paard kopen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
juval

Berichten: 13092
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

paard kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-03 09:36

hi,
ik heb een vraagje. Ik ben een klein beetje op zoek naar een paardje en heb er nu een op het oog, een westerngereden paard zonder papieren. Heel mooi paardje zo op het oog.
Nu twijfel ik een beetje wat ik het beste kan doen. Eerst veel lessen op manegepaarden nemen zodat ik het western een beetje beter onder de knie krijg.
Of het paardje kopen en samen les gaan nemen zodat ik samen met haar kan leren en groeien.......
Het is geen quarter of paint, dus voor mij wel betaalbaar. Dat speelt ook wel een rol.
Ik heb wel zin in dat paard, maar wat is verstandig? advies gevraagd!!!


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 09:48

Afhankelijk van de graad van training van het paard kun jij er wel of niet iets van leren.
Dus heb je een goed getraind paard, dan kun je er onder begeleiding veel van leren. Kent het paard niets en jij ook niet dan lijkt het mij beter als je eerst goed les neemt en ook je paard laat trainen door iemand die weet waar hij mee bezig is.

Zijn beide (paard en jij) iets 'beleerder' dan kun je onder goede begeleiding samen verder.
Maar ook dan is het fijn dat als er zich in de training iets voor doet (wat niet lukt) je altijd terug kunt vallen op een goed beleerd paard, zodat je kunt voelen wat de bedoeling van een handeling als resultaat op moet leveren. Hierna kun je dit dan weer overdragen aan je paard.

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 10:07

Ik zou van te voren ook al een paar lessen nemen. Anders stap je op dat paard en weet je niet precies op wat voor hulpen hij reageert. Samen kun je ook veel leren hoe oud is het paardje?

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 10:32

Ik zie in je profiel dat je wel al lang paard rijdt.
Ik heb mezelf ook in het western gestort door 'gewoon' een paardje te kopen. Het is mij goed bevallen (heb inmiddels zelfs nog een erbij gekocht)! Mijn paardje moest nog ingereden worden en daarvoor heb ik hem 6 weken weggebracht. Vanaf dat moment ben ik hem zelf gaan rijden en heb 1 x in de week les gehad. Je leert er enorm veel van !
En waarom zou je het niet doen?
Je hoeft niet meteen de Reining Open te winnen hoor ! Als je gewoon goed met je paardje weet om te gaan dan zou ik er lekker voor gaan!
Soms kan je ook te voorzichtig zijn en de dingen een beetje ingewikkelder maken dan ze zijn..... maar das mijn mening natuurlijk.

Vertels eens wat over het paardje wat je hebt gezien!

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

calemity_jane
Berichten: 2031
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: noordbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 11:15

ik zou dat paardje gewoon kopen ik ben ook samen met mijn paardje begonnen.

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 11:21

Als het klikt met dat paard moet je hem zeker kopen hoor!!!

Alayda

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 11:40

Ik zou, als je een goed gevoel hebt bij dit paardje, lekker samen met je paardje beginnen. Omdat het paard al western gereden is leer je er ook veel van en als je dan "samen" les neemt komt het helemaal goed, je bouwt een band op en leert ook nog eens "van elkaar".

Semmie
Berichten: 171
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 11:53

Ik sluit me helemaal aan bij Sugarmiss. Wil je echt western leren rijden is het kopen van een een goed beleerd paardje een must. Uit je omschrijving kan ik niet halen in hoeverre dit het geval is.

Het idee van een vrij groen paard kopen en het dan samen wel leren is iets wat ik om me heen veel zie en wat vaak langdurige processen zijn met veel frustraties.

Dus is ze goed ingereden, dan kopen en regelmatig les nemen. Is ze nog vrij groen kijk dan verder tot je een paard vindt waar je wel veel van kan leren!

Succes

juval

Berichten: 13092
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-03 12:09

Bonnigje schreef:
.

Vertels eens wat over het paardje wat je hebt gezien!


het is een merrie, 7 jaar, zwartschimmel, 1,52cm. Westeringereden. Heeft wedstrijdjes trail en pleasure gelopen en beheerst ook een deel van reining.
Verder zit alles erbij, zadel, 2 hoofdstellen, pads, beenbeschermers etc. ik zou dr meteen mee kunnen beginnen dus. En het valt binnen mijn prijsklasse.

Ik ben een beetje bang dat ik te hard van stapel loop en misschien overhaaste beslissingen neem...... maar als ik te lang afwacht is ze misschien al weg.... moeilijk hoor!

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 12:39

Het ligt er helemaal aan wat je ambities zijn!
Wil je recreatief westernrijden, alleen onderlinge wedstrijdjes rijden of ook aan landelijke wedstrijden meedoen?
Welk onderdeel wil je doen? Reining, pleasure, trail, enz.?

Uit ervaring weet ik dat samen leren een lange weg is en een behoorlijk doorzettingvermogen vereist. Op den duur krijg je alles dubbel en dwars weer terug, wat natuurlijk wel heel veel voldoening geeft.

Kortom, afhankelijk wat je wilt bereiken en hoe je zelf in elkaar steekt (ben je een volhouder) moet je je keuze maken.

Tja, en als je nu een paardje hebt gevonden waar het echt mee klikt....dat is ook wel wat waard.

Alayda

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 12:55

Ik heb het paardje net op marktplaats zien staan (ben ook een beetje aan het rondkijken, naar een jong paardje dan.. dus vandaar, ze staat toch op marktplaats of niet?) maar het is een leuk paard hoor! Ben je er al wezen kijken? Heb je erop gereden? Ik denk dat hoe dat voelt erg belangrijk is. Wanneer je je er meteen "vertrouwd" mee voelt zegt dat al heel wat! Ben benieuwd...

juval

Berichten: 13092
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-03 13:17

ja, ze staat idd op de marktplaats en nee, ik heb haar nog niet in het echt gezien.... dus wat dat betreft kan ik er nog niets van zeggen.
ik hou jullie wel op de hoogte als ik er ga kijken.


Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 14:33

Ik sluit me bij bovenstaande aan. Soms is het niet zo verkeerd om je ergens in te "storten". Knipoog
Het hangt er denk ik gewoon vanaf hoe het paardje voelt, bij jou dan. Ik bedoel dan dat het moet klikken. Goede lessen kunnen een hele hoop doen!!!

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38577
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:33

juval schreef:
ja, ze staat idd op de marktplaats en nee, ik heb haar nog niet in het echt gezien.... dus wat dat betreft kan ik er nog niets van zeggen.
ik hou jullie wel op de hoogte als ik er ga kijken.


Als ik dit weer zo lees....dan had je deze vragen waarmee je zit je eerder af moeten vragen. Ga daar eens goed om denken en niet je wensen/ideeën afstemmen op een leuke foto die je bent tegen gekomen!!

Ben je een Bokker of een Jokker....


Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:36

Misschien is het verstandig om bij meerdere paarden te gaan kijken die in een vergelijkbare prijsklasse liggen. En neem iemand mee die jij vertrouwd, een tweede persoon ziet altijd meer.

En laat keuren, in ieder geval klinisch!

Succes!

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:39

Die pinto lijkt me ook leuk voor je! (moet je even "zoeken" op marktplaats onder "western"....

juval

Berichten: 13092
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-03 20:43

Jac schreef:
Die pinto lijkt me ook leuk voor je! (moet je even "zoeken" op marktplaats onder "western"....



heeeee bedankt, ik wist niet dat je zo ook kan zoeken! weer wat geleerd dus. Haha!
Je bedoelt waarschijnlijk die 3-jarige merrie.... ik wil toch liever een wat ouder en doorgereden paard denk ik, en ze lijkt me ook wat klein, alhoewel ze misschien nog wat kan groeien. Ik vind het wel een heel mooi getekend paard.

juval

Berichten: 13092
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 13:59

Ik heb toch besloten dat ik het niet doe
Na lang dubben en familieberaad lijkt het me toch beter om nog even te wachten en eerst wat meer westernervaring op te gaan doen *LOL* voor ik me weer op een eigen paard stort. Wel jammer, maar ik denk de juiste beslissing.
Het paardje is dus nog te koop:

> http://marktplaats.nl/index.php3?g=dier ... n&ID=34130


Uriah

Berichten: 1677
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: beilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 15:56

Kopen! ik heb het ook zo gedaan en heb er geen moment spijt van!!

Kinkie je was mn alles R.I.P lieve clown [IM] Dag lief vriendje van me.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers