[LO] met bijzet een probleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

[LO] met bijzet een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 19:26

heej!!

we wilden gister Bo longeren met bijzet... we hadden hem niet zo strak, wel dat hij laag liep, zoals hij normaal aan de teugel hoort te lopen maar dan nog ietsje losser....
het was de eerste keer dat we hem aan de bijzet hadden, en hij liep in stap al vreselijk sloom... maar goed, toen probeerden we in draf en hij wilde dus echt niet!!
liep maar te dribbelen en staken, dus me zusje een tikje geven, toen werd hij onwijs boos en begon te trappen naar me zusje!! maar wat daarna gebeurde was helemaal erg... me zusje werd boos en gaf hem nog een tikkie aangezien hij haar trapte en hij begon ineens onwijs hoog te stijgeren!! hij stond helemaal recht overeind en daarna zakte hij door zijn benen en viel bijna maar kon zichzelf net opvangen en stond toen weer op de grond.

ik stond helemaal verbaast en was me dood geschrokken!! hij doet dat echt nooit, hij doet sowiezo echt nooit wat!! dus maar meteen de bijzet los en nog los wat rondjes gelopen toen liep ie weer helemaal normaal.

kan dat nou dat ze niet met bijzet KUNNEN lopen? want ik denk echt niet dat hij dit deed omdat hij het niet leuk vond.. dan was hij nooit zo ver gegaan...

dus waar kan dit aan gelegen hebben?
(in ieder geval weet ik dat ik het nooit meer doe!! Scheve mond )


luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 19:57

Hij zal het wel niet snappen,het is tenslotte de 1e x.
Probeer het morgen oid weer,maar eerst gewoon zonder,zodat je hem eerst voorwaarts maakt.Daarna die bijzet eraan,heet losjes.Steeds een gaatje strakker doen,en steeds zorgen dat hij voorwaarts is.Als hij het nog niet snapt,laat iemand dan meelopen.Als hij gewoon aan de teugel loopt en hij wil niet kan ie aan de teugels trekken,en heeft hij meer ''ruimte''.Die bijzets geven niet mee,en daardoor werd hij denk ik angstig.Gewoon met veel geduld dit proberen!

succes!

HARDCORE
DE HARDE KERN
DE ONDERGROND

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 21:35

waarom zou je met bijzet longeren als dat helemaal niet nodig is het is veel beter om zonder bijzet te longeren om totale ontspannig te krijgen ik zou het zonder doen maar je moet het zelf weten
succes

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:26

Dobbel, misschien omdat je anders echt puur beweging geeft? En ontspanning, want werken moeten ze niet.

Ik zou het gewoon hetzelfde doen als luna_cockie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:39

Hier is al een heel erg lang topic over geweest.

Sommige paarden raken echt in paniek als ze merken dat ze "vast" zitten, ook al heb je ze heel los bijgezet. Als je er zeker van bent dat je niet te vast hebt bijgezet, dan moeten ze daar maar eventjes doorheen, meestal is het dan snel over. Vooral bij jonge paarden merk je dit, en ik heb liever dat ze dat aan de longe leren dan dat je in de problemen komt als je tegen een licht begrenzende hand aanrijdt als je er eenmaal opzit. Sommige paarden geven er niks om, maar sommigen kunnen heel overdreven gevoelig reageren. Zulke paarden moet je heel erg veel ruimte geven in het begin, maar ze moeten er wel zachtjes aan wennen.

Belangrijkste is dat hij naar voor blijft gaan, altijd, hoe dan ook. Al gaat ie er bij liggen, hij moet doorgaan. Dan moet je soms zelf even heel brutaal zijn, maar dan is het ook meteen over. Als je gaat klungelen kom je steeds verder van huis en krijg je een paard dat angstig wordt en niet meer normaal ontspannen te longeren is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:40

Ik lees je eerste verhaaltje nog eens door en raad je eigenlijk aan om hier nu meteen (fysieke) hulp bij in te schakelen van een ervaren persoon.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 21:05

mh zo belangrijk is het niet.. hij is al vrij oud.. en ik hoef hem niet perse aan de bijzet te longeren!! het was gewoon om uit te proberen, en ik ben echt onwijs geschrokken dat hij zo hoog stijgerede dat ik het nieteens meer aandurf Scheve mond dus ik denk dat ik het toch maar zonder hou....

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:39

zonder bijzet longeren betekent niet dat je een paard niet aan het werk kan zetten mijn ervaring is juist dat een paard zonder bijzet veel soepeler en ontspanner is.
maar ja dat is mijn ervaring

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 15:01

als ik hem zonder bijzet longeer lijkt hij juist erg gespannen, met zijn hoofd stijf vooruit en in de lucht en hij loopt ook niet helemaal soepel. beetje hakkerig zeg maar.. maar dat kan ook gewoon zijn dat hij zo loopt...

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 15:55

angelke schreef:
Dobbel, misschien omdat je anders echt puur beweging geeft? En ontspanning, want werken moeten ze niet.

Ik zou het gewoon hetzelfde doen als luna_cockie.


