Zomermok??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Zomermok??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 21:34

Mijn paard heeft al een behoorlijke tijd soort korstjes...schilfers op zijn achterbenen. Niet in de kootholten maar gewoon voor op zijn been. Ik vind het zelf heel lelijk en heb al eens geprobeerd het er af te peuteren, maar het kwam weer terug.
Hij heeft er volgens mij helemaal geen last van want als ik er aan zit ofzo laat hij nix merken...en als het hem wel pijn deed had hij dat erg duidelijk laten merken..zo is hij wel.
Laatst vertelde iemand mij dat het zomermok was..maar wat houdt dat dan precies in? en is het wel zo dat het zomermok is..hij heeft het namelijk 's winters ook.
Hoe zou ik het eventueel kunnen behandelen?
Ik hoop dat jullie me wat antwoorden kunnen geven want ik wil het er erg graag weg hebben..
Dank jullie wel doeg!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:41

als hij witte achterbenenn heeft, kan het van de zon komen, een paard bij mij op stal had dit ookin hele ernstige vorm,
maar je zegt dat hij het swinters ook heeft, dan kan ik dat dus niet verklaren,
aan mok hebben ze echt wel pijn of jeuk, wel een raar verhaal als ik het zo lees,
als de DA er is voor de enting kun je het hem mischien eens vragen,
succes ermee

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 00:30

Andrew heeft ook juist in de zomer mok aan zijn witte achterbenen. Vooral bij mooi, zonnig, warm weer komt het opzetten. wei is droog, kort gras, spoel niet te veel met water... afgelopen zomer toen hij dag en nacht buiten stond kreeg hij het heel erg. In de winter heeft hij eigenlijk nooit mok. Ook niet als het nat en modderig is... Ik wil gaan proberen met zonnebrandcreme, misschien dat het helpt?

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:18

Sox heeft het dus ook, in de vorm van bultjes met korstjes. Ik krijg het achter niet weg met hydracortiderm. Ze staat idd 24/7 buiten en nu nog in lang gras ook. Heb gevraagd of ik haar in ander land mocht zetten, maar dit mag van 't pension niet. Ze heeft dus ook witte achterbenen, soms zie je ook bloedvlekjes van als de korstjes opgegaan denk ik.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:33

Wassen met Betadine scrub, dan de korstjes wegpeuteren en het behandelen. Ik gebruik een mokwater die onze DA zelf maakt, dit werkt echt super.
Maar er zijn genoeg tips hier op Bokt voor prima middelen.
Wel de korstjes wegkrabben anders gaat het niet weg.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 20:08

Ik heb dus juist geleerd dat je de korstje niet zomaar weg moet krabben omdat als de huid nog niet heel is er onder, het weer een nieuwe korst gaat vormen... Hoe zit dat nou?

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 21:54

Ik was het met Betadine shampoo maar krab de korstjes niet weg omdat de DA zei dat dat niet hoefde. En volgens de hoefsmid mag dat zelfs niet. Ik heb het wondermiddel nog niet gevonden hoor ondanks de tips op bokt.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 22:57

korstjes zitten er niet voor niks!!!!!!!!!! zitetn laten !!!!!!!!!!!!!!!!!!

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 21:58

Ik behandel hem nu gewoon met een andere mokzalf dan ik voorheen deed en het gaat heel erg goed...de meeste korstjes zijn al weg!!!

pieta
Berichten: 33
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 13:12

Voor mok kun je ook heel goed zinkzalf gebruiken! Wordt ook voor baby's gebruikt die last van uitslag hebben. Je kunt het gewoon bij de drogist kopen. Knipoog

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 21:43

voor mystery die vorige zomer ook vol zat heb ik zinkzalf gebruikt van zwitzal hielp perfect twee x per dag smeren en na een week was het weg. echt een aanrader.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 13:11

Rowan heeft dit dus ook, voorop z'n witte achtervoeten. Om eerlijk te zijn had ik helemaal niet door dat dit mok was, hij maakt nogal eens mot in de wei dus ik dacht dat het gewoon krasjes waren...

Ik kan me niet herinneren dat hij dit van de winter ook al had. Ik zie ze eigenlijk ook niet zo erg (hij heeft sokken) behalve als z'n voeten nat zijn. Ik was z'n sokken regelmatig (om de week ongeveer) goed met Betadine scrub - hij heeft helemaal geen mok in de kootholten, nooit gehad.

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 14:05

MSM zalf van de paardendrogist!
Ik zweer erbij. Is zacht voor de huid en helpt als een speer. En niet alleen tegen (en ter voorkoming van) mok, maar allerlei huidproblemen gaan ervan weg.