Jog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Jog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 15:38

Ik als dressuurmuts die tien jaar geleden voor het laatst op een westernzadel heeft gezeten vraag me wat af over de jog.
Zoals ik begrepen heb is de jog een comfortabele langzame draf.
Zo heb ik laatst eens bij een westernles gekeken. Ik kreeg echt het idee dat de jog niet meer is dan een traag sukkeldrafje.

Ja, mijn paard zit ook best lekker als ze lekker voort sukkelt. Ze loopt dan heel vlak. Heel anders dan wanneer ik haar vanuit een voorwaartse draf meer ga verzamelen. Dan blijft ze veren en plaatst ze haar achterbenen goed onder de massa.

Ik ben nu Engels en western met elkaar aan het vergelijken omdat ik het idee heb dat van beiden een doel is een soepel, vlot reagerend paard te hebben.
Is die jog nu vergelijkbaar met het sukkeldrafje dat ik beschreef of meer met een verzamelde draf? Of kan iemand er een nog andere omschrijving aan geven?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 15:55

Mijns inziens is het een mix van beide.
Je wilt je paard verzameld hebben, maar wel probeer je de gang zo vlak mogelijk te krijgen.
Dit heeft echter niets van doen met of het paard wel of niet vlot reageert, want dit hoort altijd zo te zijn Lachen

But I'm not the expert Lachen

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:40

Hi, ik heb pas 1 les gehad dus mag me er eigenlijk nog helemaal niet tegenaan bemoeien Tong uitsteken maar ik denk dat de bedoeling van jog is dat de ruiter comfortabel kan zitten, en dit over lange afstanden vol kan houden. Het gaat erom dat de ruiter zo weinig mogelijk hoeft te doen..... toch??

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:47

juval schreef:
Hi, ik heb pas 1 les gehad dus mag me er eigenlijk nog helemaal niet tegenaan bemoeien :P maar ik denk dat de bedoeling van jog is dat de ruiter comfortabel kan zitten, en dit over lange afstanden vol kan houden. Het gaat erom dat de ruiter zo weinig mogelijk hoeft te doen..... toch??


Ik denk dat dit wel opging vroeger op de priary etc, maar voor een wedstrijd komt er wel iets meer bij kijken.
Een technisch goede jog is een hele kunst Lachen

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 17:51

volgens mij moet een jog zeker wel verzameld zijn. Het zit een beetje tussen draf en stap in. Als ik denk: "Juppie mijn paard jogt, gaat ze nog veel te hard..." Ik vind het best moeilijk. Vooral omdat je paard aan de lange teugel toch nog verzameld moet blijven, maar dat moet natuurlijk in alle gangen.

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 18:29

In de jog moet je paard verzameld lopen aan de ontspannen teugel in een 2 tact gang.
Het tempo is voor ieder paard verschillend daar het ene paard meer aanleg heeft dan het ander of er meer gevoel en meer ritme in heeft.
Maar een goede jog is een hele kunst.
Maar dat geldt eigenlijk voor alle onderdelen en alle disciplines.

Groetjes Trin Party!!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 09:18

Tot op zekere hoogte wil je in de jog een verzameld paard hebben, bij elkaar gereden eigenlijk, want in vergelijking met de verzamelde draf in de dressuur, waar het paard aanleuning heeft en alsnog veel veert en nog wel echt draaft, en redelijk wat been van de ruiter krijgt, is de jog niet verzameld te noemen.

Je wil wel dat het paard zichzelf nog wat draagt en dus niet op de voorhand duikt. En dus ook niet geheel uit elkaar valt. Maar imo kan je niet van verzameling spreken zoals er in de dressuur gesproken wordt.

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 10:00

jeddah schreef:
Tot op zekere hoogte wil je in de jog een verzameld paard hebben, bij elkaar gereden eigenlijk, want in vergelijking met de verzamelde draf in de dressuur, waar het paard aanleuning heeft en alsnog veel veert en nog wel echt draaft, en redelijk wat been van de ruiter krijgt, is de jog niet verzameld te noemen.

Je wil wel dat het paard zichzelf nog wat draagt en dus niet op de voorhand duikt. En dus ook niet geheel uit elkaar valt. Maar imo kan je niet van verzameling spreken zoals er in de dressuur gesproken wordt.


Nee, niet die verzameling maar wel verzameling op zijn westerns (om het zo te zegen) dat is aan een ontspannen teugel zonder constant drijving en zonder aanleuning.
Maar eigenlijk is onze verzameling er met het zelfde doeleinde als in de dressuur een goed werkende achterhand en een paard los aan de voorkant.
Alleen onze uitvoering is anders de niet aanleuning. de niet constante aandrijving maar wel de ontspannen teugel de teugel bij de dressuur is misschien wel korter maar moet wel ontspannen zijn want als een paard zich vastzet is er geen land mee te bezeilen zowel bij de western als bij de dressuur niet.

Groetjes Trin Party!!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 11:07

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik vraag me alleen af hoe het paard verzameld loopt zonder begrenzing. Constante aandrijving geef ik ook niet. Been is activatie en geactiveerd blijven. Pas wanneer het paard terug dreigt te vallen krijgt ze weer been.
Maar die begrenzing mis ik toch... Hmm.. misschien zou ik het gewoon eens moeten proberen ofzo.

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 11:21

Als je heel consequent bent, en steeds been geeft (en tegelijk lichte druk uitoefend op de teugel) als ze uit elkaar valt, zal het paard zelf verzameld blijven lopen. (Na héél lang oefenen, en héél consequent zijn). Pffff

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 11:24

Kitty, als je verzameling wilt rijden wil je toch ook zo weinig mogelijk contact met de mond? Je wilt je paard toch zo licht mogelijk? De stap naar een boogje in je teugel is dan minder groot dan je denkt Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 11:32

de beweging van een paard wordt vloeiender, dus gemakkelijker uit te zitten als het paard gesloten loopt, achterhand en de rug goed gebruikt. Dus ik denk wel dat een goede jog wel enigszins goede beheersing van "dressuur" inhoudt, of hoe dat ook moge heten binnen de western.

