[AR] Sleep.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36716
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

[AR] Sleep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 09:58

Wie zou me goed uit kunnen leggen hoe ik een goede sleep maak om de bak goed aan te slepen. Het is voor een fjord gelijk om te oefenen met mennen, maar ook dat de bak gelijk goed aangesleept word.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:23

Wij hebben een sleep zelf gemaakt van een hele grote zware eiken balk.

De balk is 20 bij 20 cm dik en ongeveer 2 meter breed.

De voorkant van de balk (die aan de kant van het paard zit) is afgeschuind zodat hij wat gemakkelijker door het zand gaat. iets lichter voor het paard en de balk kan dan ook niet gaan rollen.

Aan de voorkant vande balk hebben we twee metalen kettingen van zwaar materiaal gemaakt van ongeveer 1,5 meter lengte. Deze kettingen zitten met schroefogen in de balk bevestigd.

De strengen hebben we voorzien van snelkoppelingen die ook voor een gewone wagen gebruikt kunnen worden. Hierdoor kunen we de sleep snel afkoppelen.

Vindt je dit nog niet zwaar genoeg dan kun je aan de balk kleine autobanden knopen. Hierdoor wordt de sleep wat zwaarder en kun je sneller een hele bak slepen.

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 18:23

Als je paard nog niet gewend is om te slepen, zou ik voorzichtig beginnen, ik heb de volgende volgorde met succes gevolgd:

1) paard voor je uit sturen aan twee lijnen. In het begin willen ze graag omkijken waar jij nou bent. Een menzweep of lange dressuurzweep gebruik ik om voorwaartse te tikken (soort aaien langs de flank of klein tikje op rug/bil). Pas op dat het paard niet uitslaat en jou kan raken. Bij nerveus paard even iemand laten geleiden.

2) met (borst) tuig longeren en laten wennen aan alle riemen

3) voor je uit sturen met alle tuig erop

4) iemand strengen laten vasthouden en tegendruk geven als je zelf je paard aan het hoofd begeleid, let ook hierbij op dat het paard de begeleider niet slaat. Eventueel strengen verlengen voor meer ruimte met halstertouw oid. OOk strengen tegen benen en tussen benen door halen, om te wennen aan bochten en als ze een keer over de strengen heenstappen (beter om dat gecontroleerd te testen, dan brokken naderhand ) Knipoog

5) autoband zonder velg aan touw binden en voor het paard uitslepen, zodat die kan zien wat er gebeurd en dat het niet eng is.
Daarna acher het paard maar nog niet vastmaken

6) doormiddel van een een swing of oosthout strengen met touw ertussen aan band vastmaken en aan hoofd begeleiden. In begin alleen via los touw dat begeleider vasthoudt doen, dan kan het snel weer los als het raar gaat.

7) pas vastmaken als dan niet met snelsluiters (kan ook met paniek haak) als het allemaal goed gaat en sturen maar.

8) pas later gewicht opvoeren door balk en/of meer banden al dan niet met velg. Het paard is niet gewend om met borsttuig te lopen en als je in het begin gewicht te hoog hebt, dan loop je het risico dat het pijn gaat doen door schuren of drukking en dan ik direct de ervaring slecht. Probeer dit te voorkomen.

Bij mijn paard werkte dit allemaal heel snel. De eerste keer slepen hebben we de stappen 4 tot en met 7 in een keer kunnen doen inclusief zelfstandig sturen, nog wel met leidtouw.
Tweede keer alleen hulp bij vastmaken band en de derde keer helemaal alleen gedaan.
Nou heb ik wel een heel braaf en koel paard, dus als je twijfelt zou ik zeggen doe het vaker met hulp.
Houd de oefensessies ook kort, dan blijft het leuk.

Mijn paard loop inmiddels al voor de wagen en we zijn gisteren, dat was de tweede keer al meteen de weg/bos op geweest. Super
Gelukkig is die al wel verkeersmak en heb ik een proffesional ingehuurd om het allemaal voor de wagen in elk geval goed te laten verlopen.

veel plezier samen

Marcella

Berichten: 36716
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 18:49

Hij heeft al een autoband met velg gesleept en ik heb ook al verschillende keren op de autoband gezeten. En gisteren heeft hij voor het eerst voor een karretje staan (tussen de disselbomen OK dan! ) nog niet op het karretje gezeten dat komt de volgende keer weer. Heb hulp van verschillende personen bij mij op stal en ik heb geen haast. Wat dit jaar nog niet lukt doen we volgend jaar wel. Hij pikt het allemaal heel erg snel op (naar mijn menig iets te snel vandaar dat ik heel rustig aan doe) en vindt het heel erg leuk. Ik kon hem gisteren al zijn hals laten strekken, kleine en grote voltes voor de kar alleen halthouden vindt hij nog erg moeilijk. Ben ook nog maar een kwartier per week bezig met hem. Maar ik kan hem wel helemaal los op- en aftuigen. Ben ook beretrots op mijn beestje. Lovers

Maar de staleigenaar heeft een beetje weinig tijd op het moment om de bak te slepen. Dus ik wou hem wel helpen (ook eigen behoud van de paarden), want er zit al een hele hoefslag in de bak. En ik vind dit gelijk een goede oefening voor hem en hij doet er wat nutigs mee.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:49

Daar gebruik ik de sleep dus ook voor en het is weer eens een andere beweging voor ze en de staleigenaar is blij, al sleept ze hem zowiezo 1 keer per week met de tractor.