Wat vinden jullie er van zonder sperriempje te rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Olly

Berichten: 109
Geregistreerd: 29-07-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 20:04

Ik (+mijn moeder Clown ) hebben een fjordje van 4 jaar! Aangezien ze altijd bij het inrijden met sperriempje heeft gelopen namen wij dat ook maar over. Maar ik zit er over te denken of het niet beter is om zonder sperriempje te gaan rijden, omdat ze dan wat meer met het bit kan gaan spelen. Het lijkt mij dan dat ze rustiger gaat worden. Of zou een zachter bit een oplossing zijn?? We rijden nu met een dik gebroken trensje! Het lijkt mij dat ze dan wat meer afleiding heeft en wat minder stresserig en schrikachtiger zou kunnen worden!
Ik weet dat ze tuurlijk nog maar 4 is maar toch ff vragen. Ze heeft dagen dat ze zich nergens wat van aan trekt, maar soms is ze zo druk en schrikkerig! Of zou dat alleen de leeftijd zijn Verward ? Ook moet ik haar erg vaak inhouden (ff oppassen voor haar mondje dus)! Ik ben namelijk best wel bang dat ze een te harde mond krijgt. Rijden er uberhaupt mensen zonder sperriempje?? Of is dit geen oplossing?? Ik rij ook best wel veel alleen met halster en dan reageert ze bestwel goed(dit doe ik alleen op dagen dat ze rustig is!)

Groetjes Kevin



_________________
De hemel op aard is op de rug van een fjordenpaard

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Olly op 2001-09-05 21:14 ]</font>


Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 20:06

soorry maar wat is een sperriempje? Clown

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 20:23

hai,

ik zou met een jong paard niet aan hem toegeven. . Als ie ouder is en je merkt dat ie echt veel lekkerder loopt, oke, maar nu zou ik gewoon met beginnen. HIj moet als ie ooit eens een wedstrijd loopt ook een sperriem om. Mijn arabier heeft een voorkeur van crossen zonder sperriem, enkel omdat ie dan dus meer lucht krijgt. dus dat mag ie. maar ja, hij is dan ook al 14 en kan ook met sperriem lopen.

Haha!

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 20:26

tuurlijk kan je zonder sperriem rijden,alleen doen sommige paarden dan hun mond open en kunnen ze makkelijker de tong over het bit gooien en je hebt misschien wel wat minder controle en als je fjord al wat sterk en schrikkerig is is het misschien beter hem om te laten je kan het toch gewoon eens proberen! Party!!
en een dik gebroken trensje is al heel zacht hoor.
je kan eventueel ook eens proberen met lage neusriem te rijden
veel suc6 Vingers aflikken

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 20:42

ik rijd altijd zonder sperriempje. met lage neusriem rijd ik

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 21:08

euhm, ze adviseren je een gekombineerde neusriem, maar waarom heet een lage neusriem dan een africhtingsneusriem? Ik dacht dat ze die juist altijd aanbevolen bij jonge paarden Verward Verward

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 21:49

Ik rijd dus ook zonder sperriem, heb er een hoge neusriem voor gekocht, dan lijkt het ook nog wat Haha!

Bij mij heeft het goede utwerking, alleen als ze heet wordt en niet wil luisteren doet ze haar mond open. Maar Isolda is al 11. Is het ook niet zo dat als ze hun mond open doen, dat ze minder te controleren zijn? Ik geloof het wel.

Ik zou met een jonkie gewoon lekker het riempje eraan houden. Misschien een ander bitje, maar ook dat weet ik niet. Gewoon eens langer volhouden en door gaan met rijden. Kan je altijd later nog wisselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 22:14

met een sperriempje ligt het bit wat stiller in de mond, kan hij zijn mond niet te ver open doen als hij zich wil onttrekken, etc. Nu geef ik toe dat hij officieel ook geen reden moet hebben om zich te onttrekken, maar iedereen die regelmatig op een jong paard heeft gezeten weet dat dat een heel klein beetje utopie is (uitzonderingen daargelaten)

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van uitproberen op wat voor optoming je paard het lekkerste loopt, ieder paard reageert nu eenmaal anders.

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 23:09

Ja ik rij met Nena ook altijd zonder, ook op de weg en ik moet zeggen dat het hartstikke goed gaat, alleen zij is 8 en gewend aan het buitenrijden, dus ik kan niet zeggen dat jij dat ook moet doen. Nena loopt er in ieder geval lekker op.

gr. Ziggy

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 07:55

Een sperriempje is helemaal niet nodig! Als ik zie hoe strak sommige mensen dit riempje en de neusriem doen, echt erg! En het is grote onzin. Om te verhinderen dat het paard zijn mond opendoet, is dan de vaak gehoorde uitleg. Als een paard zijn mond opendoet tijdens het rijden (uitgezonderd de wat jongere paarden), ligt dat aan de rijkunde van de ruiter!
Zo, even een discussie uitlokken...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 08:12

Veel paarden doen hun mond open als de ruiter ze in de mond komt. Natuurlijk hoort een ruiter dat niet te doen, maar soms, als het paard nog in opleiding is moet de ruiter wat duidelijk doorkomen en komt hij daar niet onder uit. MAar als je paard zijn mond altijd mooi dicht houdt bij het rijden zou ik het af laten. Want ik vind rijden zonder sperriem wel mooier dan met. Dan komt het hoofd van het paard mooier uit.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 08:27

Appie heeft in mijn optiek gelijk, maar ben met Zep en Desiree eens, dat we helaas niet altijd in een perfecte wereld leven, dus ja, sons kom je je paard wele eens aan zijn mond en soms doet hij/zij deze dan wel eens open.

Maar ik ben er zelf wel een voorstander van om zonder sperriempje te rijden. Waarom? Omdat je door het paard duidelijker erop gewezen wordt wanneer je hem stoort in zijn mond.

Probeer het eens en dan kun je zelf oordelen of je het prettig vindt!

Voor alle duidelijkheid: ik rijd het liefst met alleen een hoge neusriem, maar de grap is dat ik mijn eigen bollie met een lage rijd, omdat hij daar toevallig het prettigst op loopt! Hoe ironisch...

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 08:36

Ik heb Dennis(is ook 4) eerst een tijdje meteen lage of africhtings neusriem gereden maar daar liep hij enorm mee te klooien. Toen heb ik die er een keer afgehaalt met het rijden en het ging een stuk beter. Maar toen ging hij z'n mond open doen. Daarna maar een hoge neusriem van een ander hoofdstel gerooft en dat vind hij wel prettig en hij hou z'n mond dicht en ik heb hem niet eens strak zitten. Het is er eentje zonder sperriempje maar dat komt omdat die er gewoon niet aan kan(er zit geen lusje aan).
Volgens mij kan het gewoon, maar je moet zelf kijken wat je het prettigst vind.
XXX
Ciska

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 09:19

Hey Kevin!!

Je kunt het toch gewoon eens proberen? Haal je even de sperriem eraf als ze druk is, als het niet helpt doe je hem gewoon weer om!

Een lage (africhtings-) neusriem kun je ook nog proberen, misschien kun je er wel 1 lenen van iemand op stal? Als je al die spullen moet kopen en het werkt nog niet...

Dat bit lijkt me prima hoor voor Sylvana. Ze is nog zo jong, die onrust gaat er in de toekomst vanzelf wel uit, kijk maar hoe braaf Olly was!

Groetjes (aan iedereen die ik ken!) Mieke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 09:55

Ehhhh ladies van de eerste reacties (sorry, rest nog niet gelezen, kreeg meteen kriebelende vingertjes die een reactie wilden tikken): een sperriempje is er niet voor bedoeld om het paard z'n mond dicht te snoeren! De bedoeling van een sperriempje is dat het bit wat stabieler in de mond ligt.
Als je je neusriem goed hebt zitten (ik zie vaak dat een hoge neusriem te laag zit!) en het sperriempje ook (niet te strak dus), heeft het paard de ruimte om de mond een stukje te openen, en ruimte genoeg om lekker op het bit te kunnen knabbelen.
Dus waarom zou je je sperriempje eraf halen? Ik zie het nu daar niet van in. Bovendien MOET je een sperriempje om met wedstrijden, als er een "flapje" aan je neusriem zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 09:59

Sorry, had eerst verder moeten lezen. Is dus al genoemd.....

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 10:06

Citaat:

Dus waarom zou je je sperriempje eraf halen? Ik zie het nu daar niet van in. Bovendien MOET je een sperriempje om met wedstrijden, als er een "flapje" aan je neusriem zit.


reactie op zin 1) je paard heeft dan nog meer de mogelijkheid te ontkomen aan het bit, imo heb je dus meer controle op je eigen "zachtheid" (maar dat is praten in ideale vorm hoor!)

reactie op zin 2) Is dat echt zo? DAt wist ik niet!!!! Maar bovendien kunj e dat flapje er heel makkelij vanaf slopen hoor, grinnik!!!!! Desnoods wil je paard wel even helpen!!!!!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 10:25

Het is niet verplicht op wedstrijden om met sperriem te rijden.
Met springen kun je hem er gewoon af laten.
En met dressuur hoor je eigenlijk dan een neusriem te hebben zonder lusje voor je sperriem. Dus of een neusriem zonder lusje voor sperriem en een neusriem met lusje en met sperriem. Dus je kunt je sperriem weglaten met dressuur alleen kan de jury tegen je zeggen dat je lusje eraf moet knippen of iets dergelijks.
Succes, en je voelt zelf snel genoeg waar hij het best mee loopt.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 10:30

Ik rij een jong paard nooit zonder sperriem of africhtingsneusriem. Een jong paard moet nog veel leren en het goede leren ze snel, maar als ze eenmaal leren de tong over het bit te slaan leer je ze dat niet zomaar af.
Een meisje bij ons op stal longeerde haar jonge paard altijd met kaptoom en dan even bijgezet met halsverlenger, maar ja de spierpijn komt toch een keer en dan gaan ze zoeken, oversl in het lijf, maar ook in de mond, dus ging dit paard zijn tong optrekken (niet eroverheen, wel onder het bit vandaan) Hij doet het met rijden nog steeds wel eens.
En ben ik de enige die met een jong paard soms linksom wil, terwijl het paard op het laatste moment besluit dat hij rechtsom gaat? Moet je kijken wat je bit dan doet als het geen begrenzing van een sper- of africhtingsneusriem hebt.

Navragen is beter dan afvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 10:34

Citaat:
Op 2001-09-06 11:25, schreef Mytens:
Het is niet verplicht op wedstrijden om met sperriem te rijden.


Wel als je zo'n "flapje" aan je neusriem hebt zitten. Het is zelfs wel eens gebeurd dat ruiters dat dingetje eraf moesten knippen, omdat ze geen sperriempje hadden *LOL* Raar maar waar, hihi!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 10:38

Sonja je moet even beter lezen wat ik neer heb gezet Haha!

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 10:41

en dat is al de 2e keer in dit topic *LOL*

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 11:17

Jasmijn, dat betekent evengoed dat jij je paard dus omtrekt naar links! Waar zijn je gewichtshulpen?

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 11:21

Ik rijd altijd met een lage neusriem, dan voorkom je dat ze de mond te ver kunnen opensperren (jonge paarden en of grote problemen....) en dan ligt de kaak mooi vrij.
Bevalt mij geweldig bij jonge (en oudere) paarden! Je hebt ook minder gedonder met omdoen bij de eerste keren het bit in bij een jong paard.
Vraag me alleen weleens af waarom iedereen de voorkeur geeft voor een dubbele?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 11:22

Hahaha, sorrysorrysorry, misschien is het ook beter om niet te gaan zitten Bokken als je ondertussen ook nog sollicitatiegesprekken zit te voeren en brieven moet lezen *LOL* Hihi, slechte ik!
Zal wederom een poging doen om m'n leven te beteren.

*LOL* En nou ben ik nog off-topic bezig ook, dus ook effe goedmaken: ehhh.... ik heb helemaal geen neusriem.... *LOL* Zo weer goed?

Sonja de chaotische...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amy495, GrapeshotBot, Lui_, Maaike_Indy, Marjo84, Muronia, Pova en 46 bezoekers