Yes, ik ben aangehouden ....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Yes, ik ben aangehouden ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 16:07

.... dit klinkt natuurlijk ongelooflijk dom, maar altijd baalde ik ervan dat ik dat E rijbewijs a raison van f 1.000,- voor niets (oke, voor de verzekering) gehaald leek te hebben.

Maar vandaag was het dan zover. Teruggekomen van CH Schoorl kwam er een politiewagen naast mij rijden al gebarend dat ik mijn raam open moest doen. Ik vroeg al rijdend wat er aan de hand was maar "dat vertellen we u op die parkeerplaats daar wel"
Gelukkig was ik voorzien van rij- en kentekenbewijs en me van geen kwaad bewust.

Ik kreeg een preek over de foute bevestiging van het losbreekkabeltje wat ik best wel wist, maar ik kan me altijd uitstekend van de domme houden dus dat leverde geen bekeuring op.

Vervolgens kwam het rijbewijs en kentekenbewijs te voorschijn en werd dit nauwkeurig bestudeerd.
Of ik ook wist hoe zwaar mijn paard was. Ja, mijn paard weegt 590 kg dus ook de belading van de trailer was in orde.
Na een inspectie langs auto en trailer werd mij nog verzocht om de kentekenplaat de volgende keer te vervangen. Volgende keer is morgen naar een ander concours dus dat zit er niet in, maar natuurlijk knikte ik braaf Cool

Afijn, toen bleek dat alles in orde was, mocht ik weer verder rijden omdat het toch wel erg warm was voor het paard.

Dus iedereen die ongeoorloofd met B-rijbewijs rijdt, er wordt toch gecontroleerd.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 16:13

Toch wel eens leuk he? Haha!
Ik baal altijd zo als ik voor de trein een kaartje koop en er wordt niet gecontroleerd
Nou ja, gelukkig verder geen bekeuringen, lief lachen helpt wel vaak idd Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 16:16

Dat is goed afgelopen.
maar begrijp ik hieruit dat je weer zelf aan het starten bent met Fitz? Start je nu ZZ Licht? En hoe bevalt het??

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 16:20

Jippie schreef:
Dat is goed afgelopen.
maar begrijp ik hieruit dat je weer zelf aan het starten bent met Fitz? Start je nu ZZ Licht? En hoe bevalt het??


Nee, ik ben zelf aan het chauffeuren Haha! Fitz kan niet op de vrachtwagen, dat is de eerste keer nogal fout gegaan.
Dus nu ben ik de pineut om hem overal naar toe te vervoeren.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 16:36

hm je zal wel je charmes in de strijd gegooit hebben om die agenten wat af te leiden. en inderdaad... altijd braaf knikken!! fitz is braaaafff.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 17:00

Fitzroy schreef:
Ik kreeg een preek over de foute bevestiging van het losbreekkabeltje wat ik best wel wist


Misschien een domme vraag maar als je wel weet hoe het moet waarom doe je het dan niet???
Als je trailer ooit los schiet is het een groot verschil of hij op de rem wordt getrokken of gewoon los door het verkeer heen schiet.
Het gaat om de veiligheid van je paard en andere weggebruikers, ik snap niet dat je daar zo licht over denkt.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 17:43

Ik heb het geloof ik niet over de veiligheid, Ilindra of wel? Die plek waar ik hem bevestig is net zo veilig als die andere plek.
Alleen is dat oog veel beter te bereiken.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 18:16

GEFELICITEERD Party!! Tong uitsteken

maar idd, ik bevestig dat ding ook altijd aan het verkeerde oogje. De andere kom ik namelijk niet eens bij

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 19:13

Vandaag voor het eerst de weg op geweest met paard in de trailer, met alleen B-rijbewijs, maar met auto die zwaar genoeg is (auto 1500kg en trailer totaal gewicht is 1300kg) Ik vond het wel spannend. Ondanks dat het wettelijk helemaal in orde is! Maar het ging heel goed. Die haak voor de losbreekremkabel is alleen wat vreemd. Bestaat uit twee haken waar je hem tussendoor moet zichzaggen, maar hoe moet je dat doen? Heb gezorgd dat het kabeltje er netjes in het midden lag, dan bovenlangs terug er overheen en aan zichzelf vast. Is dat goed? Op de andere auto hadden we een gesloten oog en dan kon je hem daar gewoon in haken/klippen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 19:16

ik weet dat er in NH erg veel gecontroleerd wordt op alles, en dat kan geen kwaad...zo werd ik onlangs aangehouden wantik was handsfree aan het bellen en had mn papieren (oeps) niet bij me...maar de agenst had een goede bui en heeft me laten gaan...pft wat een geluk.

sja dat met die kentekenplaten zal ik maar snel regelen is zo gebeurt, witte plaat kan je bij een automaterialen bedrijf zo ophalen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 20:36

Chiqa schreef:
witte plaat kan je bij een automaterialen bedrijf zo ophalen....