Shelley schreef:
Als je heel consequent bent, en steeds been geeft (en tegelijk lichte druk uitoefend op de teugel) als ze uit elkaar valt, zal het paard zelf verzameld blijven lopen. (Na héél lang oefenen, en héél consequent zijn). Pffff

Wat ik begrepen heb is het niet in de western gebruikelijk (binnen de huidige dressuur overigens ook niet meer) om continu een hulp te herhalen.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 11:34

Nee. Ik wil inderdaad wel weinig contact met de mond maar er moet wel sprake zijn van aanleuning. Licht contact met de mond, niet geen contact.

Maar ik begrijp wel wat je bedoelt en ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 11:36

Je leest het net ff anders Desiree Lachen
Er staat: ,en steeds been geeft als ze uit elkaar valt
En dat klopt wel toch?

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 12:25

We hebben het hier toch over het aanleren van de jog?
Desiree mag ik vragen hoe jij dat dan aanleert?
Als een paard eenmaal een verzamelde jog onder de knie heeft hoef je uiteraard deze hulpen niet meer te geven.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:37

Ik denk dat je een beetje streng moet zijn, dus als het paard wat meer uit elkaar valt zonder dat jij daarom vraagt moet je wat harder inkomen met je beenhulpen. En je moet zorgen voor een actief achterbeen. Dus schakelen en overgangen rijden, en hele actieve en flitsende overgangen, anders mis je je doel. MAar het is allemaal niet zo eenvoudig hoor. Overigens moet je denk ik dan van voren ook weer een ophouding maken om te voorkomen dat je paard onder je vandaan schiet. Je moet hem onder je houden bij het bijdrijven. Ik denk inderdaad dat je in het begin hulpen een beetje zal moeten herhalen. Ook omdat het paard het in het begin moeilijk vindt, het mist natuurlijk nog de kracht. Die komt uiteindelijk wel door te oefenen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:41

Desiree schreef:
Ik denk dat je een beetje streng moet zijn, dus als het paard wat meer uit elkaar valt zonder dat jij daarom vraagt moet je wat harder inkomen met je beenhulpen.

Waarom harder inkomen? Verward Als je uiteindelijk een licht paard wilt zul je hem/haar toch juist lichte hulpen aan moeten leren? Ik ben er zelf van overtuigd dat het het beste werkt als je een opbouwende hulp geeft. Dus consequent licht beginnen en bij geen reaktie langzaam opvoeren totdat het zeer ongemakkelijk wordt voor het paard. Juist hierdoor gaat je paard steeds beter reageren op een lichte hulp.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:25

Kitty schreef:
Ik vraag me alleen af hoe het paard verzameld loopt zonder begrenzing.

Oefenen, oefenen, oefenen. Daarom is pleasure (de discpline waar de jog meest in gebruikt wordt) ook zo ontzettend moeilijk Bloos
Verzameling en tergelijkertijd geen aanleuning geven is wel een heerlijk gevoel als het allemaal gaat zoals je wil
Afbeelding
Dit is wel een aardig voorbeeld, verzameld en toch totale ontspanning.

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:31

vera welk paard is dit?
En welke ruiter?
Groetjes Trin Party!!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:57

Met het hoofd te laag overigens Knipoog

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 11:36

Romkabouter schreef:
Met het hoofd te laag overigens Knipoog

Helemaal mee eens maar het ging om de verzameling Cool

Het is One Hot Krymesum, 2002 World Champion AQHA Junior Western Pleasure. Hij is van de Bailey's.
Afbeelding

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:09

cornelie schreef:
Waarom harder inkomen? Verward Als je uiteindelijk een licht paard wilt zul je hem/haar toch juist lichte hulpen aan moeten leren? Ik ben er zelf van overtuigd dat het het beste werkt als je een opbouwende hulp geeft. Dus consequent licht beginnen en bij geen reaktie langzaam opvoeren totdat het zeer ongemakkelijk wordt voor het paard. Juist hierdoor gaat je paard steeds beter reageren op een lichte hulp.


ik kom harder in als mijn paard op eigen initiatief minder gaat doen. En anders gebruik ik inderdaad lichte hulpen. Je moet een paard laten wennen aan lichte hulpen.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 09:53

Maar loopt het paard niet enorm op de voorhand op die foto? Dan kun je het toch geen verzameling noemen?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:33

Kitty schreef:
Maar loopt het paard niet enorm op de voorhand op die foto? Dan kun je het toch geen verzameling noemen?


Het is ook geen verzameling zoals in de dressuur, het is er absoluut niet mee te vergelijken, imo, zoals ik al gezegd had.
Ze lopen altijd wel wat op de voorhand, kan ook niet anders als ze van voren met hun hoofd laag moeten lopen en je geen contact hebt.

Overigens Kitty, met trainen versterk ik juist heel erg de achterhand, dus veel voorwaarts/overgangen. Ik train de jog maar heel kort, kleine stukjes, dus ze lopen de niet continue zo, ik spreek voor mezelf, maar ik neem aan dat er veel meer zijn die veel voorwaarts trainen.

[edit imo toegevoegd Knipoog ]
Laatst bijgewerkt door Jeddah op 24-07-03 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:36

Verwar het overbouwt zijn niet met op de voorhand lopen overigens. Op een plaatje kun je dat toch erg lastig zien.