Eigenaars staartloze veulens gaan op de bon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Eigenaars staartloze veulens gaan op de bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 16:57

http://www.dierenbescherming.nl
dierenbescherming

De organisatie van de Zeeuwse Dag van het Paard en twee eigenaars van trekpaardveulens krijgen proces-verbaal van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming. Dit omdat de trekpaardveulens in juli met gecoupeerde staarten op een paardenkeuring verschenen.

Van Nederlandse trekpaarden werd van oudsher de staart geamputeerd, aanvankelijk om praktische redenen, later uit esthetische overwegingen. Het couperen van paardenstaarten is in Nederland sinds 2001 echter verboden.

De verdachten hebben hun veulens in Frankrijk laten couperen, alwaar deze ingreep niet verboden is. Zo wilden zij de Nederlandse wet kennelijk omzeilen. Sinds september 2001 is het ingevolge het Ingrepenbesluit echter ook verboden gecoupeerde paarden te vertonen op tentoonstellingen en keuringen.

Het in bezit hebben van een gecoupeerd paard is overigens niet strafbaar.


Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 10:19

Couperen, daar ben ik dus vierkant tegen. Omdat het door het bot gaat en omdat paarden zo geen goede vliegenmepper mee hebben. Hier ben ik dus wel blij mee!

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 10:40

Geweldige actie, ik zal blij zijn als dat verminken afgelopen is door deze zogenaamde "dierenvrienden". Nou moeten ze het ook nog strafbaar stellen om zo'n dier in bezit te hebben dan is het helemaal goed.

Come over to the dark side, we have cookies!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 11:06

Ik kan me voorstellen dat je bekeuringen krijgt omdat je een veulen van Nederland naar Frankrijk brengt om te laten couperen, en aansluitend weer terugbrengt naar Nederland.

Maar wat gebeurt er dan met de paarden die vanuit Frankrijk worden geimporteerd? Je koopt een veulen en hij is gecoupeerd? Je koopt een tweejarige en hij is gecoupeerd. Wat dan? Verdoemd tot een leven op een weiland (bij wijze van spreken) omdat je er niet meer mee naar keuringen en wedstrijden mag?

Ik keur het couperen van staarten niet goed, maar de regelgeving hier klopt van geen kanten. Als jij kunt aantonen dat het paard is geimporteerd, dan kun jij niet verantwoordelijk voor gesteld worden dat het paard is gecoupeerd. En stel dat ik naar Frankrijk zou gaan en een paard zou kopen: een paard laten staan omdat de staart gecoupeerd is vind ik ook weer zoiets. Uiteindelijk worden de paarden die gecoupeerd zijn niet meer verkocht en belanden, omdat ze niet verkoopbaar zijn, bij de slager.

Dus wie is er uiteindelijk toch de dupe van? Het paard! Hij moet boeten voor een fout die een ander heeft gemaakt. Of het nu het couperen is, of de regelgeving die bestraft dat hij gecoupeerd is.

Je suis Charlie.

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 15:48

Het is makkelijk om te zeggen als je maar importeerd dat het dan wel mag. In Nederland mag je drugs hebben en in Duitsland niet dan kan ik wek zeggen dat ik het hier gekocht heb maar dat doet niet onder dat het gewoon daar niet mag.


IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:35

Cassidy schreef:
Maar wat gebeurt er dan met de paarden die vanuit Frankrijk worden geimporteerd? Je koopt een veulen en hij is gecoupeerd? Je koopt een tweejarige en hij is gecoupeerd. Wat dan? Verdoemd tot een leven op een weiland (bij wijze van spreken) omdat je er niet meer mee naar keuringen en wedstrijden mag?

Daarom ben ik voor een Europees couperverbod!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 10:40

Ik ook, IlsjePilsje,
inclusief een verbod op het HOUDEN van opzettelijk verminkte dieren.

>:(<

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Saltow

Berichten: 1117
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Ninove-City (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 13:11

groot gelijk !
waarom doen ze dat toch ???
De beesjes alleen maar laten ambeteren door de vliegen nie kunnen weg te slaan.
Er zijn denk ik veel mensen die da doen zé

Paradise is pretty sweet until you smash your fase to a banian tree...
...Paarden schenken ons de vleugels die wij ontbreken...
Who put the flower in the barrel of that gun ?

radijs

Berichten: 2004
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 17:40

afschieten!! meteen(die mannen hé)
'k was gister op de haflinger en trekpaard keuring, wou zo'n belg die vliegjes weg slaan dat stukje staart helemaal heen en weer zo zielug!!

aiko

Berichten: 515
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 17:44

als er een verbod komt op het houden van paarden met een gecoupeerde staart dan zouden al die paarden die al gecoupeerd zijn afgemaakt moeten worden omdat ze dan geen baasje meer hebben, dat is denk ik ook niet de bedoeling

radijs

Berichten: 2004
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 21:06

nee maar dan vin ik dat je bv. paarden onder de 3 jaar geen gecoupeerde staarten moet laten maken

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 21:52

Als paarden met een gecoupeerde staart in Frankrijk dus niet meer verkoopbaar zijn dan vind ik dat alleen maar goed. Tja dan gaat deze generatie reeds gecoupeerde paarden naar de slager, maar de volgende generatie heeft dan zeker weten weer een staart!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 22:07

radijs schreef:
afschieten!! meteen(die mannen hé)
'k was gister op de haflinger en trekpaard keuring, wou zo'n belg die vliegjes weg slaan dat stukje staart helemaal heen en weer zo zielug!!


Verward Hoe kan dat nou?
Ik dacht dat je daar niet meer mee op keuringen en tentoonstellingen mocht verschijnen? Boos!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

aiko

Berichten: 515
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 22:22

trekpaarden die na het verbod op couperen nog wel zijn gecoupeerd mogen niet meer op keuringen verschijnen. De al oudere paarden die mogen wel gewoon komen omdat het toen nog niet verboden was, die staan dus zo zielig met dat stompje te zwaaien

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:52

ik ben in belgie geweest op een melkerij en die hadden ook van die trekpaarden en daar is het sinds 2 jaar ook verboden om staarten te couperen

Jasmijn 29-04-2011
<3 Jasmijn <3 Mampina
Brusje op komst!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:21

aiko schreef:
trekpaarden die na het verbod op couperen nog wel zijn gecoupeerd mogen niet meer op keuringen verschijnen. De al oudere paarden die mogen wel gewoon komen omdat het toen nog niet verboden was, die staan dus zo zielig met dat stompje te zwaaien


Ach ja, natuurlijk,
b'tje Clown

Dankjewel, Aiko!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 14:43

Kieffertje schreef:
Couperen, daar ben ik dus vierkant tegen. Omdat het door het bot gaat en omdat paarden zo geen goede vliegenmepper mee hebben. Hier ben ik dus wel blij mee!


ik ook die arme veulens. ze hebben idd geen vliegenmepper en kunnen dan alleen met hun lijf trillingen maken, maar een staart is handiger!

Pamba: B+11 - L1+12 - L2+10 - M1+7 eindstand.

Fotoshoots Trouwfotografie & newbornfotografie: Robin Polderman Fotografie | Insta: @robinpoldermanfotografie]

Fiej

Berichten: 2928
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Deurne (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:53

dat europees verbod moest er al heeeeeeeel lang zijn de mense die dat doen he dat zijn pas dierenbeulen Boos! >;)

How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard
  • Winnie the pooh

icehester
Berichten: 61
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:28

fantastische aktie!! ik haat mensen die paarden couperen, dat doe je toch niet!!, zo hebben ze geen vliegenmepper meer en het doet ook hartstikke pijn, misschien krijgen ze dan wel een verdoving maar toch is het zielig!
icelandichester

I love my ijsjes!! en mijn andere paardjuhs!!
kus xxx icelandichester

Miracle

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 21:32

Ja, zielig gewoon, dat opzettelijk verminken. K snap ook niet echt wat er mooi aan is, k zie liever een paardje vrolijk met zijn staartje in de wei staan zwaaien dan zo'n zielig stompje dat er maar achteraan hangt te bungelen... Nee, geef mij maar een paardje met een mooie, lange staart! *LOL*

Think before you act...

Miracle

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 21:33

En btw icehester, meestal doen ze het zonder verdoving. Ze binden een touwtje om het staartje, zodat de staart gewoon afsterft..lijkt me nog erg pijnlijk ook

Think before you act...

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 14:15

Daar had laatst een uitgebreid artikel over in de Bit gestaan... Dat verbod levert heel wat problemen op...
Maare ja, iedereen vindt dat wel zielig voor zo'n paard, maar dat is maar een peuleschil als je kijkt wat ze andere dieren aandoen. Varkens bijvoorbeeld, daar knippen ze gewoon de ballen af zonder verdoving, omdat anders het vlees een naar luchtje krijgt, nou daar kan ik nog véél bozer om worden. Bij de knol is dat gewoon ontstaan omdat die staart anders tussen het werktuig kwam, dat is wat anders, maar dat is in deze tijd inderdaad niet meer nodig, dus ik ben het wel eens met dat verbod, maar doe het dan meteen internationaal anders krijg je inderdaad problemen met keuringen en dergelijke en worden de paarden op een nog veel ergere manier de dupe

Miracle

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 20:39

Dat is waar Lenn, maar de ballen en staarten van varkens afhalen is ook verboden en is dus net zo goed strafbaar. Ik vind het allebei even verschrikkelijk. Zo kun je net zo goed alle dieren die het slecht hebben met deze situatie vergelijken. Denk aan alle legbatterijen, of ganzen die dwangmatig gevoerd worden, kippen die zo vetgemest worden dat ze door hun poten zakken, koeien die nooit meer buiten komen... Ik vraag me wel eens af waar wij als mens mee bezig zijn

Think before you act...

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 23:54

Ik vind sowieso dat je elk onnodig leed dat je bij een dier veroorzaakt strafbaar moet stellen. Ik hoorde pas ook iets over marters op de radio, die waren massaal overleden (was niet in Nederland) omdat ze in de hitte stonden en hun ijzeren kooitjes door de hitte martelwerktuigen werden.

Maar goed, ik ben inderdaad ook tegen het couperen van paardenstaarten, ik vind nog dat het pas laat besloten is dat dit in Nederland niet meer mag, alle stamboeken zouden het sowieso uit moeten bannen, heb je een paard met een gecoupeerde staart, komt hij niet meer in aanmerking voor het stamboek. Maar het moet overal zo zijn en niet alleen in Nederland.

Kijk voor mijn tekeningen op Instagram: https://www.instagram.com/JessGProductions

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 13:00

Ik vind het super dat de staarten niet meer gecoupeerd mogen worden. Het ziet er ook veel mooier uit al die trekpaarden met staarten. We hopen nu alleen nog dat straks alle dieren gechipt mogen worden. We hebben bokken in de wei en die moeten eigenlijk van die oerlelijke gele flappen in de oren om ze te kunnen herkennen. Dat kan toch ook met een chip?

Geniet van de momenten dat het goed gaat,
ze duren vaak te kort


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, BarbaraNova, cp112, DotBot, Melzazu, MissSicarius, Oehlala, senna21, Supertje, Ubermetrics, ulaantje, xPabloBokt en 55 bezoekers