welke quarter/paint/appie dekhengst vind je mooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

welke quarter/paint/appie dekhengst vind je mooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 09:56

bij pp was er al een topic gemaakt over welke dekhengst je het mooist vind.
natuurlijk stond er bijna niks over quarters en de andere western paarden
dus d8 ik nou dan open ik er 1 bij western over western paarden.
Ik hoop dat dit mag Haha!

nou mijn vraag dus welke quarter paint of en appaloosa (sorry als je dit anders schrijft)
dekhengst vind jij het mooist Tong uitsteken

groetjes vrolijk Knipoog


Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 10:33

Bij de paints ben ik helmaal weg van Top Azure Jack (helaas overleden).
En bij de Quarters heb ik er aardig wat Sweet Talkin Lena, Holly Golly Whiz, Commander Fair Sam de imiddels helaas overleden Mr. Docolee Offenbach, Hollywood Reckless.

Een aantal van deze hengsten heb ik zelf gekend ik vind ik helemaal mooi gedrag karakter uitsraling alles en een aantal van deze hengsten ken ik alleen van uiterlijk en daarom vind ik die mooi.
Snap je het nog?

En jij vrolijk welke vind jij mooi???

Groetjes Trin Party!!

If you have trouble keeping your emotion under control
Focus instead on controlling your thoughts
What you feel is created largely by what you allow
Yourself to think

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 10:54

snap het helemaal


Ik heb me er nog niet zo echt in verdiept
daarom doe ik dat nu.
ik wil graag meer weten over dekhengsten dus vandaar dat ik dit vraag kan ik ze opzoeken.

Er zijn zeker wel hengsten die ik erg mooi vind maar die ik alleen van een foto´s ken zoals hollywood dun it ,moet zegen dat veel dun it´s die ik heb gezien mooi vind.

maar ja dat is van een Cheese! dus dan weet je het nooit zeker,
misschien loopt ie bijv. wel helemaal niet mooi maar daar heb ik over hollywood dun it geen twijfels over *LOL*

en dan een hengst die ik wel ken die ik mooi vind is leos diplomat
en een paint horse op de silver ranch maar daar ben ik de naam van vergeten

groetjes vrolijk

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 11:30

Mijn favoriete quarter hensten tot nog toe zijn:
Peppy Dun It Chex
Deano Dun It
Tabasco Tari
Cowtown Contender
Waitin on Dun It
Commander Flit Fritz

En ik kijk dan als eerste naar de bouw (lekker stevig) en dan naar de bloedlijnen. Zo min mogelijk Doc Bar en reining- eventueel gecombineerd met cuttinglijnen. Daarnaast ben ik een voorstander van de foundation quarters. Ben nu aan het uitzoeken welke lijnen hier, over het algemeen, voor gebruikt worden. En de kleur (iets anders dan sorrel) komt op de laatste plaats.

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 11:42

Ja natuurlijk Peppy Dun It chex en Dutch Peppy Flash maar die zijn volgend jaar pas dekhengst en ik dacht dat het over de nu dekhengsten gaat.
Nee die twee uiteraard 1 van de twee wordt de pappie van mijn veulen over een paar jaar dus die twee absoluut.
Maar Waitin On Dun It is toch geen dekhengst meer er staat toch alleen nog zaad van.

Groetjes Trin Party!!

If you have trouble keeping your emotion under control
Focus instead on controlling your thoughts
What you feel is created largely by what you allow
Yourself to think

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 11:50

Aangezien ik aan het zoeken ben voor een hengst voor volgend jaar heb ik Peppy er maar bij gezet. Zag ook nergens staan dat het voor dit jaar was. Haha! En geef toe... Peppy is een pracht beestje! Kwijl
Dat van Waitin wist ik niet. Heb er wel wat over gehoord, maar wilde dit nog gaan navragen. Mocht ik hem toch als hengst willen hebben voor mijn merrie dan is er altijd nog de mogelijkheid van KI! *LOL*

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 12:06

Ik hou niet zo van die 'bulldog' achtig gebouwde quarters die vaak zo 'overbouwd' zijn dat het beest pijn lijdt! Boos! Ik zie liever en kies voor een quarter waar veel foundation bloodlines in zit die meer correct gebouwd is en wat ik veel belangrijke vindt, een uitstekend karakter heeft. ... zo een is 'Hesa Handy Nugget'.

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 12:14

Naar mijn mening zijn Dutch Peppy Flash en Peppy Dun It Chex niet overbouwd of 1 van de andere hengsten die ik heb op gezet.
Wat jij bedoeld zijn denk ik de halterpaarden een beetje het oude type want de smaak in dehalter begint naar mijn idee ook aardig te veranderen.
Maar deze hengsten zijn stevig gebouwd en hebben een mooie spier massa.
En Top Azure Jack had een goud eerlijk en wekwillig karakter (zoals ik hem kende toen hij bij ons op stal stond en MR. Docolee Offenvbach was ook goud eerlijk en vreselijk lief.
En wat ik al zei over de andere hengsten die vind ik mooi vanwege de bouw en de shows die ik ze heb zien lopen.
Maar karakter is belangrijk dat is zeker waar en waar je van houdt dat is jou mening is val voor de "bulldozertjes" maar ook voor de wat slankere en hogere paarden.

Groetjes Trin Party!!

Iedereen zijn mening.

If you have trouble keeping your emotion under control
Focus instead on controlling your thoughts
What you feel is created largely by what you allow
Yourself to think

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 12:16

Oh maakt niet zoveel uit hoor
van welk jaar als dat dekhengsten worden is het juist ook leuk om er over te horen:)
kan je het een beetje in de gaten houden als je begrijpt wat ik bedoel.
foundation bloedlijn is dat de minder gespierde quarter ?
ik vind een stevige quarter wel mooi om te zien hoor
maar ik zal er zelf nooit voor kiezen want ik denk dat die bulldog paarden (zoals peterina ze noemt ) met hun eigen lichaam in de knoop komen met bijv. reining, weet niet zeker of dat zo is maar als je zelf nagaat dat je zo'n gespiert lichaam mee moet nemen is dat ook zwaar.
groetjes


Verward

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 12:20

ps. dit is wat cassidy schreef aan mij over waited on dun it

Waitin'on Dunit is intussen geruind. Er is sperma van hem ingevroren dat geloof ik dit jaar nog gebruikt kan worden.
groetjes vrolijk

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 17:56

Ik hou persoonlijk ook meer van de zwaardere type quarters. En ja, dat zijn bulldog types. Deze zijn niet overdreven overbouwd hoor. En ze doen het ook goed in reining. *LOL* Zolang ze normale proporties hebben is er niets aan de hand.
Eerlijk gezegd heb ik in Nederland geen zwaar overbouwde bulldog types gezien. Wel op foto's in de AQHA-journal. Dit zijn meestal halterpaarden waar verder niets mee gedaan wordt. Of het zijn fokmerries. En dan nog vraag ik me af of het niet aan de foto ligt. Het heeft nl. geen enkel nut om een zwaar overbouwd paard te hebben.
De foundationpaarden hebben minder dan 20% TB in hun bloedlijnen zitten. Meestal zijn dit juist de wat zwaardere types. Deze paarden worden gefokt naar het oorspronkelijke werkpaardtype.
En die hebben mijn voorkeur hoor! Kwijl

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 18:40

Finnie kan je even uitleggen wat je precies bedoeld met foundation type raak een beetje in de war.
En ik heb ook TB in mijn paard zitten en dat is een rank paard maar wel heel sterk en hoog op de benen.

Groetjes Trin Party!!

If you have trouble keeping your emotion under control
Focus instead on controlling your thoughts
What you feel is created largely by what you allow
Yourself to think

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:54

Trinity schreef:
Finnie kan je even uitleggen wat je precies bedoeld met foundation type raak een beetje in de war.
En ik heb ook TB in mijn paard zitten en dat is een rank paard maar wel heel sterk en hoog op de benen.

Groetjes Trin Party!!


Het foundation type heeft minder dan 20% TB. Bij het fokken op dit type wordt er zoveel mogelijk geprobeerd om het oorspronkelijke type werkpaard terug te krijgen. Dit zijn over het algemeen de wat zwaardere types. Oftewel het bulldog type. Maar dit is geen regel hoor. Het voornaamste is dat ze minder dan 20% TB hebben.
Een paar jaar terug zag je in de reining steeds slankere en hogere paardjes. Dit omdat men dacht dat deze paarden beter zou performen dan de zwaardere types. Maar, hier komen ze steeds meer op terug. Enne.. een TB kan ook behoorljk zwaar zijn hoor! *LOL* Heb wel eens een foto van een zwaardere TB gezien. Ben even vergeten welke het was. Verward
Zal de foto eens opzoeken.

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:43

Ben benieuwd naar de foto Cheese! .
Maar aan de andere kant worden de paarden voor de pleasure en hinter juist hoger en ranker zoals dat paard van Alexandra Jagfeld (mooi paard *LOL* trouwens ben alleen de naam kwijt).
En Just PR van Marjolyn Spaans is ook geen klein paardje. (als voorbeeld dan hoor dat paard kennen we in nederland meer).

Groetjes Trin Party!!

If you have trouble keeping your emotion under control
Focus instead on controlling your thoughts
What you feel is created largely by what you allow
Yourself to think

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 23:00

Sorry maar ik denk dat je juist een bulldog type beschrijft in plaats van een foundation. Het is juist de trend dat in USA en Europa om deze 'beren' voor in klassementen staan!
Een foundation bloodline is absoluut niet zwaarder van bouw, eerder juist het tegenovergestelde daar het juist om het 'elegantie' en conformiteit gaat !
Het is ook juist met deze (bulldog type) halter paarden dat er veel mee gefokt wordt. Die hebben de reining, cutting and barrel bloodlines.
Men moet ook niet vergeten dat de oorspronklijke quarters niet alleen TB bloed voerde maar ook arabier, morgen en zelf spaans!!!!!

Ik geef toe dat foto's niet altijd de ware beeld geven en daarom moet je is een keer (of meerdere keren) gaan kijken naar een show. Die arme beesten kunnen nauwlijks lopen, tenminste niet meer het soeplese wat je verwacht van zo'n edel dier.

Persoonlijk zie ik liever een paard ...'that look's like a horse' !!
Maar dit is natuurlijk mijn opinie en voorkeur, en iedereen is vrij om zijn eigen mening te hebben.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 00:18

IK ben geen voorstander van teveel TB in een paard.

Waarom niet? Omdat het het ras vervaagt. Beste voorbeeld: Dit is een Quarter met veel TB bloed.

Afbeelding

Foundation wordt gelijk gesteld aan Bulldog, maar is daar niet altijd gelijk aan. Het zijn over het algemeen wel kleine en wendbare en vooral veelzijdige paardjes. En geen kastelen in Huntertype zoals hierboven. Want dit is in mijn ogen echt geen Quarter meer....

Nu heb ik altijd wel een affiniteit gehad voor de Foundation Quarters. Maar ik zie ook de fouten die erin sluipen als je op een gegeven ogenblik regels gaat instellen. In het onderstaande topic kun je daar een heleboel over teruglezen.

[WN] Foundation Registry--Foutje?

Je suis Charlie.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 01:03

Ik vind dat er erg veel mooie hengsten zijn, zoals Peppy San Badger en Hollywood Dun It vond ik erg mooi Kwijl Als ik ooit m'n merrie (die ik niet heb Tong uitsteken) zou laten dekken zal dat heel erg moeilijk worden met al die leuke hengsten Haha!

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 08:52

Cassidy schreef:
IK ben geen voorstander van teveel TB in een paard.

Waarom niet? Omdat het het ras vervaagt. Beste voorbeeld: Dit is een Quarter met veel TB bloed.

http://www.whatiwork4.com/indian_artifa ... poster.jpg

Foundation wordt gelijk gesteld aan Bulldog, maar is daar niet altijd gelijk aan. Het zijn over het algemeen wel kleine en wendbare en vooral veelzijdige paardjes. En geen kastelen in Huntertype zoals hierboven. Want dit is in mijn ogen echt geen Quarter meer....

Nu heb ik altijd wel een affiniteit gehad voor de Foundation Quarters. Maar ik zie ook de fouten die erin sluipen als je op een gegeven ogenblik regels gaat instellen. In het onderstaande topic kun je daar een heleboel over teruglezen.

[WN] Foundation Registry--Foutje?


De Aqha zal niet voor niets deze paarden hebben uitgekozen als het enigste andere ras soort om mee te fokken want als ik een quarter merrie laat dekken door een TB hengst wordt het weer een full quarter terwijl je met de rest van alle rassen een halve quarter of een breeding stock krijgt.
En het is wat ieder ervan vind.
Maar ik heb het Alexandra Jagfeld in Duitsland de Hunter u. S. zien rijden met een paard nou vreselijk mooi zo zweven en ruim en licht.

Maar het is persoonlijke voorkeur maar aan de andere kant vind k de bulldozers waarvan ze bulldozer zijn door de bouw en spiermassa mooier (type Flash en Ace) dan het type halter wat niet eens bereden kan worden.
Ken zon paard dat zo zwaar is nou ze is nog voor de leeftijd van ik dacht 10 en ze loopt nou al kreupel van het feit dat ze zoveel gewicht meedraagt.
Daar wordt je toch ook niet goed van en ik heb een dochter van dr gezien nou echt niet mooi zwaar overbouwd en niet te rijden.
(Cassidy ik vind het hoofd niet mooi maar het lijf is mooi van het paard op de foto)
Mijn mening.

