Heb je in Nederland perse een binnenbak nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Heb je in Nederland perse een binnenbak nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 17:50

Haha misschien een beetje stomme vraag maar ik heb toen ik in Nederland woonde alleen maar een shet gehad, en daar reed ik nooit op. Wel gingen we gewoon door weer en wind wandelen, fietsen etc etc. en dat 8 jaar lang.

Daarna heb ik twee jaar in Spanje gewoond en daar regende het natuurlijk nauwlijks, en als het regende dan was het een moesson en dan was het wel balen want dan stond heel de bak onder water voor een paar weken. Steeds als ik weer in NL was dacht ik: hoe heb ik dat ooit al die jaren gedaan? IN ZULK SLECHT WEER? En dan nog niet eens rijden maar een uur LOPEN in de regen? Voor de lol Verward

Nu ik Suevo heb (andalusier, meegenomen uit Spanje) sta ik op een hele luxe stal. Allemaal leuk en aardig maar het type mensen is niet echt MIJN type mensen Haha! Niet dat ze onaardig zijn (nou ja sommigen wel) maar ik heb het niet naar mijn zin. Nou kan ik wel meer dan de helft goedkoper gaan staan, maar dan heb ik geen binnenbak meer. Nou heb ik al met meer mensen gesproken en die zeggen "Dat went vanzelf" en "Ik rijd altijd buiten ookal heb ik een binnenbak" maar is dat echt zo? Ik ga namelijk vaak 's avonds naar mijn paard, hij MOET elke dag beweging hebben anders wordt hij knettergek. En ik zie het dus helemaal niet zitten om 's avonds in de winter, in de kou en regen en dan ook nog eens in het DONKER buiten te moeten rijden. Ik denk dus echt wel dat ik een binnenbak nodig heb, maar hoe denken jullie daarover en hebben jullie hem net zo hard nodig als ik of ben ik gewoon verwend in Spanje?
Laatst bijgewerkt door DinkeyGirl op 20-07-03 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt


Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 17:54

Je weet dat ik ik geen binnenbak tot mijn beschikking heb. Ik kan eventueel wel de bak huren van de dichtsbijzijnde manège maar dat kost belachelijk veel geld.

Nu reed ik Adri niet iedere dag, maar ik kan dus genoeg mensen die ook geen binnenbak hebben, en er ook gewoon doorploeteren. Desnoods maak je een buitenrit als de bak er te erg aan toe is.

Waar je misschien wel op moet letten, is dat er verlichting is in de bak, want in het donker is idd niet zo aangenaam. En wat voor type bak, want van die eb en vloed bakken zijn constant goed berijdbaar en dan moet je eigenlijk alleen maar tegen de kou kunnen.

Escha

Berichten: 18779
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 17:58

ik vind het niet echt nodig.
Maar als de bak zo zwaar is kun je beter een half uurtje gaan rijden.
Zelf rij ik altijd in de buitenbak.
want op de manege waar ik rijd hebben ze geen binnenbak!

                    You are the only one I love and you got ripped out of my life...

    Ctal
    Berichten: 5668
    Geregistreerd: 08-06-03

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 18:02

    Als je drainage hebt is het wel te doen.
    Maar als het veel vriest, dan ga ik altijd op een pensionstalling, tot het voorbij is, aangezien ik mn pony's wel wil blijven trainen.
    Daar hebben ze maar een klein binnenbakje (35x 18 ofzo?) maar het is veel beter als zo'n bevroren bak, dat is ook geen porem.

    Larissa

    Berichten: 729
    Geregistreerd: 17-03-02

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 18:14

    In de winter is het inderdaad handig om een binnenbak te hebben. Omdat het gewoonweg fijner is om in te rijden en je dan geen rekening hoeft te houden met het weer. Toen we nog een pony hadden, hadden we alleen een wei om in te rijden, en gingen zo vaak mogelijk naar de ponyclub toe omdat die een gewone buitenbak hebben. In de winter deden we het zo dat we wanneer het redelijk weer was gewoon in de wei reden en soms een buitenrit, maar ook reden we gewoon een paar dagen niet omdat het zo 'drassig' was om dan buiten te rijden...Wij hebben op de manege trouwens twee binnenbakken en beschikking tot een grote buitenbak. Maar dat is redelijk zware buitenbak en niet heel fijn om in te rijden...