Bedoel je dat als je zonder bijzet longeert, het eigenlijk geen zin heeft?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:16

Die discussie hebben we al een keer gevoerd... Gaaaap

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 23:28

Ja inderdaad, daarom dat ik het nu even kort formuleerde.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 07:38

Zep schreef:
Die discussie hebben we al een keer gevoerd... Gaaaap


We leven natuurlijk wel in een vrij land, Zep. Dus als iemand iets schrijft waarop ik een toelichting vraag, heb ik daar gewoon recht op. Bovendien is het ook nog eens onzin. Longeren zonder bijzet geeft prima resultaat. Als het iemand zonder bijzet niet lukt om een goed resultaat te krijgen, zegt dit meer over de capaciteiten van degene die longeert. Daar komt nog eens bij dat veel mensen de bijzet verkeerd gebruiken(= niet als hulpteugel maar als dwangteugel!) en daar verpest je de paarden mee. Datzelfde geldt voor mensen die dwangmatig rijden(=trekken, zagen en met de kin op de borst(diep)) Je richt vreselijk veel schade aan en nu niet gaan roepen dat dat niet zo is....het is namelijk wetenschappelijk aangetoond in een onderzoek van een vooraanstaande dierenarts die hierop gepromoveerd is tot professor. Bij het longeren zonder wat(alleen longeerlijn en zweep) richt je die schade namelijk niet aan omdat je de bewegingen van het paard laat zijn. Je werkt eerst aan de balans en daarna aan de beweging. Als je namelijk geen balans hebt, kan het paard ook nooit optimaal bewegen. En dat is toch juist wat we allemaal zo graag willen? Bovendien heb je met deze manier ook weinig problemen en al zeker geen dierenarts kosten ed. Daar komt dan ook nog eens bij dat de prestaties verbeteren zonder veel inspanning en stress. Dat willen we toch allemaal, niet waar?
Dus iedereen mag denken dat het niet werkt, daar heb ik geen moeite mee omdat ik uit ervaring met veel paarden weet dat het werkt. Ik vind het alleen jammer als mensen denken dat het niet werkt, voor het paard maar ook voor hunzelf. Ik gun iedereen namelijk het beste, is dat zo slecht?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 07:40

angelke schreef:
Ja inderdaad, daarom dat ik het nu even kort formuleerde.


Zou je mij een willen uitleggen waarom jij denkt dat longeren zonder iets geen zoden aan de dijk zet? Daar ben ik namelijk erg benieuwd naar? Ook zou ik graag van je willen weten welke spieren je denkt te trainen met een bijzet? Dit is geen aanval op jou of jouw manier, gewoon een eerlijke discussie.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 10:01

[UZ] [LO]Bijzetten met longeren

Daar is de hele discussie al gevoerd, en dat weet je zelf ook, want daar heb jij ook veel gezegd.

Kwaad kan het niet, zonder bijzet, maar veel goeds doet het in mijn ogen niet, omdat 'mijn' paard dan gezellig ligt rond te kijken met hoofd in de lucht.
Eerst laat ik mijn paard altijd wat los lopen in draf, stap en galop(los bedoel ik dat het paard even kan opwarmen). Dan doe ik er los een bijzet aan, en daarna nog iets vaster.
Die paarden werden ook met rijden soepeler.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 10:29

Toch heb ik de laatste tijd zonder dubbele lijnen gelongeert, en ik moet eerlijk zeggen dat het paard zich steeds meer gaat ontspannen, hoofdje gaat laag en de gangen worden ruimer/soepeler.
Je moet ze wel goed door laten lopen!
En ik heb laatst mijn paard helemaal na laten kijken en is hij losgewerkt door een osteophaat, hij zat toch wat vast.

Ik heb hierbij wel een hoofdstel in om even iets meer te vertellen te hebben als hij weer een maffe sprong maakt, maar dat is zelden.


Toch blijf ik ook een grote voorstander van dubbele lijnen, je kan je paard korter maken , langer maken en vooral waar het bij mij om ging het rechtmaken .

Dat korter en langer maken kan je niet met bijzets, daarnaast gaan die rubberen dingen dansen en krijgt het dier elke keer een klap in de mond.
En als je je paard niet recht vastzet, belast je een kant meer dan de andere met alle gevolgen van dien.

Heb ik het verder goed als de topic starter zijn paard al bijgezet uit de stal haalt?? Dat moet je dus nooit meer doen, dat is levensgevaarlijk.
Eerst loswerken in de bak en dan pas bijzetten o.i.d.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 10:42

Het lijkt mij dat als je met bijzet longeert de spieren traint die je ook gebruikt met aan de teugel lopen,zo worden ze dus veel soepeler in die spieren.Zonder bijzet kan ook wel goed zijn,maar in die nek spannen ze helemaal nix aan.

