet heel goed hoe het de ruiter om de tuin kan leiden om zo maar niet aan het werk te hoeven.


Daar ben ik het mee eens!
Ik vind de grootste uitdaging een groen paard zelf inrijden en uitbrengen, maar als ik de kans zou krijgen om een paard te mogen rijden dat bijv. bij de ZZGP loopt, zou ik zeker geen nee zeggen! Ik zou dan zelf alleen wel meteen in de Z moeten beginnen. En dat jij in de B moet/mag beginnen wil niet zeggen dat het daarom niet eerlijk is tegenover anderen.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:45

Een B proef kom je vaak makkelijker door met zo'n paard dan dat een ruiter met een jong paard het doet.
Maar het komt toch echt ook op je eigen rijkunst aan.

Waarschijnlijk vlieg je de B zo door, maar daarna zal ook jij er veel aan moeten werken!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-03 19:53

*denkt aan keuring* ik hoop maar dat het makkelijk gaat als ik maar niet al te zenuwachtig word moet het kunnen Lachen Anders doe ik precies wat Kim hierboven dus al zei Haha!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:59

Tuurlijk word je niet zenuwachtig. Jacksel... onthoudt 1 ding. Je doet het voor je lol, voor je hobby, voor de fun, niet om je brood mee te verdienen.
Het allerergste wat er kan gebeuren is dat je er flink afvalt of dat je een verliespunt rijdt. So what, vast wel vaker zandgehapt en die verliespunt telt toch niet in de B. Je moet het toch allemaal een keer leren en een eerste keer gaan starten!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 20:06

iedereen moet in de b beginnen. je hebt t wel makkelijker want je paard is nu de wedstrijden al gewent. dat scheelt al n hoop. als je nog nooit wedstrijden hebt gereden en je rijdt op n Z paard ben je er snel genoeg uit. moet kunnen vind ik. wat niet kan is mensen die zelf al hoog gereden hebben en een paard hebben die hoog gelopen heeft... t paard n andere naam geven en dan in n lage klasse starten. klink raar maar t gebeurt. helaas.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:16

Kevin mocht ooit M starten, maar zn baasje was gestopt met wedstrijden rijden (technisch gezien was hij dus gewoon L2 met alle punten).

Ik weet niet of ik daar nu voordeel of nadeel aan heb. Voordeel is dat hij weet hoe het werkt met een wedstrijd, met een ander paard is dit misschien je nadeel (dat ze gaan draken in de proef bijvoorbeeld).

Met Kev merk ik wel heel sterk dat hij dus ook precies weet hoe hij onder het werk uit moet komen. Loopt soms keurig met zn hoofd in het vormpje, maar die aanleuning is dan niet van mij. Wil ik hem echt lekker hebben lopen dan moet ik er wel degelijk zelf aan rijden en zelf zorgen dat hij een echte aanleuning heeft.

Als ik hem niet lekker heb losgereden of hem laat lopen zoals hij wil dan heb ik dus ook geen winstpunt. Ben ik wat duidelijker zelf aan het rijden dan weer wel.

Ik denk niet dat het per definitie een voordeel is. Wel kun je natuurlijk een dergelijke reactie verwachten als jij een winstpunt hebt en de sfeer is wat minder.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:43

Ik heb er geen enkel probleem mee. Als een B paard gewoon goed wordt gereden in een B proef, dan maakt ie net zoveel kans al een Z paard in de B. Soms is het zelfs wat makkelijker als je paard nog niet zo super licht aan de hulpen is en verder doorgetraind. Zo rijdt er bv. weleens een meisje dat ik lesgeef op mijn paard en zij heeft vaak de grootste moeite om niet half appuyerend de AC lijn op te komen om halt te houden en te groeten Haha! Je moet echt heel fijntjes en precies rijden, anders heb je zomaar een wissel op een plek waar je het niet bewust vroeg.

Trouwens, wees blij dat Z paarden aan een tweede carriere mogen beginnen met een groene ruiter. Anders moesten ze allemaal met pensioen als ze het hoogste plan hebben bereikt! Ik kan mijn paard straks lekker voor veel centjes verkopen als leerpaard Tong uitsteken

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 23:12

Van de ene kant wel en van de andere kant niet.
Zoals idd hierboven al wordt vermeld kan het voor een beginnende wedstrijdruiter niet altijd even gemakkelijk zijn om er een simpele proef mee te rijden.
Van de andere kant zijn deze paarden wel zodanig getraind, dat de stukken gemakkelijker de achterhand onder de massa zetten etc. i.p.v bij een groen paard.

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !


lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 23:18

Hmm, mijn 1e proefje op m'n exbijpaard (voorheen ZZlicht gelopen), brings back memories... We reden de sterren van de hemel. Wijken, travers, contragalop, wissel om de 2 passen etc.. Helaas werd dat niet gevraagd
We hadden 138 punten Bloos en dat was nog royaal gepunt imo.

Zal je nog vies tegen vallen, denk ik. Ik zie dus niet in waarom het niet eerlijk zou zijn, want het kan zoals al een aantal zeggen, evengoed heel moeilijk zijn om een vergevorderd paard een paar simpele oefeningen te laten uitvoeren.

זכור

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 00:13

Een algemene stelregel die is onderschrijft: Een ervaren ruiter rijdt een groen paard, en een onervaren ruiter rijdt een ervaren paard. Als het paard een hoog niveau heeft kan je daar als beginner enorm veel van leren.. en lijkt het me zelfs de beste manier om de meeste ervaring op te doen... Of het oneerlijk is... tja denk het niet... uiteindelijk is het de combinatie waar het om gaat, of die een waardevolle proef neerzetten...

Kan me wel voorstellen dat het voor jezelf heel erg goed voelt om je zelf ingereden paard in bijvoobeeld het Z uit te brengen...

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 00:33

Ik heb ook de b gereden op een paard dat zelf al veel meer kan. Toch vind ik dat je ook op deze paarden gewoon mee mag rijden. je moet immers de goed ehulpen kunnen geven voordat je paard het doet, ik neme aan dat ze het niet uit zichzelf gaan doen Knipoog
Zo kunnen ze snel zien dat je de B beheerst en als je heel goed rijdt dan mag je na een tijdje al naar de L. Ik zie het probleem dus niet.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 08:35

Het zou veel meer moeten gebeuren dat beginnende ruiters een Z-paard gingen rijden. In Nederland is het "normaal" dat een 16-jarige ponyruiter begint met een 3-4 jarig paard. Op zich is daar niks mis mee, maar in de VS en Duitsland gaat dat echt wel anders.
Een "schoolmaster" is daar erg gewild en alle goed te rijden Nederlandse >10-jarige Z2-paarden vertrekken om die reden naar het buitenland.

Wat mij betreft mocht er wel een mentaliteitsverandering komen in Nederland.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:13

Ik heb er ook geen problemen mee als een onervaren ruiter in de B start met een Z-paard. Wat al gezegd is, is dat zo'n paard soms per ongeluk verkeerde hulpen krijgt, waardoor hij oefeningen gaat uitvoeren die niet gevraagd worden. Ook is het vaak moeilijk om uit zo'n paard een gewone arbeidsdraf te krijgen, omdat ze sneller de neiging hebben verzameld te gaan lopen.

Toch ben ik zelf blij dat ik mijn huidige paard als 4,5 jarige gekocht heb, met alleen een half jaar basistraining. Alles wat hij nu kan en doet heb ik hem zelf geleerd en dat geeft toch een behoorlijke kick met het rijden vind ik.
Zelf heb ik trouwens ook de ervaring met paarden die al wat meer konden en wat ouder waren toen ik ze kreeg, dat die soms erg lastig te rijden zijn omdat er bepaalde dingen in de scholing zijn misgegaan, waarvan jij het hoe en waarom niet weet. Dat is ook niet ideaal.

Dus ik vind dat iedereen gewoon zijn eigen plan moet trekken, en of dat nou op een Z-geklasseerd paard is in de B of een groen paard in dezelfde klasse, maakt me niet uit.

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:19

Maar toch kun je van een groen paard ook veel leren. Ik heb al verschillende jonge paarden ingereden en op wedstrijden uitgebracht. Elk paard is anders en van elk paard heb ik weer iets nieuws geleerd.

Mensen die Z-paarden uitbrengen in de B heb ik geen problemen mee. Een meisje dat ik ken heeft ook een Z-paard gekocht en kon amper de B doorkomen. Puur en alleen omdat ze niet de goede hulpen gaf.

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:35

Iedereen heeft het hier over verkeerde hulpen waardoor het paard appuyementen en wissels zal maken. Dat denk ik eigenlijk niet.
Ik neem tenminste aan dat je niet zomaar een wedstrijd zult starten en dat je toch van tevoren wel flink zult trainen.

Oneerlijk vind ik het niet trouwens. Als je je jonge paard goed voor elkaar hebt, kun je net zo'n goede proef neerzetten als wanneer je op een Z-paard in de B binnen komt.

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:43

Nou Kitty mijn ervaring is tot nu toe anders... Tuurlijk train je van te voren, maar het is niet zo dat je snel een combinatie vormt (meestal). En om nu een jaar te wachten, thuis te trainen en elkaar te leren kennen, en dan pas te starten... Dat doe je ook niet. Dus start je eerder en komt het voor dat je per ongeluk je been in een kleine volte te ver naar achteren brengt en het paard in galop aanspringt. Of dat je de middengalop net iets meer wilt laten zien, in je enthousiasme je buitenbeen naar achteren brengt en hup, een wissel voor elkaar hebt Haha!

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:43

Een proef rij je voor jezelf, niet voor de 'concurrentie'
Je wordt ook alleen voor je eigen proef beoordeelt, dus wat kan het je schelen wie er verder nog meer start en waarop?
Je rijd voor je punten, toch niet voor zo'n stom lintje???

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:44

ehhh.. aan dit lintje zit soms geld....

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

Sall

Berichten: 6696
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:14

Op een 'oude rot' moet je het leren Knipoog
Ik ben ook van mening dat het heel fijn is, om ooit te beginnen met een leerpaard.
En het állerbelangrijkste: veel plezier te hebben!
Gemier en geklaag zal je altijd hebben, en dan maakt het ècht niet uit, of je op een ervaren of onervaren paard zit, mensen hebben altijd wel wat.
By the way: ik dacht dat je L geklasseerd was Jacksel? Dan hoef je met Lodewijk toch geen B te starten?

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers