jong paard probeert me uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
black jack
Berichten: 41
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 20:50

mijn oaard is me gigantisch aan het uitproberen,want ik heb hem nog maar net ook is hij nog jong 3,5 jaar wat kan ik het beste wel en juist niet doen,en vind hij me nog wel lief als ik heel streng voor hem ben?????

kan iemand me even uit de brand helpen????

groetjes black jack

[Edit Karin] titel aangepast [/edit]


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-09-05 22:19 ]</font>


Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 20:57

je moet altijd streng zijn, nooit toegeven. mijn paard probeerde me ook uit, als je streng bent is het goed. wees duidelijk wat niet mag en praat heel streng tegen hem als hij wat fout doet, maar beloon em ook goed als hij wat doet wat goed is.
veel succes

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 20:58

vooral consequent zijn en eerlijk wat gister niet mocht mag vandaag ook niet ook al ben je vandaag in een beter humeur.
niet gaan slaan wel kan je af en toe een tik geven als het te bont word maar te veel strafren/slaan word hij op een gegeven moment 'dood'' voor en reageert hij er niet meer op.
veel succes nog!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 21:00

als ik boos ben geef ik mijn paard wel een klap. wat is het verschil tussen een flinke mep met de zweep of slaan met je hand
sjonge..

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 21:10

Heel streng en consequent zijn!!!!

Niet bang zijn dat je niet lief bent, gewoon aanpakken, niet slaan enzo als het niet echt heel erg nodig is, maar gewoon streng zijn!
Die kleine van mij deed het in het begin ook heel erg, proberen te schoppen als iets niet beviel, zelfs bijten heeft ze gedaan, maar ik heb haar goed aangepakt, al ging dat soms wel helemaal tegen mijn gevoel in, maar het heeft wel gewerkt!!!

succes!

Groetjes Sonja

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

Sandra_H

Berichten: 2710
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 21:11

Mijn paard heeft me de eerste twee weken dat ik 'm had ook behoorlijk uitgeprobeerd, voornamelijk tijdens het rijden. Flink consequent zijn, zoals al gezegd is, want hiermee leg je eigenlijk de basis voor jullie latere....ehhh...relatie (ahum). Jij bent de baas over hem, en niet andersom. Dat moet duidelijk worden. Slaan is imo geen oplossing, alhoewel een tikje op een bepaald moment best kan helpen. Gewoon doorzetten dus, je paard vindt je echt niet minder lief als je hem z'n zin geeft. Sterker nog, een paard heeft juist liever een leider (jij dus!), als hij die niet heeft kan hij onzeker worden.
Misschien zou je je eens kunnen verdiepen (als je dat nog niet hebt gedaan) in de natural horsemanship "wereld". Dat is een prima manier om een goeie relatie met je paard te kweken en de verhoudingen duidelijk te krijgen (en te houden).

Dees

Berichten: 18904
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 09:47

Streng zijn, consequent, duidelijk.... Het lijkt mij dat je gewoon door meot gaan waarmee je bezig bent. Zolang je geen schouderbinnenwaarts en dat soort fratsen aan het oefenen bent, en je rijdt ook niet elke dag meer dan een half uurtje, dan heb je ze heus niet zomaar kapot hoor.
Dus gewoon doen wat jij wilt, en als hij loopt te prutsen, ga je gewoon door totdat hiij zich gedraagt. Blijf er simpel over denken, jij bepaald, hij heeft het maar te doen. Dan is het ook simpel, hij zal uiteindelijk wel begrijpen dat gehoorzaam zijn de kortste weg is.
Blaij wel verstandig, als iets echt niet wil kan het ook aan iets anders liggen (hij snapt het gewoon niet ofzo). Ga dan toch iets doen waarvan je zeker weet dat hij het wel kan en snapt... en sluit daar je rijden mee af. De ene dag zal beter gaan dan de andere dag, maar was jij vroeger op de lagere school altijd bij de les? Gewoon doorgaan, met een geduldige aanpak komt het absoluut goed.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 09:53

Tja, wat versta je nu onder uitproberen? Ik denk dat je problemen gewoon rijtechnisch moet oplossen. Handiger zijn en slimmer als je paard.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 10:05

Iemand zoeken die ervaring heeft met jonge paarden en WEL weet wat hij moet doen en jou wil helpen. Want een jong paard is zo verpest hoor.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 10:07

Ik geef Mytens groot gelijk, paarden gaan pas uit proberen als er geen duidelijkheid is wie er de leider is, dan kan hij altijd proberen om hoger in rang te komen.

