[JV] Onoplettende jury

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

[JV] Onoplettende jury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-03 13:20

Ik heb geconstateerd dat een jury in de B dressuur ongeveer 90% van de tijd naar andere dingen zat te kijken dan naar het door een supernerveuze ruiter gereden proefje.

Kan hiertegen bezwaar worden aangetekend? Het is voor de ruiter enorm frustrerend om een slechte beoordeling te krijgen van een jury die zo slecht op let. Let dan goed op en geef duidelijke punten. Daar heb je als ruiter meer aan om jezelf te kunnen verbeteren.

Verder overigens enorm respect voor alle jury's die het weekend van 19 en 20 july hebben gewerkt in de hitte! Chapeau!


CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 13:24

Kan ik me prima voostellen. Bezwaar aantekenen kan niet en heeft geen zin. Het is jammer dat er nog van dergelijke jury's zijn. Je zult er wellicht mee moeten leren leven, maar mijn sympathie heb je.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 13:50

Zullen we het dan maar niet hebben over de koffie dames en strookjes ophalers die dat gewoon even tijdens de proef doen.

Het is iet wat iritant ja,maar ergens anders kan ik me er iets bij voorstellen.
Je zit 30 combi''s te bekijken in de B.Allemaal hetzelfde onderdeel enz.
Die volgen elkaar niet snel op en dan ben je dus ook gauw afgeleid en denk je,wauw die loopt netjes(aan de andere kant van het terein)
Hoe hoger het niveau hoe minder dat dat is vind ik.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-03 14:00

holly schreef:
Het is iet wat iritant ja,maar ergens anders kan ik me er iets bij voorstellen.
Je zit 30 combi''s te bekijken in de B.Allemaal hetzelfde onderdeel enz.
Die volgen elkaar niet snel op en dan ben je dus ook gauw afgeleid .


Wordt dan geen B-jury of geef je niet op om voor die wedstijd te jureren. Wat ik begrepen heb worden juryleden betaald opm te komen jureren. (geen groot bedrag). De betreffende jury zat niet naar een andere combinatie te kijken, maar gewoon naar wat mensen in de omgeving en kletsen met de schrijver. Af en toe werd er even opgekeken. Ik heb het betreffende jurylid een hele proef in de gaten zitten houden en heb gezien dat zij echt bijna niets van de proef heeft gezien. Jammer, erg jammer...


cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 14:00

holly schreef:
Zullen we het dan maar niet hebben over de koffie dames en strookjes ophalers die dat gewoon even tijdens de proef doen.

Het is iet wat iritant ja,maar ergens anders kan ik me er iets bij voorstellen.
Je zit 30 combi''s te bekijken in de B.Allemaal hetzelfde onderdeel enz.
Die volgen elkaar niet snel op en dan ben je dus ook gauw afgeleid en denk je,wauw die loopt netjes(aan de andere kant van het terein)
Hoe hoger het niveau hoe minder dat dat is vind ik.


Dan moeten ze daar niet gaan zitten, elke combinatie heeft de aandacht van de jury nodig vind ik, niet omdat ze er al 20 gezien hebben bij de laatste 10 niet meer opletten

Bij mij ging, tijdens mijn proef, de jury aan de praat met een van de koffiebrengers.......

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 14:20

........en wat dacht je dan van sommige schrijvers/sters?
Het is me echt wel eens overkomen dat ik zowat zelf moest gaan schrijven. Mensen die nog nooit een paard gezien hebben worden zomaar bij een Z2-proef neergezet, en ik zit er dan weer mee.

Gevolg is dat er veel minder commentaar op de coupons komt omdat ik allang blij ben dat de cijfers goed worden genoteerd.
Als ik zelf een secretaresse meeneem zet ik de protocollen vol commentaar, maar helaas moet ik geregeld alleen op pad.........

Sommige organisaties laten de cijfers op die grote A4-protocollen schrijven, wat SUPER werkt. Maar niet alle organisaties doen dit. Jammer!


CGJ

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-03 14:36

CGJ12 schreef:

Sommige organisaties laten de cijfers op die grote A4-protocollen schrijven, wat SUPER werkt. Maar niet alle organisaties doen dit. Jammer!



CGJ



Het is inderdaad erg fijn als er protocollen op A4 staan met heel veel opmerkingen. Als ruiter leer je daar erg veel van. Wat je moet verbeteren en wat al heel goed gaat. Ik heb nog niet veel wedstrijdervaring, maar heb beide gevallen meegemaakt. Het A4-tje heeft ook als (klein) voordeel dat je bij het nalezen van je protocol je boekje er niet steeds bij hoeft te houden. Heel fijn.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 14:51

holly schreef:
Zullen we het dan maar niet hebben over de koffie dames en strookjes ophalers die dat gewoon even tijdens de proef doen.



