mensen die hun paard PERSE aan de teugel willen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

mensen die hun paard PERSE aan de teugel willen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 21:30

grrrr ik BAAL van al die domme mensen die hun paard aan de teugel willen krijgen,of beter gezegd in de krul willen trekken.als het even niet gaat leggen ze er gelijk een thiedemann of een gogue omheen,of ze gaan gewoon lekker zagen met hun handen Boos!

sorry voor dit onzinnige berichtje maar moest t ff kwijt

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 21:33

Tja, ik ken helaas ook dat soort mensen. een meisje deed voor 3 dagen mijn leasepony, nu is haar mond kapot en moet ze met halster bereden worden... het liefst zou ik dat soort mensen zelf in hun mond willen zagen.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 21:34

tja m als ik eerlijk ben heb ik mijn paard ook liever aan de teugel lopen (wel op de goede manier) of in ieder geval nagefelijk, want heb je weleens op een paard gereden die met zijn hoofd lekker daar boven in de lucht loopt en dus ook totaal niet ontspannen is, ik kan je vertellen dat het niet te rijden is.

maar ben het wel weer met je eens dat het jammer genoeg veel op de verkeerde manier gebeurt omdat bij sommige mensen zelf het gevoel ontbreekt om een paard goed aan de teugel te rijden en ook niet de moeite nemen om dit gevoel te ontwikkelen.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 21:41

ja natuurlijk is het wel beter voor je paard als het maar op de goede manier gebeurd(ik heb niks tegen mensen die het op de goede manier doen)maar ik vind het zo zielig voor sommige paarden,hier op de manege is een paard die gewoon een harde mond heeft gekregen door dat gezaag van haar baasje..........zo zielig Boos!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 22:18

op zich valt de inwerking van een bit goed te demonstreren bij zo'n muts. Bit voor de knie houden, neusriem om het onder been vast en dan met de teugels werken. Met een stangbitje krijg je extra indrukwekkend effect! Haha!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 22:23

Lachen een martelwerktuig!
Ik had vroeger een shet, gewoon voor de lol, lekker mee knuffelen, poetsen beetje door de wei heen rijden.
Was er ook zo'n meisje die m eerst al had verzorgt, en ik zei toen ( ik was denk 11) van nou je mag best 1x in de week nog komen hoor.
Dus zij komt , ze mocht rijden, Trekt dr handen tot OVER dr knieen trapt het beest naar voren.Ja, nu loopt ie rond( vreemde benaming)
Dus ik zeg ga er maar af, en later deed ze het weer, dus toen heb ik gezegd dat ze niet meer hoefde te komen.
Zij er boos, en nu 4! jaar later zie ik er nog weleens lopen en nog scheld ze me uit en kijkt ze me lelijk aan Haha!
Ach ze mag die pony gewoon niet zo behandelen.En ik heb toch meer vrienden als haar Lachen
Maar het is wel vreemd, blijkbaar heeft ze zelf nog steeds neit door, dat dat niet normaal is.

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 22:29

Ja, vreselijk, die kids zovan: in de krul Rukken en dan kan ik pas echt heel erg goed rijden. Mis, dan kunnen ze heel erg goed trekken en kracht zetten.

Ik rijd mijn pony gewoon lekker ontspannen en relax, heeft mijn pony hetzelfde gevoel, dan gaat hij vanzelf afbuigen, ik speel dan nog wat met de teugels en klaar. En ook groot verschil, ik vraag ut mijn pony, zij bevelen het hun pony,grrrrrrrrrrr Boos! Extreme duivel

Juut

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 22:31

Citaat:
op zich valt de inwerking van een bit goed te demonstreren bij zo'n muts. Bit voor de knie houden, neusriem om het onder been vast en dan met de teugels werken. Met een stangbitje krijg je extra indrukwekkend effect!


wauw, die moet ik onthouden voor heel irritante eigenwijze zagende pubers..... Onze vroegere pony instructeur had ook een goeie: neem zelf het bit maar eens in de mond en laat mij er dan maar eens aan trekken....

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 00:05

Daarom heb ik een hekel een de slof. Kan nooit goed zijn om je paard met zijn hoofd zijn borst in te sleuren.
Als het je niet lukt, dwing je paard dan ook niet!!
Krijg nu misschien allemaal aanvallen, maar als je een slof nodig hebt om je paard naar beneden te krijgen, snap ik niet waar de kunst van de ruiter nou in zit...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 06:41

Zo gingen wij pas met een groepje een strandrit maken. Ik kende niet iedereen die meeging, dus onderweg in de auto volop zitten babbelen. Meisjes die ik niet kenden reden allemaal dressuurwedstrijden, L en M niveau.
Zie ik ze op hun huurpaard zitten: zagen, zagen om ze naar beneden te krijgen. Ik had wel iets anders verwacht op dat niveau, eerlijk gezegd. Maar ook op wedstrijden zie je vaak nog een heleboel getrek en gezaag. Jammer dat veel mensen blijkbaar niet leren hoe ze een paard netjes ontspannen laten lopen...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 08:42

*Gaap*

Ik kan je verzekeren dat ik mijn paarden toch altijd nageeflijk en aan de teugel wil hebben (zonder hulpteugels BTW), gewoon simpelweg omdat ze op die manier hun lichaam tenminste goed gebruiken en ik anders op een stijve rug zit te butsen.

Riette, een stangbitje = ongebroken trens? Voor een paard met een gevoelig verhemelte (bv onze Pablo) is dat een veel vriendelijker bit dan de punt van een gebroken trens.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 08:54

Ik ben het wel met Lielle eens, ik zou dan ook niet weten hoe ik bepaalde oefeningen uit een niet-nageeflijk paard moet krijgen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:43

Ik spreek nu voor mezelf:
Er is natuurlijk helemaal niets mis met een paard dat nageeflijk loopt. Maar moet dat bereikt worden door te zagen?
Ik rijd zelf bitloos en Yorghos loopt ook nageeflijk, het kan dus zeker anders. Waar ik me persoonlijk het meeste aan stoor dat zijn mensen die na het opzadelen meteen opstappen en hun paard in de krul trekken. Niet er naartoe werken maar meteen *hoppa, omlaag met die kop*

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:43

Lielle: ik bedoel het stangbitje om de knie van je testpersoon. Idd kan een gebroken bitje veel scherper werken, maar wij hebben nou eenmaal geen gehemelte aan onze knie Knipoog

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:48

Linda250 schreef:
Ik rijd zelf bitloos en Yorghos loopt ook nageeflijk, het kan dus zeker anders.


ik hoor wel vaker dat mensen bitloos rijden of met zo'n speciaal hoofdstel (ben de naam ff vergeten), ik heb het nog nooit in 'life' gezien. Hoe ziet het eruit en hoe werkt het dan in?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:16

Ik rij sinds een paar weken met een hackamore. Voorheen gebruikte ik de neusriem van een halster aan mijn bakstukken. Ging goed, maar stond niet zo netjes.
Ik zal eens kijken of ik een duidelijke foto kan vinden.

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:33

Ik denk dat de subject regel van dit topic nogal verwarrend is... In de krul trekken is nogal iets anders dan aan de teugel lopen... (wat mij me overigens doet afvragen of de starter van dit onderwerp het verschil eigenlijk wel weet).

Als je dressuurmatig rijdt denk ik dat je al snel oefeningen tegenkomt die gewoon niet te rijden zijn als je paard niet een beetje normaal aan de teugel loopt.