Je moet je paard altijd een stap voor zijn..

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

angeliekie

Berichten: 214
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 10:17

iedereeen zegt het al, streng en consucuent zijn en dat zeg ik ook
veel jonge paarden raken op een gegeven moment in de "pubertijd" en gaan dan uitproberen.
laat jezewlf niet kennen geef je er eenmaal aan toe dan blijft dit probleem onopgelost.
om ff streng te zijn heeft helemaal geen gevolgen en hoef je ook niet bang te zijn.
in de paardenwereld krijgen paarden ook lik op stuk als ze niet eerlijk of redelijk t.o.a. paarden zijn.
behandel hem zoals een paard hem ook zal behandelen, das de makkelijkste paardentaal.
je hoeft hem niet afteranselen, maar gewoon een flinke tik met de zweep of je goed kwaad maken met je stem is meestal al genoeg.
en geef vooral niet op dan zal dit binnenkort snel over zijn.
zorg ervoor dat je paard plezier beleeft aan het rijden. door eens lekker gek te doen, het is en blijft nog een jong paard.
dan gaat hij het leuk vinden en respecteerd hij jou gemakkelijker als zijn berijder.
wat ook helpt als hij echt onhandelbaar is, gewoon ff longeren en voral baas blijven zijn(vergeet dat niet)

succes Schijnheilig

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 11:52

En vooral weten waar je mee bezig bent anders moet je het inrijden/beleren aan andere mensen over laten want op deze manier verpest je hem misschien alleen maar. Ik neem aan dat je dit niet vaker hebt gedaan omdat je advies vraagt via internet Verward . niet banketstaaf bedoelt hoor.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 12:26

straffen als je paard het fout doet, belonen als je paard het wel goed gedaan heeft, aldoende leert je paard wat wel en niet mag, dus je moet wel doorzetten en je geduld bewaren, en na deze leerperiode zul je heus nog wel situaties krijgen dat je paard je uitprobeert, leiderschap of niet, af en toe komt toch dat eigen willetje boven

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 12:35

Nee dat moet je niet Opala. Dingen die goed gaan belonen en dingen die fout gaan negeren. Niet straffen want een jong paard moet dingen nog leren, straffen doe je pas als een paard dingen goed beheerst en ze dan niet goed wilt uivoeren. Want als je een jong paard al gaat straffen, ik neem aan dat je met zweep ofzo bedoelt, maak je hem bang. Met je stemhulp kun je een paard ook al straffen. Als ik tegen een jong paard dat ik rijd zeg ; Wheeeeeeeeeeeeeeeee, dan krimpt hij bv eerder in elkaar dan dat ik hem sla. Hmm zou het aan mijn stem liggen Schijnheilig . paard moet je wel op de juist emanier belonen en straffen.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 12:38

Maar black jack vertelde dat het paard haar duidelijk aan het uitproberen is... dus dat zou betekenen dat hij donders goed weet wat de bedoeling is.

DAn is het wel een kwestie van even op zijn plaats zetten.

Maar ze moet id er iemand bijhalen! Mensen zonder de broodnodige ervaring moeten niet alleen beginnen aan een jong paard opleiden...
Wanneer je het NU fout aanpakt zal je dat zijn hele leven blijven achtervolgen!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 13:01

nou Mytens waar staat het woord zweep dan, hallo zeg, zoals de waard is . . . . ken je die uitdrukking?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 13:03

Opala,
onder straffen versta ik ook een hardere maatregel als alleen een waarschuwing met je stem of iets dergelijks!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 14:03

Citaat:
Op 2001-09-06 12:38, schreef Sjuimpje:
Maar black jack vertelde dat het paard haar duidelijk aan het uitproberen is... dus dat zou betekenen dat hij donders goed weet wat de bedoeling is.



Hoe kunnen wij dat nou bepalen of dat paard werkelijk aan het uitproberen is of niet?
Door hoe de persoon het zelf ziet? Stel dat deze
persoon te weinig ervaring heeft hoe weet je dan of deze persoon uitproberen herkend?
Misschien snapt het paard de persoon wel helemaal niet doordat deze tegengestelde signalen uitzend, door bv lichaamstaal en emotie???

De rest van je berichtje roerend met je eens hoor Sjuimpje Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 14:22

Ik heb hier ook enige ervaring mee.
Ik heb mijn paard gekregen toen hij 4 was en ik had zelf geen ervaring met groene paarden beleren. Ik kwam eigenlijk gewoon van een manege af.
Hij probeerde me natuurlijk ook vaak uit. Dan moet je heel consequent en streng zijn (goed laten merken wat wel en niet mag). Als ik jou was zou ik hulp vragen aan een instructeur/instructrice.
Zelf kon ik toen niet duidelijk aan mijn paard laten merken wat ie wel en niet mocht maar het is allemaal goedgekomen hoor. We starten nu M1 dressuur. Lachen

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 17:17

ik heb mijn peterpan nu 1 1/2 jaar.....
waarvan 1 jaar onder t zadel nu...
veel longeerwerk gedaan.
zelf zadelmak gemaakt,kennis gemaakt met gewicht en zo kwam t eerste echte rijden..
vallen en opstaan wel,paard met karakter.
verkeersmak is hij ook en buitenritten hebben al plaatsgevonden.ook in de manegeles meegelopen.
niks aan t handje....
toen wilde ik een prive instructeur om op eigen locatie les te geven.ik dacht dat is beter...
En dat ging fout.
Vanuit t niets ging pp ervandoor met het gevolg dat ik goed was gelanceerd en net mijn nek niet brak.Thuis goed nagedacht over hoe nu verder????
Zelf kon ik hem even niet rijden door mijn gekneusde nek.
ik besloot hem voor tijdelijk in een proffesionele africhting te doen.Waar hij tot nu toe nog is.
Hij gaat wel vooruit....maar ziet vaak nog spoken.
of gaat ineens tollen/eng doen onder t rijden.
Gewoon aan t draken,en onder t werk uit willen komen..maar gelukkig kan mijn instructeur daar heel goed mee omgaan.Vooral met een jong paard moet je natuurlijk concequent omgaan,en ik hoop dat ik straks kan zeggen dat mijn paard een fijn rijpaard geworden is. groetjes an
ps ook afstamming speelt natuurlijk een rol!!!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 17:38

Mijn fjord van 2 heb ik nu een week en hij probeert mij nu ook uit. Hij is aan het puberen en hij is aan het ontdekken of ik wel een goede leider voor hem ben. Een goede leider is belangrijk.

Hij bijt en steigert en loopt me omver.
(ook wel hengstengedrag hoor)

Zoiets heb je niet in 1 dag opgelost. Trek er maar een aantal weken, maanden voor uit. En vooral omdat je niet zoveel ervaring hebt (neem ik aan?) kan dat best lang gaan duren, ZOLANG JE MAAR CONSEQUENT BENT

nee is nee
nee is niet misschien

(ik hou die woorden altijd ingedachten als ik met hem bezig ben (ik heb ook geen jarenlange ervaring))


Daar komt verwarring van, en dan weet je paard niet waar hij aan toe is. Dus neemt hij zelf de touwtjes in handen en dan sta jij onder hem.

