|( ik weet het niet meer!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
radnah2

Berichten: 2413
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Onder de brug

|( ik weet het niet meer!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 18:47

Ik heb een tijd terug hier een advertentie gezet en op andere advertetiesite's met daarin dat ik een paard heb die over hekken heen springt. Ik heb wat ideeen gekregen en sommige ook uitgevoerd (degene die mogelijk waren). Maar mijn paard blijft springen. Hij staat nu bijv vast met kluisters en halstertouw aan kluisters in de wei. Hij kan zijn hoofd ds niet hoog doen en ook kan hij niet goed lopen. Maar hij springt zelfs in stilstaand erover heen. Hij doet dit gewoon voor de lol. Hij blijft wel in de buurt en rent/loopt nooit weg (van het erf ofzo). Ik sat op een pensioenstalling dus ik kan niks veranderen aan de hekken (bijv hoger zetten) etc. Nu wil ik een speelbal voor hem kopen maar ik ben bang dat dit weinig zin gaat hebben.

Ik wil mijn paard niet graag verkopen want bahalve it probleem is het een schat van een paard waar ik bijna alles mee kan doen.

HELP!! Huilen Heeft iemand nog een idee Verward

ps. Sorry voor de spelfouten als die erin zitten maar ik moest dit ff snel typen!!

:-D

boemel

Berichten: 8361
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:07

Ik vind het heel gevaarlijk klinken wat je doet en het lijkt me ook dat je paard zo in een vrij onnatuurlijke houding staat.

Je kunt de opheining ophogen. Of misschien helpt een 'vriendje' in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:25

sluit me helemaal bij Boemel aan

Kawa spring uit de wei als hij alleen staat
Toen het opgehoogd was deed hij dat niet meer (op eigen kosten uiteraard opgehoogd)
Alleen kroop hij er toen onder door

En ja er zat veel stoom op, want zelfs jonge koeien bleven daar achter 1 draadje lint staan.

Dus ophogen, maar liever nog een vriendje erbij, toen was het bij Kawa meteen over en blijft hij achter 1 meterje staan
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-07-03 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:26

tja dat is vervelend zeg! ik zou In ieder geval hem niet verkopen. Gewoon proberen het af te leren. ik zou alleen niet weten hoe..

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:27

wij hadden eerst de omheinig in de greppel staan, nu doen we het iest na de greppel, dan lijkt het hoger....
weet je zeker dat je er genoeg spanning op hebt staan?
ik heb ook wel eens gehoord dat iemand een ijzerdraadje aan het halster hing, dat kletst lekker door...

radnah2

Berichten: 2413
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Onder de brug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 19:45

het is idd wel gevaarlijk maar hij kan zich er prima mee bewegen en ik zou graag dat ie zonder zou kunnen maarja dat kan niet. En ophogen kan niet want ik sta op een stalling en ik denk niet echt dat dat goed is. Ijzerdraad kan ik wel om het halstertouw doen maar hij komt niet eens in de buurt van het ijzerdraad dus dan moet ik hem zo lang maken dat het te gevaarlijk is!!

Vandaag sprong ie voor het eerst dat ik er zelf bij was maar het zag er wel grappig uit helemaal omdat ik van te voren zei dat ie daar niet hoorde te staan (hij was namelijk al eerder de andere wei in gesprongen) en dat ie weer terug moest en net toen ik dat zei begon ie te springen (ik dacht bij mezelf had ik dat nou niet gezegt want ik moest nu verder lopen Haha!).

Verkopen doe ik voorlopig ook niet hoor!! Maarja ik wil wel graag een paard dat in het weiland blijft.

Er staat iets van 220 volt!! Maarja om hem hoger te zetten vind ik zielig voor de andere paarden die erbij staan.

Hij staat bij andere paarden en is de baas over ze. Maar hij springt gewoon een leeg weiland in en als ie in een leeg weiland staat springt ie weer het weiland in waar de andere paarden staan dus daar heeft het niks mee te maken.

Ik wil hem wel afleren maarja hoe?? :-D

Ik ga denk ik vragen of ik een stuk weiland mag afzetten met hoge omheining op eigen kosten maar ben bang dat dat niet mag dus andere ideeen kom maar op!!

Wel bedankt voor jullie reactie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:47

Citaat:
Ik ga denk ik vragen of ik een stuk weiland mag afzetten met hoge omheining op eigen kosten maar ben bang dat dat niet mag dus andere ideeen kom maar op!!

ik zou dat toch eerst eens gaan vragen, wie weet mag het wel

als je dat netjes doet, is het toch niet lelijk?

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 20:22

Het is iid vervelend. Maar als je je hek nou eens hoger maakt? ik denk niet dat hij over een hek van 2 of 2,5 meter springt!
Apollon blijft zelfs achter een draadje dat op de grond ligt staan dus daar heb ik weinig problemen mee....

radnah2

Berichten: 2413
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Onder de brug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 21:48

ja ik zal het vragen misschien dat het idd mag!!

Ik denk dat ie inderdaad niet over een hek springt van 2/2.5 meter!! Tenminste dat hoop ik maar :-D!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 21:49

Als ze dat wel doet kun je haar nog verkopen, alleen de prijs wel flink omhoog schroeven Knipoog

succes met vragen, nee heb je, ja kun je misschien krijgen.

radnah2

Berichten: 2413
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Onder de brug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 21:52

'ja dan kan ik hem als een hele goeie springpaard verkopen!! :-D Maarja als je aan de prijs denkt dan kan je hem lekker verkopen maarja ik denk niet dat ik dat zonder janken en huilen aan kan!!

Het is m'n eerste paard ook nog dus dat geeft toch het meeste gevoelens heb ik het idee!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 21:54

vandaar ook de knipoog
want ik ben ook een watje en verkoop mijn knolllie ook niet hoor Lachen

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:50

Heb verder niet echt een tip voor .e ( er zit een letter op m'n toetsenbord die het niet doet Clown)
Ik heb wel de poll ingevuld, ik heb gekozen voor 'niet verkopen' elk paard heeft wel iets! Het zou zonde zi.n als .e een paard waar .e verder zo tevreden mee bent moet verkopen!
Succes ermee!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 23:43

Kun je niet gewoon met prikpaaltjes een schrikdraad 1.5 meter binnen de omheining zetten? Wordt de te nemen sprong een stuk groter en is ook een stuk makkelijker/goedkoper als alles verhogen

Lekker toetsenbordje trouwens @nne OK dan! *LOL*

radnah2

Berichten: 2413
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Onder de brug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 07:30

ja maar hij galoppeerd er ook overheen!! Dus dan moet ik de omheining ver van elkaar zetten maarja dan denk ik dat ie in het 2de hek valt en dat kan volgens mij aardige verwondingen oplopen en een stuk hek!

Ik wil hem ook helemaal niet verkopen omdat het een hardstik lief paard is en toch een paard waar ik straks verder kan en wedstrijden mee kan doen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 08:10

Als hij toch op het terrein blijft en hij kan daar verder geen schade aan zichzelf en anderen toebrengen zou ik hem lekker laten springen hoor. Ik zou hem in iedergeval niet zo vastbinden met kluisters en touwen eraan. Ophogen is eigenlijk de enige reeele optie samen met gezelschap. Sommige paarden hebben gewoon een tik en als het verder geen kwaad kan moet je hem dat " plezier" gewoon gunnen. Het word natuurlijk anders als hij er dwars door heen gaat, aan de knok gaat, de weg oploopt of andere gevaarlijke dingen gaat doen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 08:23

Waarom knoop je z'n halster vast aan de kluisters? Een paard dat op de juiste manier gekluisterd is gaat echt niet springen hoor.
Verder kan je nog een halsband proberen, kijken of je 'm aan een lijn kunt laten staan. Of heel simpel trucje om de hekken op te hogen, gewoon flink hoog (breed!!!!) schrikdraad erboven, dan laat hij het echt wel uit z'n knarretje.

radnah2

Berichten: 2413
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Onder de brug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 08:57

hoe is volgens u de juiste manier dan om kluisters vast te maken??

En wat bedoelt u met een halsband? hoe werkt dat?

En wat ik dus al 1000 keer gezegt heb is dat ik op een stalling sta en dus niet zomaar de hekken kan ophogen want het is niet van mij.


Als ik geen kluisters om doe zijn ze bang dat ie het erf van de buren op gaat en die worden erg boos als dat gebeurd. Bij de vorige eigenaresse vloog ie wel de weg op en dat was nog een weg waar ze hard mogen rijden ook(gelukkig reden er op dat tijdstip niet veel auto's). Met de kluisters om springt ie minder vaak dan zonder daarom moet ik ze om en van de eigenaresse van de stalling mag ie niet naar buiten zonder kluisters en dat vind ik nog veel zieliger dan met kluisters want in de stal in het hardstikke benauwd daar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 09:55

radnah2 schreef:
hoe is volgens u de juiste manier dan om kluisters vast te maken??

** Voor-voor of Achter-achter. Gewoon standaard kluisters gebruiken. Eerst met het paard een flink eind het land in lopen, dan pas kluisteren. (Dus niet naast het hek kluisteren, want als die mafkees niet doorheeft dat z'n benen aan elkaar zitten en hij springt ineens, dan breekt íe alles wat er te breken is.

En wat bedoelt u met een halsband? hoe werkt dat?

**Kijk maar bij bv de Welkoop/Boerenbond, daar hebben ze heel brede halsbanden. Die doe je strak (niet wurgen maar wel goed aangesloten) om de nek van je paard, en dan leg je 'm aan de ketting.
Eerst rustig oefenen, hij moet leren met de benen uit de lijn te blijven. De meeste paarden pikken dit snel en goed op.

En wat ik dus al 1000 keer gezegt heb is dat ik op een stalling sta en dus niet zomaar de hekken kan ophogen want het is niet van mij.

** Niet zo kattig, ik probeer je te helpen.
Je hoeft de hekken niet op te hogen, maar je kunt vragen of er een halve meter boven het hek een extra stroomdraadje gespannen kan worden. Is een kwartiertje werk, en in het belang van je stalhouder omdat dat paard dan niet meer ontsnapt met alle risico's van dien.
Laat je stalhouder maar gerust meedenken met het probleem hoor, daar betaal je 'm waarschijnlijk genoeg voor!

Als ik geen kluisters om doe zijn ze bang dat ie het erf van de buren op gaat ......

* Met het kluisteren an sich is ook niks mis, zeker niet in jouw geval. Maar dan ook nog z'n halstertouw eraan vast knopen zodat z'n hoofd niet meer omhoog kan is pure dierenmishandeling.
(en eerlijk gezegd geloof ik dit gedeelte van je verhaal ook niet, zo stom is hopelijk echt niemand)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 10:15

Ik vind dat als je je paard enkel met kluisters op de wei kan zetten, je hem beter kan verkopen. Dat is toch geen leven voor een paard: in een box, of vastgebonden op de weide. Misschien wel hard maar op deze manier zal het voor jou ook wel niet leuk zijn?

radnah2

Berichten: 2413
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Onder de brug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 10:44

Sonja: Sorry was niet zo kattig bedoelt!! Het spijt me!! De kluisters zitten nu voor-voor maar hij kan er gewoon mee springen. Ik vind het halstertouw en kluisters ook niet leuk voor m'n paard en zou graag zonder willen maarja dat kan op dit moment niet. Ik zal vragen over de hekken ophogen of iets anders met de hekken.

Over die halsbanden zal ik ff informatie over zoeken waar je dat kan kopen en hoe dat precies werkt. Ik wil het in iedergeval proberen!!
Wel bedankt voor de info en nog maals sorry voor het kattige!!

Zannekin: Ja maar ik ben bang dat als ik hem ga verkopen dat ie naar de slacht gaat want hij kan niet op de wei blijven en op stal ook niet echt want hij schopt de hele stal kapot als hij in stal staat en de rest van de paarden buiten (of als ze langs komen). Er zijn maar weinig mensen die zo'n paard willen hebben en het kunnen hebben want er zijn genoeg mensen die zeggen dat ze zo'n paard wel kunnen hebben maar uiteindelijk naar de slacht brengen omdat het toch niet kan.

Voor de rest is het een schat van een beest waar zelfs een beginner mee kan rijden. Dus ik vind dat ie de slacht niet waard is. En ikzelf heb hem nog maar 4/5 maanden dus ik wil het nog langer proberen. Als het me volgende zomer nog niet lukt ga ik erover nadenken om hem te verkopen maar tot die tijd verkoop ik hem niet (dat staat vast ookal springt ie alle hekken over) want ik denk en heb het gevoel dat er een oplossing voor is!!

radnah2

Berichten: 2413
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Onder de brug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 10:45

(en eerlijk gezegd geloof ik dit gedeelte van je verhaal ook niet, zo stom is hopelijk echt niemand):

En bedankt!!

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 11:41

Ik heb per ongeluk het verkeerde knopje ingedrukt, maar zou zeker kijken of er nog een aantal oplosingen zijn. Wat ik nog wel op ameland zag was dat paarden aan een touw in de grand vast zaten en dus toch konden grazen maar niet overal naartoe konden rennen, is dat een optie??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 11:44

Haha! Sorry, moest het even zeggen. Eigenlijk wilde ik het niet doen, maar het moest van de stemmetjes in m'n hoofd Haha! Z'n hoofd erbij vastbinden is gewoon echt dierenmishandeling, ik kan me echt niet voorstellen dat je dat doet.......
Soort van excuses dus, maar ik meen het eigenlijk wel Tong uitsteken


Ik denk dat een halsband voor jouw paard echt een goede oplossing kan bieden. Flinke grondpen in de grond, dat komt vast goed!
Succes!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:12

Een meisje dat ik ken heeft haar paard om dezelfde rede moeten verkopen. Zij bleef eruit springen, zelfs nadat de omheining opgehoogd werd. Ze heeft haar verkocht aan een springstal met binnenbak. Daar staat ze dus binnen los. Ze mag nog wel gaan rijden als ze zin heeft. Goede regeling op zich...

Misschien een pensionstalling in de buurt met binnenbak? Kan je paard daarin los.

Deze manier van kluisteren vind ik echt niet kunnen, voor hetzelfde geld schrikt hij ergens van. Dan kunnen er volgens mij hele vervelende dingen gebeuren, buiten dan dat het zowiezo zielig is.

Ben benieuwd naar het antwoord van je stalling, als je het gevraagd hebt...