[VD] Hoe leer ik mijn pony liggen????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

[VD] Hoe leer ik mijn pony liggen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-03 14:42

Hallo allemaal.
ik heb een haflingerpony.
Ze kan al spaanse pas en compliment.
Ik wil haar graag leren liggen maar dat lukt niet.
Ik heb dat boek van Nathalie al gelezen maar die methode helpt niet?
Weten jullie hoe ik dat moet doen??????


loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 15:39

mijn vriendin heeft een pony die kan liggen zitten enz .
ik zal haar even vragen of ze jou daar bij kan helpen

groetjes...

marciano----->m1 +11 --->>> 4 de op de nederlandse !!! L springen+2..
ixion------->B +7 mijn topperss

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-03 16:36

Oke, heel erg bedankt alvast.
Ik hoor het nog wel

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 16:24

ik zou het niet weten... maar ik weet wel dat ze je super moet vertrouwen.. anders doet ie het echt niet tenzij je hem omgooit.. wat niet de bedoeling is

Vasco nog altijd mis ik je
Peline mijn nieuwe topper

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 16:31

Lees het boek van Nathalie Penquitt => Paardenschool. Daar staat een heel verhaal over liggen in...

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 21:15

Marieke_456"]
Lees het boek van Nathalie Penquitt => Paardenschool. Daar staat een heel verhaal over liggen in...
[/quote]

[quote="Febe schreef:
Ik heb dat boek van Nathalie al gelezen maar die methode helpt niet?


dat zegt ze net dat dat niet lukt.... Nerd

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:50

Sorry Scheve mond Frusty

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 22:26

Ik ben het nu ook aan het proberen...
Maar bij mij gaat Odin altijd ffies liggen na het rijden. En dan ga ik haar belonen. Daar plak ik een commando aanvast en ik ga weer ffies beginnen met clickertraining dus ik hoop dat ze de link gaat leggen Knipoog

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 12:05

Dat is niet iets wat je kunt afdwingen, dat komt vanzelf als hij er aan toe is.

Wat kan helpen is na het rijden een compliment laten doen. Ze hebben dan al vaak de neiging om te gaan rollen, en zo heb je de kans dat ze er bij gaat liggen (of rollen Haha! ) Zelfde geldt voor als je hem eerst gaat wassen en dan laat knielen.

Geen haast hebben, komt vanzelf een keer.

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:17

Bij * ben ik ook bezig met leren liggen. Echt helemaal op comando kan ze het nog niet.
Als * bezweet is of afgespoten, dan gaat ze meestal rollen. Vroeger deed ze dit alleen als ze los was en zodra ik dicht bij kwam (om haar een snoepje te geven als ze nog lag) stond ze meteen op.
Toen ben ik het gaan proberen om aan het halster te laten rollen. Dat deed ze uiteindelijk wel, maar zodra ik iets te dicht bij kwam stond ze weer snel op. Als ze had gerold beloonde ik haar toch daarna goed.
Na een tijdje lukte het me haar liggend een snoepje te geven. Ze at het snoepje dan op haar gemak op en stond dan op.
Ik ben nu zo ver dat ik het comando lig geef, * gaat dan (als ze zin heeft :P ) liggen (soms rolt ze, soms wacht ze liggend op een snoepje). Ze doet dit echter alleen op het zandstukje in de wei en vaak ook alleen als ze nat/bezweet is.
Ik hoop dat ze later het ook gewoon in het gras doet en niet alleen als ze nat of bezweet is ;)
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 08-03-22 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:49

laurae schreef:
Dat is niet iets wat je kunt afdwingen, dat komt vanzelf als hij er aan toe is.

Wat kan helpen is na het rijden een compliment laten doen. Ze hebben dan al vaak de neiging om te gaan rollen, en zo heb je de kans dat ze er bij gaat liggen (of rollen Haha! ) Zelfde geldt voor als je hem eerst gaat wassen en dan laat knielen.

Geen haast hebben, komt vanzelf een keer.


klinkt logisch en leuk, maar wel met risico dat je straks je compliment verziekt (je vraagt compliment, en je pony ligt gelijk)

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 12:37

bij mij zal ze het nooit doen. ze voelt zicht te goed dervoor. ik vind ze nooit liggend in de stal, ze rolt nooit.... maar voor je aan het liggen toe bent moeten ze het compliment langere tijd kunnen uitvoeren. hoe heb je dat geleerd, dat lukt bij mij namelijk niet?

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 18:18

ik zou het niet weten! ik snap daar zowieso niks van haha. wie heeft er tips om de spaanse pas te leren? paardje is 20, kan ze dat dan nog leren of niet? wel toch? naja ik zie t wel

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 11:23

stef"]
[quote="laurae schreef:
Dat is niet iets wat je kunt afdwingen, dat komt vanzelf als hij er aan toe is.

Wat kan helpen is na het rijden een compliment laten doen. Ze hebben dan al vaak de neiging om te gaan rollen, en zo heb je de kans dat ze er bij gaat liggen (of rollen Haha! ) Zelfde geldt voor als je hem eerst gaat wassen en dan laat knielen.

Geen haast hebben, komt vanzelf een keer.


klinkt logisch en leuk, maar wel met risico dat je straks je compliment verziekt (je vraagt compliment, en je pony ligt gelijk)
[/quote]

Nee, je geeft op het moment dat je paard gaat liggen dat commando, het onderscheid is dan al snel duidelijk.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 11:41

als je liggen vanuit een compliment vraagt, is het risico aanwezig dat je je compliment verziekt. geloof me maar, heb het zelf aan de hand gehad.
Hon kan keurig liggen, maar compliment doet ze niet meer

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 16:39

Ja, iid, net wat stef zegt. Je kan het compliment op die manier heel makelijk verzieken.
Dennis heeft ook een tijdje gehad dat hij het compliment niet meer deed. Ik ben toen onder zijn buik door het compiment gaan vragen om te gaan liggen. En 'gewoon' aan de linker kant die voor het compliment. Dat gaat nu aardig. Hij gaat niet meteen meer door naar het liggen maar wil nog wel af en toe door gaan naar het knielen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 19:39

stef schreef:
als je liggen vanuit een compliment vraagt, is het risico aanwezig dat je je compliment verziekt. geloof me maar, heb het zelf aan de hand gehad.
Hon kan keurig liggen, maar compliment doet ze niet meer


en als je nu aan de andere kant een compliment vraagt? doet ze het dan nog steeds niet?
Ik heb alleen meegemaakt dat het geen probleem was, en dat het onderscheid direct duidelijk was. Misschien dat het compliment bij dat paard meer bevestigd was?

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 18:34

Liggen:
Laat de pony knielen, en tik vanuit die houding zachtjes tegen de achterbenen. Dit is de natuurlijke manier om te gaan liggen voor een pony. Geef ondertussen de commando 'lig'.

Knielen:
Met het leren knielen laat je de pony eerst in het compliment en tikt dan met de zweep het voorbeen dat recht vooruit staat aan. Het is de bedoeling dat de pony dat been naast het andere been zet. Geef ondertussen de commando 'kniel'. Als de pony dit niet begrijpt zul je hem daarbij een beetje moeten helpen. Soms is het fijner voor de pony als je zelf ook door je knieën zakt.

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 18:54

Voor zo ver ik weet kan een pony van 20 makkelijk spaanse pas.
Je zegt het comando. En tilt zijn been om neemt het mee naar voren en zet het zachtjes neer. Dan belonen. Snoepje helpt het beste.
En dan weer. Na een poosje hoef je alleen het comando te noemen en zal ze het zelf doen. Je kan ook als comando of erbij, met de zweep haar been aantikken. Als ze met allebij d`r benen dat kan, dan ga je voor haar lopen en zegt het comando en tikt om de beurt haar been aan. Niet te hart anders houd ze het met haar achterbenen niet bij.
Succes. Groetjes Febe

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 18:57

Als ze het liggen kan leren ten koste van het compliment, zou ik haar best willen leren liggen. Want ik vind liggen iets leuker.
Wel jammer van het compliment, maar ik heb het er wel voor over.

Karina

Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 23:59

Liggen vanuit knielen (op twee knieen) spaart je compliment.
Maar ik leer ze dan ook compliment aan beide kanten op toucheren van het knielende voorbeen. Twee voorbenen tegelijk toucheren = knielen.
Twee voorbenen vanaf rechterkant is bij mij knielen, zelfde vanaf rechterkant = liggen.
Een stemcommando ga ik pas toevoegen als oefening redelijk bevestigd is, maar hierover zijn de meningen verdeeld.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 06:50

Ik gebruik zelf voor het liggen geen stemcommando, als ik op mijn hurken ga zitten is dit al genoeg. Ik heb het overigens niet aangeleerd met het aantikken van benen of vanuit knielen oid. Ik heb pride 'verleid' om zover zijwaarts te buigen met zijn hals dat hij vanzelf een keer door zijn knieen ging etc.

denisje393

Berichten: 178
Geregistreerd: 12-08-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 13:55

Ik zou het echt niet weten!

Lees dit onderschrift niet!!! Ik zei niet lezen!! Verward Helpt dit??? OW ga maar niet naar mijn profiel!! Haha!


Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 16:58

denisje393 schreef:
Ik zou het echt niet weten!

Zeg het alleen als je het WEL weet Tong uitsteken

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

haja
Berichten: 7
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 09:22

hoe heb je je pony spaanse pas geleerd?
-x-x-x- maaike


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 2 bezoekers