Hier kan ik me dus idd mateloos aan irriteren. Als ik aan het jureren ben, ben ik geconcentreerd bezig en dan wil ik daar ook graag de tijd voor nemen.
Dingen als protocollen ophalen en vragen of je wat wilt drinken moeten gewoon tussen 2 combinaties in gebeuren.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-03 14:55

Ik heb nog een vraagje. Ik heb een paard (merrie van 19) met een hele lange, stevige hals. Zij is heel moeilijk 'door de hals' te rijden en, omdat ze in het verleden met een COB Thiedemann en correctiestang gereden is, nogal zwaar op de hand. Ik ben al lang aan het trainen met haar om dat 'hangen' er bij haar en (waar veel ruiters alleen hun paard de schuld van geven) bij mijzelf uit te krijgen en we zijn al een heel eind.
Hoe ziet een jury de hals van het paard graag in de B! Echt in de B. Mijn ouwegie loopt niet 'verheven', maar wel 'netjes' door de hals.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:14

Agossie schreef:
Ik heb geconstateerd dat een jury in de B dressuur ongeveer 90% van de tijd naar andere dingen zat te kijken dan naar het door een supernerveuze ruiter gereden proefje.

Kan hiertegen bezwaar worden aangetekend? Het is voor de ruiter enorm frustrerend om een slechte beoordeling te krijgen van een jury die zo slecht op let. Let dan goed op en geef duidelijke punten. Daar heb je als ruiter meer aan om jezelf te kunnen verbeteren.

Verder overigens enorm respect voor alle jury's die het weekend van 19 en 20 july hebben gewerkt in de hitte! Chapeau!


dit maak ik dus ook wel meerdere malen mee.. de eerste 2 wedstrijden lette de jury fijn en netjes op..
En de 3de en 4de was eigenlijk een ramp om het zo maar even te zeggen.
We kwamen van de week op het wedstrijd terein aan en een stalgenootje van mij kende de vrouw die ook jureerde.
Ze stonden even te praten.. ik stond er ook bij te luisteren enz.. op een gegeven moment zei ze: "ja ik moet hier vandaag ook jureren"
Oh leuk joh enz.. nou zei ze"ik heb er eigenlijk niet zo veel zin in"
dus stalgenootje begin te lachen.. waarom niet dan.. "ja al die B paarden en ruiters bakken er niets van, en dan nog die pony's dat is helemaal tot vervelend toe om te jureren"

Nu ben ik echt net pas begonnen met mijn pony dus ja als je begint moet je juist ja idd B starten heel goed om alles te leren etc.
Maar zulke verhalen zijn nou niet fijn m te horen.. Scheve mond

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 20:48

[quote="Agossie
Wat ik begrepen heb worden juryleden betaald opm te komen jureren. (geen groot bedrag).[/quote]

€ 12,- per dagdeel, daar wordt je niet rijk van hoor!

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 07:53

Agossie"]
[quote="CGJ12 schreef:

Sommige organisaties laten de cijfers op die grote A4-protocollen schrijven, wat SUPER werkt. Maar niet alle organisaties doen dit. Jammer!


CGJ


Het is inderdaad erg fijn als er protocollen op A4 staan met heel veel opmerkingen. Als ruiter leer je daar erg veel van. Wat je moet verbeteren en wat al heel goed gaat. Ik heb nog niet veel wedstrijdervaring, maar heb beide gevallen meegemaakt. Het A4-tje heeft ook als (klein) voordeel dat je bij het nalezen van je protocol je boekje er niet steeds bij hoeft te houden. Heel fijn.
[/quote]

Dat laatste, daar kan ik me in vinden. Het eerste gedeelte over het leren echter niet. Je bent niet op een wedstrijd aan het rijden om te leren. Dat heb je als het goed thuis gedaan, al dan niet onder begeleiding van een instructeur. Op wedstrijd moet je laten zien wat je geleerd hebt. Je gaat met je rijstijl en training toch niet uit van los commentaar van een jury? Een jury is ook maar een mens met ieder zijn eigen opvattingen (ondanks voorgeschreven richtlijnen) over jouw rijden en paard/pony. Dat zou betekenen dat je na ieder weekend je rijstijl weer aan zou moeten passen...

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 08:06

nou, in zoverre ben ik het wel met agossie eens dat me door dergelijke opmerkingen duidelijk is waarom een onderdeel dat voor mijn gevoel goed ging 'maar' een 6 was. Ik ga idd niet mijn 'systeem' Knipoog van rijden aanpassen op het jurycommentaar, maar bv een opmerking als 'iets meer neus eruit' bij hals strekken (had wel een 7) is best handig. Nu is dat iets dat je zelf wel merkt als het goed is, maar ik zie zo gauw geen andere op de protocollen die in de buurt liggen.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 10:19

Het gebeurd, het zou niet mogen maar toch. De KNHS wil dit in de toekomst wel proberen te voorkomen, ze gaan juryleden beoordelen op kwaliteit en kwantiteit (hoe ???).
Ik ben er zelf een groot voorstander van om een jury niet veel combinaties te laten beoordelen, eigenlijk zou 20 het maximum moeten zijn. Er gaan 8 combinatie's (b-L-M) in een uur en dan ben je 21/2 uur bezit dat moet goed te doen zijn. Ik kom nu wel eens op wedstrijden waar ik er tegen de 30 moet doen en dan valt het niet aantal mee om de concentratie vast te houden.
Protocollen ophalen, drinken brengen, wijzigingen doorgeven dat moet tussen de proeven door gebeuren en zeker niet tijdens een proef.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 10:25

zolang er een groot tekort is aan jury's zal het corps echt niet opgeschoond worden. Vergeet niet dat die matige -op leeftijd zijnde- jury's het leeuwendeel van de proeven voor zijn rekening neemt?
Die worden het meest gevraagd omdat ze nooit NEE zeggen.
Hebben die VUTTERS in het weekend iets te doen. Meestal gaat de vrouw mee om te schrijven en als het even meezit mag die het cijfer op de verzorging geven!

Ik geeft toe dat ik aan dit syteem zelf ook wel een beetje meehelp, gewoon omdat ik zelf ook geregeld met paarden op concours moet en gewoon tijd vrij moet maken om te gaan jureren.

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 10:35

Ik heb een keer een coupon gehad met allemaal 6-en en 1 7, voor de verzorging. Het paard zat in de verkeerde galop, viel in galop tijdens middendraf etc, de proef was gewoon 140 punten waard geweest ipv 157. Bleek op de video dat de jury iets in haar tasje aan het zoeken was, ze had in ieder geval maar een paar keer even een blik geworpen op mijn proef.

Don't dream your life, live your dreams!

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-03 12:50

gabyfedde schreef:
Ik heb een keer een coupon gehad met allemaal 6-en en 1 7, voor de verzorging. Het paard zat in de verkeerde galop, viel in galop tijdens middendraf etc, de proef was gewoon 140 punten waard geweest ipv 157. Bleek op de video dat de jury iets in haar tasje aan het zoeken was, ze had in ieder geval maar een paar keer even een blik geworpen op mijn proef.


En dat is dus precies wat ik bedoel. Alleen had ik geen winstpunt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:05

Als je je waarneming baseert op een proef die je zelf gereden hebt, denk ik dat je waarneming niet helemaal klopt....

Komt wel vaker voor hoor, en als het gebeurt: op video zetten!

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-03 13:17

Mijn waarneming was niet bij een proef die ik zelf reed. Ik heb de betreffende jury gedurende een hele proef van een ruiter die ik niet ken in de gaten zitten houden. Toevallig had zij mij eerder die dag ook gejureerd. Het begon mij op te vallen dat zij een hele tijd opzij keek, waar allemaal mensen gewoon zaten te kijken naar een proef van iemand anders, terwijl haar proef begon. Zij had een seintje gegeven naar de lezer. Het enige wat ze deed was een knikje geven en daarna zat ze weer overal om zich heen te kijken, behalve die proef!

Hilda
Berichten: 113
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:20

Hoe vinden julli deze dan:
Noord nederlandse kampioenschappen, als een van de eersten in de ring. Heel lang in de top 3 staan. Laatste combi gaat de ring in (geen jasje, niet ingevlochten, vies paard) rijd een matige proef, moeders staat tijdens de proef te praten met jury. Aantal figuren niet netjes uitgevoerd (slingeren, terugvallen in de draf)
Ik had dus een mooi protocol. Toen ik hem ophaalde bleken er dingen in te zijn veranderd. Cijfers en opmerking stonden zo doorgekrast dat ik ze nog wel kon lezen maar ze waren mooi wel veranderd. Ik had mijn pony netjes gepoetst en ingevlochten en reed zelf met jasje etc. Had oorspronkelijk een 8 voor verzorging. Dit is ook later veranderd in een 5 met als opmerking niet ingevlochten. Nou vraag ik je dit is toch waanzin. Overgens dat andere meisje had een 8 voor haar verzorging.
Uiteindelijk ben ik toen 4de geworden. Niet slecht maar toch. Voor mijn gevoel was ik dus 3de.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:21

wellicht coupon verwisseld?

Hilda
Berichten: 113
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:23

Nee geen coupon verwisseld mijn naam stond er ongewijzigd boven.
Mijn toenmalige instructrice is er later achteraan gegaan hoe dit mogelijk was. Bleek dat mijn coupon in de pauze al was opgehaald uit de auto en dat die is teruggeroepen.
Echt ik hoop dit jurylid nooit weer te treffen en de desbetreffende amazone al helemaal niet.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:28

sterk verhaal, maar zal wel waar zijn als jij het zegt....

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:28

daarover zou ik bezwaar hebben gemaakt bij de bondsvertegenwoordiger. Dat kan natuurlijk absoluut niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:30

er kan zoveel niet
maar bezwaar maken heeft geen enkele nut zoals ikzelf heb ondervonden
je krijgt dan de standaard reaktie van de KNHS dat je dressuur rijd en alles wat de jury zegt wel waar zal zijn. En dat je het daar maar mee eens moet zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ziechriet en 8 bezoekers