Langzaam aan gaat het steeds beter als je hem steeds straft (of negeert) voor de dingen die niet bij jou door de beugel kunnen en hem beloont voor de goede dingen.
Dan weet hij waar hij aan toe is en wat jij van hem wil

black jack
Berichten: 41
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-01 19:26

ten eerste ben ik mijn paard niet aan het verpesten,en dat was ik ook niet van plan,tuurlijk hebben we er al iemand bijgevraagt,met meer ervaring,zijn we met trainingen begonnen en ik moet zeggen het gaat al stukken beter,hij weet dondersgoed wat hij moet doen,hij is volledig afgericht door een z dressuur ruiter,en hij probeert ons gewoon uit,omdat we natuurlijk geen z ruiters zijn,maar ik had mijn paard natuurlijk niet gekocht als ik er geen verstand van had,als je iets vraagd, hoeft dat niet altijd te betekenen dat je iets niet kan,maar je kan toch altijd andermans advies gebruiken in trainingen,om te kijken of mijn paard daar misschien ook goed op reageerd????????

vind het jammer dat sommige onder jullie gelijk denken dat ik mijn paard verpest zonder ghet fijne ervan te weten,het zou door diegene wel niet slecht bedoelt zijn,maar toch jammer!!

groetjes Lovers

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 21:03

je laat ook wel erg weinig over jezelf los black jack...
Misschien moet je je profiel eens invullen, weten we tenminste aan wie we advies geven...

Komt bij dat je berichtje niet bijster intelligent opgesteld was,
NO HARD FEELINGS!!! Party!!

Ik zeg gewoon eventjes hoe je op mij overkomt!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjuimpje op 2001-09-06 21:04 ]</font>

angeliekie

Berichten: 214
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 09:36

soms is alleen met je stem iets doen niet voldoende alleen black jack kan weten wat de werkelekijke aard is van het uitbroberen.
ik heb geleerd dat je zoveel mogelijk het paard moet benaderen zoals een anderpaard jou benaderd.
als pparden tegenover elkaar onredelijk zijn behandeld het andere paard dat paard precies hetzelfde als hij.
als je dat ook toe past bij jou paard kom je een stuk verder dan alleen schelden en tieren op je paard.
en nee een zweep hoeft niet altijd schadelijk te zijn
ik rijd altijd met zweep en ik gebruik hem eigenlijk nooit.
de paarden hebben respect vor me en zullen me niet zomaar uitproberen.
dit heb ik berijkt door join up met mijn paarden toe te pasen.
als je er in geintresseerd bent moet je dat eens proberen.
ga niet zelf zoeken maar vind iemand die ervaren is(anders zou je het kunnen verpesten)
je moet namlijk de paardentaal bestuderen.
bij een aantal paarden van mmij heeft het geholpen en ik raad het iedereen aan
ik vind er is geen vriendelikere manier om zo omgang met je paard te hebben
veel mensen hebben hele andere gedachtes bij verkerde gedragingen van mijn paard (meestal word er gezegd hij probeert me uit)
meestal doet dat paard hem omdat je hem al eerder de leiding heeft gegeven, nu wil jij de lijding van het paard en ja hij was nu eenmaal gewend dat hij dat had, dus conclusie je paard wil de lijding hebben en houden.
vaak zul je op yhet dieptepunt stoppen (en je paard heeft weer gewonnen) zo blijft de circel maar draaien
nu lijkt het nog op uitproberen maar het gevolg kan zijn dat jij straks het slachtoffer word van het fijt dat je paard onhandelbaar is.
denk hier eens even allemaal bij na en koop eens een boek over join-up en een boek over paardentaal.
daar kun je veel van leren en in iedergaval veel begrijpen van wat het paard nu uiteindelijk jou duidelijk maakt.

ik ben vanplan om op msn paardenpraat op mijn dagboek bij te gaan houden over het hoe en wat van join-up en paardentaal.
wie dat wil volgen moet daar eens komen kijken

succes allemaal *LOL* Pling Haha! Cool Party!! Knipoog Lachen

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 10:39

Het zegt niks hoor dat je Z dressuur bent hoor black jack. Als je Z dr. bent hoef je nog niet een jong paard te kunnen inrijden. Succes

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, Azmay, Celebi, chery, evita2, Galeobdolon, JudithGigi, Lau07, MirandaMalik, Ubermetrics en 120 bezoekers