Groetjes Trin Party!!

If you have trouble keeping your emotion under control
Focus instead on controlling your thoughts
What you feel is created largely by what you allow
Yourself to think

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 09:48

Het lijf is mooi van het paard op de foto, maar het is geen Quarter in mijn ogen. Daar staat een warmbloed, of een volbloed. De reden dat de AQHA zonder meer TB toestaat in zijn fokbeleid is dat er ook een richting is binnen de AQHA die zich bezig houdt met de Paardekoersen voor Quarters, de Quarter Reining Horse Association. Daar gaat zo ontzetten veel geld in om, dat wil jij niet weten. Dat is de enige reden.

Je moet de Halterpaarden en de gewone Reiningpaarden niet door elkaar halen. Er schort wel degelijk wat aan de Halterpaarden, en die kunnen idd niet lopen. Maar tussen dit:

Afbeelding

Afbeelding




en dit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zit een wereld van verschil.

En dit ziet er in mijn ogen toch meer uit als een engels volbloed:

Afbeelding

Afbeelding

Je suis Charlie.

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 11:09

Commander Flit Fritz

keep your head up

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 11:27

Fresnos King San
Rainy King San Haha! Haha! Haha!

(iedereen vind zijn eigen paard natuurlijk het mooist Knipoog )

Maarre, is het misschien niet een idee om eens in de hengstenspecial te kijken?? Ik weet wel dat daar lang niet alle hengsten in staan, maar dan kun je alvast wat vergelijken.

"Save a horse, ride a cowboy"
Rainy & Rico

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 11:49

Tsja, ik kan niet anders zeggen dan dat ik het met Cassidy eens ben. Persoonlijk zie ik liever een quarter die, let wel.. zwaarder is dan die lichte slanke types. Dus niet de zeer zware bulldogtypes! Zoals ik al eerder zei heeft dat m.i. ook geen enkel nut.
Om even een ander ras aan te halen.. een vriendin van mij heeft Andalusiers. Zij fokt het wat zwaardere, oudere type. In de sport zie je steeds meer Andalusiers die lichter en slanker worden. Is beter voor de sport misschien, maar niet voor het ras zelf. Oftewel, de rastypische eigenschappen gaan stukje bij beetje verloren. Hetzelfde zie ik steeds meer gebeuren bij de quarter.
Dus, mijn bescheiden mening... de quarterhengsten die zwaarder zijn hebben mijn voorkeur. Ook omdat dit de meer rastypische eigenschappen zijn. Haha!

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 14:14

Mijn meining wat ik mooi vind.

Voor de reining

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

voor pleasure, hunter

Afbeelding

Afbeelding

En voor de reining vind ik ook een mooi type het type van RS Little red Jaba daar heb ik wel een foto van maar die is te zwaar. Sorry Verward

En voor de pleausre had ik ook een foto van Zippos Sheik een wat lager paardje maar ook die foto was helaas te zwaar Verward

Mijn idee over het geen IK mooi vindt maar in de reining hoeven niet alleen de zware paarden want ik vind Don't Be Ruf zoon van Lil Ruf Peppy ook een heel mooi paard voor de reining.
Ik heb niet echt een lelijke of een mooie wel zijn er paarden die meer mijn voorkeur hebben das denk ik bij iedereen maar mijn voorkeur ligt iets meer bij de wat zwaardere zoals op de bovenste foto's maar ook een mooie zoals Don't Be Ruf vind ik zeer zeker niet erg om te zien.

Maar waar hou jij nou van Cassidy voor de pleausre, hunter en de reining of een ander onderdeel verzin is een onderdeel.
Ben dr wel nieuwsschierig naar.

Groetjes Trin Party!!

If you have trouble keeping your emotion under control
Focus instead on controlling your thoughts
What you feel is created largely by what you allow
Yourself to think

charene

Berichten: 1556
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 14:50

Tabasco Tari OK dan! en
Whiz Me Luck Vingers aflikken

FOTO`S van JOELYN TABASCO TARI
viewtopic.php?f=53&t=463826
CHARENE IS NU CHARITA

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:48

Whiz me luck is ook zeer zeker een hele gave dekhengst echt een WHIZ.
Zeker Charene en Tabasco natuurlijk ook.

Groetjes Trin Party!!

If you have trouble keeping your emotion under control
Focus instead on controlling your thoughts
What you feel is created largely by what you allow
Yourself to think


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers