Een vraag aan iedereen die Endurance rijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Een vraag aan iedereen die Endurance rijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 21:06

Ik ben dus ook van plan om een enkele keer met Dennis te gaan starten. Ik weet ook dat het heel erg moeilijk word omdat het 'maar' een shet is.
Maar ik ga een poging wagen omdat het me echt geweldig lijkt en ik denk dat hij het aan kan.

Waar moet ik allemaal aan denken? Wat moet er van te voren geregeld worden en wat kan ik allemaal verwachten? Hoe gaat het er op zo'n dag aan toe?

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:18

Misschien past dit beter op 'wedstrijden'? De vraag geld in ieder geval ook voor mij, ik houd dit topic in de gaten.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 21:42

Sorry, even illegaal doen.
*Schop*

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:13

Ik denk dat hij dan wel 'n heel goede conditie mag hebben, hij moet ook nog (in verhouding) een behoorlijk gewicht meedragen.

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 23:23

Ik wil hier idd ook wel meer over weten,dus ik houd het ook in de gaten.

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 17:44

Ik kan het je niet helemaal voluit geven, maar ik heb wel eens meegereden en mijn vriendin doet het nu: haar mailadres is merel19@hotmail.com en zei kan het je precies uitleggen, ook zit ze hier op bokt onder de naam merel, ook zou je haar kunnen pb-en.
Ten eerste zorg je dat je een geldig inentingsbewijs hebt en het moet volgens mij een week geleden zijn dat je hebt geent voordat je mag starten. En die moet getoond worden. Ook het paspoort als je die hebt en volgens mij moet hij gechipt zijn.
Uiteraard moet het paard in een goede conditie verkeren en gezond zijn. Verder is het makkelijk als je een groom hebt, die af en toe is water komt brengen om je paard af te laten koelen en jezelf. En dus emmers, flessen en voer. En de normale dingen die je gebruikt om te rijden + een halster en touw.
Ook is het beter als het paard ijzers heeft, omdat je wel wat stukjes over de verharde weg moet, of grind paden.

Als je voor de eerste keer mee doet kun je een kennismakingswedstrijd mee doen, dat is een aparte klasse waarbij niet boven de 11 km mag worden gereden als ik me niet vergis/ of 13 dat weet ik niet precies

Nou ja het begint s'ochtends met inschrijven en vertellen dat je aanwezig bent
Dan staat er in het boekje vermeld hoe laat de voorkeuring begint. Daar ga je dan met je paard naartoe. Daar word gekeken of hij gezond is, zijn hartslag word bekeken en je moet aan de hand heen en weer draven over verharde weg. En word het inentingspapier gecheckt. Als hij hier doorheen is gekomen mag je starten dat gebeurt op een bepaalde tijd die je hebt afgesproken, weet neit precies meer waar dat gebeurd en wanneer.
Dan mag je dus je paard op gaan zadelen en op die desbetrefende tijd starten.
Dat rijd je door totdat je bij de PA (of vetgate, weet niet precies, volgens mij is dat het verschil tussen 1ste en 2de klas) komt daar word de hartslag gemeten en die moet onder de 56 zijn of 58, maar dat is veranderd en weet niet precies welke het nu moet zijn. Als dat goed is mag je door en rijd je verder tot de finish is dat niet goed, moet je wachten, volgens mij 10 min, of je mag hemzelf weer aanbieden, wanneer jij denkt dat het nu wel goed is. En ik meen dat het bij de 2de keer goed moet zijn.
Daarna rijd je dus tot de finish, daar moet weer de hartslag goed zijn. En mag je 2 keer aanbieden, als dat goed is gegaan, ga je nadat je je paard goed hebt verzorgt naar de eindkeuring, als hij daar goed doorheen komt, en boven de 9 km per uur hebt gereden dan heb je je wedstrijd uitgereden.
Onderweg zijn plekken waar je groom kan staan en als je je opgeeft voor de wedstrijd krijg je een boekje thuisgestuurd waar nog veel dingen in staan.
Ook moet je volgens mij 16 zijn om zonder begeleiding te mogen rijden en als dat dus niet het geval is moet je iemand zoeken waarmee je mee kan rijden, maar meestal hebben de orginisatoren wel een aantal mensen, moet je even bellen.

Nou ja dit was het zo'n beetje, ik heb 3 jaar geleden gereden en daarna zijn er nog nieuwe regels gekomen, dus er kan wat veranderd zijn, mijn vriendin gaat 2de klas zitten, dus vandaar dat er her en der wat verwarring bij mij is, omdat er verschillen zijn. Dus als het niet helemaal klopt neem het me alsjeblieft niet kwalijk, maar ik vond het jammer dat er niemand op reageerde, dus ik dacht en heb geprobeerd het zo goed mogelijk uit te leggen, als er fouten in zitten verbeter me alsjeblieft. Stel je voor dat ze verkeerde informatie hebben gekregen!

Meestal is de 1ste klas een afstand rond de 25 km

Nou ja dat was het wel zo'n beetje

Liefde voor het leven

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 18:33

als jenou eens gewoon ff kijkt bij http://www.deronline.nl/ daar staat het regelement precies op, dan weet je meteen waar je aan toe bent!

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 20:24

De regelementen had ik al gevonden op www.deronline.nl. Maar ik ben meer nieuwsgierig naar wat ik verder kan verwachten. Het inenten enzo is allemaal perfect in orde, dat moet ook wel, het is een dekhengst.

De kennismakings ritten zijn 8 km per uur heb ik gevonden. Ik weet ook dat het heel moeilijk gaat worden. Het is 'maar' een shet en ik ben zelf 18. Hij is hengst, dat kan een voor en een nadeel zijn. Hij is heel veel bezig met zijn omgeving maar zal altijd tot het uiterste gaan.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 20:26

Op endurance wedstrijden lopen altijd heel veel hengsten mee. Je hebt dus niet (als met dressuur) dat je aan bepaalde voorwaarden moet voldoen voordat je met een hengst kunt starten.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 20:32

Apple schreef:
Op endurance wedstrijden lopen altijd heel veel hengsten mee. Je hebt dus niet (als met dressuur) dat je aan bepaalde voorwaarden moet voldoen voordat je met een hengst kunt starten.

Ja, iid dit had ik ook al gehoort. En dat vind ik helemaal niet erg, juist omdat ik al 18 ben en 'maar' een shetland hengst heb.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 20:34

Voor die van mij is 8km per uur een los drafje, het probleem voor jou is natuurlijk dat je 'kilometervreet-tempo' voor Dennis al een flinke draf is... Als hij nou ook lekker kan galoperen zonder dat zijn hartslag de lucht in schiet wil het misschien wel lukken...

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 20:36

ArwenLune schreef:
Voor die van mij is 8km per uur een los drafje, het probleem voor jou is natuurlijk dat je 'kilometervreet-tempo' voor Dennis al een flinke draf is... Als hij nou ook lekker kan galoperen zonder dat zijn hartslag de lucht in schiet wil het misschien wel lukken...

Dat zal ik dus ook nog moeten gaan controleren. Ik heb nog nooit zijn hartslag gemeten. Dus dat zal ik van de week ook eventjes gaan proberen.
Ik heb van de week al wel een rit van 8 km in een rustig tempo in 55 min gereden(heel veel gestapt).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 12:41

ik ga binnenkort ook eens meedoen aan zo een endurancewedstrijdje ken er ook niets van, misschien is dit iets voor jou:

tijdens onze endurance-wedstrijd ( uithouding ) van 14 september wordt er aan recreanten en niet-VLP-licentiehouders de mogelijkheid geboden om kennis te maken met onze sport. Zij kunnen hetzelfde aangeduide parcours rijden aan hun eigen tempo, of reeds aan de voor endurance gangbare snelheden. Hierin zijn de niet wedstrijdruiters vrij. Zij krijgen ook een fiche, nét als de wedstrijdruiters, maar dan in een neutrale kleur.

Starten als wandelruiter kan vanaf 9.00u tot 13.00u. Het parcours bedraagt ongeveer 30 of 40 km en is volledig aangeduid. De ruiter krijgt bovendien een duidelijk plan mee, met aanduiding van 5 - 10 - 15 enz km's, alsook start-en aankomstplaats. Onderweg zijn drinkplaatsen voorzien voor de paarden. Na de wandelrit kan de ruiter ook zijn paard laten controleren op fysieke gezondheid, net zoals de wedstrijdruiters dit doen. Hierdoor heeft hij enig idee over de fitheid van zijn paard. Naderhand kan hij eventueel aan de hand van zijn persoonlijk behaald resultaat nachecken welke plaats hij bereikt zou hebben, indien hij officieel aan de wedstrijd had deelgenomen.

Kosten voor de wandelrit zijn 10 Euro ( 15 Euro - 5 Euro borg voor rugnummer ). Niet licentieruiters rijden voor eigen risico, aangezien wij geen enkel zicht hebben op wie nu wél of niet in orde is met zijn verzekering. Licentiehouders zijn altijd verzekerd. Iedere deelnemer krijgt een aandenken van onze club.

Dit jaar organiseren wij het Vlaamse Kampioenschap in alle reeksen. De wedstrijd gaat door aan de stedelijke manège van Lommel ( achter de Soeverein ), meer hierover op onze site www.eldra.be

Hopelijk zijn hier een aantal van je vragen beantwoord.

met ruiterlijke groeten,

Ronny Vosch
Secretaris ELDRA vzw
Plaatselijk organisator Lommel

dit is wel in België maarja

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:36

Ik weet niet hoe jouw eigen conditie is, maar je zou Dennis kunnen ontlasten door stukken naast hem te lopen/rennen. Dat is toegestaan, zolang je start, p/a en finish maar OP je paard passeert. Voor de rest mag je er zoveel naast lopen als je zelf wilt.

Ik heb nog niet eerder gehoord dat iemand met een shet onder de man heeft deelgenomen en ik denk dat ie 't best zwaar zal krijgen, maar ik vind het wel heel leuk dat je 't wilt proberen.

Succes ermee!

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:00

Het zou wel een enorme stunt zijn als je met een shet een klasse I rit zou kunnen rijden, ook al zou je bij wijze van spreken de helft van de tijd er naast lopen. Dat mag dus ook inderdaad, maar ook dat heb je in de reglementen vast al gevonden.

Ik zou zeggen: kies de eerste keer een korte rit, onder de 30 kilometer. Bijvoorbeeld Austerlitz of Holten. Als 'ie dat aan kan (en dat zou ik al heel knap vinden!), dan kan je er misschien eens aan denken om een langere rit te maken. Op zich zal Dennis best die 8 km p/u kunnen halen, en misschien nog wel harder ook, maar het gaat er meer om of 'ie het ook zo lang volhoudt. Immers, een rit van 26 kilometer duurt bij 8 km p/u bijna drie en een half uur!

Veel succes en als je nog info wil hebben, stuur me gerust een PB-tje!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-03 19:36

Ik weet, zo als ik al eerder gezegt heb, dat het heel moeilijk gaat worden. Maar dat ik er ook naast mocht wist ik niet. Dat scheelt al een heel eind, al zou ik er zelf grote stukken naast lopen is dat voor hem natuurlijk lekker.
Ik ben nu met hem in Heiloo te logeren(bij FlairS op stal) en hier schijnen ook leuke uitrijd mogelijkheden te hebben.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:47

Ik zal niet zeggen dat je het niet moet doen, maar ik denk dat het beter is om het niet te doen.

de klasse 1 ritten zijn zo'n 27 km.
Als je de helft van de tijd ernaast loopt is dat toch bijna 15 km!
De overige 12 zul je op je pony zitten.
Voor 1 galopsprong van een d pony moet jouwe al 3 sprongen maken.

Ik denk ook dat je pony het niet volhoud om op die 8 km per uur te komen, daar is ie gewoon te klein voor.

Zelf zou ik het niet doen en lekker andere dingen blijven doen.
Wie weet komt er nog eens een dag dat je met een groter dier kan starten.

In Heiloo kun je heel mooi rijden, maar de duinen zijn wel heel zwaar!(als je tenminste richting egmond gaat)

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-03 20:52

Ik ben ook bang dat ik hem niet voldoende uit zou kunnen rijden. Maar wil wel een poging wagen. Lukt het wel dan ben ik natuurlijk verschrikkelijk blij, lukt het niet dan is dat jammer maar helaas.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:13

Cowgirl schreef:
de klasse 1 ritten zijn zo'n 27 km.


En dan heb je het nog maar over de korte klasse 1-ritten, ze zijn er ook van bijv. 38 km (Lage Vuursche afgelopen zondag was 35 km). Klasse 1 loopt van 25 t/m 40 km.

Ik zou zeggen: probeer het gerust eens, maar houd er rekening mee dat het voor een Shet relatief zwaar kan zijn. Shetten hebben nu eenmaal relatief korte beentjes, voor één pas van een Arabier maken zij er bij wijze van spreke vier (dat rijmt Knipoog ) en dat kan vrij vermoeiend zijn. Het lijkt me iig een leuke uitdaging! Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:32

Karin"]
[quote="Cowgirl schreef:
de klasse 1 ritten zijn zo'n 27 km.


En dan heb je het nog maar over de korte klasse 1-ritten, ze zijn er ook van bijv. 38 km (Lage Vuursche afgelopen zondag was 35 km). Klasse 1 loopt van 25 t/m 40 km.

Ik zou zeggen: probeer het gerust eens, maar houd er rekening mee dat het voor een Shet relatief zwaar kan zijn. Shetten hebben nu eenmaal relatief korte beentjes, voor één pas van een Arabier maken zij er bij wijze van spreke vier (dat rijmt Knipoog ) en dat kan vrij vermoeiend zijn. Het lijkt me iig een leuke uitdaging! Lachen
[/quote]

Succes als je het gaat doet OK dan!

Obelix is gewoon stoer!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 153 bezoekers