Zalf tegen piephak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Zalf tegen piephak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 18:05

Oh jee oh jee, over een maand is de keuring en Eileen heeft een mooi paar piephakken ontwikkeld Lips are sealed

In oude topics las ik alles over operatieve verwijderingen en leeg laten halen met een spuit door de DA, maar niets over zalfjes die er tegen zouden kunnen helpen. Weet iemand nog een zalf die er effectief tegen is, of bestaat die niet?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 19:09

Op de keuring wordt het als een schoonheidsfoutje gezien

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:32

Heel veel afspuiten, antiflogistine (hoe schrijf je dat nou?) zwarte zalf (teerzalf) cole's linement zijn allemaal smeersels die je erop kan smeren, en zorgen dat je paard niet met de hakken op de grond ligt, dus dat er een dikke laag stro of zaagsel ligt, rubbere matten tegen de wanden als het door het slaan komt enz enz.
Piropo had een enorme piephak toen hij ruzie met de buurman had gehad, in Spanje was dit ook al eens het geval geweest en eenmaal een piephak gehad komen ze vrij makkelijk weer terug Scheve mond
Injecteren is een optie maar niet zonder gevaar, het zit namelijk bij het gewricht met de kans op ontstekening en het kan verkalking van het gewricht veroorzaken.
Aangezien het om een schoonheidsfout gaat kan je dus m.i. beter bovenstaande smeersels gebruiken en geduld hebben.
Bij Piropo is de piephak geheel verdwenen

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 16:27

Ja die risico's had ik ook al over gelezen cloris, vandaar dat ik het op de smeerselmanier op wilde lossen Lachen

Maar erg bedankt voor de tips, ik zal eens druk gaan afspuiten en smeren *LOL*

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 08:56

wij smeren een fjord in met koelende gel (weet zo snel die naam niet meer) groen spul is het.dit doen wij al een jaar maar de piephak gaat niet meer weg!

succes

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 13:34

Ik smeer het zo af en toe in met groene leem en dat werkt wel iets maar eens een piephak altijd een piephak er is niks mis mee puur idd een schoonheidsfoutje...

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 13:55

Chronos schreef:
Ik smeer het zo af en toe in met groene leem en dat werkt wel iets maar eens een piephak altijd een piephak er is niks mis mee puur idd een schoonheidsfoutje...


Ben ik niet met je eens, wanneer je volhardend bent in het afspuiten en insmeren EN de piephak er niet al heel lang zit, kan deze wel degelijk verdwijnen.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 14:03

Okay als hij er niet zo lang zit dan kan het nog minder worden. Maar bij mijn beestje zit het er al vanaf z'n 5de zowiezo en hij is nu 14. Maar na het rijden slinkt het wel iets maar met groene leem als hij weer volgelopen is slinkt het ook aardig

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 20:27

ik ken zelf een 2,5 jarig paardje (wordt nu ingereden) die last had van opgezwollen (waren nog geen piep-) hakken. we hebben het heel veel afgespoten met water en veel gewandeld. maar ik zou echt niet weten of er een zalfje voor is ofzo. wel vervelend joh!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 16:26

Chronos schreef:
Ik smeer het zo af en toe in met groene leem en dat werkt wel iets maar eens een piephak altijd een piephak er is niks mis mee puur idd een schoonheidsfoutje...


mee eens, als je de week voor de keuring elke dasg groene leem erop smeert,dus ook de dag ervoor,dan zijn ze tijdens de keuring voor n groot deel weg!!
maar zodra je stopt komen ze vrijwel altijd weer terug,ik heb nog nooit meegemaakt dat ze echt wegbleven !

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 23:10

mijna 4jarige merrie had piephakken. met nadruk op "had". ik heb er niets aan gedaan. in het weidesaisoen gingen ze vanzelf weg (24/7 buiten) en toen ze weer op stal ging s'nachts heb ik haar de grootste box gegeven (3 x 6 m) omdat ze daar niet met haar hakken tegen de muur leunde.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 15:43

crossmonster"]
[quote="Chronos schreef:
Ik smeer het zo af en toe in met groene leem en dat werkt wel iets maar eens een piephak altijd een piephak er is niks mis mee puur idd een schoonheidsfoutje...


mee eens, als je de week voor de keuring elke dasg groene leem erop smeert,dus ook de dag ervoor,dan zijn ze tijdens de keuring voor n groot deel weg!!
maar zodra je stopt komen ze vrijwel altijd weer terug,ik heb nog nooit meegemaakt dat ze echt wegbleven !
[/quote]

Bij Piep zijn ze ook helemaal weg OK dan! en ik smeer er nu ook niets meer op, dus het kan echt wel..