Vanaf 1 september moet je trailer een eigen kentekenbewijs hebben met een gele GAIKplaat.
Dus geen witte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 20:41

Ilindra"]
[quote="Chiqa schreef:
witte plaat kan je bij een automaterialen bedrijf zo ophalen....


Vanaf 1 september moet je trailer een eigen kentekenbewijs hebben met een gele GAIKplaat.
Dus geen witte.
[/quote]

oja tuurlijk OK dan! was even vergeten dat het om een trailer ging!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 20:44

Ik ben blij dat ik niet aangehouden ben, op de trailer had ik nog een verkeerd nummerbord zitten, van toen ik nog met een andere auto reed. Er reed politie achter me, maar ze hebben me niet aangehouden. Haha!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 00:02

Die nummerborden moeten nu inderdaad vlot gewijzigd worden als je dat nog niet geregeld hebt. Per 1 september heb je verplicht een eigen kentekenbewijs en gele plaat met eigen kenteken nodig voor de trailer. Dan maakt het dus niet meer uit met welke auto je rijdt, als je de papieren maar bij je hebt. wel vervelend voor de eigenaar als iemand anders door rood rijd *LOL* Dan zit die met de boete!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 02:52

Gefeliciteerd!!!

Ik ga binnenkort mijn E halen, het is inderdaad gewoon link om zonder te rijden, al rijd ik altijd met Jeep en maar een paard. Dus wat dat betreft voldoe ik wel aan de regeltjes. Maar meneer politie weet vaak zelf niet wat de regeltjes zijn. Dus op naar het E!

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 03:57

Ik zat er eerst ook over te denken om mijn E te gaan halen, maar waarom eigenlijk?! Als je er maar voor zorgt dat je auto zwaarder is dan wat je trekt en maar niet boven 3500 kg uitkomt. Scheelt een hoop centjes (eurocentjes wel te verstaan!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 06:35

Fitzroy schreef:
Nee, ik ben zelf aan het chauffeuren Haha! Fitz kan niet op de vrachtwagen, dat is de eerste keer nogal fout gegaan.
Dus nu ben ik de pineut om hem overal naar toe te vervoeren.


Ah, op die fiets.
Ik had gehoopt dat je weer helemaal besmet zou zijn met het virus en dat je zelf weer driftig aan het rijden was. Ach, dat komt nog wel . Ik geloof er niets van dat je het rij-gebeuren achter je zou laten.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 07:45

Sannie1980 schreef:
Ik zat er eerst ook over te denken om mijn E te gaan halen, maar waarom eigenlijk?! Als je er maar voor zorgt dat je auto zwaarder is dan wat je trekt en maar niet boven 3500 kg uitkomt. Scheelt een hoop centjes (eurocentjes wel te verstaan!)


Ja maar die regel is in de praktijk bijna niet mogelijk. Mensen vergeten het laadvermogen van hun eigen auto er bij op te tellen en denken dat ze onder de 3500 kg zitten.

Ik heb bv. een Nissan Patrol van 1940 kg. Trailer mag 1300 kg massa hebben dus denk je: goede combinatie 1940 + 1300 = 3240. Blijft onder de 3500 kg. Mis dus: tel het laadvermogen van de Nissan erbij op, dat is 520 kg en ik kom royaal boven de 3500.

Vergeet dit allemaal niet want verzekeringen weten dondersgoed hoe de wet in elkaar steekt en als er wat gebeurt ben je niet verzekerd!!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 10:03

Sannie1980 schreef:
Ik zat er eerst ook over te denken om mijn E te gaan halen, maar waarom eigenlijk?! Als je er maar voor zorgt dat je auto zwaarder is dan wat je trekt en maar niet boven 3500 kg uitkomt. Scheelt een hoop centjes (eurocentjes wel te verstaan!)


Nou Sannie, ik hoop voor jouw dat je dan ook wel het laadvermogen van je auto hebt meegeteld, je stelt het hier wel erg simpel maar het klopt dus niet helemaal wat je zegt. (is bijna niet mogelijk, ja misschien met een Shetje in de trailer? Of leeg?)
Als je incl. het laadvermogen van ook je auto onder die 3500kg blijft mag het wel maar anders kan het je een hoop kosten aan boetes hoor!

Oeps! sorry, ik heb het topic niet verder uitgelezen en drukte meteen op quote Haha!
Zie nu pas dat Fitz het zelfde al had geschreven, mijn reactie is een beetje overbodig dus.......

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 10:18

Ik vidn dat ook altijd zo leuk als ik mag blazen(drink nooit als ik moet rijden) of als ze me aanhouden voor de papieren.dan heb ik alles toch niets voor niets keurig bij me etc.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 10:25

Ik ben al 2 keer aangehouden met mijn trailer,
de 1e keer kreeg ik ook de opmerking dat ik het losbreekabeltje niet goed had bevestigd, ik had hem toen altijd in een lus over de kop heen.
De agent vertelde me dat alleen al in dit district gemiddeld eens per jaar voorkomt dat de kogel afbreekt op het punt waar hij buigt. Dan schiet dat kabeltje er natuurlijk ook altijd af!
Ik schrok best toen ik dat hoorde, nooit bij stil gestaan! Ik heb hem nu ook altijd keurig met het klipje aan het daarvoorbestemde oogje.
De keer daarna klopte dus ook alles, ze waren met zijn 2-en en dat ging gelukkig heel erg snel. Ik had ook gevraagd of we een beetje vaart konden maken omdat ik toen net met mijn hengst terug kwam uit de opfok. Wist dus niet hoe die zich zou houden op de trailer. OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 18:20

Ik heb vorig jaar mijn trailer uitgeleend aan een buurman om zijn schapen naar de slacht te brengen.
Hij had hem niet goed aangekoppeld maar gelukkig wel het losbreekkabeltje goed vast gemaakt.
Toen hij over en verkeersdrempel reed schoot de trailer los van de auto maar stond gelukkig direct op de rem.
De enige schade die er was was het losbreekkabeltje.

Helaas heb ik 1x op m´n werk het resultaat moeten zien van een gebroken kogel en een onjuist bevestigd kabeltje op een 80 km weg en geloof me dat was niet leuk!!!!

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 22:30

joyce B schreef:
wel vervelend voor de eigenaar als iemand anders door rood rijd *LOL* Dan zit die met de boete!


Je moet in geval van uitlenen altijd even opschrijven wie de trailer mee heeft hoe laat ze weggaan en hoelaat ze binnen komen, en natuurlijk waarschuwen dat bekeuringen voor hun zijn.

Vandaag zag ik een vrachtwagen rijden met 2 nummerplaten.
1 van de aanhangwagen en 1 van de trekker.
Dit is ook een manier om te weten welke chauffeur een bekeuring heeft gekregen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 23:01

In de nieuwste Paard & Sport staat een duidelijk artikel hoe het zit met gewichten en rijbewijzen. En daar staat ook heel duidelijk in vermeld dat je het laadvermogen van je auto ook mee moet tellen!

Ik rij met een bestelbus, dus flink wat laadvermogen, dus ik red het zeker niet zonder E. Ben blij dat ik het gehaald heb, heb ook veel geleerd over hoe je nou het beste met zo'n ding moet rijden, ook al heb je het niet perse nodig, dan nog is het alleen daarom al een aanrader om het toch te doen.

Massa van de auto is 1420 kg, laadvermogen is 1265, maakt 2685 kg plus 1300 kg trailer, vergeet het maar dat je dat zonder E mag rijden.

Pipo schreef:
al rijd ik altijd met Jeep en maar een paard. Dus wat dat betreft voldoe ik wel aan de regeltjes.


Dan heb je zeker een kleine Jeep ofzo? Ik rij wel eens met een Grand Cherokee: 1862 kilo auto, 669 kg laden plus 1300 kg trailer, maakt 3831 kg, mag dus niet zonder E.
Wat je in de trailer zet maakt niet uit, het gaat om het maximum als je alleen een B rijbewijs hebt. Maar goed, ik zag dat je je E gaat halen, dus niet echt meer aan de orde. Succes!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 23:06

ik had alleen een B en werd aangehouden, kreeg een schikking van 180 euro.
Heb inmiddels BE maar mijn auto mag max. 1350 trekken.
Het maximale laadvermogen van onze trailer is 2000 en ledig gewicht 640.
Ook al blijf ik onde de 1350 incl. gewicht van de trailer.
Omdat er 2000 als maximale laadvermogen op staat, moet je een auto hebben die 2000 kg mag trekken op papier.