Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Huertecilla schreef:Let wel, tis én een afrijkar voor de jonge paarden wat ik alleen doe én een recreatiekar voor dag- en meerdaagse tochten. Peuter in zijn autostoeltje ernaast, mijn lief te paard en karren maar. Nee, een groom gaat daarbij niet lukken.
Billy schreef:En als er wat fout gaat?
jantina schreef:Veiligheid boven alles zou je zeggen...
Huertecilla schreef:Een stang is in combinatie met de láánge teugels wel erg scherp voor een jong paard. Wij rijden de paarden op dikke gebroken trensen en de oudste merrie reageert op teugeldruk op de nek. Een stang is overkill.
De Thiedeman werkt bij zachte teugelvoering als een normale gebroken trens, doch door de kinketting kan het een geringe hefboomwerking krijgen indien nodig. De mate van hefboom kun je enigzins instellen door de plaats van teugelbevestiging.
De dubbele teugelvoering op de Pelham geeft je een vergelijkbare milde werking, doch de teugel in het onderste oog heeft een grote hefboom en is zo een noodrem.
De keuze voor rubber wordt gedicteerd door onze onervaren hand.
Mocht de praktijk een andere eis stellen, dan is een ander bit in een half uur geregeld.
Billy schreef:Ik denk niet dat een dubbele teugelvoering werkt over die afstand. En als je een Liverpool op het hoogste gat rijdt, heeft hij nauwelijks hefboomwerking.
Ook kun je het bit zachter maken door de kinketting wat losser te doen.
Je kunt beter een zeem om het bit doen als je hem zacht wil maken
Rubber wordt ruw en gaat schuren, en is niet zo paardvriendelijk als veel mensen denken.