[JV] Wedstrijden met een fjord

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Veronique
Berichten: 191
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Nijmegen

[JV] Wedstrijden met een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-03 17:28

Ik rijd met een fjord wedstrijden in de M1. Ik ben best mollig en heb een kliene fjord. Het is een ander gezicht als een slank meisje op een KWPN er. Ik rijd sinds kort bij de paarden. Heel veel mensen kijken me vreemd aan en van jury's krijg ik vaak vervelende reacties. soms heb ik jury's die me gewoon een 5 voor algemeen en gangen geven en niks erbij zetten en daarom kom ik dan op 153. Ik baal er flink van dat sommige jury's bevooroordeeld zij over een fjord in de ring. Ik krijg ook weleens te hoge ptn hoor. Maar over het algemeen heb ik het idee dat ik af en toe te laag wordt gejureerd omdat jury's niet van fjorden in de ring houden. Hoe kijken jullie naar fjorden in de ring en proberen jullie daar eerlijk naar te kijken. Ik ben het er wel mee eens hoor dat een KWPN over het algemeen mooier beweegt. En dat ik voor de middendraf een 5 krijg is vaak verdient. Ik ben benieuwd hoe jullie er over denken.

Penny en ik zijn M2 + 4!


Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:44

Vaak is het volgens mij niet zo dat jury's echt lagere punten geven aan een fjord. Het kan natuurlijk wel zijn dat die fjord een bepaalde oefening niet zo goed uitvoert, en dan krijg je natuulijk geen hoge punten. Maar als de jury echt duidelijk laat merken dat hij niet van fjorden houdt, ja dat ik wel banketstaaf. Ik ben nou trouwens wel benieuwd hoe je pony eruit ziet!

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:53

Ik geef geen lagere cijfers aan een Fjord
Het gaat om het rijtechnische gedeelte.
Het kan best en net zo als de KWPN'ers je moet er voor rijden

Heb trouwens zelf vroeger op een haflinger ZZ gereden kon ook dus.
Je moet er misschien bij sommige juryleden meer voor doen ( wat niet eerlijk is), maar je moet maar zo denken dat jij er voor gereden hebt en de punten niet kado hebt gekregen

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 00:07

Ik ben een keer op een wedstrijd geweest waarbij al voor dat een meisje met Fjord had gereden werd gezegd dat ze niet bij de eerste 5 zou eindigen, terwijl ze toch vaak een eerste of tweede prijs rijdt, dat vond ik dus echt heel dom.
En ze eindigde toen idd iets van 7e ofzo.

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 09:21

Hier heb ik dus ook erg last van!!
Soms krijg ik ''normale'' punten,waarvan ik denk dat ik die wel heb verdiend,maar meestal schommelt het tussen de 140 en 154 punten.

HARDCORE
DE HARDE KERN
DE ONDERGROND

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 10:03

Welkom in de wereld van de fjord tussen de paarden Veronique.
En helaas zul je dit veel vaker mee gaan maken. Ik heb eigenlijk maar 1 jury waarvan ik weet dat als zij jureert ik mn wp kan vergeten. Daar kom ik gewoon niet boven de 145pnt ookal rij ik voor boven de 160. Naja dat weten we dan dus rekenen we er ook niet op, zie het dan maar als training (probeer natuurlijk wel ervoor te gaan) dan frustreert het niet zo. Ik ben niet zo dat ik af ga bellen als ik zie dat zij komt.
Maar iedere wp die je rijdt waardeer je wel veel meer als je er zo hard voor moet knokken.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 10:13

KWPN paarden voeren oefeningen nu eenmaal makkelijker uit. Denk maar aan de middendraf, in de B zijn dat nog maar enkele passen en in de L al een hele lijn. Het kost veel meer moeite om een Fjord zó te laten verruimen dat hij met de KWPN-ners mee kan komen (die soms ook wel eens "per ongeluk" een uitgestrekte draf vertonen). Bij een Fjord moet je er gewoon veel meer aan rijden en daarom is het dubbel zo goed om een wp te halen, vind ik. Maar er zijn jury's die dat niet zien dus dan krijg je een 5 voor het effect van de hulpen ofzo, terwijl je er toch zoveel hebt uitgereden als je kon!

Middendraf was maar even een voorbeeld, daar zijn al zoveel discussies over geweest. Maar ik moet zeggen, zo netjes halsstrekken als een Fjord, zie ik een ander paard niet gauw doen (die gaan dan met hun hoofd naar voren i.p.v. naar beneden). Een goede jury zou daar dan toch minstens een 7 voor moeten geven.

Groetjes, Denise.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 10:33

Vippie, zo'n jury heb ik ook, en ik start gewone KWPN-ers.

YouKnowWho"]
Bij een Fjord moet je er gewoon veel meer aan rijden en daarom is het dubbel zo goed om een wp te halen, vind ik
[/quote]
dat vind ik dus je reinste onzin. jij kunt niet aan een KWPNer zien hoe moeilijk of makkelijk die te rijden is en hoe eenvoudig die een middendraf toont. Onze Trammelant heeft zijn hele leven moeite met uitgestrekte draf gehad, en dat was altijd met pijn en moeite een 6 (tot en met het Z!). Moet ik dan ook meer krijgen voor effect van de hulpen?
En ik breng er nu twee uit die ieder weer hun eigen problemen met zich meebrengen en het echt niet allemaal vanzelf doen.
Een Fjord kan bv weer minder moeite hebben met een volte van 10 meter, simpelweg door zijn grootte.

Wat het hals strekken betreft, een paard (en ook een Fjord Knipoog) hoort naar voren en naar beneden te gaan, de neus moet voor de loodlijn blijven.
[quote="reglement schreef:
Artikel 106 Hals strekken in stap of draf.
1. De ruiter staat het paard toe zijn hoofd en hals in een geleidelijke beweging naar voren te brengen, met de neus voor de loodlijn tot ongeveer kniehoogte. Het tempo in de arbeidsstap of arbeidsdraf mag tijdens het hals strekken niet veranderen.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 10:57

Tsja ik rij nu met Tasja tussen de pony's, en gaat onwijs goed... vind zelfs dat ik te hoog ben gejureerd de afgelopen keer in Schoorl. Volgend jaar tussen de paarden, ben benieuwd hoe dat gaat.
Zelf denk ik niet dat jury's je benadelen omdat je op een fjord rijd, gewoon zorgen dat je fjordje perfect voor elkaar is, en dat de jury er niks op kán aanmerken, dan krijg je die punten volgens mij echt wel.

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 11:01

juist! En die mentaliteit ontbreekt bij veel te veel wedstrijdruiters.


Sall

Berichten: 6703
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 11:18

Rij zelf met een New Forester tussen de paarden, heb ook altijd de instelling, het moet gewoon goed voor elkaar zijn, zó goed dat de jury er niet omheen kan.
Dan rij je idd je punten wel bij elkaar.
En tja, jury-leden zijn ook mensen, voorkeuren (onbewust of niet) zal je altijd hebben... maar dat zal krijg je ook met elk ander paard, de ene conbinatie spreekt de een meer aan dan de andere...
Ik spreek dit niet goed, maar zodra je met mensen van doen heb, speelt dat mee (welke jurysport dan ook..... kunstschaatsen, schoonspringen you name it)

Natuurlijk heb je er altijd **kels tussen zitten (kreeg ooit de opmerking naar mijn hoofd van mijn jury in Urk, nadat hij vroeg hoe groot Salvador was, dat ik toch uit het rijke westen kwam, of ik me dan geen paard kon veroorloven...

Het was dat ik in het zadel zat, anders was mijn broek spontaan afgezakt...)

Ik rij wedstrijden omdat ik dat heel erg leuk vind, en ik rij in de basissport, volgens mijn weten zijn dat vooral amateurs die hun hobby aan het uitoefenen zijn, en dan zit je niet op dit soort opmerkingen te wachten.
Ik werd alleen maar meer gemotiveerd, om alles nog meer voor elkaar te krijgen.
Het is zoals liesje4ever al zei, zorgen dat alles perfect in orde is, dan komt het wel goed...

En vergeet het belangrijkste niet: have fun!

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 11:50

Lielle schreef:
Moet ik dan ook meer krijgen voor effect van de hulpen?


Dat bedoelde denise niet, ze bedoeld voor je gevoel is die wp meer waard als je weet dat je er hard voor gewerkt hebt en niet alles vanzelf gaat. Niet dat je meer moet krijgen als je op een fjordje rijdt.

Ik heb in het verleden een grote KWPNer gestart en haalde toch veel makkelijker mn wp dan nu met mn fjordje terwijl hij toch echt niet beter liep, in tegendeel, maarja hij was groot, imposant had uitstraling maar liep als een krant, hoppa en weer een wp, hhihihi
Heb meer voldoening als ik een wp haal met mn gele knuffel tussen de grote paarden. Nu weet ik dat ik er echt voor gewerkt heb en dattie echt verdiend is.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 12:05

YouKnowWho schreef:
Bij een Fjord moet je er gewoon veel meer aan rijden en daarom is het dubbel zo goed om een wp te halen, vind ik. Maar er zijn jury's die dat niet zien dus dan krijg je een 5 voor het effect van de hulpen ofzo, terwijl je er toch zoveel hebt uitgereden als je kon!


dat lees ik hier toch echt uit, Vippie.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 12:34

Lielle"]
[quote="YouKnowWho schreef:
Bij een Fjord moet je er gewoon veel meer aan rijden en daarom is het dubbel zo goed om een wp te halen, vind ik. Maar er zijn jury's die dat niet zien dus dan krijg je een 5 voor het effect van de hulpen ofzo, terwijl je er toch zoveel hebt uitgereden als je kon!


dat lees ik hier toch echt uit, Vippie.
[/quote]

Dit lees ik....... (dik gedrukt) dacht dat je dat bedoelde.
Tsja en een jury ziet niet wat jij voelt, het plaatje moet kloppen. Die 5 is mijns inziens terecht, je kunt er nog zoveel proberen uit te rijden maar als het niet het gewenste effect heeft krijg je dus die 5. Misschien oneerlijk in de ogen van de voorlezer (want die weet hoe moeilijk ze kan zijn) maarja wel terecht......

Maar dat die wp dubbel zoveel genoegen geeft is wel waar.....

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 12:40

De MEESTE juryleden hebben helemaal geen hekel aan Fjorden.
Er zijn echter aardig wat Fjordenruiters die dit wel graag rondbazuinen als excuus voor hun eigen trieste verrichtingen in de ring.

Er zijn echter ook Fjordenruiters die lekker op de goede weg zijn, ook hier op Bokt. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar dat meisje met Tasja, die mag ik graag op de foto zien staan. Of wat dacht je van Loulou met haar crossfjord? Die meiden zeuren niet, die RIJDEN!!!!!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 12:41

Lielle"]
jij kunt niet aan een KWPNer zien hoe moeilijk of makkelijk die te rijden is en hoe eenvoudig die een middendraf toont.
Onze Trammelant heeft zijn hele leven moeite met uitgestrekte draf gehad, en dat was altijd met pijn en moeite een 6 (tot en met het Z!). Moet ik dan ook meer krijgen voor effect van de hulpen?

[/quote]

[quote="YouKnowWho schreef:
KWPN paarden voeren oefeningen nu eenmaal makkelijker uit. Denk maar aan de middendraf, in de B zijn dat nog maar enkele passen en in de L al een hele lijn. Het kost veel meer moeite om een Fjord zó te laten verruimen dat hij met de KWPN-ners mee kan komen (die soms ook wel eens "per ongeluk" een uitgestrekte draf vertonen). Bij een Fjord moet je er gewoon veel meer aan rijden en daarom is het dubbel zo goed om een wp te halen, vind ik. Maar er zijn jury's die dat niet zien dus dan krijg je een 5 voor het effect van de hulpen ofzo, terwijl je er toch zoveel hebt uitgereden als je kon!


deze citaten bedoelde ik dus Haha!
En dat je blij bent met je wp kan ik me heel goed voorstellen. Ik was intens gelukkig met de 167 punten met Raimaer laatst in het L1. Zij is springen gefokt, en heeft haar exterieur en uitstraling niet mee voor een dressuurproef. Ik heb met Pablo proeven gereden die veel minder aanvoelden (niet per se toonden!), en toch meer punten opleverden dan de proeven met haar, gewoon omdat hij van nature als een dressuurpaard toont.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:38

Ik heb nog niet gemerkt dat ik genadeeld wordt. En precies wat Nienke al zei: je moet gewoon zó goed rijden, dat ze je geen slechte punten kunnen geven! Met Odin haalde ik de laatste tijd altijd 2 winstpunten in 2 proeven,dus er benadeeld worden we niet Knipoog
En Nienke, er werd niet hoog gejureerd, jij reed gewoon goed! Knipoog|

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:53

Ik had laatst een wedstrijd,ging echt super!
Ik moest L2,en had een jury die ik in de L1 ook al een x had(toen had ik 179pnt).Bij me 1e proef(die slechter ging dan de 2e) had ik 165 pnt en bij de ander 141!
En toen had ik voor halsstrekken een 3...Boos!

Maar ik probeer aan de opmerkingen te werken die op me protocol staan,en de volgende x weer beter....(of niet:P ) !!

HARDCORE
DE HARDE KERN
DE ONDERGROND

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 18:05

Ik vind dit echt pure onzin! Scheve mond
Als je niet goed genoeg rijdt, krijg je gewoon minder punten, er zijn ook genoeg KWPN'ers die niet altijd winstpunten krijgen, hoor. Haha!
Wat ik dan wel weer vreemd vind, is dat je bij de pony's wel altijd hoge punten kreeg? Dat snap ik dan weer helemaal niet. Verward
Ik start bij de paarden, dus ik weet verder ook niet hoe dat zit.
Wel baal ik er een beetje van dat de Fjordenmensen zo zitten te piepen op de jury's voor de punten. Als je gewoon goed rijdt, krijg je je punten heus, toch?

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 18:07

Sonja schreef:
De MEESTE juryleden hebben helemaal geen hekel aan Fjorden.
Er zijn echter aardig wat Fjordenruiters die dit wel graag rondbazuinen als excuus voor hun eigen trieste verrichtingen in de ring.
Die meiden zeuren niet, die RIJDEN!!!!!


Dat bedoelde ik dus! Goed verwoord! Haha!
Ik erger me altijd dood aan 'vandaag had ik weer een Fjordenhatende jury' Clown
Maar Veronique, hoe het met jou zit dat het bij de paarden opeens minder gaat Verward

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 18:13

Sonja schreef:
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar dat meisje met Tasja, die mag ik graag op de foto zien staan. Of wat dacht je van Loulou met haar crossfjord? Die meiden zeuren niet, die RIJDEN!!!!!


Het gaat nu alleen juist om Fjorden bij de PAARDEN (lees berichtje van Veronique) en niet meer bij de Pony's...

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

Veronique
Berichten: 191
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-03 20:34

Wat ik bedoelde is dat ik het merk aan mijn punten dat het tussen de paarden wel moeilijker is als bij de pony's Een fjord lijkt nu eenmaal meer op een pony als op een paard. Toch denk ik nog steeds dat het met een fjord rijden tussen de paarden moeilijker is als met een paard. Alle oefeningen zien er bij een KWPN er mooier uit. Als ik een volte maak met Penny, ook al doet ze m nog zo mooi, vind ik die van een doorsnee KWPN er mooier. Dat komt door het bewegen. Nu zijn jury's maar mensen en kan ik me voorstellen dat ze het moeilijk beoordelen vinden.

Penny en ik zijn M2 + 4!

Veronique
Berichten: 191
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-03 20:40

Ik was nog niet klaar. Sorry. Als je goed genoeg rijdt dan rijdt je ook je winstpunten. Ik merk wel dat anderen foutjes kunnen maken en dat met een heleboel onderdelen goed kunnen maken. maar ja die middengangen daar zal ik het niet mee ophalen! Ik mag gewoon minder steekjes laten vallen om mijn punten te rijden. Ik ben met Penny ook tot de M1 gekomen en mijn punten rijdt ik heus wel als ik goed genoeg rijdt. Dit is ook geen zeur bericht. Ik heb gister ook een jury gesproken en die zei dat ze het probeerde eerlijk te beoordelen maar dat je met een fjord er toch echt wel aan moest rijden want het is toch een ander beeld, een fjord of een KWPN er.

Penny en ik zijn M2 + 4!

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 08:04

Ik rij en jureer, dus kan van beide kanten meepraten. Het paard wat ik op dit moment start is volledig springefokt, is nu 4 jaar en zeker 1.77 hoog. Ik weet dat ik het hard te halen heb t.o.v. een wat meer uitzich zelf lopend dressuurgefokt paard maar dat is een beslissing die ik zelf neem. Hij brengt zijn achterhand nog niet voldoende onder (start nu L1) en het zou allemaal wat flitsender mogen zijn, maar daar werken we hard aan. Ik ben van mening dat als mijn paard niet laat zien wat hij moet laten zien ik daar dus geen punten voor krijg ongeacht of hij dit nu wel of niet kan.
Een paard dat geen goede middendraf laat zien, hoort dus ook een laag punt te krijgen.
Ik hoor nog wel eens ja maar dat is een fjord of een fries en die kunnen dat niet zo goed dus toch maar een 6 voor de moeite, een kwpner krijgt dan voor dit onderdeel een 4 want die zou beter moeten kunnen, kolder het gaat om wat je als jury voor je neus krijgt, en niet goed is niet goed dus een laag punt.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 08:28

Evy schreef:
Ik heb nog niet gemerkt dat ik genadeeld wordt. En precies wat Nienke al zei: je moet gewoon zó goed rijden, dat ze je geen slechte punten kunnen geven! Met Odin haalde ik de laatste tijd altijd 2 winstpunten in 2 proeven,dus er benadeeld worden we niet Knipoog
En Nienke, er werd niet hoog gejureerd, jij reed gewoon goed! Knipoog|


Bij de pony's haal je makkelijker je wp met een pony dan met een pony tussen de hoogbenige warmbloedpaarden, dan zul je er NOG harder voor moeten rijden helaas, maar dat merk je wel als je bij de paarden moet starten, hihihi
Sommige fjorden hebben paardengangen en daar moet je dankbaar gebruik van maken.....

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 57 bezoekers