Welk type Passier (dressuur)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Welk type Passier (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 11:40

Ik ben op zoek naar een zadel voor mijn nieuwste aanwinst Barón.
Op het moment rij ik hem met een Passier GG, hij ligt hardstikke mooi en hij loopt er fijn mee, hij geeft van alle zadels die we geprobeerd hebben echt duidelijk aan dat hij hier erg content mee is.
Maar dat zadel is
a)eigenlijk van mijn man, en
b)ik vindt hem zo verschrikkelijk hard om te zitten (weinig zitvlees Haha! )!
Bovendien heeft het zadel maar heel weinig kniewrong, en zou ik zelf liever wat dieper, meer opgesloten, , dus graag een wat 'vaster' gevoel erop willen hebben, en met meer steun willen zitten ook voor als ik buiten ga rijden.

Ik heb pas op de Passier Optimum van een vriendin gezeten, en dat vind ik al heel wat meer in de richting komen. Nu was het wel wat moeilijk in te schatten omdat dat zadel voor mij eigenlijk te groot was (18inch).

Wie heeft er nog andere types Passier, en wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik ga ook nog een Spaans zadel (Ronda van Elcaballo.de) laten komen om te testen, maar als dat niet blijkt te zijn wat ik zoek (voor hem en voor mij comfortabel), dan neig ik toch weer richting Passier omdat ik het gewoon erg goede zadels vindt voor de paarden.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"


caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 11:56

Afbeelding

sjee, das wel iets totaal anders dan een passier?

en ik denk dat je vaster wil zitten je zeker zo geen zadel moet aanschaffen Verward

en ik weet niet of ik hier 1500 EURO voor wil geven? misschien omdat ik totaal niet vertrouwd ben met dit soort zadels?

wat wil je doen?
wil je gewoon een comfortabel zadel? dressuurwedstrijden gaan rijden?

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 13:42

kattebeest schreef:
sjee, das wel iets totaal anders dan een passier?

en ik denk dat je vaster wil zitten je zeker zo geen zadel moet aanschaffen Verward

en ik weet niet of ik hier 1500 EURO voor wil geven? misschien omdat ik totaal niet vertrouwd ben met dit soort zadels?

wat wil je doen?
wil je gewoon een comfortabel zadel? dressuurwedstrijden gaan rijden?


Is niet helemaal de reactie waar ik op zit te wachten kattebeest.
Ik ben niet geheel onbenullig en WEET dat dit een ander zadel is als een Passier ja.
En ik heb in tegenstelling tot jou wel ervaring met spaanse zadels, dus weet ook wel wat zo iets ongeveer mag kosten en wat ik ervan kan verwachten.
Wat ik interessant vind aan dit zadel is de in samenwerking met Branderup ontwikkelde flexibele boom die erin zit, die zou zorgen voor meer contact als bij de standaard spaanse zadels en zich derhalve beter zou lenen voor de klassieke rijderij. Maar dat moet ik dus nog proberen, vandaar dat ik een testzadel heb aangevraagd.

Ik heb in nu zo'n 26 jaar tijd heel veel verschillende types zadels gehad op heel veel types paarden, al of niet in wedstrijdverband.
Veelzijdig, dressuur, western, Australian, spaans.
Uiteraard was ik in de tijden dat ik nog competitie-ambities had meer gebonden aan een type zadel als nu. Dus nee, daar hoef ik nu geen rekening meer mee te houden.

En dan is je keus nu eenmaal wat uitgebreider.
Daarbij lijken Andalusiers en spaanse zadels me niet zo'n hele vreemde combi Verward
Punt is dat dit paard & passier goed lijkt te klikken, terwijl de huidige passier MIJ niet helemaal ligt. Vandaar de vraag. Ben nog aan het orienteren.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:56

Heb je de Passier Antares al eens gezien / getest ?
Ik heb het pas eens "op de bok" getest en (voor zover je dat kunt beoordelen) ik vond het een goede en zachte zit hebben.
Naar mijn idee waren de kniewrongen ook redelijk dik; als ze niet dik genoeg zijn dan kan daar trouwens vrij eenvoudig verandering in gebracht worden, maar dat wist je vast al wel.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 16:10

Nee, de Antares heb ik nog niet gezien! Was ik inderdaad wel benieuwd naar, omdat de beschrijving inderdaad spreekt over een zachte zit. Maar omdat ik die kreet ook al heb zien staan bij Grand Gilberts (die naar *mijn* gevoel dus echt niet zacht zitten) was ik inderdaad benieuwd naar ervaringen daarmee.
Okee, en een boktest is in ieder geval al wat Knipoog
Ik vind de balans van Passiers gewoon zo goed, met daarbij nog de aanpasmogelijkheden (voor het paard, maar idd ook richting je eigen smaak met wrongen) die ze hebben, dat dit (mócht ik er 1 vinden met zachte zit) toch een optie blijft, hoewel ik eigenlijk meer heb met bepaalde types spaanse zadels.
Maargoed, wil m'n paard ook gelukkig houden, dus als ik in die richting niks prettigs voor hem kan vinden dan ga ik zeker die Antares eens proberen.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 16:18

Hier op de pc heb ik wel een plaatje van de Antares (voor zover je nog geen fotootje gezien hebt), als je wilt dan kun je even je e-mail adres pb-en en dan stuur ik hem aan je door.
Wat je zegt over een zachte zit is helemaal waar...... wat voor de een een zachte zit is, is voor de ander een broodplank.
Balans en kwaliteit is idd. prima bij Passier, het moet alleen maar net bij je passen, maar dat is met alle merken / zadels zo.

Ik ben trouwens wel heel benieuwd naar jouw ervaringen met Spaanse zadels.
Hoe zit zo'n zadel nou (ja, lekkere vraag he ?), en kun je het misschien met iets vergelijken ?
Ik heb helaas nog nooit de mogelijkheid gehad om er mee te rijden, maar vraag me wel altijd af hoe zo'n zadel nou zit.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 17:01

Ik heb al een plaatje van de Antares gevonden, maar bedankt!

Je hebt natuurlijk heel veel verschillen nog onder alles wat onder 'spaans' valt.
Sommige types, met voor- en achtersteuntjes zeg maar,zoals die ronda hierboven, kun je voor mijn gevoel wat vergelijken met een Australian Stock (maar dan anders, haha)
Je hebt eigenlijk juist weer geen of weinig kniewrong, maar naar voren schieten kun je niet door de voorsteun dus het voelt wel 'zeker' genoeg, terwijl je een heel direct gevoel tussen been en paard hebt.
Dat beviel mij ook bij het stockzadel goed, alleen vindt ik persoonlijk daarvan de zweetbladen wat te lang, waardoor het kontakt daar minder is.
Maar ik moet zeggen, verder vindt ik het jammer dat mijn stockzadel niet op dit paard past, want dat zat toch wel heel erg comfortabel. Ik heb er dan wel 1 zonder knop hoor, en ik gebruikte engelse beugelriemen en beugels.

In een portugesa zit je naar mijn gevoel weer TE opgesloten, lichtrijden wil ook niet lekker met zo'n zadel, dus valt wat mij betreft af.

Op de espagnola's die ik dan geprobeerd heb zit ik voor mijn gevoel veel te ver van het paard af, dat vindt ik niet prettig.

Heb nu van de week een zadel geprobeerd, Monturas Lucas classica elastica (pff, mond vol), daar zit ook een flexibele boom in en vond ik op zich wel een fijn zadel, alleen hij schuift naar voren dus niet goed voor het paard. Zo'n model classica maar dan met vaste boom beviel me weer helemaal niet, weer vanwege het te ver van het paard afzitten naar mijn gevoel.

De meeste spaanse zadels zitten lekker zacht, wat ik dus ook weer een grote pré vindt.
Het verbaast me nog steeds dat grote jongens als kieffer, stubben, noem maar op, inderdaad van die broodplanken de markt op blijven gooien. Kan me toch niet voorstellen dat ik de enige ben met wat weinig eigen vulling tussen zitbeenknobbeltjes en zadel. Haha!
Het moet toch niet zo moeilijk zijn om zonder te veel 'gevoelverlies' een zachtere zitting te produceren.
Maar misschien ben ik overgevoelig hoor, wil ook altijd een kussentje op de tuinstoel anders doet 't auw Verdrietig Knipoog

Op een vaquero-zadel heb ik nooit gezeten, moet heel comfortabel zijn maar dat spreekt me ook gewoon minder aan, vindt ik te hoog cowboygehalte hebben om het maar even ongenuanceerd uit te drukken.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 17:06

Bedankt voor je uitbundige uitleg !
Interessant om te lezen hoor !
'k Ben benieuwd welk zadel het uiteindelijk gaat worden, in elk geval heel veel succes met je zoektocht.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 22:18

ik had mss eerst je profiel moeten checken maar dit was absoluut niet aanvallend bedoelt en heb zeker niet de bedoeling gehad het onbenullig te laten overkomen.

ik stelde enkel vast dat er enorm veel verschil zit tussen een passier en een spaans zadel zoals de ronda.

wil je een flexibele boom, een vastere zit, en toch zacht genoeg zitten dan zou ik persoonlijk niet voor de passier gaan, daar die nogal hard zijn.
(aangezien je zegt dat je weinig vlees op je achterwerk hebt)
kieffer zit iets zachter en er zijn genoeg modellen met een stevige zit zoals de lusitano, de frysk, kür,...
stübben zit idd harder.
natuurlijk kan je dat altijd oplossen door een bontje ofzo, of dat voldoende is moet je voor jezelf uitmaken.
als zachtzitten een absolute vereiste is dan zou ik toch eerder naar een spaans zadel gaan. en op een spaans paard staat dat dus OK dan!

momenteel ben ik ook op zoek naar een ander zadel, dus ik weet hoe moeilijk het is. heel veel succes nog in je zoektocht.


Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 23:33

kattebeest schreef:
ik had mss eerst je profiel moeten checken maar dit was absoluut niet aanvallend bedoelt en heb zeker niet de bedoeling gehad het onbenullig te laten overkomen.

Ach ja, soms komt het nou eenmaal anders over dan je bedoelt. Vergeven en vergeten Ach gut Lachen
Citaat:
wil je een flexibele boom, een vastere zit, en toch zacht genoeg zitten dan zou ik persoonlijk niet voor de passier gaan, daar die nogal hard zijn.

Ja, dat is nou het jammere. Ik wou dat mijn zitbeenknobbels ze net zo fantastisch vonden als ik Knipoog
Citaat:
(aangezien je zegt dat je weinig vlees op je achterwerk hebt)


Doe ik vreselijk mijn best dat heel netjes uit te drukken, haal je die pogingen volledig onderuit Haha! Haha!
Citaat:
kieffer zit iets zachter en er zijn genoeg modellen met een stevige zit zoals de lusitano, de frysk, kür,...
stübben zit idd harder.

Die Lusitano ziet er behoorlijk comfortabel uit (jij had er een getest toch? Of ben ik nu in de war met iemand anders?)
Jammere is alleen weer dat ik een beetje huiverig ben geworden voor kieffers, vind de algehele kwaliteit achteruit gegaan, en de ruimte voor de ruggegraat tussen de kussen bij de kieffers die ik tot op heden gezien heb is ehm... niet zoals ik het graag zie.
Citaat:
natuurlijk kan je dat altijd oplossen door een bontje ofzo, of dat voldoende is moet je voor jezelf uitmaken.

Ja, dat is absoluut nog een optie die ik overweeg. Heb jaren terug wel eens zo'n action seatsaver gehad en dat scheelt al een hoop, al vind ik het esthetisch weer wat jammer van zo'n mooi & duur zadel Nagelbijten / Gniffelen
Citaat:
als zachtzitten een absolute vereiste is dan zou ik toch eerder naar een spaans zadel gaan. en op een spaans paard staat dat dus OK dan!

momenteel ben ik ook op zoek naar een ander zadel, dus ik weet hoe moeilijk het is. heel veel succes nog in je zoektocht.

't wordt vast nog heel wat Ziek Ziek voor we iets naar de zin gevonden hebben,
en dan maar weer hopen dat ze er niet met een jaar uitgegroeid zijn Cool

Dank je wel voor 't meedenken OK dan!