HARDCORE
DE HARDE KERN
DE ONDERGROND

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:23

MIjn paard had het ook in het begin, ik denk dat hij het voorwaarts neerwaarts niet zo snap, want als hij zijn hoofd neit goed houdt, word er door de bijzet getrokken aan het bit, en als hij dan het commando stap/draf etc. krijgt, kan hij natuurlijk in de war raken, bijzet is niet schadelijk voor een paard, mist ze het goed oppakken, dus niet alleen maar aan de bijzet zit te hangen, je kan het mischien proberen door eerst gewoon met strotouwtjes te longeren, die kan je net zo lang instellen als je wilt, en zijn vaak net wat elastischer, veel succes

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 17:02

Cowgirl schreef:
Toch blijf ik ook een grote voorstander van dubbele lijnen, je kan je paard korter maken , langer maken en vooral waar het bij mij om ging het rechtmaken .

Dat korter en langer maken kan je niet met bijzets, daarnaast gaan die rubberen dingen dansen en krijgt het dier elke keer een klap in de mond.
En als je je paard niet recht vastzet, belast je een kant meer dan de andere met alle gevolgen van dien.

Heb ik het verder goed als de topic starter zijn paard al bijgezet uit de stal haalt?? Dat moet je dus nooit meer doen, dat is levensgevaarlijk.
Eerst loswerken in de bak en dan pas bijzetten o.i.d.


Dubbele lijnen zijn inderdaad ook handig, maar dat kan ik niet, dus zoek ik een alternatief. De meeste paarden die ik ken reageren positief op de bijzets, en gaan niet hangen. Zouden ze dat wel doen, zou ik misschien een alternatief zoeken.


Ik hoop dat de topicstarter zijn paard niet direct met bijzet begint. Om dezelfde reden als jij.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 18:32

ik heb besloten hem maar gewoon niet meer met bijzet te longeren, ik had er ook niet echt een hele serieuze rede voor, dacht alleen dat hij er ontspannender door ging lopen.. wat blijkbaar niet zo is...!! longeren zonder bijzet gaat ook makkelijk en zal voor hem wel mee ontspannend zijn dan met bijzet Knipoog


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:51

Wat ik bedoelde, aqua, is dat je met je opmerking wel heel erg een open deur intrapt naar het topic dat hierboven genoemd wordt.

Wat de prestaties van mijn paarden betreft: see you in competition!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 21:20

Het heeft niets met een open deur intrappen...er wordt advies gevraagd en dat geef ik. Als dat niet in jouw straatje past is dat dan jammer. En wat die prestaties betreft: het rijden van wedstrijden zegt werkelijk niets over de kwaliteit van het rijden!!! Dat zeggen zelfs dierenartsen. De juiste bespiering op een rijden dat is de kunst. Wat ik soms op wedstrijden zie, lijkt er niet op. Het gaat natuurlijk niet voor niets zo slecht met de paarden. Wij hebben veel contact met klinieken en dierenartsen door heel Nederland en daarbuiten, die zien toch ook dat de problemen toenemen die vaak te wijten zijn aan die dwangmatige rijstijl. Dat zegt wat over de rijtechniek van de hedendaagse ruiter. Van voren in de krul(trekken) en dan vervolgens denken dat je ook nog voorwwarts kan gaan. In je eerste reactie beschrijf je dat een paard altijd voorwaarts moet gaan, uit de manier waarop je beschrijft, lijkt het of je wel eens problemen hebt met het voorwwarts houden van je paard. Je kan je dan ook eens gaan afvragen waarom hij niet meer voorwaarts zou kunnen zijn inplaats maar gewoon dwingen tot voorwaarts gaan. Dat is gewoon niet goed en bevordert zeker de swung en tact die wij allemaal zo graag willen zien niet. Door spanning op te wekken kan je niet naar ontspanning werken, laat staan met ontspanning. Let er maar eens op als je eens bezig bent met je paard. Ieder zijn eigen mening hoor...dat moeten we zo houden.
In ieder geval veel succes met je paarden en ik zal je profiel eens bekijken.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 22:14

Waarom probeer je niet eens een halsverlenger i.p.v. een bijzetteugel. Een halsverlenger is helemaal van elastiek en rekt dus lekker mee. Als hij dan bang wordt en trekt heeft hij nog wat ruimte. Een halsverlenger begint bovenop het hoofd van je paard(op het kopstuk) gaat dan aan beide kanten door de bitringen en daarna vast aan de singel. Je kan hem op het hoofd verstellen. Je paarden heeft dan ook druk van bovenaf, dat is voor het paard logischer dat ie dan naar beneden moet met zijn hoofd, dan wanneer hij druk naar achter heeft. Dat betekent waarschijnlijk voor dit paard dat hij langzamer moet, dus snapt ie er niks van dat hij dan door moet lopen.
Je kan dan later wel proberen over te stappen op een bijzet, als ie snapt dat ie gewoon kan lopen met zijn hoofd naar beneden.
Veel succes ermee!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 22:15

ja dat is ook nog wel een idee..... mischien dat ik het wel een keer probeer, maar het is niet zo heel belangrijk zonder its lukt het ook goed Knipoog

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:53

Als het zonder goed gaat waarom zou je je paard dan gaan laten stressen.
Naar mijn mening is dat zonde je krijgt er een gestrest paard van en je word er zelf ook niet vrolijk van, en dat terwijl je zonder hulpmiddelen longeert een veel ontspannerder en soepeler paard krijgt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lanouska en 2 bezoekers