Wat doe je met een 'zo-zo' veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Wat doe je met een 'zo-zo' veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 23:43

Vraagske; wat doe je als je als fokker je veulen wilt verkopen, en het is gewoon niet zo'n heel opvallend goed veulen?

Het is een heel gewoontjes lopend, redelijk saai veulentje? Waar laat je die dan? Is daar een markt voor?

Vraag is verder niet ter zake hoor, (bliksem, ik ga mijn [naam verwijderd] niet verkopen!) maar ik vroeg het me gewoon af, wat doe je dan?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:48

Dat had ik vorig jaar met Mylano,
ik had Mika drachtig gekocht van een onbekende hengst, dus het veulen zou een half papier krijgen....
Toen Mylano eindelijk geboren was bleek het een "reus" te zijn, heel erg shetland, vreselijk lang haar, groot hoofd, enz enz....
Ik was hartstikke gek met dat veulen, hij was echt heel lief, maar ik kon er echt helemaal niks mee... Dus heb ik hem op marktplaats gezet, voor een redelijke prijs, en er kwam een liefhebster voor.... hij dient nu als gezelschap voor een groot rijpaard, ik krijg nog zeer regelmatig mailtjes hoe het met hem gaat enzo, ben daar echt blij mee...... Ik heb gekozen voor weinig geld en een zeer goed tehuis....

Jij zult in dit topic wel meer doelen op de echt sportpaarden enzo, maar wilde toch mijn reactie zetten....

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:51

Ik schrok al Haha!ees een saai veulen verkopen Clown
Ik zou het niet weten;Ik heb nog nooit een saai veulen gefokt Haha!
Nee hoor zonder gekheid:Op ieder potje past een dekseltje!

Tessala

Berichten: 24
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Aalst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:01

Volgens mij worden er worden meer 'saaie' beestjes gekocht en verkocht dan 'speciale'

Ik wou dat mensen meer op beestjes leken!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 00:05

Tessala schreef:
Volgens mij worden er worden meer 'saaie' beestjes gekocht en verkocht dan 'speciale'


Daar heb je vast helemaal gelijk in, maar ik bedoel hier echt een diertje waar helemaal niemand op zit te wachten, zo saai...
Hoe raak je die in vredesnaam kwijt ? (Brada uitgesloten Knipoog )

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:08

Je bent gewoonlijk nogal nuchter Dees. Dus reken de opfok kosten van een saai (ha ha die uitdrukking) veulen maar eens uit en vraag je af wie daar aan gaat beginnen

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 00:11

Ja, volgens mij dus geen hond...
Zal het dan toch de Brada worden? Ik kan me het niet voorstellen...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:19

Nee hoor zelf opfokken of goed advertenties nakijken of iemand maatje bij eigen veulen voor de opfok zoekt en dan niet veel geld vragen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:23

Dat is bij mijn oom heel simpel die verkoopt ze gewoon voor een wat lagere prijs. Wij zelf fokken daarintegen wat we gefokt hebben tot 3 jaar op en kijken dat wat voor iets het geworden is en kijken dan of we er zelf mee verder kunnen of dat we ze dan verkopen. Het is maar net hoe de mogelijkheden liggen. Wij kiezen voor opfokken omdat dit voor ons niet zo duur is.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:25

GribaldiFAN schreef:
Wij kiezen voor opfokken omdat dit voor ons niet zo duur is.

Ja dat ken ik, zo doen wij het ook alleen werkt het eigenlijk niet echt zo...
Het is eerder: 'Je merkt het niet dat het zo duur is..."
Een goed veulen vreet net zoveel als een mindere tenslotte.

Syllie

Berichten: 562
Geregistreerd: 12-02-02
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:37

Hey,

Je kan natuurlijk altijd meer vragen voor dat veulen dan dat je eigenlijk denkt dat ie waard is, het is maar net wat een gek ervoor geeft, misschien heeft hij/zij wel een goed papier. Ik hoor steeds vaker dat mensen soms als ze alleen maar naar het papier gekeken hebben de paarden al kopen. Ik vind dat zelf gekkenwerk maar ach, dat is ieder voor zich toch, het ligt er misschien ook aan wat voor geld je kan uitgeven

xxxies
Syllie

Er zijn veel mensen met paarden maar erg weinig paardenmensen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:58

Ook voor een gewoon, correct, braaf en vooral goed opgevoed paard is wel een liefhebber te vinden. Het probleem is alleen om hem te vinden....heel veel mensen gaan op het papier af, en gaan nieteens bij een fokproduct kijken dat mindere papieren heeft....

Je suis Charlie.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 01:01

cassidy het gaat om een veulen!!!!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 02:04

Het veulen wat Nuala 10 dagen geleden heeft gehad vind ik ook niet echt mooi ofzo. Een Tinker moet bont zijn, Maddox is helemaal bruin. Wel 4 witte benen en een bles, maar dus duidelijk minder marktwaarde. Wel heeft ze vol stamboekpapier, maar bij de Tinkers is dat ook nog niet veel waard.

Ik wacht het dus af en hou me aan mijn plan, opfok in en kijken hoe ze zich ontwikkeld. Haar gangen zijn tot nu toe wel ruim zo te zien, alleen is het nog best belangrijker hoe breed ze word en hoeveel behang ze krijgt. Voorlopig is ze ook totaal niet opgevoed, kan haar niet eens normaal aaien ofzo, dus als ik haar nu zou willen verkopen krijg ik er maar een paar honderd euro voor ben ik bang..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 09:25

sarabande schreef:
cassidy het gaat om een veulen!!!!


Veulen worden toch grote paarden? Je moet dan alleen wat meer tijd investeren. In opfok EN opvoeding.

En als je aan het fokken slaat, weet je (of behoor je te weten) dat het weleens anders uit kan pakken dan je had verwacht, en dat je met een onverkoopbaar eindproduct kunt blijven zitten. Kun je daar financieel niet voor zorgen, of ben je daartoe niet bereid, moet je in mijn ogen je merrie ook niet laten dekken.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 09:56

Dees schreef:
Is daar een markt voor?


Ja hoor, Zuid Laren of Hedel Knipoog

Jolanda28
Berichten: 73
Geregistreerd: 21-06-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:05

Ken je het sprookje van het lelijke kleine eendje? Juist het groeide uit tot een mooie zwaan. Ik ken een paard dat toen hij jong was niet zo mooi was alle verhoudingen waren zoek,maar moet je hem nu eens zien en hij loopt hoog in de dressuur ook. Cool

Een uurtje op rug van een paard is goud waard.


Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:09

Als er toevallig iemand langskomt die intresse heeft, dan verkopen voor een lager prijsje. Zo niet, mooi in de opfok, zadelmak maken, zorgen dat ie goed braaf is en verkopen. Een braaf paard die goed gereden is is echt wel te verkopen, ook als het geen aparte is.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:12

Dan ga je de volgende keer niet weer voor die combinatie en gaat heel hard bidden dat het niet aan je merrie lag.
Verder blijf je zitten met het fokproduct omdat er geen markt voor is.
Dit eindigt waarschijnlijk in de frikandellen.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 00:19

Ook een saai veulen kan een fijn huis vinden. Als ik zie hoeveel mensen een heel gewoon paard hebben van een paar duizend euro...............meer wel dan niet. Dus of nu voor weinig weg doen. Of opfokken als je de mogelijkheid hebt, en aanrijden en dan naar of een manege of naar een gewone particulier.

Echt wel een huis voor zo beestje te vinden hoor.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 11:44

Als het veulen gezond is en geen erfelijke gebreken vertoond, maar mij in type en kwaliteit niet aan staat, dan geef ik zo'n veulen weg aan een liefhebber die haar een goed tehuis kan bieden onder de voorwaarden dat ze er nooit mee mag fokken.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 12:50

Greetje als je het over en Welsh hebt denk ik dat je helemaal gelijk hebt en dat binnen de mogelijkheden ligt.
Maar als je in de huidige resessie met een paardeveulen in je maag zit wordt het toch een ander verhaal.
Alhoewel er nog steeds mensen zijn die denken dat goedkoop ook goedkoop is en de dure opfok vergeten mee te tellen.
Maar ja die zijn over 3 jaar weer wijzer.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 13:02

greetje"]
Als het veulen gezond is en geen erfelijke gebreken vertoond, maar mij in type en kwaliteit niet aan staat, dan geef ik zo'n veulen weg aan een liefhebber die haar een goed tehuis kan bieden onder de voorwaarden dat ze er nooit mee mag fokken.
[/quote]
En dan maar hopen dat zo'n veulen niet tig keer wordt doorverkocht (met papier) of de eigenaar na 3 jaar niet vergeten is wat hij beloofd heeft. Verward
Zou het niet beter zijn om zo'n veulen gewoon zonder papier weg te doen en aan het stamboek laten weten dat dit veulen nooit registreerbaar mag worden??

[quote="Sarabande schreef:
Alhoewel er nog steeds mensen zijn die denken dat goedkoop ook goedkoop is en de dure opfok vergeten mee te tellen.
Maar ja die zijn over 3 jaar weer wijzer.

Dit speelt bij de 'dure' Quarters ook heel erg. Een hoop mensen willen graag een Quarter om wedstrijden mee te gaan rijden, maar kunnen geen volwassen/beleerd paard betalen en kopen dan een veulen. Ze denken hiermee goedkoper uit te zijn.
Velen verkijken zich op de kosten tot 3 jaar en komen er na jaren achter dat het veulen toch niet dat in zich heeft wat ervan 'beloofd' was dat er in zou zitten.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 13:29

Dees schreef:
Vraagske; wat doe je als je als fokker je veulen wilt verkopen, en het is gewoon niet zo'n heel opvallend goed veulen?

Het is een heel gewoontjes lopend, redelijk saai veulentje? Waar laat je die dan? Is daar een markt voor?

Vraag is verder niet ter zake hoor, (bliksem, ik ga mijn Weelde niet verkopen!) maar ik vroeg het me gewoon af, wat doe je dan?


Dan kun je je afvragen of je op voorhand had moeten fokken. Ook al is het veulen saai om te zien, dan zou het in ieder geval op papier er nog aantrekkelijk uit moeten zien.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 14:43

Eeen "saai" veulen kan toch later prima als recreatiepaard dienen? En misschien komen later zijn verborgen capaciteiten boven Haha!

Oh ja, Esme-27, ik denk dat jij best een goede prijs voor jouw veulen kan krijgen hoor. Er zijn best veel mensen op zoek naar een "aparte" Tinker, of een 1-kleurige Tinker,omdat het ras opzich ze wel trekt maar ze niet van bont houden ofzo.
(voorbeeld: Mijn zwarte Tinker is laatst 3500 Euro voor geboden, en ze heeft niet eens papieren).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xxx88 en 125 bezoekers