Dramatisch einde menmarathon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Evelyne

Berichten: 1116
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Zeeland

Dramatisch einde menmarathon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 18:16

http:www.bokt.nl
geen bron

BREDA - De menmarathon voor vierspanmenners tijdens Breda Hippique eindigde zaterdagmiddag dramatisch. De als laatste gestarte Deen Knud Jörgensen had de finish zowat in zicht toen een van zijn paarden tegen het houtwerk botste en een gebroken been opliep. Het dier werd ter plekke afgemaakt.


,,Het was de laatste ruiter op de laatste hindernis en bij de laatste post. Triester kan het niet``, constateerde wedstrijdleider Jan Cornelissen na afloop. ,,De Deense eigenaar van het paard is dierenarts en heeft het dier zelf een injectie toegediend zodat het insliep.``
Jörgensen, klaar met hindernis acht, was op weg naar de finish. Terwijl hij in volle vaart met zijn vierspan linksom langs de hindernis richting uitgang snelde, kwam een van de paarden die rechts liepen in de knel. Het zag een houten post op zich afkomen. In plaats van naar links uit te wijken, botste de negenjarige ruin in volle vaart op een hindernispaal en viel neer.
,,Je wilt zo snel mogelijk verder en dit was te krap``, houdt Cornelissen het op een stuurfout van de Deen, die dit jaar voor het eerst zijn opwachting maakte in Breda. ,,Dat paard had al eerder in de marathon zijn hoofd gestoten. Die Deen is geen topper, maar wel een ervaren ruiter.``
De val was een flinke domper op een voor het overige successvolle en specatulaire menmarathon in Breda, die werd gewonnen door wereldkampioen IJsbrand Chardon. Cornelissen: ,,Aan de hindernis ligt het niet. We hebben een veilig parcours gebouwd, speciaal met rond hout. De marathon is verder perfect gelopen en heeft een mooie strijd opgeleverd.``
Jörgensen besloot gisteren niet meer met een reservepaard te starten in de afsluitende vaardigheidsproef. Chardon won de internationale wedstrijd in Breda voor de Duitser Michael Freund. GPD


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:21

Ik heb het zaterdag zien gebeuren. Het was idd een erg akelig gezicht en na de val was meteen duidelijk dat het paard niet meer zou opstaan. Ik heb die man verder niet zien rijden, omdat het ongeluk net gebeurde toen ik het terrein opliep..
Echt vreselijk om te zien, vooral ook omdat het hele publiek meteen van alle kanten toestroomt in de hoop op sensatie...

* To Belg, or not to Belg *

The_Lady_Of_Rage

Berichten: 182
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:14

Wat zielig, zo zie je maar weer, soms is het zo oneerlijk voor het paard...

Je hebt mensen en dingen die erop lijken...

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 18:37

Wat vreselijk voor zowel het paard als voor die man! Gelukkig heeft hij hem snel uit zijn leiden weten te verlossen

Sabine

Berichten: 5823
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 11:38

ik moet bijna huilen...arm paard..hier kan ik dus echt niet tegen.
Wat een ontzettend oneerlijk voorval!

denisje393

Berichten: 178
Geregistreerd: 12-08-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 11:42

Ja het is ook heel zielig! Maar er is een ding: ik vind het woord afgemaakt een beetje scraal klinken! Je kan ook zeggen: het dier kreeg terplekken een spuitje om hem uit zijn lijden te verlossen! Verdrietig

Lees dit onderschrift niet!!! Ik zei niet lezen!! Verward Helpt dit??? OW ga maar niet naar mijn profiel!! Haha!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 11:48

Het is een paard hoor, geen mens

Goedgekeurd onderschrift :)

Saltow

Berichten: 1117
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Ninove-City (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 13:08

wat erg joh !
amai ik zou dit echt vreselijk vinde !!!

Paradise is pretty sweet until you smash your fase to a banian tree...
...Paarden schenken ons de vleugels die wij ontbreken...
Who put the flower in the barrel of that gun ?

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:02

Billy schreef:
Het is een paard hoor, geen mens


en dan mag je het niet op een diervriendelijkere manier zeggen? Verward

Vind het wel heel zielig dat dit gebeurt is Huilen


Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 20:49

Een spuitje blijft een spuitje, of je het nou afmaken noemt of in laten slapen. Het paard verstaat het toch niet wat je zegt, dus voor hem maakt het niet uit.
inslapen vind ik een vermenselijkte term. Als mij honden hun laatste ritje naar de da maken worden ze ook afgemaakt.

Goedgekeurd onderschrift :)

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 22:48

Daar heb je wel een beetje gelijk in het is het zelfde als een dood mens of je dat nou een lijk noemt of een stoffelijk overschot (of zo iets).

pmarena

Berichten: 48033
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 23:08

Afmaken klinkt net een tikje bruter en bloediger op 1 of andere manier ,
klinkt erg bot. Dan klinkt een spuitje geven of in laten slapen (en dat is het ook gewoon) toch een stuk rustiger en prettiger.
Maar ach , we bedoelen toch hetzelfde , het blijft triest .

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 23:19

Precies, hoe lief een dier ook is, het blijft een dier.
Maar het is er niet minder sneu om.
Ik was ook in Breda, maar gelukkig heb ik het niet meegekregen. Was bij de caravans toen.

Goedgekeurd onderschrift :)

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:29

Een ding is zeker, als ik zou moeten reïncarneren, kom ik liever niet terug als een vierspanpaard!!!

I love my Arabian horses

ruitje

Berichten: 12308
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 21:04

vierspanpaard zijn is denk ik niet zo erg en aan die wedstrijden mee doen is misschien ook nog niet zo erg...ik denk dat het is als met alle dieren in de wereld: je moet het geluk hebben van een goede eigenaar...en dit soort ongelukken gebeuren ook met 'gewone' paarden alleen omdat het geen openbaar evenement is hoor je er minder van(begrijp me niet verkeerd ik vind het vreselijk wat er gebeurd is hoor!)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 21:48

Billy schreef:
Precies, hoe lief een dier ook is, het blijft een dier.
Maar het is er niet minder sneu om.


Verward Net of een dier minder is dan een mens Boos!
Ik snap wel wat je ermee wilt zeggen, maar dit vind ik echt nergens op slaan. Maar dat zal wel weer aan mij liggen Stoom uit je oren

:D

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 09:32

Ongelukken moet je proberen te voorzien en je preventief instellen. Maar neem nu de maraton met vaste bielzen en timmerwerk. Bij het springen heb je lepels , waar de balken in hangen. Kan men geen hindernissen bouwen, waarbij deze ongelukken kunnen worden ondervangen?
(Marianne fysiotherapie is een zeer leuk en interessant vak!!!)

I love my Arabian horses

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 11:09

Paduc schreef:
(Marianne fysiotherapie is een zeer leuk en interessant vak!!!)


Hmmmm heb zelf een jaar fysiotherapie gestudeerd....
Snap alleen niet wat dat met mijn opmerking te maken heeft maar okee...

Ik reageerde op de opmerking van Billy, die zei iets in de trant van: 'maar het blijft een dier, hoe sneu het ook is'.

Ik vind het superzielig voor dat paard en eigenaar en ik snap zelf ook niet waarom er geen veiligere/ paardvriendelijkere hindernissen in de marathon gebruikt worden. Zoiets zou toch gerealiseerd moeten kunnen worden lijkt mij??? Ik hoop in ieder geval dat dit niet vaak meer voorkomt!

:D

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 11:27

(zie profiel)
zolang snelheid en sensatie de drijfveren zijn van de sport, zal je ze blijven houden!

I love my Arabian horses

_Jody_

Berichten: 2640
Geregistreerd: 29-08-02
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:17

maar wat helemaal zielig is als een paard iets breekt moet ze het meteen laten inslapen en bij mensen kun je gewoon gipsen. dat vind ik zo erg!

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:50

Bij veulens komt het wel voor,bij een greenstickfractuur, dat hij/zij in het gips gaat en dat het restloos geneest. Maar dit is een ander onderwerp.

I love my Arabian horses

Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 00:17

Tja en je kunt een paard ook moeilijk aan het verstand brengen dat zijn pootje 6 weken in een mitella moet.

MarianneR schreef:
Citaat:
Net of een dier minder is dan een mens


Ja, dat is nu eenmaal zo. Anders kon je hem dat dus wel aan zijn verstand peuteren.
En dood is dood. Of kassie wijlen, het hoekie om, het loodje gelegd, magere hein ontmoet, de man met de sikkel tegen gekomen, onder de zoden gegaan, gaan hemelen, niet meer onder ons, etc. etc. en uiteindelijk gaat ie gewoon in rook op ashes to ashes, dust to dust.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 01:05

Ben ik het gewoon niet mee eens. De mens vindt zichzelf alleen zo geweldig dat ze zichzelf boven vanalles stellen.

:D

Sting

Berichten: 12855
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 15:11

Jee, wat een ongeluk!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:51

Erg he..... ik wil met Guus ook marathon lopen, maar dan enkelspan als ik dit zo lees bedenk je je wel even...

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, kitsunemimi, Pasje03, Valentinotje en 71 bezoekers