Inrijden: op rechts omdraaien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Watje

Berichten: 2
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Doetinchem

Inrijden: op rechts omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 17:27

Hai!

Ik ben bezig met het inrijden van een paard.
Op links loopt ze gewoon al goed.
Maar op rechts is een probleem. Ze gaat dan elke keer stilstaan en draait zich om.
Er zit nog niet echt een stuur op dus dat is een probleem
Wat kan ik hier het beste mee doen?
Hoe krijg ik dr zo, dat ze op rechts ook gewoon door blijft lopen?

Dankje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:31

iemand erbij halen die verstand van jonge paarden heeft
dat is de beste tip die ik je kan geven.

En voor de rest duidelijk sturen, dus hand van de hals af en stuur haar naar de richting die je wilt.
En streng zijn, en haar naar voren houden zodat ze niet stil kan gaan staan.
Eventueel met een zweepje bijtikken als ze nog niet op het been reageert.

Maar nogmaals, kl00t niet zelf verder aan als je geen ervaring hebt met jonge paarden, want voor je het weet is er weer een verpeste bij.

Annash
Blogger

Berichten: 26477
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:35

hoi! haha.. hier dat meisje die vanmiddag met Eva aan het msnen was! umz.. tja.. de merrie van mij heeft nu ook zo'n leuke actie, als ze niet naar buiten wil, komt ze voor omhoog, draait zich om en speert weg Boos! leuk als er een auto aan komt.
wat ik gedaan heb toen (deed de mijne ook met inrijden) is um gewoon (met pijn en moeite dus) weer de andere kant op sturen, tegen de bakrand aan zetten (rij je ook in een bak) en net zo lang zelf ook doorzaniken tot ie toch weer rechtsom gaat... en anders zou ik um gewoon een keer bestraffen met een zweepje, niet te hard (krijgt ie miss wel meteen angst) want in het begin vinden ze de zweep meestal toch al zo eng (mijn knollies tenminste wel). Als ie dan wel rechtsom gaat ook goed belonen, dat ie wel weet wat goed en fout is!
Succes!

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:08

umm goed voorwaarts er doorheen rijden teugels wat geven ( wel goede aanleuning behouden) en als het verzet is gewoon een keer er door heen trappe ( klinkt grof ) of ze heeft een probleem in dr lijf dat weet ik niet heb ook niet zo veel informatie van je en over je paard ... maar aller belangrijkste bij die jonge paarden is dan wel alleen maar voorwaarts rijden en op links en rechts dus dat je het gelijk houd . maar het hoeft geen verzet te zijn dus kijk eerst dat dan even na .

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 16:37

Sluit me aan bij de eerdere tips: kies een goede instructeur (M/V) en ga samen het probleem te lijf.

succes

Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 17:12

Misschien een idee om iemand erbij te halen en haar gaan longeren terwijl je er op zit en dan rechtsom...zodra ze aanstalten maakt om om te keren laat die persoon die het longeertouw vast heeft dan met de longeerzweep voor haar neus houden. Dit probleem heb ik namelijk ook gehad met het inrijden van en paard. Bij mij was dit wel een goede oplossing!!! Proberen dus!!!
Gr claudia

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:11

Hoe gaat het met longeren op de rechterhand??? Loopt ze dan wel goed door???

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:02

Ik ga mee met RunningAkwa alleen doe ik het zonder zweep :p nu nog iig ... Hand van de hals inderdaad af je benen erbij en laten zien aan je paard wat je bedoelt ...
En als je er inderdaad nog niet veel ervaring mee hebt een ervaren persoon erbij halen ...

En om even op Claudia te reageren ...
Ik ben er persoonlijk tegen om een jong paard met iemand erop te longeren ... Waarom ?? Nou stel dat het paard op te loop gaat ben je het vertrouwen kwijt kwa Bit die in het bekkie zit ...
En het is nog eens levensgevaarlijk als je het beestje niet kan houden dan zwabbert dat longeertouw door de bak heen ... met diegene erop ...
Zo kan het paard lelijk ten val komen ...

Is niet l*llig bedoelt hoor ... Lachen maar gewoon een tip Lachen

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:21

Citaat:
Ik ben er persoonlijk tegen om een jong paard met iemand erop te longeren ... Waarom ?? Nou stel dat het paard op te loop gaat ben je het vertrouwen kwijt kwa Bit die in het bekkie zit ...
En het is nog eens levensgevaarlijk als je het beestje niet kan houden dan zwabbert dat longeertouw door de bak heen ... met diegene erop ...



Voordat ik er een ruiter op laat zorg ik eerst dat mijn paard volledig onder controle is aan de longe, dan zul je dit soort taferelen niet gauw tegen komen.
Dan is er ook nog een hulpmiddel dat een kaptoom heet, heb je gen bit bij nodig.
Ga daarbij ook beginnen in een goed omheinde bak.


Citaat:
Zo kan het paard lelijk ten val komen ...


wat aardig dat je ook aan de ruiter denkt, denk dat die het zwaarder heeft als het paard Knipoog

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:27

Cowgirl ... Ten eerste is het zo dat een paard anders reageert met een ruiter erop aan de longe dan zonder ruiter ... dus ik BLIJF het gevaarlijk vinden en ten tweede wat daar een gevolg van kan zijn ... dat degene die de longe vast heeft loslaat als het op de ren gaat Longe los ... kan tussen de benen komen en dergelijke ... maar Het is je eigen keuze of je dat doet de ja de nee ...

En ik ben het er niet mee eens dat een ruiter het moeilijker heeft ... het is wat Kwa veiligheid eraan doet ...
Paard heeft op zo'n moment veel meer te verwerken ...
Ruiter hoeft er op dat moment de eerste paar keer alleen maar OP te blijven zitten en zorgen dat je je teugels niet te strak houd ...
Dat is mijn mening en daar blijf ik bij ...
Ongeacht wat iemand er ook van mag denken ...

Maar goed ieder zijn eigen inrijstijl Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:37

het enige wat ik kan zeggen is dat mensen paarden inrijden moeten overlaten aan mensen die weten wat ze doen.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:43

Mjah ik kan wel zeggen dat heel wat paarden heb ingereden en voor mijn eigen ik vind ik dit gewoon de beste manier om erop te stappen zonder longe, maar goed dat is mij gewoon altijd het beste bevallen ... wat ik al zei ieder zen eigen inrijmethode ... maar ik heb er in ieder geval Nog nooit problemen mee gehad zo ...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:47

heb het ook niet over jou

Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 15:45

chantall en andere mensen

Jij hanteert zo de methode maar ik ben van mening en heb tog echt veel ervaring met inrijden van paarden en mijn ervaring is dat wanneer je paard gaat berijden aan een longe en dan diezelfde beenhulpen geven waar jij het over hebt kan het gewoon niet mis gaan. Mocht het wel zo gebeuren dat zit er ook nog iemand op die wat te doen heeft en een ERVAREN iemand heeft touw nog vast(met handschoentjes aan wel zo verstandig Knipoog )

En jong paard leert nu eenmaal gewoon makkelijker aan een longe en in een afschermde vertrouwde omgeving. Dit is absoluut niet aanvallend bedoeld Haha! of wat dan ook. Ik baal er soms gewoon vreselijk van wanneer ik iemand zie aanmodderen op een jong paard die er de ballen verstand van heeft en zomaar wat aan rotzooid hiermee kun je het hele dier mee gaan verprutsen terwijl die er zelf nie veel aan kan doen..

.Ik zit zelf 15 jaar in het vak en heb hier zo nog nooit problemen mee gehad en heb tog zeker wel een honderd tal paarden op deze manier ingereden en met groot succes!!.

Kortom een ervaren iemand moet er gewoon alleen al bij zijn anders gaat het vaak zowieso niet goed!!! Verward

Dit wou ik gewoon ff kwijt komt u maar weer met het commentaar *LOL* .

GreetZZZ Claudia

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:54

Zoals ik al zei Claudia : Ieders zijn eigen inrijmethode ...
Ik ben tevreden over hoe ik het doe en de ander is weer tevreden over hoe doe het doet ... dit is gewoon een eindeloze discussie Lachen
Ik heb iig nog nooit commentaar gehad dus ga ik door met hoe ik het doe ...
Ik stap het liefst op zonder longe ... mjah en anderen doen het met Lachen
Prima toch ... Denk dat verschillende meningen alleen maar goed zijn Lachen

Teatske
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 15:22

Ik ben begonnen met longeren in een speciale longeercirkel. Eerst heb ik haar goed de stemhulpen geleerd. Daarna rustig met een zadeltje longeren en daarna in de longeercirkel erop. Iemand anders laten longeren. Eerst een paar keer haar gewoon gelongeerd. Ik gaf haar de commando's. Degene met de longe was dus gewoon een zekerheidje. Daarna de stemcommando's en beenhulpen zachtjes samen gevoegd. Een stuur krijg je er ook niet echt goed op in de longeercirkel. Maar een rem wel en de longeercirkel is een vertrouwde omgeving. Nu zijn we bezig in de bak en daar gaan we het stuur erop maken. Kijken naar waar je naartoe wilt, hand van de hals en je gewicht naar de kant waar je naartoe wilt brengen maar niet scheef gaan zitten. Dan kan het paard niet anders als die kant op gaan. Je brengt hem immers uit balans.
Wat betreft je links rechts probleem: ik zou heel veel van hand gaan veranderen. Continu daarmee bezig zijn dan moet het vanzelf ook op de slechte kant beter gaan.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 09:18

Er is geen vastgestelde methode om een paard in te rijden. Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. Dus ook voor dit probleem en ook voor het verhaal van longeren. Iedereen heeft voors- en tegens.
Dus laat elkaar in de waarde. Als ze vragen om commentaar oké, maar als ze niet tegen problemen oplopen kan dat best hun manier zijn. Je kent de ruiter, de vaardigheid en het paard immers niet. Dus wie zijn wij om via internet te beoordelen.

Gisteren had ik met Treasure hetzelfde probleem, geen stuur, nog amper een werkend gaspedaal en dan zeggen ze, rijdt haar naar voren. Ja, dat snap ik zelf ook wel, maar hoe.

Ik rij dus alleen nog maar met mijn instructrice erbij voor dit soort gevallen. Want je weet nooit wat ze uitvindt. Mijn instructrice staat in de bak met een longeerzweep. Eerst moet ik het zelf oplossen met stem, zweep en de gebruikelijke hulpen. Gaat dat niet, dan kan zij helpen.

Dus zodra het paard aanstalten maakt om om te keren kan even zwiepen met een longeerzweep achter het paard voldoende zijn om door te lopen en om door te krijgen dat dit niet kan en niet mag! Wellicht kan dit ook voor jou helpen! Succes!