Fellow nu al pech....

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Fellow nu al pech....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 19:26

Vandaag kwamen Caitlin & Jennifer om op Pinky & Mysty te rijden.
Linda wilde ook het bos in op Yorghos en haar andere tinker die normaal in Breda staat (Kaylo) was er ook. Dus daar ging Inge op.
Ik besloot Fellow gewoon mee te nemen aan de hand. Hij zou gedeeltelijk verkeersmak zijn, dus we zien wel!

Alle pony's gepoetst en gezadeld en opweg.
Fellow was echt super-super braaf.
Als hij iets leuk vond (en dat was zo ongeveer alles Haha!) dan ging hij dribbelen (en als ik niet harder wilde piaffen *LOL* ).
Maargoed, we zijn niet zo lang weg geweest. Het was HEEEET en Fellow was super bezweet van al die indrukken (wat wil je als je alleen maar kan draven!).
Thuis aangekomen hem lekker afgespoten. Best eng natuurlijk maar wel lekkerrrr!!!
Daarna de weide in. Toen Werd Pinky afgespoten en nog even zijn zomerexceem gewassen met betadine en die mocht ook de weide in.
Daarna wat Mysty aan de beurt. Toen die klaar was mocht ze er ook bij.
Die 3 waren behoorlijk aan het racen, dus Caitlin en Jennifer hadden hun stoeletje erbij gezet en gingen ze bekijken Clown

Na een tijdje Riep Jennifer: "Hij zit erop!"
Oftewel, Fellow had Mysty gedekt Haha! Mysty bleef heel braaf staan ondanks ze nog een kleine week moest voordat ze weer hengstig zou zijn.
Na hun spelletje gingen ze vrolijk verder rennen. Maar Fellow zou geen echte hengst zijn als hij 1 spelletje genoeg vond! Haha!
En jawel, weer achter Mysty aan... Mysty trapte wat van zich af, maar totaal niet gemeen, gelukkig.

Tot Jennifer na een tijdje roept: Fellow heeft bloed bij zijn oog!
Dus wij meteen kijken, had Mysty net langs zijn oog getrapt Huilen
Heel zijn oog vol bloed. Dus wij meteen Fell uit de weg, oog koel houden en schoonspoelen en de DA gebelt, die meteen kon komen.
Het was een scheur van 3 cm! Met 3 hechtingen zag het er weer heel netjes uit. En volgens de da zo goed als zeker geen kans op blindheid ofzo. Gewoon even bijhouden of er geen ontstekingen komen en 3 maal daags met oogzalf insmeren... Mijn arme stoere hengst... Ach gut
Ik voelde me meteen echt heel schuldig, maar volgens de DA was het gewoon onwijs fout terecht gekomen en gebeurt er normaal niets.. Zucht, heb ik weer... Verdrietig
Kga nu maar weer naar mijn arme-stoere-hengstje. Even vertroetelen. Want hij is zo lief...... Lovers Zodra er nieuws is horen jullie het...
Maaruh: het positieve: Volgendjaar eind Juni een mini Mys-Fell als het allemaal goed gaat Haha!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:29

Volgens mij is het ook vragen om problemen om de hele bups bij elkaar te gooien...
Met name omdat het hier ook nog eens gaat om een combi van hengst, ruin èn merrie.

Hopenlijk houdt hij er iig niets aan over,
nog gefeli met je aanwinst trouwens!

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:30

ik had het verhaal zo als je weet al van Caitlin gehoord
maar nogmaals veel sterkte met je kleine mooie jhengst!

Beter een blind paard dan een leeg halster..

Op zoek naar een bijrijdpaard! (Helmond en omg)

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:30

Oh jeetje zeg, dat is schrikken! beterschap aan je kleine schim!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:48

Dat is dus de reden waarom mijn hengst dus nooooooooit in de wei gaat met merrie's hengstig of niet dit is dus nog mazzel hebben.
De hengst op mijn vorige manege werd de pijp aan gort getrapt toen hij een niet hengstige merrie wilde dekken.

Vorige maand nog werd er op de ponyclub waar mijn nichtje reed en mijn vader elke week komt een hengst afgemaakt nadat een ruin hem had gemept.
verkeerd geraakt en een zakbreuk niets meer aan te doen.
pas dus aub op is zo zonde van je pony

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 20:31

Mmzz een welshfokker bij mij in de buurt leerde juist dat de hengst dit heel goed zelf kon regelen Verward Hij liet de hengst altijd tussen de merries lopen en ze werden zo natuurlijk gedekt. Dit leek mij ook het beste, maar ik heb natuurlijk geen zin in een ten-dode-opgeschreven hengst. Verdrietig
Jullie vinden het dus beter hem fulltime op stal te houden?
Of helemaal apart op de weide? (hoog afgezet want hij kan de andere paarden zoiezo zien, gister stond hij ook apart savonds en dat ging goed).

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 20:42

als je een hengst tussen de merries hebt staan hoeft dat absoluut geen problemen te geven
het is de natuurlijke gang van zaken , en over het algemeen gaat het goed en zijn er geen problemen, althans geen problemen die bij een koppel paarden zonder hengst erbij ook niet voor zouden komen

paarden spelen/stoeien nu eenmaal twee merries zouden elkaar ook dwarsaf kunnen schoppen, moet je dan maar elk paard een eigen weitje geven, lijkt me sneu het zijn niet voor niets kudde dieren

ik heb jarenlang fjordenhengstjes ingereden die stonden gewoon op de wei met een groep merries
kwam bij die man ook nog al eens voor dat er 2 hengsten op een groepje merries stonden , in de 5 jaar dat ik zijn hengstjes heb (in)gereden is er daar nooit iets dramatisch voorgevallen, hooguit en plekje hier en een kras
maar nooit een serieuze verwonding

het kan wel problemen opleveren als je twee manelijke dieren bij elkaar zet met een merrie erbij
maar dan vooral als je twee dominante mannelijk dieren bij elkaar zet die beide vinde dat ze "the man" zijnen dus vinden dat zij alleen het alleenrecht op de merrie hebben

maar zoals je leest ben ik dus een groot voorstander van het echte kudde-idee
ik zou ze lekker laten lopen en alleen maatregelen treffen als de mannen problemen met elkaar hebben

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 20:48

doris staat ook alweer een hele tijd bij bianca (merrie) en die is een hele tijd geleden gedekt en verder nooit problemen gehad. Hij krijgt af en toe wel trappen, maar dat hou je toch altijd. (is wel heel zielig hoor, doris is zo klein en smal en bianca groot en lomp Haha!)

Hopelijk komt het snel goed met z'n oog! beterschap ermee

spofreloe
Berichten: 74
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: dedemsvaart, in overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 21:39

hey kim,
wat een zielig voorval zeg...
is fellow ook een welsh?

veel plezier met hem.
liefs jellies

gaat heel erg goed met Idsiej!!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 22:34

Nimber schreef:
Dat is dus de reden waarom mijn hengst dus nooooooooit in de wei gaat met merrie's hengstig of niet dit is dus nog mazzel hebben.
De hengst op mijn vorige manege werd de pijp aan gort getrapt toen hij een niet hengstige merrie wilde dekken.


Ja kijk, dat heb je nou met hengsten die nooit hebben leren omgaan met merries. Tong uitsteken

Op de stal waar ik mijn Xen heb gekocht stond de hengst gedurende vorig jaar ook gewoon in de kudde met de merries én toenmalige veulens.
Die hengst is opgegroeid in Portugal in gemengde kudde tussen de drachtige merries en jonge hengsten.
Geen betere leermeesteressen dan drachtige dames, en jonge hengsten leren het zo snel genoeg. Zeker als je het van begin af aan zo doet.

Die hengst heeft dus respect en ziet ze niet enkel als iets waar je ten allen tijde jezelf kunt op uitleven, hij weet hoe het allemaal in elkaar zit.

Geeft dus absoluut geen problemen.

Maar ja, hengsten die enkel hebben samen gestaan met andere jonge hengsten hebben dus ook nooit geleerd hoe ze met de meisjes moeten omgaan.
Vergelijk het maar met een jongensschool Haha!

Fellow is nog jong, hij zal snel genoeg door hebben hoe het nou met die merries zit Knipoog

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:20

Dennis staat over het algemeen ook samen met de merries(meestal drachtige of die door hem gedekt mogen worden). Dat gaat bijna altijd prima, op die super dominante merrie na die hij nu mag dekken. Die merrie maakt Dennis zowat af, dus die word gekluisterd en mag Den uit de hand dekken. Maar ik ben ook wel een voorstander van op het land dekken. Een hengst weet(zeker als hij ook bij andere paarden staat) perfect wanneer de merrie gedekt kan worden en waneer niet.
Maar ik vind het wel zielig hoor, je stoere vent gewond. Sterkte en een knuffel voor hem.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:23

Ai, das toch wel even schrikken Scheve mond
Hopelijk is zn oog snel genezen.. enne wat dat veulen betreft, ik ben vast geinteresseerd Knipoog

Vandaag even geen achterhaalde quotes

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:36

helemaal eens met Draumpje, bij ons op het bedrijf (paardenmelkerij) heeft iedere hengst zijn eigen kudde merries die hij naar believen kan dekken, de merries worden maandelijks gescand.

Toen er nog "aan de hand" gedekt werd in de bak, werd de hengst (en de begeleider) veel vaker getrapt dan nu het gewoon op de natuurlijke manier gebeurt!

