wat gebeurt er als het castreren fout gaat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Wilona

Berichten: 3115
Geregistreerd: 06-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 17:01

zie titel...

I love to love!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 17:25

Dat hangt er van af, meestal gaat het fout in de zin dat je een ontsteking krijgt oid, en je paard er dus "gewoon" hartstikke ziek van wordt. Maar niet dat hij stiekum hengst blijft of zo Haha! Sommige paarden krijgen er echt een klap van, en worden van een mooie, ronde, volle hengst een schriel ruintje

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 17:26

Ik denk dat het er helemaal aan ligt wat er fout gaat. als 1 bal niet goed is ingedaald (hoor je meestal wel van te voren) moet ie een echte operatie ondergaan omdat ie een klophengst is.
De castratie zelf geeft opzich niet zoveel risico het is meer alles erna blijft de wond mooi schoon geen wondinfectie (met alle gevolgen van dien)
en houd hij zich rustig zodat de wond niet open springt.
er zit misschien nog een klein risico aan de verdoving maar die is volgens mij ook minimaal

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 20:57

Afhankelijk van de soort operatie wil de buikwand zich weleens niet goed sluiten en ontstaat er een soort 'hangbuik'. Verzekerinsmensen voelen altijd even onder de buik bij een ruin om te voelen of dit het geval is. Het kan een grond zijn om een paard niet in de verzekering te nemen.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 00:47

Hallo,
Er kan wel degelijk iets fout gaan bij castratie!!
Het kan zijn dat de buikwand open knapt en dan komen alle darmen mee naar buiten!!
Het heeft volgens mij ook iets met een navelbreuk te maken.
Ik heb het 1 keer mee gemaakt en het hoeft nooit meer!!!
Vraag het anders aan een dieren arts!!
Maar over het algemeen gaan castratie's altijd goed(bijna altijd)
Groetjes:Corina

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 12:19

Inderdaad, buiten dat de darmen naar buiten kunnen komen kan er ook nog een ontsteking ontstaan en die kan ook naar binnen slaan. Heb ik bij mijn paard bijna gehad. Je kan ook het beste een paard liggend laten castreren, dan heeft de DA meer zicht op de wond en kan ook secuurder hechten.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 12:25

Ze kunnen ook dood gaan als het verkeerd gaat.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 12:33

Aaaah, je moet die meiden niet bang maken!!! Boos!

Die kans is zo nihil!
Misshien kan er een klein ontstekinkje ontstaan, dan is het gewoon een kwestie van afspuiten en eventueel antibiotica.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 12:47

Staand castreren brengt ook minder risico's met zich mee dan liggens casteren. Als je een paard liggend gecastreerd wordt is er een kans dat tijdens de operatie de darmen over het darmwandje komen te zitten waardoor ze een soort koliek kunnen krijgen en dat kan nare gevolgens hebben.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 17:57

Ik ben het met mytens eens,
Als je liggend castreerd en het paard moet weer op staan komt er erg veel druk op de buik en daarom is de kans groter dat de darmen naar buiten heen komen.
Bij mijn laatste 2 paarden heb ik wel liggend laten castreren omdat ze geheel onder narkose moesten.
Maar dat is gelukkig ook wel goed gegaan!!

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 20:31

Ik heb zeer slechte ervaringen met staand castreren. Daarna heb ik er 2 liggend laten castreren en dat is perfect gegaan, bijna geen zwelling, geen ontsteking.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 10:47

Suzanne F. ken je Jennifer Scharroo??
Die reed een hengst en die werd verkocht naar Amerika maar ze wilden hem alleen als ruin hebben. hij is dus hier gecatreerd, liggend, en kreeg koliek. paard was dood en de koop ging dus niet door.
Tijdens de operatie was de darm over het darmwandje gekomen.
En infecties/zwelling enzo hebben niks te maken met staand of liggend castreren maar met hygiene en schoonhouden en net geluk hebben.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 10:56

Citaat:
Op 2001-09-07 10:47, schreef Mytens:
paard was dood en de koop ging dus niet door.


sorry!
beetje off topic maar ik vond het zo grappig staan...

Wij laten onze paarden altijd in de kliniek "helpen"

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 16:23

Bij Fuego trad er na ruim 2 maanden een verdikking aan zijn koker op, vervolgens ging alles zwellen.
Bleek er een hechtdraad niet goed te zijn opgelost. Litteken weer opengesneden en moest ik elke dag 3x alles uitspuiten. Verschrikkelijk trappen ondanks een Sedalin. Nu is alles ok, een jaar later maar hij lijkt met zijn uitgelubberde lege zakje net een hengstje...

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 19:14

Ja Mytens ik ken Jennifer en dit verhaal ook. Tja gewoon pech hebben noem ik dit. Bij mij ene paard is staand castreren echt fout gegaan, hij moest naar Utrecht onder zware antibiotica en de ontsteking was bijna naar binnen geslagen. Daarna hebben we er nog 2 liggend in het weiland gedaan en dat is echt perfect gegaan. Geen zwelling ofzo en ze liepen zo weg en hebben er nooit last van gehad. Ik heb hier dus goede ervaringen mee. Ik kan me inderdaad voorstellen dat Jennifer nu zowieso bang is om een paard te laten castreren. Als je eenmaal ergens slechte ervaringen mee hebt.......effe off-topic voorbeeldje: Meisje had oren paard uitgeschoren, toen vloog er een wesp in, paard helemaal gek, nu durft ze de oren niet meer te knippen of te scheren, ik doe het altijd en ben er ook niet bang voor omdat ik er nog geen slechte ervaring mee heb gehad. Zelfde als met een slechte castratieervaring.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: draveradora, Hieperdi, Hobbyhorse en 86 bezoekers