    In de zomer is het ideaal om buiten te rijden, en dan hoef je eigenlijk geen rekening te houden met het weer want het is meestal toch goed weer. Maar in de winter is het dan meestal wel een stukje lastiger om dan te rijden iedere dag goed te rijden...
    Laatst bijgewerkt door Larissa op 20-07-03 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

    gomir

    Berichten: 25523
    Geregistreerd: 13-09-01
    Woonplaats: Omgeving Drachten

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 18:16

    Ik heb ook alleen een buitenbak, maar kan bij slecht weer op de rijvereniging rijden in de binnenbak. Dat doe ik alleen nooit, want het is me veel te veel gesleep...Bloos

    Ik kan hooguit twee weken in het jaar niet rijden door sneeuw, bevriezen doet onze viltbak nauwelijks en nat wordt hij door de drainage ook niet
    In de winter rijd ik zelfs vaak in het donker, want we hebben nog geen verlichting en ik zit nu eenmaal in Amsterdam op school...Knipoog
    maar om daarvoor nu naar de rijvereniging te gaan, dan ben ik drie uur onderweg om even te rijden. dan maar in het donker

    *Niet elke verandering is een verslechtering!*
    *Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
    *Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

    ponyzotje

    Berichten: 6364
    Geregistreerd: 21-10-01
    Woonplaats: Erpe-Mere

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 18:18

    wij hebben drie pistes op manege, een niet-overdekte, een overdekte, en een binnenbak. met alle weersomstandigheden is in de binnenpiste en de overdekte buitenpiste te rijden, maar daar ben ik dan ook blij mee! de bak buiten kan niet zwaar worden, maar met de kou wel gevaarlijk hard. daarom ben ik heeel blij met de overdekte bakken.

    Enya - Daya :-)

    Moritz

    Berichten: 284
    Geregistreerd: 17-06-03
    Woonplaats: Huizen

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 18:28

    ik heb helemaal geen bak! Wel een aantal bakken ter beschikking van een rijvereniging maar dat is een half uur stappen bij mij vandaan.

    Toen ik wel beschikking had over een binnenbak, reed ik daar bijna nooit in i.v.m. allergie (van mezelf)

    www.moritz.nl.nu
    profiel met foto's, 17-6-2003

    klaasfeuth
    Berichten: 590
    Geregistreerd: 22-06-03
    Woonplaats: Uden

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 18:30

    tuurlijk is het niet NODIG

    loontje

    Berichten: 2885
    Geregistreerd: 03-01-02
    Woonplaats: Hoogvliet r'dam

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 18:38

    Ik reed ook altijd in een buitenbak of bos.Weer of geen weer.Het gaat allemaal door.En of ik het erg vond?Nou nee als ik er 1maal op zit vind ik het niet erg.Stort het nou voor dat ik erop zit tja dan denk ik er nog een paar keer over na of ik er wel op stap.
    Maar vond het nooit erg.Mijn paardje(toedertijd) die had er meer moeite mee.

    http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.

    Anoniem

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 18:45

    nee, niet perse
    Ik heb ook dit jaar pas voor het eerst een binnenbak tot mijn beschikking, maar het is toch wel erg! handig Haha!

    The_Lady_Of_Rage

    Berichten: 182
    Geregistreerd: 10-06-02
    Woonplaats: Den haag

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 18:46

    Als je elke dag moet rijden zou ik mooi die binnenbak aanhouden, of anders op een stal gaan staan waar je ook als het vriest kan rijden in een buitenbak(met verlichting:)

    Je hebt mensen en dingen die erop lijken...

    Escha

    Berichten: 18779
    Geregistreerd: 17-09-02
    Woonplaats: Londen

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 18:49

    Ctal schreef:
    Als je drainage hebt is het wel te doen.
    Maar als het veel vriest, dan ga ik altijd op een pensionstalling, tot het voorbij is, aangezien ik mn pony's wel wil blijven trainen.
    Daar hebben ze maar een klein binnenbakje (35x 18 ofzo?) maar het is veel beter als zo'n bevroren bak, dat is ook geen porem.


    We hebben ook drainage(sinds kort)
    Toen hebben we nog wel een zwemles gekregen iedereen in zwemkleding dat was cooooooool!!!
    En ik was er toen ook nog afgevallen.Het paard waar ik op zat inde galop we galopeerennaar de sprong hop!!en baf!!
    Daar lag ik na de sprong.
    En ik keek achter me en daar stond ze midden in de sprong!!!

                      You are the only one I love and you got ripped out of my life...

      fokfanaat

      Berichten: 20205
      Geregistreerd: 21-10-02
      Woonplaats: Uut Uune

      Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 18:53

      Wij kiezen er ook bewust voor om meer te betalen maar daarmee altijd beschikking te hebben over een binnenbaan met superbodem. Het is een luxe, maar ik vind het het geld waard en blij dat ik niet door weer en wind en met een zware/stoffige bak moet rijden!

      Dyonne
      Moderator Informatief en Markt
      May the horse be with you!

      Berichten: 30594
      Geregistreerd: 10-03-02
      Woonplaats: Nijkerk

      Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:04

      Ik heb geen binnenbak. En ben niet anders gewend. Helaas heb ik ook geen lampen bij de buitenbak nog, dus dat is wel lastig.
      Maar ik rijd in weer en wind. Alleen met extreme hitte niet. En als het echt hard vriest wil de bak weleens bevriezen, meestal niet. Sneeuw kan weleens een probleem geven. Maar idd geeft dit hoogsten een week of 2 een probleem. Dus noodzakelijk is het niet.

      Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
      [IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

      joyce B

      Berichten: 16372
      Geregistreerd: 06-08-01
      Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

      Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:14

      Ik mis wel een binnenbak... Vooral omdat bij ons de bak snel te nat of te zwaar wordt en ook bevriest. Dan kun je dus niet oefenen of gewoon lekker rijden. ik ga dan meestal maar een blokje om, of geef mijn pony een dagje vrij. Plensende regen is ook niet zo'n succes. dan kun je ook niet rijden (tenzij tussen de buien door) pony gaat dan heel vervelend doen (met kont in de wind staan). Ik mis de binnenbak dus wel stiekem, maar aangezien men op stallen met binnenbak bij ons in de buurt 's winters de paarden niet buiten wil hebben en de gezondheid van mijn pony voor gaat, is het maar even afzien!

      Koortje
      Berichten: 5346
      Geregistreerd: 26-12-02
      Woonplaats: Rooi

      Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:18

      Ik ben maar al te blij met de binnenbak!! Eerst stond ik bij een boer/kleinschalige pensionstalling met eigenlijk alleen maar recreatieruiters. De stallen waren super, de boer en zn familie ook, maar die mensen daar ook van een hele andere mentaliteit. Alles rustig aan en voornamelijk bosritjes enzo Dromen
      De bak die we er hadden was een zelf aangelegde buitenbak, met qua formaat middelklein X klein, en de bodem bestond uit zand met houtsnippers, die gleden met regenachtig weer nogal. Er was een mini binnenbakje, waar je eigenlijk nog net in kon longeren. In de zomer allemaal leuk en aardig, maar `s winters baalde ik echt behoorlijk, daar in het donker in gure wind buitenrijden! De helft van de tijd was de bak zo slecht dat er niet te rijden viel. Met vorst al helemaal niet! Hou daar rekening mee, niet alleen met de regen! Elke bevroren bak is haast niet te rijden, dus ben je aangewezen op een binnenbak. Ben dus verhuisd, paard ook verhuisd (naar vorige stal terug!) en nu hebben we lekker een binnebak! Met mooi weer rij ik in de buitenbak, maar zodra minder lekker verwend binnen! Ben er blij mee!!!