Er is ook een afdelinkje met ruinen en merries die om de één of andere reden niet drachtig mogen of kunnen worden en daar wordt ook heel wat gedekt hoor! De ruinen verelen de "dames" en af en toe doen ze aan partnerruil. Er ontstaat pas een probleem als er een ruin bijkomt, dan moet de boel goed in de gaten gehouden worden, dan gaan ze vechten om de rechten!

www.moritz.nl.nu
profiel met foto's, 17-6-2003

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-03 11:35

mmzz Gister had ik helemaal besloten dat ik vandaag een weide af ging zetten met een 4 draden hoge schrikdraad en dat hij nooit meer bij de anderen mocht (al voelde ik me behoorlijk k*t en dom..) en nu krijg ik weer zoveel reacties dat het MEESTAL wel goed gaat... Ergens ben ik daar heel blij mee, want het was juist de bedoeling dat hij samen met Mysty op de weide zou gaan, maar van de andere kant ben ik bang geworden van die enge verhalen... Ik wil hem nu al never meer kwijt Verdrietig

Ik denk dat ik hem morgen ofzo weer alleen met Mysty in de weide laat. Pinky moet toch op het padock blijven (hij was dus al gewend alleen te staan). Duimen jullie dat het goed gaat? Bloos

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:30

Plinguim*

Hoe gaat het met Fellow's wond?

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:32

duimduimduim

ik zal zeker meeduimen Lachen

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-03 13:16

Ik en er net geweest. (en ga zo weer maar moest even thuis spullen ophalen). Het is dik geworden, maaja dat is normaal... (ookal hebben we gister dik 30 min gekoeld met koud water..). Vanmorgen zat het dichtgeplakt hoorde ik van Linda. Maar nu, een aantal uren later niet meer. Oogzalf is onderweg op aanraden van de DA.
Dus het zal wel goedkomen...
Hij vind zichzelf stukke minder zielig gelukkig. Hij zou er een moord voor doen om weer naar buiten te mogen Haha!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 17:14

tuurlijk gaat het meestal goed maar ik zou nou niet graag willen dat mijn hengst bij die kleine aantal hengsten hoord waarbij het niet goed gaat.
Op stal houden? zeker niet die van mij staat van 7 tot 9 buiten maar wel alleen.
ruinen en hengsten gaat over het algemeen veel beter omdat de hengst snel genoeg weet dat dat geen merrie is en dus ook geen last krijgt van hormonen.
ruinen/ hengsten donderjagen wel veel onder elkaar, over het algemeen leverd dat bijtplekken en schaaf wonden op.
uiteindelijk hebben we lodewijk en de hengst mats uit elkaar gehaald paarden onder de schaafwonden zien er niet zo leuk uit op wedstrijden/ keuringen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:01

Ik heb er ook geen moeite mee
Dinkey heeft zijn kudde merries in de zomer en in de winter staat hij bij de andere hengstjes
folke loopt bij nienke en dat gaat ook prima.
bepaling van rangorde heeft niets met geslacht te maken.
Wens je veel sterkte en beterschap!
Een keer pech,....houd de moed, niet meteen opgeven.
Laat hem wel eerst even apart om op te knappen!
en ja, soms klikt het echt niet tussen twee dieren, maar ja dat heb je ook met mensen!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-03 21:48

Anke schreef:
Laat hem wel eerst even apart om op te knappen!
en ja, soms klikt het echt niet tussen twee dieren, maar ja dat heb je ook met mensen!


Dat doen we ook zeker hoor Lachen (al vind de bikkel zelf dat het allang weer tijd is Knipoog ). Hij staat nu op stal.
Het klikte opzich prima hoor. De eerste dag was het even donderjagen achter elkaar aan en daarna stonden ze alle 3 rustig te grazen.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:15

Mijn hengst staat ook alleen en absoluut niet strak naast een ander paard in de paddock, ik heb altijd een bufferzone van ruim 2 meter ertussen zitten.
Hengsten hebben nou eenmaal de neiging om met een voorbeen te slaan en voor je het weet hangen ze in het draad/lint.
Op stal heeft hij gewoon tralies en dus ook contact met zijn buurmannen.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:38

wat een pech! Zoiets komt echt niet zo vaak voor, gelukkig Lachen
Ook bij ons loopt een hengst bij een merrie in en Ubbo staat bij een ruintje (zijn zoon).
Hengst - merrie levert absoluut geen problemen op, de merries zijn na de zomer altijd drachtig (meestal dan).
Hengst - ruin gaat iets minder. Ubbo wil nog wel eens jaloers zijn als zijn zoon bij merries in de buurt staat (al staat hij daar alleen maar te slapen).
Hengsten kunnen overigens snel genoeg leren dat de merrie niet wil ! Gewoon lekker zo laten , maar het gespeel wel een beetje in de gaten houden!

"The world is best viewed through the ears of a trotter"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, lies_sparkle, Mark0919, Vagabondo en 34 bezoekers