Wat moet ik nou met dit veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Wat moet ik nou met dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 14:53

Hi allemaal,

ik zie het allemaal even niet meer zitten. Ik kan nog steeds niks met mijn veulen en ze is nu 11 dagen oud.
Ze staat op de wei en Nuala is heel erg beschermend. Bij Nuala kan ik ondertussen wel komen maar het veulen blijft van me wegrennen.

Dan maar op stal. Dat was dus niet zomaar even voor elkaar!
Zodra je wilt lopen met Nuala gaat ze helemaal over de zeik omdat ze d'r veulen zogenaamd niet ziet. Uiteindelijk liep Nuala mee na een aardig gevecht. Ze heeft geschopt en gesteigerd naar me. Natuurlijk niet zonder gevolgen, dat heeft ze geweten ook.

Na echt een uur lang proberen hadden we dan Nuala en veulen uit de wei en op het erf. (veulen durfde niet door het hek en bleef dus rondrennen terwijl moeders uit d'r dak ging)
Toen Nuala op stal gezet waarna veulen dus weer niet volgde. Nuala rent daarna de stal dus weer uit, ik erachter aan met alle blauwe plekken vandien. Uiteindelijk Nuala en veulen op stal.. zucht!

Nou nu eens kijken of ik bij het veulen kan komen.. Niet dus!! Nuala dreigt nog steeds, ook op stal.. En het veulen gaat gewoon heel de tijd achter mama staan. Dus ik kan nog steeds geen halster omdoen..

Ik word hier echt helemaal gek van.. ik heb niet de goede hulp en al zou ik die hebben wat moet ik nou? Over minder dan een maand moeten we op een keuring staan! Hoe moet ik dit voor elkaar krijgen?!!??

Esmeralda


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 14:57

Ten eerste niets alleen doen, maar absoluut hulp erbij halen.
Veulen in de stal zien te krijgen en halster omdoen (dat had je de eerste dag al moeten doen).
Iedere dag desnoods 2 x per dag halster aan en af.
Niet op stal laten met halster om, maar buiten.
Daarna met twee man veulen aan halster leren lopen dat duurt een paard dagen van trekken en onder het staartje vooruit duwen.
MAAR NIETS ALLEEN DOEN!!!!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 15:03

Ik heb bovenstaande met hulp gedaan van 2 man! De eerste dag kon ik dus niet eens binnen 10 meter van mijn merrie komen, die viel me gericht aan. Ik moest echt rennen! Nu pas na een week kon ik weer redelijk bij haar in de buurt en nu dus haar pakken.

Maar wat jij zegt : "veulen in de stal zien te krijgen en halster omdoen" HOE?? Ik heb het veulen op stal gehad maar krijg geen halster om, krijg niet eens een veulen te pakken en mijn stallen zijn harstikke klein!
Maar moeders staat erbij en die schopt gericht en beschermd haar veulen..


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:09

Dan zet je moeder in een andere stal of anderen houden moeder vast.
Er zijn vast wel een paar potige paardemannen te vinden die het spul voor je temmen.
Als je daar niet snel een oplossing voor vind heb je straks een levensgevaarlijk paard.
Een veulen van 11 dagen is nog wel te veranderen.
Maar als je dat nu niet aanpakt en je wilt het zelf opfokken ga je 3 onplezierige en wellicht gevaarlijke jaren tegemoet

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:10

moeder uit de stal halen en snel weer toedoen zodat je veulen alleen hebt en het kan omdoen. Laat moeder over de staldeur meekijken, ze zal wel eng doen (heb het ook zo moeten doen), maar gewoon laten doen!

trotse mama van 5 kindjes!!!
If you're talking behind my back, you're in a good position to kiss my ass !!

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:17

Eerst proberen ze alletwee in de stal te krijgen en dan proberen moeder op de gang te zetten en een tweede persoon gooit de staldeur dicht.
Laat de merrie los staan voor de stal en ga desnoods zelf achter een schot staan en wacht af. Net zolang tot je bij de merrie kan komen nog steeds met het veulen in de stal met deur dicht maar met tralies zodat moeder en kind met hun neuzen elkaar kunnen ruiken .
Als je bij de merrie kan komen dan vastzetten voor de stal.
Nu kun je de stal in en deur achter je sluiten. Pak het veulen ookal moet je er een halve dag over doen. halster aan en een lang touw aan het halsster en dat laten zitten. (Je moet soms risico's nemen die je anders niet zou nemen) zodat je het veulen kunt pakken aan het touw en weer loslaten.
Het span een dag of wat binnenhouden tot het iets beter gaat.
Heel veel succes maar zet door.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:18

Veulen met zijn kont de hoek van de stal indouwen en halster omdoen. Meteen vastbinden en zo onder toezicht half uurtje laten trekken en hangen, dit elke dag 2x en je kunt er zo alles mee. Dan terwijl ie vaststaat pootjes optillen etc etc.

.

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:19

Was me voor Vanity

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 15:23

Oh jezus als ik dit zo hoor... Ik heb dus echt helemaal niemand die me kan helpen hiermee... de enige man hier is onze pensionklant, die heeft vd week geholpen maar die kan beter niet helpen.. Hij kan Nuala niet aan en een veulen vangen lukt hem helemaal niet..

Ik heb dus iemand nodig die het veulen vangt terwijl ik met Nuala buiten de stal sta.. (volgens mij gaat Nuala helemaal over de zeik en steigeren e.d en veulen over de staldeur heen, ik heb dus geen tralies..

Ik zie het echt niet zitten dit.. zijn er hier mensen die me kunnen helpen?

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:27

Er zit vast wel iemand hier van bokt bij je in de buurt maaar zorg er voor dat je een dichte stal hebt hoe dan ook.
Als de staldeur half is gebeuren er indd. ongelukken
Dus eerst een timmerman en dan een paardeman.

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:28

Waar ligt assendelft?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 15:29

Ja vergeet het maar, die stal kan ik niet aanpassen. Ik heb containerstallen. En daarbij zijn de stallen niet van mij. Dus nu? Niet meer veulen in stal en merrie er buiten?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:30

Begrijp ik niet eerst zeg je dat je het met 2 man erbij gedaan hebt en vervolgens (dat las ik ook uit je eerste bericht) dat je niemand hebt die echt kan helpen. Een roep om hulp hier op bokt lijkt me een prima idee.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 15:30

Assendelft ligt in de Zaanstreek, bij Zaandam/ Amsterdam

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:32

Als laatste redmiddel kan je moeder ook sedalin geven en dan rustig met het veulen aan het werk.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:33

Anders PB je Berdientje even die woont ook in Assendelft.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 15:35

Nou dat was dus de pensionklant en zijn zoon. Die hebben het veulen meegejaagd met moeder want ze volgde niet. Verder zijn het niet de beste hulp die ik me kan voorstellen, ze doen eigenlijk alles verkeerd en helpen niet echt.. Ik had ze toen wel nodig om het veulen mee te krijgen, alleen was het me al helemaal niet gelukt. Maar als ik dus iemand nodig heb om een veulen te gaan vangen.. nee dat gaat hun niet lukken.. dan weet ik zeker dat het op een drama uitloopt. Nuala vasthouden lukt ook niet (die laten ze dan gewoon los als ze gek doet)

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 15:36

Sedalin is misschien idee dan ja.. maar mag dat wel? ze geeft natuurlijk gewoon melk..

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:39

Ik denk dat als je echt hulp nodig hebt,mijn man je wel zou willen helpen.Het is inderdaad zaak merrie en veulen uit elkaar te krijgen.Je hebt hier natuurlijk meer dan 1 sterke man bij nodig,maar als je hulp nodig hebt pb je maar.!

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:40

Beetje ver voor mij
Probeer het buiten en onthoud een ding, als je het veulen vast hebt doet de merrie je niets maar houd het vast en dicht bij je.
Ga als volgt te werk: neem merrie vast aan halster met touw en draai je zelf tussen merrie en veulen en blijf dat doen veulenzal telkens proberen om bij de merrie te komen. Indien niet direct dan toch na een uur of zo (je moet de tijd er voor nemen) hou vol tot de kans zich voordoet dat je een arm om de nek van het veulen kan slaan en dan vasthouden halster uit je zak halen en omdoen met touw belonen en opnieuw tot je er simpel van wordt

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 15:46

dank je allemaal voor de hulp. Ik heb al een paar middagen achter veulen aangelopen met moeder naast me. Veulen blijft heel de tijd weglopen. Op een gegeven moment mag ik dan haar kont aaien en rent ze weer weg. Ik had niet het idee dat hier enige vooruitgang in zat, maar ik zal het weer gaan proberen. Alleen om het veulen dan een halster om te krijgen heb ik 2 handen nodig en kan ik moeder dus niet vasthouden.. En een ander erbij dan duurt het hele proces nog veel langer denk ik...
Ik word hier echt helemaal gek van, moeilijke gedoe.. leuk hoor een veulen, maar niet heus. Heb het echt even helemaal gehad, vond fokken altijd prachtig maar dit is echt niet leuk meer...

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:55

ik zou het veulen eens spenen. gewoon in een ander land zetten waar ze elkaar niet horen of zien. het veulen een halster om doen en omlaten (ik weet dat hier mensen op tegen zijn, maar ja...)
elke dag er even heen gaan en wat lekkers geven en helemaal poetsen, ook hoefjes uitkrabben. laat hem rustig een uur vaststaan....
dan flink geduld hebben, je zult vanzelf zien dat het veulen makker wordt...

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 16:01

Het veulen is 11 dagen oud!!! En jij wilt m afspenen???

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 16:04

Je moet niet achter het veulen aanlopen. Blijf ong. op de zelfde plaats staan alleen moet je voorkomen dat het veulen bij de merrie kan komen door steeds mee te draaien en het veulen beletten dat het de merrie kan aanraken cq drinken. Als je kans ziet om je arm eromheen te slaan laat je de merrie los maar hou het veulen vast door het desnoods op de grond te gooien. Gedraag je maar als cowboy. en let niet meer op de merrie die doet niets als je het veulen maar vasthoud. Gaat hooguit zenuwachtig doen maar die kun je verder negeren.

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 16:07

nog even dit esmee:
verlies niet je geduld maar neem tijd. Neem brood mee voor onderweg en drinken laat de zon ondergaan en weer opkomen maar maak het af want ze worden steeds slimmer.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Binau, Jaydee_WP, lailapri, Manny en 44 bezoekers