      Karina

      Berichten: 1430
      Geregistreerd: 31-08-01
      Woonplaats: Putten

      Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:20

      't Is niet echt nodig natuurlijk, een goeie regenjas wel dan Knipoog
      Tot voor 8 jaar geleden heb ik altijd buiten gereden, maarrrrr.... eerlijk is eerlijk, het went wel donders lekker snel zo'n binnenbakje.

      Aan de andere kant, een kwestie van prioriteiten stellen. Hoe belangrijk is verzekerde continuiteit in je rijden voor je? Hoe belangrijk droog blijven? Hoe belangrijk de prijs en sfeer van de pensionstalling?
      Dat soort dingen moet je voor jezelf afwegen.
      Op zich lijkt het klimaat wel wat beter te worden in NL voor buitenbakjes Haha!

      "Don't wish for less problems; wish for more skills"

      Kais

      Berichten: 5139
      Geregistreerd: 29-05-02
      Woonplaats: Hell

      Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:21

      Om in de winter 's avonds buiten te rijden is idd verschrikkelijk! Dat doe ik liever niet, heb 't 'n paar keer gedaan en vindt het gewoon vreselijk eng Haha! (Ik zat dan ook in m'n eentje daar)
      Ik zou ook graag 'n binnenbak tot m'n beschikking hebben met slecht weer... Dromen

      It never eats, it never sleeps, it never stops...

      merelberfe

      Berichten: 674
      Geregistreerd: 06-11-01
      Woonplaats: Eersel

      Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:23

      ik heb vroeger een verzorgpaard gehad op een manege met 3 binnenbakken, waarvan er twee echt geschikt was om in te rijden (de ander ook wel maar vond ik aan de kleine kant).
      Nu bij mijn huidige verzorg paarden heb ik wel een mogelijkheid om een bak te huren (van 20X60 oude maat en nu zijn ze het aan het vergroten naar min. 80m) en dat is dan voor €5 per uur en dan huur je het helemaal af en mag jij beslissen wie er rijden- max. 4 man. dus rijden we met 4 man is het maar 1,25 per uur. duur is het dus niet, ver weg ook niet- kwartier stappen, ideaal dus om je paard warm en droog te stappen.
      Ik heb het in het begin wel af en toe gehuurd omdat ik geen geschikte bak in de buurt had.
      Nu heb ik dat wel- ongeveer 200m van mijn stal vandaan bij een particulier in de achtertuin. hij heeft een bak van 20x40 met verlichting. en ik kan er met weer en wind rijden. afgelopen jaar heb ik er maar 3x niet in kunnen rijden omdat het wel erg hard vroor.
      Ik heb dus geen binnenbak nodig.

      http://www.depaardenverzorger.nl
      Voor al uw Paardenverzorgingsartikelen!
      NU! Gratis kado bij elke bestelling! Geldt to 23 December 2019


      Saar4
      Berichten: 2345
      Geregistreerd: 26-11-02

      Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:50

      Een binnenbak is wel zo handig. Wij hebben twee buitenbakken. Als het regent hebben we een buitenbak en een zwembad en als het vriest hebben we twee ijsbanen. Ik verlang af en toe dus best wel naar een binnenbak. (of een all-weather buitenbak)

      Cowgirl

      Berichten: 23721
      Geregistreerd: 04-03-01
      Woonplaats: Drenthe

      Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 20:02

      Ik heb alleen een buitenbak. Ik heb ook op een luxe stal gestaan met binnenbak, nou daar reed ik bijna nooit in, ik was altijd buiten.

      Ik mis het ook absoluut niet, s'winters gewoon gepast kleden en gaan met die banaan.
      Ik maak ook nog wel eens bosritjes in het donker(lekker spannend OK dan! ).
      Gelukkig heb ik best fanatiekelingen(recreatie) op stal die gewoon met slecht weer gaan rijden, dus dan neem je elkaar wel mee.
      En trouwens als je ooit eens op ijsland bent wezen rijden in de ijzige kou dan stelt ons kikkerlandje niks meer voor OK dan! OK dan!

      ' On bended knee is no way to be free'
      Peter R de Vries.

      DinkeyGirl

      Berichten: 3334
      Geregistreerd: 01-10-01
      Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

      Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 20:20

      Samsam schreef:
      Wij kiezen er ook bewust voor om meer te betalen maar daarmee altijd beschikking te hebben over een binnenbaan met superbodem. Het is een luxe, maar ik vind het het geld waard en blij dat ik niet door weer en wind en met een zware/stoffige bak moet rijden!


      Idd, wij hebben ook een superbodem, daar komt nog eens bij dat ik volpension sta: er ligt altijd een halve meter stro in de stallen, ze zijn altijd schoon, er wordt twee keer per week (ma en vrij) gemest en elke dag drollen en vieze plekken eruit gehaald en midden in de week krijgen ze nieuw stro (woe). Daar komt bij dat ik warm en koud water tot mijn beschikking heb, plus twee buitenbakken, een paddock, een stapmolen en een solarium. (er zijn 4 solariums, elk stalgedeelte heeft zijn eigen solarium en spuitplaats). Ook hebben we 9 weilanden ofzo waar je in de zomer elke dag gebruik van kan maken.

      Daar heb ik toen bewust voor gekozen, ik zit vanaf mijn 8e in de paarden en heb altijd de benen uit mijn lijf gerend, eerst voor anderen, later voor mijn eigen pony. Het is nu zo'n opluchting dat ik nu eens alleen de leuke dingen hoef te doen, en dat het paard niet van mij afhankelijk is voor zijn eten en schone stal. Na zo lang elke dag stallen mesten ben ik blij dat ik dat niet perse HOEF.

      Op die nieuwe stal is het zelf mesten, zelf voeren, gewoon een heel ander soort stal. Ik moet idd een afweging gaan maken wat belangrijker is. Aan de ene kant denk ik: ik betaal zoveel geld en nog heb ik het niet naar mijn zin. Ik mag mijn eigen instructrice en smid niet eens kiezen en dan hebben ze de mond nog wel zo vol van dat ze zo'n luxe stal zijn en helemaal gericht op service. Ondertussen is het een heel gezeik van twee partijen die tegen elkaar op lopen te konkelen, de vorige bedrijfsleider/hoefsmid is weggepest door hem te beschuldigen van mishandeling, en de huidige bedrijfsleidster heeft een hekel aan mij en aan mijn HENGST (die is gevaarlijk en moet gecastreerd worden!!). Als hij nerveus is valt hij erg in, ze weigert hem dan meer kuil te geven, en ze bemoeit zich met mijn rijden en mijn bitkeuze. Ook voelt ze zich heel wat en laat dat duidelijk merken door iedereen te commanderen, terwijl WIJ daar klant zijn en bijna 400 euro per maand betalen, voor de service toch?
      Gelukkig ben ik niet de enige die een hekel aan haar heeft, er zijn al veel klachten gekomen en dan denk ik, nou ja laat dr maar gaan, gewoon maling aan hebben. Ik ga toch meestal 's avonds en dan is zij er lekker toch niet Knipoog Maar om nou te zeggen dat ik daar fijn sta...

      Dyonne
      Moderator Informatief en Markt
      May the horse be with you!

      Berichten: 30594
      Geregistreerd: 10-03-02
      Woonplaats: Nijkerk

      Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 20:24

      Kun je niet ergens in de buurt in een binnenbak rijden als je op die andere stal staat?
      Voeren kun je meestal wel afspreken dat iedereen het omstebeurt doet als je het niet elke keer wil doen. Als ik het zo lees zou ik naar de nieuwe stal gaan. Succes met je keuze.

      Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
      [IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

      fokfanaat

      Berichten: 20205
      Geregistreerd: 21-10-02
      Woonplaats: Uut Uune

      Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 20:26

      En zijn er niet meer opties in de buurt, wij hebben hier nogal de keuze!!


      Wie is er online

      Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers