4 Jaar niet gereden, nu weer voor het eerst!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

4 Jaar niet gereden, nu weer voor het eerst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 15:15

Hallo iedereen, ik ben hier nieuw Lachen Daarbij heb ik ook meteen al een aantal vraagjes Tong uitsteken Aangezien ik inmiddels al weer 4 jaar niet gereden had begon het bij mij toch weer een beetje te kriebelen. Al die jaren heb ik het rijden toch wel heel erg gemist. Nu kwam ik laatst in aanraking met iemand die in de omgeving een stoeterij wist waar je paarden kan leasen.
Na daar een afspraak gemaakt te hebben en eens rond had gekeken heb ik besloten om er helemaal voor te gaan en mijn oude hobby weer op te pakken.

Sinds gisteren ben ik dus in het bezit van een lease paardje Pamela, een Welsh Cob van 12 jaar . Zo heb ik gister dus ook voor het eerst weer gereden na vier jaar en daar schorte behoorlijk wat aan Bloos Ik merkte dat ik heel veel moeite had om mijn been er aan te houden, wat er natuurlijk voor zorgde dat ze continu terug viel in stap. Het leek wel of ik dat ik die spieren 4 jaar niet op die manier had gebruikt, heb voelde in ieder geval erg zwaar om vol te houden Scheve mond Daarbij lukte het me ook niet om mijn tenen naar het paard te laten wijzen, continu stonden mijn tenen naar buiten gekeerd wat er uiteraard niet uit zag Scheve mond

Uiteraard heeft het allemaal zijn tijd nodig, toch hoop ik dat jullie me misschien wat tips zouden kunnen geven waar ik allemaal op moet letten en welke oefeningen ik bijvoorbeeld zou kunnen proberen Lachen

Alvast bedankt *LOL* !

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:53

Gewoon een keertje les nemen.Hoeft niet persé van een goede instructeur te zijn,gewoon iemand die je op je fouten wijst,zodat je er zelf niet continu op moet letten.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 17:05

Dat was ik zowiezo wel van plan Lachen Een ander ziet toch altijd veel meer als jijzelf. En dat zullen nu heel wat fouten zijn Knipoog

Maar is het wel normaal dat je na een aantal jaar zovel moeite hebt met aansporen Verward ? Ik bedoel, het koste me echt veel moeite om mijn been er aan te houden en daarbij heb ik nu ook verschrikkelijke spierpijn Haha! maar dat zal wel normaal zijn lijkt me.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 17:09

Doorzitten zonder beugels om je zit weer op peil te krijgen,
hakken uitdrukken (spierpijn gaat echt een keer over! Lachen )
en lesjes nemen is natuurlijk ook een prima plan!

Welkom op Bokt en veel plezier met je paardje!
.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 17:39

Ik weet er alles van! Ik ben na een stop van 5 jaar weer begonnen. Ik rijd nu weer 7.5 maand en de basis zit er nu pas weer goed in.
Het komt vanzelf wel weer. Ik vond het ook vies tegen vallen in het begin.
Veel succes!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 17:43

MarchaL schreef:

Maar is het wel normaal dat je na een aantal jaar zovel moeite hebt met aansporen Verward ?


Tuurlijk is dat normaal.Toen je pas begon met rijden had je er ook moeite mee,alleen besefte je het niet omdat je toen niet wist dat het moest.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 10:36

Citaat:
Welkom op Bokt en veel plezier met je paardje!


Dankje Lachen !

Citaat:
Ik rijd nu weer 7.5 maand en de basis zit er nu pas weer goed in.
Voor mij word het ook weer heel wat oefenen, dat voelde ik die eerste keer direct al wel. Ik hoop dat ik de basis in ieder geval wel weer redelijk snel onder de knie zal krijgen Scheve mond .

Citaat:
Toen je pas begon met rijden had je er ook moeite mee,alleen besefte je het niet omdat je toen niet wist dat het moest.


Tja, zo had ik er nog niet over nagedacht...ergens ook heel logisch dus. Ik hoop dat het vanavond in ieder geval wel wat beter zal gaan met aansporen. Pamela wist volgens mij ook niet meer wat ik nu wilde, eerst sporen geven, dan geen druk meer geven, dan weer wel Knipoog Ook een beetje vermoeiend voor haar lijkt me Lachen Heeft iemand misschien wel een idee hoe ik dat weer snel gewoon vanzelf doe zeg maar? Dat lijkt me toch wel noodzakelijk he Knipoog

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:16

Na 7 jaar niet gereden te hebben zit ik nu met hetzelfde probleem.

Ik krijg ondertussen goed les van iemand die ook goed naar mijn houding kijkt en me er iedere keer op wijst.

Het is wel heel vreemd dat dingen die vroeger zo normaal leken nu zoveel inspanning kost he?

Als ik alleen aan het rijden ben, gooi ik de teugels weleens los en ga me alleen maar concentreren op mijn houding en zit.
Ik merk ook aan mijn paard wanneer ik wel en neit goed zit.

Als ik mijn benen in de juiste houding hou reageert ze beter op mijn hulpen en zit.
Zit ik niet goed dan gaat ze bv ook niet alleen op mijn zit terug naar de stap.
En andersom gaat ze ook neit in draf als ik mijn benen niet goed heb *goede instructrice dat paard van me he Knipoog *

Ik merk het ook aan mijn paard als ik mijn bovenlichaam niet goed gebruik, hoe beter en rechter ik mijn schouder en rug hou hoe ontspannender ze loopt.
Als ik mijn handen neit goed heb, of vast zet gaat zij ook anders lopen.

Dus ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Let op de reactie van je paard en dan zie je zelf ook wanneer je het beste zit. *buiten je les om dan he*

PS: ik leer van mijn instructrice dat je 1 keer aan moet sporen om het tempo aan te geven en daarna je benen weer stil tenzij ze terugvalt dan pas weer even been aan.
Dus neit de hele tijd aan blijven drijven.
Dus eigenlijk zou jij het dan wel goed doen, alleen is je paard gewent dat er iemand de hele tijd door blijft duwen.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:28

Tsja jongens het hele rijden moet je langzaam aan weer oppakken maar je kunt this al wel wat efeningen doen om die beginners spierpijn te verminderen.

Neem een plastic bal (waar je vroeger mee in de tuin speelde, hihi) en plaats die tussen je knieen. Druk vervolgens je knieen naar elkaar toe. Op deze manier train je de binnenste bovenbeen spieren.

En om te oefenen je hakken omlaag te krijgen kun je op de onderste traptree gaan staan en je hakken omlaag te duwen. Door omhoog en omlaag te gaan kun je je kuiten ook weer een beetje trainen.

Bij mensen zijn de spieren helaas sneller verdwenen als bij paarden. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 14:39

Citaat:
Het is wel heel vreemd dat dingen die vroeger zo normaal leken nu zoveel inspanning kost he?


Ja inderdaad, je denk gewoon vanzelf dat je zoiets zo gewend bent (was) dat je het gewoon niet meer zal verleren. Zoiets relatief simpels en nu toch weer plotseling zo moeilijk Scheve mond Ik ga vanavond zowiezo proberen om de hulpen enkel met mijn benen te geven en dus de teugels even wat minder te gebruiken. Hopenlijk verbeter en versterk ik mijn beenhulpen hier wat meer door. Daarnaast ga ik binnenkort eens proberen zonder beugels te rijden, dat zal inderdaad goed zijn voor mijn zit. Zonder zadel durf ik eerlijk gezegt nog niet aan, vanavond zal het pas de tweede keer zijn en daarvoor vind ik mezelf echt niet stabiel genoeg zitten Bloos .

Net wat je zegt Sily, ik merkte dus echt heel duidelijk aan Pamela dat ik een hoop verkeerde dan wel niet onduidelijke hulpen gaf. Ik kreeg echt de indruk dat ze me gewoon niet echt begreep qua hulpen. Ik zal zeker op haar reactie letten, waarschijnlijk zal ze me met haar gedrag een hoop duidelijk kunnen maken

Citaat:
Neem een plastic bal en plaats die tussen je knieen. Druk vervolgens je knieen naar elkaar toe.


Ja, en dat is nu precies de plaats waar ik nu vreselijke spierpijn heb haha Haha! Verdrietig Daar wachten we dus nog even mee, maar bedankt voor deze oefeningen! Ik zal ze zeker eens uitproberen Knipoog

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:24

haha, ja dat is ook de bedoelng van die oefening! Daardoor worden die spieren sterker en heb je minder last tijdens het paardrijden

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 18:33

Citaat:
Net wat je zegt Sily, ik merkte dus echt heel duidelijk aan Pamela dat ik een hoop verkeerde dan wel niet onduidelijke hulpen gaf. Ik kreeg echt de indruk dat ze me gewoon niet echt begreep qua hulpen. Ik zal zeker op haar reactie letten, waarschijnlijk zal ze me met haar gedrag een hoop duidelijk kunnen maken



Ik stond toen ook helemaal verbaasd.
Ze was de hele tijd zo gespannen dat ik er zelf niet veel van snapte, ze draaide 1 kant op met haar hoofd en dat soort dingen.
Nou kan ik haar onervarenheid de schuld gaan geven maar feit was gewoon dat ik mijn buitenhand vast hield omdat ik het toch wel eng vondt.

Op het moment dat ik helemaal ontspannen zit en vaak dus ook de teugels loslaat loopt ze zoooooo lekker.
Van draf naar stap op mijn zit, en van stap naar stilstaan op mijn zit, 1 keer drijven en dan gaat ze een versnelling harder.
Zakt ze terug even bijbenen en dan is het alweer goed.

Verbazingwekkend vindt ik dat....dat ze zo reageren op jouw zit terwijl bv die van mij pas 7 weken onder het zadel is.

Succes in ieder geval en hou je ons op de hoogte?

Greetsz Sily *die het duidelijk helemaal geweldig vindt wat een paard wel niet door middel van een simpel verandering in houding Haha! *