welk merk zadelzeep? wel of niet gebruiken.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

welk merk zadelzeep? wel of niet gebruiken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 22:07

Welk merk zadelzeep gebruiken jullie? Bevalt dat ook? Of waarom gebruik je juist geen zadelzeep?

Mij is verteld dat in goede zeep stoffen zitten die het leer conserveren. Ik heb nu dus een staaf (goedkoop, 6 gulden voor 250 gram en daar doe ik al een paar jaar mee, bevalt goed, bijna op) Het merk van de staaf dat ik nu heb is merkloos, blauw doosje zat er ooit omheen. Dat is erg goed spul. Maar omdat ik dus binnenkort aan nieuwe toeben wil ik graag wat meer ervaringen horen. Dat spul van Cao Line moet slecht zijn heb ik gehoord..
Die sprays met zeep, bevallen die goed?


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:12

Sprays zijn knudde, dat gaat er zo hard doorheen.
Stubben zadelzeep is fijn spul, die goedkopere merken gaan vaak heel erg schuimen en met stubben heb je daar geen last van.
De staven van Car, Day & Martin kennen dat probleem ook niet, maar zodra je het in het gele/oranje achtige potje koopt, krijg je van die gele zachte troep wat dus wel schuimt en wat wit achtig in de naden trekt.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:13

ik heb die van stubbe (stube?)
en hij bevalt super!
het zier er erna heel mooi uit en blijft lang mooi,houd het goed soepel en beschermt mooi.
ik heb eerst de zeep,moet je met spons doen,zeep zit in een potje.
en erna een tube met "creme",die had een naam?ook van stubbe.maar die moet je lekker invrijven en intrekken laten.
ik ben er dus harstikke tevreden over.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:20

Sjuimpje schreef:
Sprays zijn knudde, dat gaat er zo hard doorheen.
Stubben zadelzeep is fijn spul, die goedkopere merken gaan vaak heel erg schuimen en met stubben heb je daar geen last van.
De staven van Car, Day & Martin kennen dat probleem ook niet, maar zodra je het in het gele/oranje achtige potje koopt, krijg je van die gele zachte troep wat dus wel schuimt en wat wit achtig in de naden trekt.


Ik heb die laatste die je noemt, in staafvorm dan, maar deze schuimt dus wel bij mij...

Die sprays vind ik wel fijn, alleen ze zijn erg snel op.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:32

Ik heb die van Passier, vindt het erg fijn spul, leer wordt er mooi schoon, soepel en glanzend van. Ik gebruik 'm meestal gewoon zonder water, of anders echt niet meer dan 3 druppels, anders gaat het dus wel schuimen.

Nulla tenaci invia est via

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:34

Ik heb de spray van Carr & D & M. Ik doe er een hele tijd mee, ondanks dat ik 2 zadels, 3 hoofdstellen en halsters hier altijd mee schoonmaak...

Toos paardloos

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:35

Flair, als die staaf van Carr enz. bij jou schuimt, gebruik je teveel water. Je maakt je spons nat met lauw water, knijpt hem goed uit en gaat dan over het blok. Dan schuimt het bij mij niet, maar als ik niet goed uitknijp, is het ook schuimspul. Maar ik vind het dus heel fijn werken en inderdaad verzorgt het het leer ook!

Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:38

Jet schreef:
Flair, als die staaf van Carr enz. bij jou schuimt, gebruik je teveel water. Je maakt je spons nat met lauw water, knijpt hem goed uit en gaat dan over het blok. Dan schuimt het bij mij niet, maar als ik niet goed uitknijp, is het ook schuimspul. Maar ik vind het dus heel fijn werken en inderdaad verzorgt het het leer ook!


die heb ik ook, vind het opzich wel fijn spul, maar die van Stübben is makkelijker, in zo'n rond potje

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:42

Ik vind die sprays ook best zuinig het gebruik, valt niks tegen hoe lang die mee gaan.
Ik spray wel altijd op m'n doek en dus niet rechtstreeks op het tuig waarbij de helft ernaast gaat. Uiteindelijk is die doek helemaal verzadigd met de spray en dat poetst nog het fijnst eigenlijk (alleen uiteindelijk wordt hij zo ranzig dat het er niet echt schoner meer van wordt...)

Nulla tenaci invia est via

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 23:09

Stubben, stubben, en nog eens stubben! Superspul! Wordt met deze warmte wel ranzig trouwens, smelt helemaal Scheve mond
Ben ook helemaal ven van de Stubben Hamanol, zelfs m'n goedkope spul ziet er sjiek uit Cool Haha!
Heb ook nog een blikkie passier staan, dat gaat mee op stage omdat de stubben haast op is. Dus na mn stage heb ik een vergelijkend waren onderzoek tussen stubben en passier!
Heb ook wel van die staven gehad, bagger vond ik die...

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 23:32

Jet schreef:
Flair, als die staaf van Carr enz. bij jou schuimt, gebruik je teveel water. Je maakt je spons nat met lauw water, knijpt hem goed uit en gaat dan over het blok. Dan schuimt het bij mij niet, maar als ik niet goed uitknijp, is het ook schuimspul. Maar ik vind het dus heel fijn werken en inderdaad verzorgt het het leer ook!


Zo doe ik het ook... zodra ik het op mijn zadel smeer gaat het schuimen. Ik ga denk toch weer aan de spray, geen geklooi met water, gewoon sprayen en uitwrijven.

28-09-2007
Nothing compares too you...

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 23:59

flair"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Sprays zijn knudde, dat gaat er zo hard doorheen.
Stubben zadelzeep is fijn spul, die goedkopere merken gaan vaak heel erg schuimen en met stubben heb je daar geen last van.
De staven van Car, Day & Martin kennen dat probleem ook niet, maar zodra je het in het gele/oranje achtige potje koopt, krijg je van die gele zachte troep wat dus wel schuimt en wat wit achtig in de naden trekt.


Ik heb die laatste die je noemt, in staafvorm dan, maar deze schuimt dus wel bij mij...

Die sprays vind ik wel fijn, alleen ze zijn erg snel op.
[/quote]

ik heb die spuit ook en ik doe der al 3 jaar mee OK dan! ze zijn echt goed

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 06:34

Ik gebruik zwarte zadelzeep van Fiebings, het zit in een wit/bruin blikje.
Ideaal spul, schuimt niet en haalt de kleur mooi op.
Ik haal het bij v/d Wiel in België maar hier zullen ze het ook wel ergens verkopen.

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 06:42

ik koop op evenementen (Paard en Koets, fairs e.d.) bij de schoenen- en tuigenpoetsstand altijd 2 potjes (knalrode potjes) Glossy leather cleaning and protecion

Dat is perfect spul vind ik, ik maak er zelfs mijn leren bank, waar de katten altijd overheen racen, weer als nieuw mee!!!

Ik poets er zadels, hoofdstellen, tuigen, jodhpurs, chaps en gewone schoenen ook mee!

http://www.glossyleather.com misschien kan je het daar bestellen.

www.moritz.nl.nu
profiel met foto's, 17-6-2003

KaarJarig

Berichten: 129
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 07:40

Eerst gebruikte ik wel zadelzeep, maar daar was ik niet tevreden over...vaak schuimen en het liet een wit laagje achter.
Nu gebruikt ik Rapide Lederdressing (spray) en dat werkt echt super, het leer wordt echt weer heel mooi en glanzend van en het laat een soort beschermlaagje achter.

*...Working hard for something you want is better than wishing for it...*

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 07:42

Ik heb gehoord dat nieuwe zadels aan de buitenkant niet meer met zadelzeep gedaan mogen worden. Van een gerenommeerde zadelmaker waar wij ons nieuwe zadel vandaan hebben.
Ik heb altijd óf Carr (etc) óf Stübben. Op de verpakking staat trouwens (ik lees het altijd) dat je ermee over het 'schoon te maken oppervlak' moet gaan tot het niet meer schuimt. Dat is overigens vrij snel, zeker als het vuil is. Dan moet het nog even opdrogen en dan kun je er met vet overheen.
Dat glossyleather hebben wij ook, het probleem daaraan is dat je zadel niet schoon wordt en je dus echt met een zwarte broek van je paard stapt op een gegeven moment. Mijn vader gebruikt het voor zijn chaps, maar alleen nadat hij ze met zadelzeep heeft schoongemaakt. Op zadels & hoofdstellen komt het niet meer, daar zorg ik wel voor!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

KaarJarig

Berichten: 129
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 07:44

Laui! schreef:
Ik heb gehoord dat nieuwe zadels aan de buitenkant niet meer met zadelzeep gedaan mogen worden. Van een gerenommeerde zadelmaker waar wij ons nieuwe zadel vandaan hebben.


Inderdaad! Toen ik mijn nieuwe zadel ging kopen zei de zadelmaker ook dat ik absoluut geen zadelzeep mag gebruiken omdat het leer van zadelzeep zijn kleur kan verliezen...

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 07:47

Ik gebruik Kieffer, in een zilverkleurig potje.
Wordt volgens mij niet meer verkocht.

Ko.Cao.Line is geen zeep, maar vet, Germie.
En het beste onderhoudsproduct dat ik ken!

Goedkope oma's tip:

Vuil leer krijg je perfect en gemakkelijk schoon met lauwe melk.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 07:53

Ik gebruik ook die van stubben
werkt erg fijn en heb het idee dat die ook al redelijk het leer verzorgt.

Ik heb ook die blok gebruikt, maar die maakt naar mijn idee alleen schoon, maar verzorgt niets.

Ook de spray heb ik gebruikt, maar dat was in de tijd dat ik alleen koud water op stal had en dat vind ik niet fijn om in de winter te gebruiken.
Maar toch heb ik vrij lang met zo'n pot gedaan.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 08:14

Ik geloof dat ik de enigste ben, maar ik vind Stubben echt helemaal nix. Wij hadden dat uit zo'n potje. Nou bah, heel het leer wordt plakkerig en vet. Gatverdamme.

Wij hebben van prestige spul in een doosje. Zitten 2 flesjes in, maar dat is niet meer te verkrijgen. Dat spul wat ervoor in de plaats is, is ook 3 x niets.

Het meest geweldige spul vind ik PCS ledermelk. Maar dat is ook nergens meer te krijgen. Die man die dat verkocht is van de wereld verdwenen na een hoop ruzie's. Ik heb de laatste 8 flessen opgekocht in de winkel. Kunnen we weer ff vooruit Haha!

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 11:08

de zadelzeep van stubben of kieffer. is heel goed spul
daarna even met een niet-stofafgevende doek over je zadel gaan
en zadelvet smeren.

overigens, ik doe dit ZEKER 1x per week. jullie???
(op de zitting en de bovenkant van de zweetbladen ben ik wel zuinig)

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 12:30

Ik gebruik nooit zadelzeep.... ik vet t wel in ongeveer 1x per maand en ik maak t wel schon met gewoon water maar verder iet

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 13:10

pfff ik ben een schoonmaker hoor: iedere week zeker en als het erg vies is tussendoor ook nog een keertje, allemaal met mijn spulletje uit het rode postje (zie hierboven ergens), ook jodhpurs en chaps doe ik dan.

Tuig doe ik altijd na gebruik schoonmaken, maar ja, dat heb ik geleend van iemand, is niet van mij.....

www.moritz.nl.nu
profiel met foto's, 17-6-2003

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 16:06

Ik heb juist bij aankoop van m'n nieuwe zadel het advies gekregen om ong. 1k eer per maand de boel ook met zadelzeep te doen en daarna met Hamanol.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers