Spaargeld: wat mee te doen? Beleggen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Spaargeld: wat mee te doen? Beleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 17:02

Ik vraag me al een tijdje af of ik niet meer rendement uit m'n spaargeld kan halen.
Het staat nu bij de Rabobank op een spaarrekening. Maar of deze bank hoge rente geeft of niet, dat weet ik niet. Is er een andere bank die een hogere rente geeft?

Of doe ik er verstandig aan om het te beleggen? Of een deel ervan? En hoe doe ik dat? Zelf, of via de bank? En vooral: waarin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:04

opmaken *LOL*
want voor je het weet kan het niet meer.

ff serieus, beleggen durf ik niet, ben te bang dat ik mijn zuur verdiende centjes kwijt raak.
Dus ons geld staat ook saai op de bank en we zullen daarom ook wel nooit echt rijk worden.
Maar ach, wat is rijk...

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:24

Gewoon lekker op een spaarrekening laten staan Lachen, eventueel wel wat shoppen om te kijken waar je de hoogste rente krijgt.

Ik zou mijn spaarcentjes iig niet gaan beleggen. Er worden gouden bergen belooft, maar gezien het huidige beursklimaat geloof ik daar niet in .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:27

Ja dit is een heeeeeeel gunstige economie om in te gaan beleggen... Haha!

Ik zou het gewoon lekker opmaken als ik jou was. Je kunt wel sparen voor later als je oud bent, maar wie geeft je de garantie dat je dat wordt dan?
Zorgen dat je een noodzakelijke reserve achter de hand hebt (voor als de auto of wasmachine kapot gaat of je paard ziek wordt) en verder: geld moet rollen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:29

idd Sonja, helemaal mijn idee

reserves is een must, van de rest lekker leven, het is later dan je denkt

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:37

een rekening waarbij je je geld voor een x aantal jaar vastleg kan een leuker rendement opleveren dan je normale bankrekening.

Marc2
Berichten: 1163
Geregistreerd: 11-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:47

Beleggen is iets wat ik momenteel NIET zou doen. Zeker de afgelopen tijd is gebleken dat niets zo erg fluctueert als 'de beurs'. Iedereen heeft kunnen zien wat een impact een incident kan hebben op de koersen. Denk aan 11 september, maar vergeet ook niet de fraudezaken van bijvoorbeeld ENRON en dichter bij huis AHOLD.

Vergeet ook niet dat de 'grote' mannen die enorm veel invloed op de beurs kunnen hebben nog steeds vrij rondlopen. Denk aan Saddam Haussein, Bin Laden, maar zeker niet te vergeten onze heer Bush zelf. Stuk voor stuk kunnen zij zonder enige moeite de beursen weer doen klappen, en al zijn het Saddam Haussein en Bin Laden zelf niet, vergeet niet dat daar een enorme aanhang achter zit, waar je in het westerse journaal nauwelijks iets van hoort.

Ik ga niet roepen dat er iets gebeurt, maar ik kan me goed voorstellen dat als ik in de schoenen zou staan van SH of BL, dat er nog wel een vergeldingsactie aan komt. Waar en wanneer weet niemand, maar dat het gebeurd, dáár kun je haast wel op rekenen.

Bush zelf is volgens mij ook iemand van zaken die niet door de beugel kunnen (hoe is hij anders aan de macht gekomen???) En al hoor je vrijwel weinig over het gebeuren van wel of geen massavernietigingswapens in Irak. Landen als Frankrijk en Duitsland hebben dat 'feit' altijd tegen geprotesteerd, en zeker nu vooralsnog blijkt dat Irak inderdaad niet over MVW beschikte, zullen ook deze landen weer in opspraak komen.

En aan de andere kant, al zou er niets gebeuren. Vergelijk onze huidige beurssituatie eens met die van de Aziatische landen van de jaren 70. Die maakten toen net zo'n dergelijke krach mee, en dat duurde 12 jaar voordat zij er bovenop waren. Nederland had zijn laatste kracht in 1989. Tot 1,5 jaar geleden stond dat op topniveau, waarvan het de laatste jaren extra omhooggeschopt werd door de sterk opkomende ICT branche. Die hype is nu ook al zo goed als voorbij.

Op de lange termijn zul je wanneer je je geld nu gaat investeren in beleggingen best een leuk centje verdienen, maar zeker de komende 3 jaar hoef je er denk ik niets van te verwachten...

Wil je echt je geld in beleggingen gaan investeren, doe dat dan met geld waarvan je het kunt missen, geld waarmee je zonder moeite ¾ verlies mee kunt hebben.

Kun je dat niet, dan zou ik de spaarcenten op een internetspaarrekening zetten, die geven momenteel de hoogste rente.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 18:23

Geld opmaken doe ik sowieso niet. Tuurlijk kan ik ook elk moment overlijden, maar daar ga ik niet van uit. Ik heb ook geen tonnen hoor!
Maar zo thuis bij m'n ouders, en na een paar zomers flink werken en een "leuke" erfenis heb ik een paar centjes. En logisch is logisch, ik wil zo veel mogelijk rente vangen.

Het voor een aantal jaar 'vastleggen' leek mij ook wel wat... Ik ga de aankomende 5 jaar toch geen huis kopen, en geen grote investeringen doen. Maar kan dat ook met een kleiner bedrag (b.v. 3000 euro?).

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 18:28

Ik heb belegd........in ahold heb niet zoveel meer over, nog iets van 2000 euro........maar goed iedere keer als ik eraan denk zing ik

Tihihihihiiiime is on my side hoop ik

Afwachten, heb ze voor 18 euro t stuk gekocht en ze zijn nu 7 euro t stuk. Had ik een paar weken geleden genoeg gehad dan had ik er nog wel een sloot bijgekocht voor 1 euro 50. Maargoed dat had ik niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:05

Een leuke manier van sparen is om wat kunstvoorwerpen of antiek aan te schaffen. Ze behouden hun waarde goed en je hebt er ook nog plezier van als je er naar kijkt.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:06

Als je gaat beleggen moet je écht weten wat je doet. In feite is de beurs nu op z'n dieptepunt (geweest wsch al) en kan iig niet veel verder meer zakken. Op den duur moet de beurs dus wel gaan stijgen, theoretisch gezien dan. Goed instap moment is het zeker, maar je moet wel stalen ballen hebben en goed weten wat je doet. Het kan namelijk allemaal heel erg fout gaan omdat je de verkeerde dingen doet.
Gewoon je geld in iets wat voorheen degelijk was als Ahold stoppen is geen garantie meer, blijven zitten is ook wel dom en raar. Waar het geld nu vandaan moet komen? Joost (nee niet jij DS) mag het weten.
Beleggen is overigens ook je geld in een huis stoppen, of in een auto, kunst, antiek of whatever. Maar dat alles (behalve de huizen, die zijn 't minst erg) is sterk in waarde gedaald of daalt (nog steeds) sterk in waarde. Wil je het geld echt over een paar jaar weer hebben dan zou ik het op een spaarrekening zetten, wil je 'de boot' niet missen dan moet je je goed laten informeren over eea. Doe het iig niet via een polis van spaarbeleg of een andere beleggingsinstelling of bank, doe het zelf. Daarmee haal je het meeste rendement en neem je soms ook het meeste verlies.
Overigens is je geld vastzetten ongeveer hetzelfde. De bank kan hiermee lange termijn beleggingen aangaan omdat zij weten dat jij je geld niet komt halen. Daar verdienen ze het meeste op.
Tipje: kijk eens naar optie-beleggers. Die zitten op dit moment (laatste jaar) érg goed en je hoeft er geen grote bedragen voor te hebben (meestal zo'n 1000 euro minimaal, voor langere termijn) zoals bijv. voor futures (13.500 euro) die overigens plank na plank misslaan op het moment.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:11

Je kunt er ook een leuke Volkswagen Spijlbus (oldtimer) van kopen en die voor een leuk bedrag per maand aan mij verhuren Tong uitsteken Knipoog

Maar serieus: het zou best interessant kunnen zijn om je spaargeld voor een aantal jaren vast te zetten.
De meeste banken bieden je dan een veel hogere rente.
Je kunt ook eens wat op i'net shoppen bij gerenommeerde aanbieders om te kijken wat zij je te bieden hebben.
Er zijn aanbieders waarbij je echt niet aan je geld kunt komen tot aan de afgesproken termijn, er zijn ook aanbieders waar je tegen betaling van een soort boete je geld altijd direct op kunt nemen.
Ik zou er wel op letten dat die mogelijk bestaat bij jouw evt. keuze; ook al denk je het geld niet direct nodig te hebben, je weet nooit wat de toekomst je brengt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:13

Laui! schreef:
.
Gewoon je geld in iets wat voorheen degelijk was als Ahold stoppen is geen garantie meer, blijven zitten is ook wel dom en raar.


en bedankt!!!!!!!! Haha! Haha! Haha! maar zoals ik al zei TIHIHIHIIIIME is on my side

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:16

Beleggen mag ik van thuis uit alleen maar met de rest van de rest, zoals papa dat omschrijft, dus geld wat je eigenlijk echt wel kan missen. Al weet je dat natuurlijk nooit 100% zeker.

Op de beurs zelf spelen vind ik voor de moment echt geen goed idee ... IPTE gekocht aan 21 staan nu op 2 euro en een pruts olé ... maar naarentschijnt gaan we binnenkort weer betere tijden tegemoet. Ik hoop het maar Haha!

Vastzetten voor een paar jaar geeft tenminste kapitaal garantie, al zijn er ook belegsystemen met zo'n clicksysteem, die zijn ook wel interessant. Als ze leuk samengesteld zijn toch.
Moet je bij je bank ook eens naar kijken, staan meestal speculatieve verwachte opbrengsten bij (is dit juist) en meestal zitten die toch wel in de buurt.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:18

Ik heb gewoon een spaarrekening met 4,6% rente.Is toch ook goed?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:42

Het beste wat je met je geld kan doen is onroerend goed kopen, maar met 3000 euro kom je niet vele verder als een kippenhok *LOL*

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 17:03

Sjuim: ik heb geen 3000 euro hoor, maar wat ik wel heb, zeg ik hier liever niet.

Ik zie het niet zo zitten om in antiek / kunst oid te beleggen, en voor een huis heb ik nog te weinig geld.

Ik zit zelf ook te denken aan een stuk grond oid... Maar dat vind ik ook best wel eng.

Holly: waar heb jij die spaarrekening? Ik heb maar 3,5% ofzo....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 17:17

Bouwgrond is behoorlijk prijzig en van de stalhouder begreep ik dat de prijs voor landbouwgrond ook erg aan schommeling onderhevig is, bovendien heb je daar weer veel onderhoud aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 17:31

Voor Carola lijkt me een stuk landbouw grond, omgedoopt tot wei nog niet zo gek.
Zeker omdat ze laatst al had over een stukje vervuilde grond om haar paard op te zetten.
Kun je niet een stukje kopen, niet vervuild?
Grond is nooit een slechte investering.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:38

Het werkt in principe met alle investeringen als volgt: je moet bereid zijn het geld volledig te verspelen.
Als je appels koopt eet je ze op, doe je dat niet dan verrotten ze en dan heb je er nog niets aan. Geld op een spaarrekening zetten is een redelijk veilige optie, maar in Argentinië is dat ook mis gegaan, ik wil niet met een willekeurige Argentijn ruilen hoor! Daar was de economie vergelijkbaar met de onze, het was zeker geen achterlijk of achtergesteld land.
Geld hebben is ook niet echt een optie, want op de lange(re) termijn devalueert dat ook als een gek. Onroerend goed devalueert, en stop je het in AH-tjes dan ben je ook niet zeker van je zaak...
Feesten is al met al toch de beste oplossing zo lijkt Tong uitsteken