vetbult

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

vetbult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 10:17

mijn Noriker (Oostenrijks koudbloed) heef een vetbult, precies waar de singel zit, hij wordt groter en ernaast komt ook al een kleintje. Uit ervaring met andere Norikers weet ik dat ze ook weer kunnen verdwijnen, alleen bij die andere Norikers zaten ze altijd op de rug (onder het zadel, ook niet handig dus). Die lieten we wel of niet weghalen, afhankelijk of het paard moest werken of in de melkerij staat. Als ze een keer weggehaald zijn, kijkt het wel of ze er meer vatbaar (?) voor zijn, want er komen altijd meer bultjes terug.

Heeft iemand ervaring met vetbulten? Hij heeft er geen last van, ik kan het pakken, in knijpen er komt geen rotzooi uit en ik doe een bontje tussen de singel en zijn vel. Het kan geen singeldrukking zijn!

www.moritz.nl.nu
profiel met foto's, 17-6-2003


enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 11:21

hey ik ben eigenlijk ook wel benieuwd want 1 van m;n vezorgfriezen heeft dat ook en pijn doet het niet

Lachen

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 11:25

ook precies onder de singel???

Ik heb het idee dat het typisch iets voor een koudbloed is, aangezien de mensen met bloedpaarden heel hysterisch reageren en mensen met Fjorden of Haflingers zoiets hebben van: gaat wel weer weg....maak je niet druk!

www.moritz.nl.nu
profiel met foto's, 17-6-2003

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 11:36

hey jah gewoon voor op de buik (jah eigenlijk bij de singel)
ik denk het ook jah ik heb het al een beetje onderzocht en ze heeft er geen last van en ze zien er niet echt raar uit dus

Lachen

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 17:39

bij mij op stal maken ze me wel bang dat het een tumor kan zijn, vooral omdat ie er helemaal geen pijn aan heeft, hij schijnt het helemaal niet te voelen zelfs als ik eraan voel....

Ik heb hiervoor een schimmel gehad die overal tumoren had, die werden alleen weggehaald als ze in de weg zaten en hij is uiteindelijk ten oner gegaan aan hoefkatrol op 14 jarige leeftijd en niet aan tumoren........

Maar ja, deze is bont, dus schimmel-tumoren zal wel niet.....

Als de bult nog groter wordt, bel ik eind van de week de veearts (dan is ze weer terug van vakantie.....

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 18:16

een tumor groeit snel heb ik gehoord dan moet het echt zichtbaar groter worden let wel: het kan ook een goedaardige tumor zijn maar ik zou nu ff de da bellen als ik jou was, je zou toch niet willen dat er echt wat met je paardje is

na regen komt echt altijd zonnenschijn, ik heb het nu zelf ondervonden!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 18:23

eind van de week is mijn eigen veearts weer terug, dan ga ik bellen, nu moet er eentje van een andere praktijk komen. De bult zit er al 2 maanden, dus die 4 dagen kunnen er nog wel bij! Bij dit ras (Noriker) zijn bij hengsten en ruinen vetbulten niet ongewoon, maar die zitten meestal op de rug!

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 20:17

ik zou niet wachtten als jij iets hebt ga je ook naar de dokter of het nou je eigen is of een andere
maar ja dat zal wel aan mij liggen

na regen komt echt altijd zonnenschijn, ik heb het nu zelf ondervonden!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:28

nou.... ik loop al anderhalve week met een aantal gebroken middenvoetsbeentjes maar ga niet naar de dokter, want ik wil niet in het gips! Ik ga eigenlijk nooit naar de dokter, of ze moeten me er bewustloos afleveren! Haha!

Mijn paard heeft er geen enkele hinder van en vandaag was de bult alweer een stuk kleiner dan van de week. Ik werk al jaren met dit ras paarden en heb dergelijke bulten al veel vaker gezien, alleen op andere plaatsen van het lichaam.

Het is onder druk van andere mensen dat ik eind van de week voor de zekerheid mijn eigen veearts laat komen, die de moeite heeft genomen zich in te lezen in dit ras, een nog oorspronkelijk gefokt paard met b.v. een heel andere botstructuur dan de paarden die je doorgaans in Nederland aantreft. Als ik een vervanger laat komen, sta ik eerst een uur uit te leggen dat dit GEEN overbouwde Tinker is en wat het wel is enz.

Ik heb dit topic hier geplaatst omdat ik benieuwd ben of er meer paarden zijn met dit soort dingen.

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 13:24

ok

na regen komt echt altijd zonnenschijn, ik heb het nu zelf ondervonden!


Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 15:05

Hahaha een shetlander die bij mijn paarden in de wei staat heeft drie hele grote vetbulten op zijn buik. Maar hij is ook veel te dik Haha! Als mijn paarden bij hem in de wei staan gaat hij op dieet totdat hij weer normaal weegt. Maar zodra mijn paarden in de adere wei staan krijgt hij weer de volle wei. Die mijn paarden die veel arbeid verrichten nog niet eens krijgen. echt een hopeloze zaak
Maar hij vind het wel Cool

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:26

mijn paard komt in een wei waar eerst 2 weken koeien hebben gestaan, een schrale wei dus! Hij is anders gewend; tot nu toe heeft ie de zomers doorgebracht op de kruidige Oostenrijkse alm! Tong uitsteken

Het is het enige paard bij ons dat geen graspens is en zelfs af en toe wordt bijgevoerd (als ik een dagrit maak of ga lessen ofzo).

Ik zie ook wel enig patroon in die bult: zodra hij is verkampt endus weer iets meer gras heeft, groeit de bult, nu staat hij weer erg kaal en slinkt de bult. Hij zal deze week wel weer verkampt worden, helaas, want dan komt ie wel heeeeeeel ver van de boerderij te staan...... Scheve mond

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:46

Ik ken een WelshCob die het ook heeft. Ze heeft de bult een keer laten leegmaken door de veearts. Maar die zei al dat het eigenlijk geen kwaad kon. Hij zit precies op de ruggengraad, en er drukt dus niets op. zo'n bult kan geen kwaad, als hij maar niet in de weg zit.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 143 bezoekers