Met mijn 4 jarige doe ik bijvoorbeeld oefeningetjes alshet verruimen/verkleinen van een volte en ik zou echt niet weten hoe ik dat voor elkaar zou krijgen als hij niet tenminste een beetje netjes aan de hulpen was.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 13:16

Linda250 schreef:
Ik rij sinds een paar weken met een hackamore. Voorheen gebruikte ik de neusriem van een halster aan mijn bakstukken. Ging goed, maar stond niet zo netjes.
Ik zal eens kijken of ik een duidelijke foto kan vinden.


oke dat zou fijn zijn Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 13:16

Nog even een reactie dan. Ik vind het niet meer dan normaal dat mijn paarden nageven als ik daarom vraag en dat betekent dus idd dat ze nageeflijk (= niet per se in de krul) lopen zodra ik erop zit. Bij Raimaer wil ik wel dat ze meteen 'aan de teugel' is, als ik haar eerst 10 minuten met een lange teugel laat stappen (lees lang en uit elkaar want zo is ze gebouwd) ben ik een half uur bezig om haar weer aan elkaar en alert te krijgen. Pablo (compact en snel te los in de aanleuning) stel ik veel lager en ronder in en die stapt wel eerst met een lange hals.
En ik heb nergens beweerd dat ik dat doe door te zagen Knipoog

Riette, ik reageerde omdat veel mensen een stangbitje (= verkeerde benaming want er zitten geen scharen aan en dus is het gewoon een trens) als heel erg hard betitelen terwijl dat dus niet per se het geval is. Voor Pablo is een gebroken trens dus juist harder.

manic, ben het helemaal eens met je eerste opmerking Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 13:49

Klopt een ongebroken trens, in de volksmond een stang is niet scherp
Zodra er scharen aankomen is het pas een scherp bit, het stangbit dus.

En natuurlijk hoort je paard uiteindelijk aan de teugel te lopen, maar de manier waarop is idd wel een heel verschil.
de meeste kijken alleen maar naar het plaatje en dat is nou net het laatse waar je naar moet kijken.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 15:40

ik begrijp helemaal wat je bedoelt snoevie, ik kan me hier ook zoooooooo aan ergeren, wordt er missleijk van, heb het ook een keer tegen iemand gezegd wat ik ervan vond, kreeg ik nog een grote mond terug ook.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:53

Snoevie schreef:
grrrr ik BAAL van al die domme mensen die hun paard aan de teugel willen krijgen,of beter gezegd in de krul willen trekken.als het even niet gaat leggen ze er gelijk een thiedemann of een gogue omheen,of ze gaan gewoon lekker zagen met hun handen Boos!

sorry voor dit onzinnige berichtje maar moest t ff kwijt


HELEMAAL met je eens!!! *LOL*

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 17:04

In mijn prille manege-jaren heb ik leren zagen.
(Fijne instructie!) (NOT).

Als ik het nu iemand zie doen, dan ga ik netjes uitleggen
of (tegen een betweter) erg lelijke dingen zeggen.

Op een demonstratie van de NVVR zag ik iemand een paard met halsring
de bak rondsturen, met een spontane 'krul' om van te kwijlen!
Dat kan dus ook. Lachen
.

Herby

Berichten: 90
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 17:10

grrr...ik ken het , ik ken een meisje dat haar paard egt gewoon letterlijk in de krul trekt! ze gaat met der handen naast de hals en trekt hem zo`aan de teugel...grr.... keb al heel lang ruzie met dat domme kind dus luisteren zal ze tog niet

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 17:45

Tuurlijk hoort een paard/pony niet in de krul getrokken te worden, nagefelijk is wel iets dat nodig is wil je iets met je paard bereiken.

Maar wees nou eerlijk, hoeveel bokkers hebben wel eens een paard in de krul getrokken en/of hulpteugels op een verkeerde manier gebruikt. Ik wel!! Daar ben ik niet trots op, maar er zijn maar weinig mensen die gelijk kunnen rijden zoals het 'hoort'. (hoort tussen ' omdat de meningen daar ook nog wel eens over verschillen).
Zeker als je niet vanaf het begin een goede begeleiding hebt zit er een grote kans in dat je het fout doet.

Als je maar leert van je fouten en ze zelf durft in te zien!