Stelling: wederzijdse band met je paard, mogelijk?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Stelling: wederzijdse band met je paard, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-03 11:32

N.a.v. de reactie van een mede bokker in een topic dat paarden geen houden van gevoelens hebben en ook niet zo intelligent zijn en dat ze geen band zullen voelen met hun "baasje" vroeg ik me af hoe de overige bokkers daar over denken... Ik ben van mening dat een paard wel degelijk (in enige) mate een band kan voelen met een ander levend wezen, zal even een stukje tekst van mezelf (uit gestuurd pb'tje) kopieren en plakken... Haha!

Mijn reactie op het het dik gedrukte stukje tekst (+ kleine toevoeging):

Ik heb moeite om dit zelf zo te zien omdat mijn verstand met deze theorie zou zeggen dat mijn paard net zo goed naar de stalhouder zou moeten luisteren / op hem gericht moet zijn als ze dat op mij is... angezien ze van hem haar happie krijgt en niet van mij... en toch is het zo dat ze zich door mij wel uit de wei laat halen en voor de stalhouder is het echt onmogelijk om haar te pakken (terwijl ze oh zo makkelijk is) ... Ook was het zo dat ze een paar uur voor ze moest veulenen buitengewoon aanhankelijk werd... en niet naar haar vriendinnetjes waarmee ze 24 uur per dag op de wei stond maar naar mij... ik vond dit heel apart (en wist zo meteen dat er iets ging gebeuren want dit is geen standaard gedrag van mijn puk... maar gaf me wel het idee dat ze het "gevoel" had bij mij wellicht meer troost/steun te kunnen vinden... anders kan ik het nl. gewoon niet verklaren... en mijn kleine jaarlingkabouter komt altijd direct naar mij toe als ik daar binnen kom lopen... ongeacht met wie ik ben... ik persoonlijk denk dat dat is omdat hij weet dat ik hem dan lekker ga kriebelen op plekjes waar hij zelf niet bij kan (hij komt trouwens ook graag naar een vriendin/stalgenootje toe, maar naar een ander stalgenootje dat voor haar paard in dezelfde wei moet zijn zal hij niet gauw toe lopen)... is dat niet een klein beetje slim? Tsja... zo zijn er best vaak kleine dingetjes die mij het idee geven dat er toch wel een hele hoop meer in paarden om gaat dan menigeen lijkt te denken... ik kan het natuurlijk mis hebben, maar ja... zeker weten doe ik niks...helaas... een deel is misschien gewoonte, maar ik ben er toch echt heilig van overtuigd dat er wel degelijk mensen en paarden zijn die een band met elkaar hebben... en als de band er niet is denk ik persoonlijk dat dat net zo goed aan de eigenaar zou kunnen liggen als aan het paard (niet klikken) Ik heb iig het gevoel dat Escala, Clip en ik plezier in elkaar hebben... en dat er dus een wederzijdse band aanwezig is. Lachen


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:44

tot bepaalde hoogte heeft die medebokker wel gelijk: ze hebben dat "houden van" gevoel niet en ze zijn ook niet zo intelligent, getuige het feit dat we op ze kunnen rijden terwijl ze zoveel sterker zijn dan wij. paarden hebben een goed geheugen. En natuurlijk kunnen ze onderscheid maken in degenen die ze goed kennen en goed behandelt en een vreemde. En dan is er nog verschil in paarden: de een blijft liever op zichzelf en de ander komt heel erg naar je toe. Er zijn dus wel degelijk paarden waarmee je een goede band op kunt bouwen en die bijvoorbeeld op hun eigen baas heel goed reageren en op een vreemde juist heel slecht. Die paarden heb ik zelf ook het liefste. Maar er zijn ook veel paarden waarmee je die band niet op kunt bouwen.

De hond is de betere mens

Katuwr

Berichten: 876
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:44

ik denk ook zeker dat er een wederzijdse band aanwezig is
ook vooral van dat verhaal
maar ik denk ook meer dat het is, dat een paard het gewoon prettiger vindt om bij een bepaald iemand te zijn, en niet dat hij dan echte gevoelens heeft. het is dan toch denk ik meer van zijn eigen plezier
maar dan heb ik nog een verhaal van een hond bij ons uit de buurt
die baasjes gingen 2 weekjes op vakantie, en die hond werd door iemand anders verzorgd. hij was dan logee bij die mensen.
maar die hond wilde helemaal niet eten bij die mensen, hij nam alleen eten aan van zijn eigen baasjes, terwijl het wel precies hetzelfde was.
dan moet het toch ook wel een band zijn....

Kom op zaterdag 29 september naar de Maliebaandag in Utrecht voor kortebaandraverijen!
Er zijn nog diverse kraampjes en andere dingen te doen, zo is er bijvoorbeeld ook een kindertuin! Leuk voor jong en oud, toegang is gratis!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:44

Niemand weet wat paarden voelen of denken en op welke manier dat gebeurt. Als jij een band met je paard kan voelen, waarom zou een paard dat dan niet kunnen? Paarden herkennen elkaar en ook mensen. De stap naar een emotionele band is dan niet zo groot. Of, en zoja, op welke manier dat bij een paard zit weet niemand. Nee, ook al die paranomale mensen niet, die projecteren wat ze voelen bij het paard ook op hun eigen emoties. Wie zegt dat ze het goed interpreteren?

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Belker

Berichten: 15294
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:48

Ik geloof dat er meer is dan wat wij mensen kunnen verklaren. ik kan erg goed overweg met pony's. Voel ze goed aan. Ze zijn ook erg op mij gericht. Gelukkig. De problemen met pakekn i nhet weiland heb ik ook. Bij mij staat ze voor het gek te dringen om mee te gaan. Stal kan er een half uur achteraan jagen terwijl ze toch het meeste eten van hun krijgt.

Fiesta, freiberger, what else?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:49

Desiree schreef:
niet zo intelligent, getuige het feit dat we op ze kunnen rijden terwijl ze zoveel sterker zijn dan wij.

Dit gaat ook niet op, dit is wat mensen intelligent vinden. Intelligentie voor paarden kun je niet afmeten aan de intellegentie van mensen.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:50

waarom denken jullie dat ze geen 'houden van' gevoel kunnen hebben?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:52

Wie bedoel je met "jullie" ?

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-03 11:56

De uitleg van Romkabouter kan ik me heel goed in vinden... met name ook dat stukje waarin hij zegt dat mensen hun eigen gevoelens op hun paard projecteren... en ik geloof ook absoluut in wat Belker zegt; dat er meer is dan wij mensen kunnen verklaren... Opeens zit ik te bedenken dat je ook zou kunnen stellen dat wij beperkt zijn in onze "(emotionele)intelligentie" omdat wij dieren niet feilloos begrijpen... Haha! Ik kan trouwens in veel van de beredeneringen die ik tot nog toe heb gelezen (t/m 2e keer Romkabouter) vinden... erg leuk om te lezen, geeft weer wat stof tot nadenken...

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:56

Het probleem met mensen is dat ze van zichzelf vinden dat ze het allerintelligentst vinden. Er gaat niets boven de mens. En dus blijven deze discussies altijd weer een crime.

Ikzelf ben ervan overtuigt dat er absoluut een wederzijdse band tussen dieren en mensen zijn. Yep, ik ga een stapje breder dan alleen het paard. Tussen mijn paard en mij is wel het mooiste voorbeeld en inmiddels ook te zien aan de band die Evert-Jan met Marek heeft opgebouwd. Wij beiden hebben een superband met onze paarden en ik durf te zeggen dat ze voor ons door het vuur gaan. Net als Rom zegt, intelligentie voor paarden kan je niet afmeten aan de intelligentie van mensen. Wie weet zijn wij in werkelijkheid wel zo dom als het achtereind van een varken? Alleen tja, wij vinden onszelf zo goed en zo ontzettend intelligent. Daar kan je niet tegenop.

'Paint' it 'Black'

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-03 11:56

Suleika schreef:
waarom denken jullie dat ze geen 'houden van' gevoel kunnen hebben?


Ik ben dus juist van mening dat ze dat wel kunnen hebben Haha! Lovers

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:57

Oh en voor wat betreft 'ze laten zich door ons berijden'. Er zijn volwassen mensen, (en ook mannen) die zich laten slaan. En die zijn ook niet altijd dom hoor.

'Paint' it 'Black'

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:58

lOvESuLtaN"]
maar dan heb ik nog een verhaal van een hond bij ons uit de buurt
die baasjes gingen 2 weekjes op vakantie, en die hond werd door iemand anders verzorgd. hij was dan logee bij die mensen.
maar die hond wilde helemaal niet eten bij die mensen, hij nam alleen eten aan van zijn eigen baasjes, terwijl het wel precies hetzelfde was.
dan moet het toch ook wel een band zijn....
[/quote]
een hond en een paard is niet hetzelfde he! Dat gaat nog veel dieper over het algemeen als met een paard. Een hond is intelligenter en die is veel meer bij je.

[quote="Romkabouter"]
[quote="Desiree"]niet zo intelligent, getuige het feit dat we op ze kunnen rijden terwijl ze zoveel sterker zijn dan wij.
[/quote]
Dit gaat ook niet op, dit is wat mensen intelligent vinden. Intelligentie voor paarden kun je niet afmeten aan de intellegentie van mensen.
[/quote]

Waaraan moet je intelligentie dan wel afmeten? Je vergelijkt toch onwillekeurig met mensen en andere dieren?

[quote="vikki"]
Opeens zit ik te bedenken dat je ook zou kunnen stellen dat wij beperkt zijn in onze "(emotionele)intelligentie" omdat wij dieren niet feilloos begrijpen... Haha! j
[/quote]
hier ben ik het mee eens! Mensen denken dat bepaalde dingen bij dieren er niet zijn omdat mensen zelf niet in staat zijn het te zien!

[quote="Fasel schreef:
Oh en voor wat betreft 'ze laten zich door ons berijden'. Er zijn volwassen mensen, (en ook mannen) die zich laten slaan. En die zijn ook niet altijd dom hoor.

nou, ik vind dat wel dom! ik zou me ook door niemand laten slaan als ik het effe kon voorkomen!
Laatst bijgewerkt door Desiree op 21-07-03 12:01, in het totaal 2 keer bewerkt

De hond is de betere mens


marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:00

ik denk dat je wel degelijk een band met een paard kunt opbouwen, mijn eigen paard bijvoorbeeld heb ik als 3 jarige gekocht die nog maar net onder het zadel was en mensenschuw was, ik schonk in het begin niet veel aandacht aan zijn gedrag omdat ik gewend was bij dat soort paarden net te doen of er niets aan de hand was dus dreigend gedrag gewoon negeren en niet bang voor hem te zijn hiernaast was ik wel erg concequent met hem en strafte ik hem als hij iets deed wat bij mij niet kon en beloonde ik hem ook duidelijk als hij erg braaf was of vorderingen maakte, ik weet wel dat ik veel geduld nodig heb moeten hebben bij hem maar heb er nu heel veel voor terug, ik heb nu een paard dat in mijn ogen wederzijds respect voor me toont.

hij is nog altijd mensenschuw en er zijn maar weinig mensen die goed met hem kunnen omgaan en waar hij ook echt voor wil werken.

neem nou bijvoorbeeld mijn vader hij doet er altijd heel drijgend naar en hij kan hem nog niet eens een halster om doen om hem uit stal te halen, het gaat steeds beter maar niet erg snel.

ik denk dat mijn paard dit altijd wel zou blijven houden en als hij ooit verkocht wordt alles weer van voor af aan begint misschien in mindere maten maar hij zal je nooit vanaf het begin af aan vertrouwen en respect voor je tonen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:07

Ik ben ervan overtuigd dat B'elanna een band met mij voelt. Wellicht is die opgebouwd uit een reeks van positieve geheugenonderdelen (paarden hebben immers een goed geheugen). Ik weet in ieder geval zeker dat Lanna het fijn vindt als ik kom, dingen voor mij doet, die ze voor een ander niet doet en mij meer vertrouwt dan anderen. Dat noem ik een band. En hoe die precies voelt, dat weet ik natuurlijk niet. Dat weet ik van andere mensen ook niet exact, tenzij ze het vertellen. Maar ook paarden kunnen je dingen vertellen. Je hebt alleen meer problemen die taal te interpreteren dan bij mensen. Maar met observatie kom je een eind.

Waar ik niet in geloof is de menselijke vorm van zo'n band. Je hoort wel eens zeggen: "als mijn (kies: hond, kat, paard e.d.) zou kunnen praten wat zou hij dan zeggen". Volgens mij is het antwoord vaak een stuk praktischer en eenlettergrepiger dan mensen zouden willen. Iets van "huh, eten, die deur moet open, appel Nu!" o.i.d.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:08

Desiree schreef:
Waaraan moet je intelligentie dan wel afmeten? Je vergelijkt toch onwillekeurig met mensen en andere dieren?

Nee, waarom zou je dat doen?
Vergelijken van de soort onderling kan prima, maar mens-dier, dier-ander dier is van weinig nut vind ik.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:08

Romkabouter"]
[quote="Desiree schreef:
Waaraan moet je intelligentie dan wel afmeten? Je vergelijkt toch onwillekeurig met mensen en andere dieren?

Nee, waarom zou je dat doen?
Vergelijken van de soort onderling kan prima, maar mens-dier, dier-ander dier is van weinig nut vind ik.
[/quote]
maar hoe meet je intelligentie dan?

De hond is de betere mens

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:11

Ik denk dat evolutie technisch het paard bijzonder slim is. Het voortbestaan van het paard is toch in grote mate te danken juist aan het feit dat zij zich laten bewerken door mensen...

Europe is our playground

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:14

Desiree schreef:
maar hoe meet je intelligentie dan?

Bij mensen of bij dieren?

Bij mensen is het al enorm moeilijk, IQ test, EQ test en wat al niet meer.

Ik weet geen enkele intellegentie test bij dieren die niet uitgaat van de menselijke vorm van intellegentie. Ergo: onzin om die als zodaning te willen meten.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:17

Mensen zijn anders ook dieren. En ook dolfijnen schijnen heel intelligente dieren te zijn. Ik denk dat je intelligentie kunt meten aan eigenschappen. Bijvoorbeeld: een groep wolven die een strategie ontwikkelt om een dier uit te kiezen en dan te omsingelen. Ik vind dat intelligent. En per dier verschilt het natuurlijk ook weer, net als bij mensen.

De hond is de betere mens

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-03 12:18

Dat is een leuke vraag Desiree... onder de mensen zou ik zeggen...met een IQ test...MAAR... wie heeft die IQ test dan gemaakt? En wie heeft dan bepaald dat een bepaald resultaat op bepaalde intelligentie duidt? Hmmm... het klinkt steeds ingewikkelder... Haha! En je kan allerlei dingen vergelijken met andere dingen... op een wijze zodat het in je straatje past... Ik liet mijn kleine nichtjes ook wel eens op mijn rug paardje rijden (tot de jongste aan de oudste vroeg of ze haar paardrijdzwep mocht lenen Rolleyes ) omdat hun een plezier te doen... hmmm, misschien laat Escala het ook wel om die reden toe... en misschien ervaren ze het wel anders (meer zoals iemand die met bepakking op zijn rug gaat wandelen of klimmen oid...), wij kunnen toch nooit weten hoe het voor hun voelt om een ruiter op de rug te hebben... hun balans is heel anders dan die van ons etc. etc. etc... dus wie zegt hoe zij het precies ervaren... overigens zag ik laatst bij "when good pets go bad" een rodeo saddlebronc (die als racepaard had gediend en vele $$$ in de wacht had gesleept) die de cowboy af wierp en hem vervolgens heel doel gericht aanviel en probeerde te bijten...mijn conclusie (en ik zeg niet dat ik er zeker van ben dat dat de juiste is): dat rodeo gebeuren vond hij waarschijnlijk veel vervelender dan racen met een lichtgewicht jockey op zijn rug... liet hij iig goed blijken... Extreme duivel

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:19

Waarom zou je dat willen meten?
Moet jou paard leren lezen,schrijven,rekenen,liegen? Je neemt toch een paard omdat het een paard is?

Een paard is bloed eerlijk,liegt niet,kan veel leren,herkend degene die hem goed en kwaad doet,zal alles voor je doen als ie je volledig vertrouwt,vraagt alleen wat eten en drinken en liefde..ík vind een paard intelligenter dan de meeste mensen zijn..

Groetjes!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:21

Elk organisme heeft zijn eigen intellegentie. Ik vind het alleen onzin om die met elkaar te vergelijken. organisme1 met organisme2 bedoel ik dan.
Vergelijken onderling (bv zoals jij zegt de ene wolf met de andere) is best te doen aan de hand van eigenschappen inderdaad.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:23

het is in ieder geval niet intelligent om te praten bij een paard over rekenen, lezen en schrijven als je het hebt over intelligentie bij dieren. Intelligentie schijnt ook afgeleid te worden van het communicatievermogen van een dier. Hoe hoger dit ontwikkeld is, hoe intelligenter het dier. Zoals bij dolfijnen bijvoorbeeld. Paarden kunnen ook goed communiceren maar wij falen jammerlijk als het gaat om het herkennen van signalen, ALS we ze al zien. Vanuit het oogpunt van het paard beschouwd zouden wij dan eigenlijk heel dom moeten zijn.
Alleen geloof ik niet dat paarden zo redeneren. Want ook het kunnen redeneren is een onderdeel van intelligentie. Overigens, redeneren is iets anders dan denken. Ik geloof namelijk wel dat dieren kunnen denken.

De hond is de betere mens

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:28

Natuurlijk kan je paard van je gaan houden. Een vreemde die met starlight omgaat wordt totaal genegeerd. Die hoeft niet te rekenen dat ze terugknabbelt of zo. Dat doet ze alleen bij mij.
En met rijden ook. Met vreemden doet ze precies hetzelfde als ze bij mij in het begin deed: veelste snel en paniekerig.

En een paard is echt wel inteligenter dan mensen. De mens vind zichzelf beter, ik vind van niet. Ik vind niet dat je paarden (of dieren) mag 'achterstellen' omdat 'de mens' belangrijker is, want dat is niet.
Een dier is een levend wezen, net als de mens en de mens is dusn niet beter als dieren. Niemand weet hoe dieren denken, er is dus ook niemand die mij wijs kan maken dat mensen slimmer zijn!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _soraja_, Elegance_, Grainey, josien_m_, Lanoca, lukka63, marte_kandia, Pantykous, Pellelilly, sterregoud, Supertje, Tajmahal, Telpeva, W1ckedWitch en 104 bezoekers