Durven we onze ogen te openen of toch niet....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Durven we onze ogen te openen of toch niet....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 08:19

Het gaat over het artikel in BIT van juli. Het artikel heet "Het Knikje" en het is een schokkend verhaal. Voor de mensen die het (nog) niet gelezen hebben.....er is een dierenarts(die overigens op dit artikel is promoveerd tot professor) die stelt dat het slecht gesteld is met de manier van rijden, trainen en met de instructie. Hij heeft veel paarden, zowel dood als levend onderzocht en kwam tot de schokkende conclusie dat er veel onherstelbare schade wordt aangebracht op de huidige manier van rijden. Veel te dwangmatig in de krul trekken of met hulpteugels als dwangteugels. Niemand kan eigenlijk om dat onderzoek heen maar durven we het onder ogen te zien? Met andere woorden gaan we wat veranderen aan onze rijstijl? Het is een zelfprojectie en daar staan de meeste mensen niet voor open. Het is ook behoorlijk confrnterend.....blijkt dat je het plotseling niet goed gedaan hebt met de beste bedoelingen die je had. Want het "slechte" rijden is natuurlijk wel onwetendheid en iedereen doet het immers. De vraag is dus: durven we de confrontatie aan....en gaan we dus anders rijden?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 08:27

Volgens mij ging dit artikel nog een stap verder. De hoofd/halshouding in de dressuur veroorzaakt de vergroeiing. Dat zou betekenen dat de houding van de hals laag en horizontaal zou moeten worden (zoals bijvoorbeeld bij westernrijden het geval is). Als je dit artikel echt ter harte neemt dan moet niet alleen je rijstijl maar ook de hele wedstrijdsport op de helling (o.a. het vraagprogramma voor wedstrijden en de wijze van jureren. Dat vergt nogal wat. Zeker bij een sport waar tradities een grote rol spelen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 08:37

Ja, het knikje veroorzaakt nog veel meer narigheid. Ik denk dat het heel goed is wat je zegt en dat het misschien ook wel zal gebeuren.....maar daar gaan denk ik jaren overheen. Maar je moet natuurlijk ergens beginnen en zo'n onderzoek is zeer confronterend en daarom mischien een goed eerste begin...

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 09:19

Ik ben van mening dat een dressuurpaard zowel laag als hoog ingesteld getraind zou moeten worden, juist die afwisseling is goed voor de ontwikkeling. Verder ben ik iemand die nooit heel erg lang traint, graag afwisselt en een voorstander is van weidegang en onbelaste beweging. In die combinatie hebben mijn paarden op redelijk hoog nivo dressuur gelopen en zijn gezond oud geworden. Ook om me heen zie ik diverse sportpaarden, ook toppers, die op hoge leeftijd nog lekker functioneren dus om nou maar meteen te zeggen dat de huidige manier van dressuur trainen per definitie fout is en op de helling moet dat vind ik te kort door de bocht.

Volgens mij zijn het toch steeds weer de goedbedoelende amateurs die met te weinig paardenkennis en de niet juiste begeleiding de toppers proberen na te doen die hun paarden sneller de vernieling in helpen.

Wat overigens niet weg neemt dat het belangrijk is dat iedereen die met paarden omgaat en met dressuur bezig is zich bewust is van de gevaren en de gevolgen van de verkeerde manier van trainen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:24

ik vind het gebruik van jouw woorden "we" en "onze" nogal onduidelijk. wie bedoel je precies en sluit je jezelf niet uit? ik geef er de voorkeur aan de groepen wat duidelijker te definieren.

ik heb het artikel vluchtig in de winkel gelezen, ik vind het wat ver gaan om zulke conclusies te trekken gebaseerd op 1 onderzoek. hoe dan ook, ik vind het belangrijk steeds kritisch naar je eigen rijkunst je kijken. maar belangrijker, het plezier van het rijden moet niet in de schaduw staan van zorgen n.a.v. dit soort verhalen die naar mijn mening (nog) geen grond hebben.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:09

Kan iemand het ff scannen? Zo cool zijn Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:14

precies rom, dan kunnen wij het artikel ook lezen en kan ik ijn eigen mening vormen over onze manier van rijden......

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:26

inderdaad zoals aqua8horse het zegt, lijkt het of we allemaal onze paarden aan het verkl*ten zijn. Ik zou ook wel graag het artikel willen lezen eigenlijk. In de paard en sport (nr 15) blz 22 23 24 vond ik ook wel een goed artikel staan eigenlijk. Dat ging over de zin en onzin van het trainen van paarden.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 11:30

Ik denk dat de conclusie helemaal niet kort door de bocht is, maar als te confronterend wordt beschouwd. Deze man is op zijn onderzoek gepromoveerd heeft feiten(=bewijzen!!!) dat het dus daadwerkelijk zo is. Bovendien is het zo dat als je gaat promoveren naast de bewijzen ook nog meerde deskundigen bekeken en beoordeelt. Het gaat hier dus niet om een verhaal Pepijn maar om een onderzoek. Dus het is wel degelijk gegrond. Als ik jou was zou ik het artikel maar eens goed lezen voordat je zo'n uitspraak doet. Natuurlijk blijft het plezier in het rijden belangrijk...maar met een betere manier van rijden, met minder schade, pijn, overbelasting en stress en meer souplesse dus swung en tact...ook nog eens minder dierenarts kosten...dan rijd je toch automatisch veel plezieriger? Ik houd niet van groepen en veroordelen..lees het dus in het algemeen!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:34

Maar hoe komt het dan dat inderdaad zoveel paarden die op die manier gereden worden zo hoog in de sport lopen EN daarbij ook nog eens op hoge leeftijd in de sport kunnen blijven? Natuurlijk moet je wel weten waar je mee bezig bent, maar je zult altijd ruiters hebben die het doel en het middel niet begrijpen en hun paard dus verkloten.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:35

Volgens mij ging het artikel over de valse knik. Dat de valse knik problemen veroorzaakt is evident omdat de hals op de verkeerde plaats letterlijk een 'knik' heeft / krijgt waardoor beknellingen etc. als vanzelf ontstaan. Jammergenoeg wordt daar helemaal niet op ingegaan in het artikel... Het lijkt er op dat de onderzoeker de valse knik en een correct verzameld en daardoor afgebogen paard (wat dus van voor naar achter gereden is en netjes naar beneden gezakt is in de hals waarbij die hals een doorlopende boog vormt en ook het hoofd niet naar beneden getrokken is), voor het gemak maar over een kam scheert en dat daardoor de dressuur in het algemeen maar niet deugt.

Overigens rammelt het artikel an sich enorm. Het is warrig, onduidelijk en vooral niet voldoende onderbouwd. Hierdoor kan het natuurlijk ook zo zijn dat bepaalde conclusies onvoldoende beargumenteerd en onderbouwd zijn weergegeven.

Een excuus om 'ogen gesloten te houden'? Nee, maar ik vind dat ik eigenlijk het hele onderzoek zou moeten lezen om me een beeld te vormen van waar de onderzoeker heen wil met zijn betoog. Nu is het in ieder geval onvoldoende en incompleet weergegeven.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:39

Citaat:
Maar hoe komt het dan dat inderdaad zoveel paarden die op die manier gereden worden zo hoog in de sport lopen EN daarbij ook nog eens op hoge leeftijd in de sport kunnen blijven?



Zou dat niet door de jury leden komen die gewoon maar punten blijven geven?
En gewoon het geluk hebben van een zeer taai paard.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:48

SuperPepeijn schreef:
ik vind het gebruik van jouw woorden "we" en "onze" nogal onduidelijk. wie bedoel je precies en sluit je jezelf niet uit? ik geef er de voorkeur aan de groepen wat duidelijker te definieren.

ik heb het artikel vluchtig in de winkel gelezen, ik vind het wat ver gaan om zulke conclusies te trekken gebaseerd op 1 onderzoek. hoe dan ook, ik vind het belangrijk steeds kritisch naar je eigen rijkunst je kijken. maar belangrijker, het plezier van het rijden moet niet in de schaduw staan van zorgen n.a.v. dit soort verhalen die naar mijn mening (nog) geen grond hebben.


Als zij zegt 'we' en 'onze' dan spreekt ze tevens in de ik-vorm. Lijkt me dat ze zichzelf dan niet uitsluit. Of heb ikd at nou fout?

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:09


Lestria

Berichten: 1066
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:21

Citaat:
het plezier van het rijden moet niet in de schaduw staan van zorgen


Helemaal mee eens maar dat geldt zowel voor de ruiter als voor het paard.

Ik denk dat we allemaal iets meer onze fouten onder ogen moeten durven zien. Ik ben van mening dat je nooit uitgeleerd bent en dat er altijd verbeterpunten zijn. Dit houdt dus in dat je meest van de tijd dingen niet helemaal perfect of, te goeder trouw, helemaal niet correct doet.

Zolang je open staat voor commentaar en bijv. dit soort uitspraken gebaseerd op het onderzoek van een dierenarts (die dus in de praktijk ook veel tegenkomt) denk ik dat het wel goed komt.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:30

Ze hebben altijd tegen me gezegt dat een paard dat goed aan de teugel loopt ontspannen is.Als er sprake is van onherstelbare schade en vergroeiingen en dergelijke,dan denk ik niet dat dat paard echt ontspannen was.Dat zo'n dingen voorkomen bij voortdurend in een valse knik lopen,daar kan ik inkomen,maar we waren het er toch al lang over eens dat een vals krulletje nooit goed kan zijn?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 13:29

Het gaat hier niet alleen om de valse knik, maar ook om de paarden heel rond in te stellen met de kin naar de borst, en dna met name het overbelasten van de nekpees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 13:39

Ik kan me gewoonweg niet voorstellen als je je paard los rijd op een diepe manier dat er dan iets vergroeid

Losrijden doe je naar mijn idee ook geen uur achter elkaar.

Na dat losrijden rij je je paard hoger ingesteld verder, dus gebruik je weer hele andere spieren, pezen enz.
Mij lijkt juist die afwisseling goed, wat als je een uur alleen maar boven laat lopen, belast je ook eenzijdig spieren en pezen en dat lezen we dan in de volgende Bit Lachen

Verder ben ik ook van menig dat er naast het rijden ook afwisseling hoort te zijn.

Ook voor de dresuurprikkers is een sprongetje maken wel goed en natuurlijk al helemaal voor het paard.
En een buitenritje zonder in het gareel te lopen.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 13:47

Ik zal even de voorbeeldfoto's opzoeken Knipoog

Afbeelding
plus een quote van mezelf in een andere discussie
Citaat:
Die foto is idd verkeerd diep, waarbij het betreffende ligament (band) idd op spanning zal komen, waardoor vergroeiingen tot de mogelijkheid behoren. Als je ook achter de loodlijn, maar dan dieper rijdt (en niet in elkaar getrokken) dan zal de buiging door de hele hals heen komen en is het logischer dat het paard achter de loodlijn zal komen met evenveel *knik* bij het hoofd als dat je ziet bij een gewone opgerichte-goed gereden foto!
Volgens mij zal dat niet tot de eerdergenoemde problemen leiden dus.


met de andere foto's
Afbeelding
Waarbij je kan zien dat de buiging in de hele hals zit en dus niet alleen bovenin waar het ligament loopt

en
Afbeelding

Met een (volgens mij) correct opgericht paard

Ik ga nog even zoeken naar een plaatje met het betreffende ligament

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 13:53

Ik vind de reacties erg leuk tot nu toe. Ik denk ook dat we inderdaad open moeten staan voor nieuwe of andere dingen, je bent met paarden NOOIT uitgeleerd. Dat is niet alleen voor het paard goed maar ook voor de combinatie(dus doelstelling)....en naar aanleiding van dit stukje zou het je ook nog wel eens in de portomonaie kunnen schelen als je de training zou veranderen of aanpast.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 13:56

De 2 bovenste foto's laten volgens mij precies zien wat die professor bedoeld.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 14:07

Apart dan dat Bonfire zo oud is geworden... Maar goed, dat kan ook aan mij liggen... Ik denk dat het in het artikel om de valse knik gaat,. Ik wil wel eens zien hoe bijv Bonfire eruit zou zien, of hij ook van die vergroeiingen heeft.
Ik weet dus niet zeker hoe dat ligament loopt, maar zoals het bij mensen loopt gaat het op het stuk direct achter de oren, naar de eerste wervels. Ik weet dus niet helemaal zeker of hij daar loopt, heb er geen foto van kunnen vinden... ALs je kijkt naar die foto's waar de knik zit zie je dat die bij Anky over een hele lange lijn loopt, oftewel dat de buiging over een lang stuk hals verdeeld is, terwijl bij die eerste foto die op 1 punt de knik zit. Daarbij kan ik me voorstellen dat er een ligament op spanning komt, bij die foto van Anky, waar dus niet 1 duidelijk knik punt zit, kan er volgens mij geen overbelasting plaatsvinden.
Laatst bijgewerkt door Jacksel op 21-07-03 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 14:10

maar in die bovenste foto's word hier toch ook al gezegt dat het fout is?
En dat je zo niet moet rijden, dat dat idd problemen geeft

en idd jacksel, bonfire is een en al artrose, daarom won hij ook de spelen

misschien dat de vastgeroeste oude ruiters eens de ogen moeten durven openen, naar iets nieuws

uiteraard wel met gevoel uitgevoerd, geen dwang enz.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 15:23

Abby schreef Bloos Bloos
Citaat:
Het lijkt er op dat de onderzoeker de valse knik en een correct verzameld en daardoor afgebogen paard (wat dus van voor naar achter gereden is en netjes naar beneden gezakt is in de hals waarbij die hals een doorlopende boog vormt en ook het hoofd niet naar beneden getrokken is)
Bloos Bloos

Ik bedoelde natuurlijk een van achter naar voren gereden paard...

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 15:44

wie is dan jouw voorbeeld?
er zullen toch vast ruiters zijn die goed rijden volgens jou aqua8horse?

ik weeg zelf 55 kg, m'n paard zeker 500 kilo.

1/ als je moest kunnen voelen hoeveel 'gewicht' ik dan in m'n handen heb, dat is echt héél weinig.

2/ als ik hem forceer: (moest ik vroeger doen met m'n vorige paard van m'n instructrice, want dan moest ze met een kwartier toch al net aan de teugel lopen terwijl dat beestje meer tijd nodig had om soepel te worden) dan dwong ik hem in de krul te lopen (maw enkel het koppie en de rest daar zwijgen we dan maar over) dan had ik héél veel gewicht in m'n handen. en dat was bepaald niet prettig voor het paard.
hier rijdt je je paard dus mee kapot: AKKOORD

=>de laatste methode is fout.

=>de eerste is juist.
daar loopt ie volledig op eigen benen en is z'n hoofdhouding het gevolg van een soepel losgereden, lekker ontspannen, tevreden gehoorzaam paard.

ik denk dat héél wat ruiters, in ieder geval toch véél bokkers weten dat
de eerste methode de juiste is, niet de laatste.

hoeveel rijden der hier met een geforceerd paard in de krul?
ga eens kijken bij enkele bokkers en vraag of je een training mag bijwonen , van opstappen tot inrijden tot echt de kern, tot uitstappen.
geen keihard aangesnoerde neusriemen of sperriemen, een simpel bit, een goede ruiter, (of toch ééntje met de goede gedachte).
dan ben je overtuigd!