15 JAAR OUDvoor fjord?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

15 JAAR OUDvoor fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 10:36

Op mijn speurtocht naar brave paarden vond ik een hele leuke en lieve fjordenmerie die te koop staat. Vinden jullie de leeftijd van 15 jaar oud voor recreatief rijden?

En als je er een dierenarts na zou laten kijken, waar zou die dan op moeten letten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 10:44

nee hoor, 15 jaar kan nog prima voor recreatief rijden. En fjorden gaan toch lang mee, dus je kan er nog makkelijk 10 jaar plezier mee hebben.
Ik zou hem wel laten keuren, in elk geval klinisch.

succes ermee!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 10:45

Ik vind 15 jaar voor een fjord zeker niet oud, vooral voor recreatief rijden. Vraag zelf goed door wat hij daarvoor al gedaan heeft en hoeveel werk hij nu verricht.
Een dierenarts zou ik gewoon klinisch laten keuren.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 10:56

Ze heeft heel veel buitenritten gedaan, en heeft in de bak wat meoite met de galop.
Heb haar nog niet gezien, ga wel deze week nog proberen te kijken, is dicht in mijn buurt namelijk.

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 10:59

Nee vind ik zeker niet te oud! Je kan er nog veel en lang plezier aan beleven, als zij echt is wat je zoekt om recreatief mee te rijden, gewoon doen! Natuurlijk zoals de rest ook al zei: eerst in ieder geval klinisch laten keuren.

Laat iets weten he, als je speurtocht is afgelopen en je hebt een paard gevonden Lachen

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 11:57

Nee hoor is niet oud hij kan nog makkelijk 15 jaar mee. Zijn sterke taaie pony's hoor die Fjorden

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 12:15

Wil graag eens wat van fjordeneigenaren horen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 14:56

Hier is er eentje Haha!
Vijftien is zeker niet te oud voor een Fjord hoor, daar ga je nog tien jaar dikke lol mee hebben!
Ik zou de veearts gewoon een klinische keuring uit laten voeren, that's it. Echt extra aandachtpunten zijn er niet, gewoon goed naar het beenwerk kijken, maar dat doet de VA toch al met de klinische keuring.

Ik denk dat een vijftienjarige voor jou helemaal geen slechte keuze is. Die zijn wat wijzer, wat rustiger. Lekkere recreatiepaardjes, niks mis mee!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 15:21

15 jaar is zeker niet oud, dan beginnen ze net, hihi
En tsja er zijn wel meer paarden die een hekel heben aan een bak.... dus als je er recreatief mee wilt rijden echt een hele leuk diertje (je hebt het over mitti he?), en wie weet wil ze in een andere bak wel galoperen, you never know.
Ben heel benieuwd of je het wat vindt.
Keuren is niet onverstandig.
Succes!
Viv

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 16:56

15 is zeker niet oud. Een kennis van mij heeft een fjord van 25 jaar, en die is nog tiptop! Loopt zo uren voor de kar, onder het zadel ook pit genoeg. Wel zou ik (zoals de anderen zeggen) het paardje klinisch laten keuren. Erg duur is dat niet, en je hebt toch iets meer zekerheid over de gezondheid van het paardje!

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 18:56

Ik denk dat je die leuke merrie op marktplaats hebt zien staan van 15 jaar?
Leuk beestje,en ja hoor,ze worden over het algemeen best wel oud hoor,maar je moet natuurlijk wel mazzel hebben,ik heb paarden gehad die respektievelijk 36[groninger]34[kwpn]30[vuilnisbak] en 26[appaloosa] geworden zijn,dus je heb ook wel andere soorten die oud kunnen worden.

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 20:20

mijne is nu 28 en vertoont wel wat mankementen zeg maar, maarja mag het op die leeftijd!! Dus je kan er nog jaaaaaren plezier van hebben denk ik zo. Ze is nu wel pensioen, hobby: voornamelijk eten.

Oja, sommige streken blijven er wel inzitten maar dat is ook wel weer leuk. OK dan!

Succes ermee!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:17

Nee hoor, dat vind ik absoluut niet oud. Beestje kan nog makkelijk minimaal 10 jaar mee! Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:48

Ik heb toevallig een tijd een Fjord gereden die ook 15 was.
Beestje had jarenlang buitenritten gereden bij een camping.
Ik was de eerste die ermee in de bak aan het rijden ging, dus wat dressuur en wat springen, nou, van de leeftijd merkte je niks hoor, Fjorden zijn ontzettend sterk en taaie beestjes, die gaan heel lang mee!
En helemaal op recreatief gebied kan je er nog veel uurtjes mee rijden.
Wel klinisch laten keuren inderdaad, maar je hoeft hem er niet om te laten staan.
Succes!

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:40

15 jaar is helemaal niet oud, kijk maar naar Heleentje geboren in 1963 en volgens mij leeft die nog....

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 22:47

Heb het stamboek gevraagd en iemand die veel fjorden rijdt en iemand die via Staatbosbeheer geloof ik veel met fjorden werkte, die zeggen dat de meesten (uitzonderingen daar gelaten dus) tot plm 20 jaar mee gaan, onafhankelijk van elkaar. zeggen ze dat.

Ik ga toch maar naar iets jonger paard proberen uit te kijken, als ik zelf land gehad had was het anders geweest, dan kon zij daarna gewoon blijven.

Dus doe het toch niet.

De meesten mensen adviseren toch naar leeftijd tussen de 8 en 12 te kijken.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 09:09

Vind ik erg vreemd hoor, tot 20 jaar...
En wat dan als je er 1 vind van 12 jaar, die valt dan wel binnen dat "advies" tja, je wint er dan slechts 3 jaar mee......
Ik vind het in ieder geval grote onzin dat een fjord over het algemeen tot 20 jaar mee kan, mijn ervaring is juist dat ze het echt veel langer volhouden! Ik heb zelf geen Fjord maar heb er vroeger wel 1 gehad.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 10:25

We hebben er nog een van 15 op stal. Die werd laatst nog aangezien als een van de jongste fjorden, terwijl hij juist de oudste was! Tjah, hoelang ze echt mee gaan. Laatst nog wel een gezien van 25, hardstikke gezond! Zelf rij ik er een van 11, dus tjah.

Maar een adviesleeftijd van 8-12 voor een fjord?! Ook nog argumenten bij gegeven waarom die leeftijdscategorie en niet nog jonger??

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 10:31

Nee hoor Bunny is ook 15 of 16 ( wel een welsh) maar die conditie is nog super, ze doet soms ook nog gek en is nooit kreupel.
De meeste schatten haar ook rond een jaar of 8, dus voro mij is het echt niet te oud.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 10:51

Bella schreef:
Maar een adviesleeftijd van 8-12 voor een fjord?! Ook nog argumenten bij gegeven waarom die leeftijdscategorie en niet nog jonger??


Ze zoekt een niet te jonge Fjord, maar 1 die al wat meer ervaren is.