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 23:52

ja, ik test de lusitano momenteel.

als je van stevig zitten houdt is dat wel een aanrader, als je last hebt van liesbulten

dus wordt het iets anders.

de kwaliteit van kieffer is denk ik nog wel goed hoor.
die lusitano is een jaar oud: man, ziet er uit als een wrak van 20 jaar.
is niet opgekuisd, vol schrammen op het leer, afgebladderd aan de lepel vanachter van tegen een muur te zetten,...
mijn kieffer is 3 jaar oud die kan je nog voor een nieuwe verkopen.

dus het ligt er maar aan hoe je dermee omgaat laat ons zeggen.

van de stiksels, kwaliteit leer,... ben ik zeer tevreden.

weet niet of dit iets voor je is:
zaldi? een spaans 'klassiek' zadel?
Laatst bijgewerkt door caro_vt op 20-07-03 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 23:54

Kiefer vind ik net een houten bank waar je op zit,...

Zadels met diepe zit en dikke wrongen zijn (schijnbaar) vooral fijn voor wat "slankere" vrouwen (om het weer eens mooi uit te drukken). Denk aan Ainsley, County, Prestige en ook Euroriding (te koop bij www.drunensruiterhuis.nl). Er is een Euroriding Luxor die de kussens zo heeft gemaakt dat hij de ruggengraat helemaal vrij laat. Kijk anders eens op de site, kun je vast meer info vinden. Succes!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:31

Ik heb een Passier Antares voor mijn PRE. Zit erg lekker en het belangrijkst ligt super op Barbiano. Niet goedkoop maar dat is geen enkele Passier.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:37

Kieffer vind ik dus echt helemaal niets.
Passier heeft idd. een wat hardere zitting.
De passier optimum zit het zachtst.
Van de Antares heb je de versie met dikke wrongen en met dunne wrongen. Persoonlijk vind ik de versie met dikke wrong te dik, je wordt te in een houding gedwongen, en die met dunne... dan moet je zelf echt kunnen zitten want dat is weer erg weinig.

Als je toch van plan bent om een duur zadel te kopen en je wil ook nog zacht zitten, dan is misschien de Euroriding Diamant wat voor je. Zit erg goed, ook niet goedkoop maar de kwaliteit is er zeker weer vanaf te zien.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:45

En wel eens gedacht aan Daaleman?
Ik heb er eentje en die zit net wat zachter als de Passier, verde is het natuulijk maat werk, je zou er ook nog een gelzitting in kunnen laten zette, of grotere wrongen, net wat je wilt.
Hetpast natuurlijk altijd wat het wordt op maat gemaakt, ze komen aan huis kijken welke boom het meest geschikt is voor jouw paard.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-03 11:43

Allemaal heel erg bedankt voor 't meedenken!
Optimum of Antares zouden dus misschien optie kunnen zijn...
Zal ook eens goede zadelmaker bellen of het mogelijk is om een standaard zitting te vervangen door gelzitting.
Ze liggen gewoon zo donders mooi die Passiers... kost wat maar dan heb je ook wat Haha!
Een goed liggend zadel kan zo vreselijk veel invloed hebben op de mogelijkheden van je paard, dat ik liever een poos droog brood eet dan daar op te bezuinigen.
Denk inderdaad dat zitting en wrong heel persoonlijk zijn, en ook te maken hebben met je persoonlijke bouw. Ik ben echt zo iemand die niet meer terug gaat naar een restaurant als de stoelen niet lekker zitten, hoe lekker het eten ook was Lachen

Lisette, als jij de zitting van de Antares moest beoordelen in vergelijk met een ander zadel hoe zacht vind je 'm dan?

Verder ga ik ook alle andere opties die jullie hebben aangedragen nader bekijken, maar ALS het een klassiek dressuurzadel wordt heeft Passier toch wel mijn grote voorkeur, wellicht dan met wat persoonlijke aanpassingen.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:55

Sinds een week of drie hebben wij voor onze Lusitano een Passier PSL. Dit was het enige zadel waarbij zijn schouder volledig vrij kwam te liggen en waardoor hij dus vanuit zijn schouder kan lopen. Het zadel heeft weinig wrong, je zit dus niet 'vast' in het zadel. De reden dat onze zadelmaker dit zadel ook had meegenomen voor Limo was dat het een zeer bewegelijk en wendbaar paard is waarbij je als ruiter zo min mogelijk als storend (vastzittend) element aanwezig moet zijn, je moet steeds de bewegingen van het paard onmiddelijk volgen, bij een zadel dat meer een dwingende zit geeft, zit je dit paard al op voorhand in de weg.
Limo loopt echt veel en veel beter met dit zadel en is ook rustiger geworden in zijn bewegingen; het 'vluchterige' is er eraf.

De Kieffer Lusitano wil mijn zadelmaker niet verkopen omdat zijn ervaring is dat de kwaliteit van de boom echt verschrikkelijk slecht is.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:11

Of heel simpel en een bontzitting overheen leggen, al denk ik niet dat dat de bedoeling is Knipoog .
Ik heb laatst op de Kieffer Lustitano gezeten en dat is toch wel een erg zacht zadel! Ik vond ook dat je door de diepe zit erg opgesloten zit/zat. Ik heb zelf 2 Wintec's, dressuur en VZ en ik vind die toch ook wel erg lekker zitten .

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:27

Heb je al eens geinformeerd bij Hulsebos ? Die kunnen een zadel maken naar jouw eigen wensen...
Ik ben zelf weg van LN en Prestige maar idd met een zadel kun je niet over een nacht ijs gaan

...Dreaming with my eye's wide open...

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-03 14:36

abby schreef:
Sinds een week of drie hebben wij voor onze Lusitano een Passier PSL. Dit was het enige zadel waarbij zijn schouder volledig vrij kwam te liggen en waardoor hij dus vanuit zijn schouder kan lopen. Het zadel heeft weinig wrong, je zit dus niet 'vast' in het zadel. De reden dat onze zadelmaker dit zadel ook had meegenomen voor Limo was dat het een zeer bewegelijk en wendbaar paard is waarbij je als ruiter zo min mogelijk als storend (vastzittend) element aanwezig moet zijn, je moet steeds de bewegingen van het paard onmiddelijk volgen, bij een zadel dat meer een dwingende zit geeft, zit je dit paard al op voorhand in de weg.
Limo loopt echt veel en veel beter met dit zadel en is ook rustiger geworden in zijn bewegingen; het 'vluchterige' is er eraf.

De Kieffer Lusitano wil mijn zadelmaker niet verkopen omdat zijn ervaring is dat de kwaliteit van de boom echt verschrikkelijk slecht is.


Dat hebben wij nou ook met die Passier, zeker bij de spanjolen het enige zadel waarbij de schouder volledig vrij ligt. Bij de Australian trouwens ook, maar die is te breed voor hem waardoor ie voor zakt wat ook weer problemen geeft.
Gelukkig geeft Barón ook wel heel duidelijk aan wanneer iets hem in de weg zit, dan wordt ie inderdaad heel vluchterig en hectisch zeker in de wendingen.
Denk echter dat dat meer te maken heeft met ligging als met wel of geen wrong?

Kieffer Lusitano valt dus inderdaad definitief af Haha! Wie is jouw zadelmaker?
Laatst bijgewerkt door Karina op 21-07-03 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-03 14:37

Chronos schreef:
Heb je al eens geinformeerd bij Hulsebos ? Die kunnen een zadel maken naar jouw eigen wensen...
Ik ben zelf weg van LN en Prestige maar idd met een zadel kun je niet over een nacht ijs gaan


'Vroeger' hoorde ik veel goede verhalen over Hulsebos, de laatste tijd alleen nog maar ellende Verward

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 14:42

O das minder. Maar je kunt altijd informeren toch. Stalgenoten zijn nog steeds goed te spreken over hun hulsebos

...Dreaming with my eye's wide open...

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 15:13

Ik heb een passier GG met gelzitting zit echt super en heerlijk zacht het past super op allebei mijn paarden. Ik heb overigens ook niet veel vlees op mijn achterste. Haha!

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-03 17:08

Hee, dat klinkt goed Merilyn. Heb je dat zelf laten doen of was dat bestel-optie?

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 20:16

Ik heb een Passier grand gilbert en een Lenox vind ze beide zeer prettig.
Om meer opgesloten te zitten heb je verschillende Kieffer modellen die daar aan voldoen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 bezoekers