Kosten Rontgenologische keurig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Kosten Rontgenologische keurig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 00:09

Ik ben een beetje op zoek naar wat ervaringen over dit onderwerp:

Wie van jullie heeft zijn paard rontgonologisch laten keuren bij aankoop en is het daarbij vaak voorgekomen dat er klinisch niets te zien was, maar op de foto's wel zodat je van de koop hebt afgezien...

En... wat koste die keuring en hoe waren de afspraken daarover met de verkoper.... als je dat wilt vertellen uiteraard...

Alvast bedankt!


Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 06:32

Ik heb ongeveer 2 jaar geleden mijn paard gekocht. Hij is toen gekeurd met foto's. Dat koste toen tussen de 900 en 1000 gulden. De kosten waren voor mijzelf. Ook als het paard afgekeurd zou worden. Daarvoor heb ik ook een paard laten keuren die niet door de buigproeventest kwam. Ik heb geen foto's meer laten maken en het paard niet gekocht.
Met andere woorden. Ik liet de paarden eerst klinisch testen en als ze daar doorheen kwamen, liet ik foto's maken. Kosten waren altijd voor mijn rekening. Heb 3 paarden laten keuren, waarbij er 2 niet door de klinische keuring kwamen. Balen voor mij dus.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:34

bij ons heb je een dierenarts die voor 750,- gulden keurt
een andere praktijk die net zo goed keurt, keurt je paard voor 450,- gulden
dus wat is dan wijsheid?ik heb met beide dierenartsen ervaringen en die goedkope keurd in mijn ogen nog beter ook!
als je een paard gaat kopen is het normaal dat JIJ betaald indien die word goedgekeurd, en de VERKOPER indien afgekeurd.
een dierenarts stopt zodra hij iets verkeerds vind.
het is het beste dan ook om er zelf bij te zijn, en te vertellen waarvoor je het paard gaat gebruiken en of dus een 2tje of 3tje wel of niet kan
het komt wel redelijk vaak voor dat een paard klinisch wel `100% is, maar op de foto's mankementen vertoont.een ocd bijvoorbeeld, die KAN ooit gaan irriteren, maar er zijn ook paarden die tot hun 20e intensief rijden maar er nooit last van krijgen, maar als ie een ocd heeft word ie in de meeste gevallen dus wel afgekeurd,ookal is ie klinisch op dat moment 100 %

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 22:37

Ligt aan de dierenarts hoe duur een keuring is. Ik heb 800 gulden betaald.
Soms moet je wel opletten hoor. Bij drukkere klinieken gaan ze soms in zo'n tempo door dat je paard al op de foto staat voor er klinischis gekeurd. Ik wil nl eerst een klinische keuring. als het paard goed is dan laat ik hem rontgenologisch keuren. Ik heb nu een goedgekeurd paard maar daarvoor waren er twee afgekeurd.
Waarvan een klinisch zeer goed was gemeld. En waar bij twee foto's waren gemaakt van de achterknieen en hij had ernstige oc en ocd. als je dat paard aan het werk zou zetten zou hij binnen een half jaar kats kreupel lopen.
En afspraken wie betaald voor zo'n keuring maken. Meestal betaal jij de rekening bij goedkeuring en de ander bij afkeuring. Maar ligt eraan want soms doen ze fifty fifty. Ligt aan de persoon.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 00:51

goedgekuerd kosten voor jou, en soms in overleg indien afgekeurd zijn de ksoten voor d everkoper! maar de kosten van het keuren zijn in principe nooit voor de verkoper, jij bent diegene die het paard wilt hebben en dus wil laten keuren en omdat jij het wilt zijn de kosten in proncipe ook voor jou!

Dag lieve mama...

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 07:31

Inderdaad, de verkoper bepaalt zijn eigen voorwaarden. Als ik een paard ga verkopen betaal ik geen rooie cent aan de keuring. Als de koper wil laten keuren is dat prima, maar wel voor eigen kosten.
Keerzijde is anders wel dat je met een afgekeurd paard zit EN ook nog eens voor de kosten van het afkeuren kan opdraaien.

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 10:25

Bedankt allemaal... weet nu al een beetje meer wat ik wil...


joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 23:33

Even over die klinische keuring... Mijn pony kwam niet goed door de buigeproef, maar op de foto's had hij een 1tje en een 2tje... Voldoende dus... Wat moet je daar dan mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 04:24

Normaal gesproken is het zo dat de kosten van de keuring bij goedkeuring voor de nieuwe eigenaar zijn, en bij afkeuring voor de verkoper.

Persoonlijk zou ik ALTIJD een paard klinisch en rontgenologisch laten keuren, vooral in de lagere prijsklasse wil het regelmatig voorkomen dat mensen niet rontgenologisch keuren. Waardoor verkopers die paarden hebben die niet helemaal goed zijn op de foto de paarden voor weinig wegdoen.

Altijd klinisch en rontgenologisch!!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 09:15

Kosten zitten op het moment zo rond de 400-450 euro.

Verder heb ik nog nooit een paard afgekeurd gehad op foto's, ik heb zowiezo slechts 1 keer een paard afgekeurd gehad en dat kwam op de harde volte al naar voren. Toen was hij al niet goed genoeg om een positief koopadvies te geven en hebben we vanzelfsprekend ook geen foto's gemaakt. (Vooraf hadden we overeengekomen dat de eigenaresse de klinische keuring zou betalen dus het kostte mij alleen 1 dag)

Verder ga ik met Pipo mee,
die paar honderd euro zijn de kosten ook niet op een heel paard (Zeker niet als je ziet wat de huidige pensionprijzen zijn en wat het kost als er inderdaad iets niet helemaal goed zit)

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 13:24

joyce B schreef:
Even over die klinische keuring... Mijn pony kwam niet goed door de buigeproef, maar op de foto's had hij een 1tje en een 2tje... Voldoende dus... Wat moet je daar dan mee?


meestal is het dan de gewoonte dat na een maand ongeveer , opnieuw de buigproef word gedaan, paard kan zich op een of andere manier verstapt of verrekt hebben .buigproef heeft in principe niets te maken met de botten, in die zin, bij de buigproef worden de pezen getest,en dus niet de botten ( maar de pezen zitten uiteraard wel aan de botten vast, pezen verbinden de spieren aan de botten,dus is het bot niet goed dan kan de buigproef daardoor ook niet goed zijn)

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 17:45

Het eerste paard dat ik dit jaar in koop-overweging heb genomen, was er op zijn klinische keuring niet door. Ook geen foto's meer laten maken. De kosten voor klinisch en rontgenologisch (ALS ik dat wel had gedaan)werden toen voor mij geraamd op eenbedrag tussen de 250 EUR en de 350 EUR, afhankelijk van hoeveel foto's er moesten worden gemaakt. In BELGIE welteverstaan.

Met Licor was de klinische keuring 100% dus zijn we meteen doorgegaan naar de rontgenologische. Die kosten, in SPANJE deze keer, met wat extra foto's van 1 been, waarop hij uiteindelijk toch 1tjes kreeg, maar voor de zekekrhied genomen, waren 350 EUR. De DA moest wel van ver komen, dus daar zaten dan ook nog eens vervoerskosten bij.

Zorg er wel voor dat je er steeds bij aanwezig bent als je een keuring laat uitvoeren, want ook daar heb ik nogal slechte ervaringen mee... Ik heb toen gelukkig wel nog de beslissing genomen om het nog een keertje te doen als ik er wel bij was.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tinkermuts en 28 bezoekers