[AR] beetje hulp gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

[AR] beetje hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-03 06:44

Hallo,
We zijn mijn paardje aan het beleren. Het gaat hartstikke goed. Hij loopt keurig voor de sleep en luistert perfect. Binnenkort willen we hem voor het eerst echt voor de wagen zetten.
Nou vroeg ik me af wat voor soort wagentje je er het beste achter kan zetten om mee te beginnen. Ik hoor daar namelijk allerlei verschillende dingen over.
Misschien dat jullie me verder kunnen helpen??

Groetjes Hjördis



eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 07:00

Ik zou er zelf het liefste een tweewieler achter doen met een hoge voorkant. Voordeel van een tweewieler is, dat de wagen altijd meedraait met de bewegingen van het paard. Een vierwieler zou kunnen scharen en omslaan als je paard raar gaat doen. De hoge voorkant is handig als je paard een keer naar achteren slaat. Hij zal dan niet over de voorkant van de wagen slaan.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:39

eveline_B schreef:
Ik zou er zelf het liefste een tweewieler achter doen met een hoge voorkant. Voordeel van een tweewieler is, dat de wagen altijd meedraait met de bewegingen van het paard. Een vierwieler zou kunnen scharen en omslaan als je paard raar gaat doen. De hoge voorkant is handig als je paard een keer naar achteren slaat. Hij zal dan niet over de voorkant van de wagen slaan.


Yep dit is inderdaad een goede tip. Zorg dat er genoeg ruimte tussen wagen en paard is i.v.m. bokken.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 22:27

Als je de keus hebt uit verschillende wagens, neem dan een tweewieler waarbij het paard redelijk ver van de wagen af kan staan en waarbij het lamoen en het zweng hoog genoeg zitten. Dit ivm bokken en dan over het lamoen of de streng slaan.

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 22:50

Iedereen roept hier gelijk:"Een tweewieler natuurlijk".
De meeste pony's die ik beleerd heb hebben hun eerste ervaring voor een vierwielige wagen opgedaan (van Delen wagen). Of in het tweespan.
Als die pony's maar voorwaarts gaan is er geen bezwaar tegen een vierwielige wagen. De voorbereiding is veel belangrijker, als je er aan twijfelt of het wel gaat lukken, mislukt het ook bij een tweewieler.
Heb je ooit een pony achteruit onder het lamoen door zien draaien?
Dan heb je ook bij een tweewieler ineens een uitdaging en een beschadigde staart.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 11:43

Bedankt voor al de tips!!! OK dan! Ik vroeg me eigenlijk ook altijd af waarom dat nou per se met een tweewieler moet... Maar als ik m nou goed voorbereid heb en hij loopt keurig en voorwaarts voor de sleep dan moet een vierwielig wagentje ook gaan?? Of houd je dan toch het probleem van het mogelijke scharen?
Ook hebben jullie het allemaal over bokken als hij voor de wagen staat. Is dit iets dat veel paarden doen als ze voor het eerst voor de wagen staan? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat hij dat doet...

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 15:12

dat scharen ligt aan het type wagen en de manier waarop de wielen er onderdoor draaien. Wij hebben allebei onze paarden gewoon voor een vierwielige kar beleerd. (Wij hebben een marathonwagen waarbij de wielen er vrijver onderdoor draaien)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 10 bezoekers