Poll: Deken op iets robuuster paard/pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Heeft jouw robuustere pony/paard in de winter een dek op?

Nee, hij staat dag en nacht buiten zonder deken.
7 (23%)
Nee, hij staat alleen overdag buiten zonder deken.
2 (6%)
Nee, hij staat dag en nacht op stal zonder deken.
2 (6%)
Ja, hij staat dag en nacht op stal met deken.
4 (13%)
Ja, hij staat alleen overdag buiten en draagt dag en nacht een deken.
14 (46%)
Ja, hij staat alleen overdag buiten en draagt alleen dan een deken.
1 (3%)
Ja, hij staat overdag buiten en draagt zijn deken alleen 's avonds wanneer hij op stal gaat.
Geen stemmen
Anders:....
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 30


nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Poll: Deken op iets robuuster paard/pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 22:49

Ik zit te twijfelen of ik mijn haflinger met deken zal laten staan komende winter. Hij staat op stal en overdag een paar uur in de paddock. Er wordt elke dag op hem gereden en vorige winter had ik te kampen met zijn lange vacht. Hij was dan erg bezweet na het rijden en het duurde uuuuren voordat hij weer droog was. Ik vraag mij af wat andere bokkers met hun robuustere paard/pony doen. Met robuust bedoel ik haflingers/fjorden/Friesen/Tinkers/IJslanders etc. Ik vraag het mij af aangezien ik niet vaak zie dat deze rassen een dek op hebben.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:43

Ik heb nog niet gestemd omdat ik nog aan het twijfelen ben.
Afgelopen winter stond mijn haffie ook dik in haar vacht.
Was nog niet zo'n probleem omdat ze nog niet bereden werd.
Maar als we een kwartier longeerde, kon ik haar een half uur uit gaan stappen.

Maar nu zijn we aan het rijden.
En als ze dan in de winter met die dikke vacht blijft zweten kan ik wel dagen door blijven stappen.
Zelfs nu is ze al moeilijk droog te stappen *vraag me niet waarom*

Dus ik kreeg als tip om haar in het begin een lichte winterdeken om te doen en als het dan gaat vriezen een dikkere.
En daar dan op tijd mee beginnen zodat ze de kans niet krijgt dik in haar vacht te gaan zitten.

Maar verder twijfel ik er ook nog over.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:55

Ik heb dus een welsh cob. Dit is ook een iets zwaarder ras. Maar het is wel een warmbloed.

Karan staat nu lekker overdag in de wei zonder deken. Nou ja?! Met een vliegendeken(die trouwens heel goed blijft liggen *glim*)

Zodra het wat kouder gaat worden krijgt hij een zomerdekentje op. Als het nog wat kouder word krijgt hij een dunnere winterdeken op. En als het echt heel koud is een dikkere winterdeken. Ik moet er wel bij schrijven dat Karan heel vlug een dikke vacht krijgt. En aangezien hij iedere dag bereden dan wel gelongeerd word is zo'n dikke vacht niet echt prettig. (bij zijn vorige eigenaren had hij soms wel drie dekens op, maar zoveel verwen ik hem niet hoor. Trouwens verwennen?? Ik denk dat ik hem met een deken meer verwen)

Barley Queen echter stond het hele jaar buiten overdag en die kreeg geen deken op. Ze had eigenlijk nooit een dikke vacht en ze zweette ook niet snel. De bikkel!

Julius daarintegen had wel weer een deken op tijdens de wintermaanden. maar dus geen zomerdeken. Als het echt zo'n twijfelgeval was dan legde ik er een zweetdeken op. Alleen met een dekensingeltje trouwens. Hij liet hem altijd goed liggen. Julius zat ook altijd dun in zijn vacht.
Hij stond trouwens alleen in de wintermaanden buiten. 's zomers wilde hij echt niet buiten zijn. Hij werd helemaal horendol van alle vliegjes etc. Hij had namelijk zomereczeem. Niets van te zien, maar wel te merken.(gevoelig!!!!!)
Af en toe ging ie wel naar buiten hoor. Meer voor mijn gevoel dan dat het moest van hem, had ik het idee. Buitenrijden deden we des te vaker (met vliegendeken) en dat vond ie wel prachtig!

Zo zie je maar weer. Drie pony's van hetzelfde ras en toch helemaal anders.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:05

ik heb loulou afgelopen winter geschoren. ze staat dag en nacht buiten en had dus ook dag en nacht een deken op

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:09

Onze Friezen staan alleen snachts op stal, en dragen vanaf septmeber vaak al een deken, naarmate we verder richting de winter gaan vervang ik de dekens door steeds dikkere en wanneer het op zijn koudst is krijgen ze er zelfs 2.
Het is de enige manier om ze zonder te scheren toch een beetje toonbaar en rijdbaar te houden.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:13

Bij Jaike doe ik het dus precies het zelfde zoals Sjuimpje bij
haar Friezen doet, lekker onder de dekens in de winter. Ook
zij staat 's nachts binnen.

briallen

Berichten: 149
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: omgeving rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:34

Ik heb ook een welshcob.
Ze staat in een buitenbox en in de winter overdag een aantal uur in de paddock.
Ik hou de temperatuur altijd goed in de gaten. Als de temperatuur s´nachts onder de 10 graden komt begin ik met een dun dekentje voor de nacht.
Als de temperatuur overdag ook richting de 10 graden gaat dan gaat de deken 24 uur per dag om. Meestal ga ik dan al gauw naar een iets dikkere deken. Als het echt hard vriest dan doe ik soms 2 dekens om.
Laagjes zijn nu eenmaal warmer dan een enkele deken.
Nadeel is wel dat bijna geen enkele deken echt goed ligt en dus krijg ze schuurplekken.
Mijn vriendin heeft een haflinger. Zij heeft ongeveer het zelfde schema als ik, alleen doet zij als het hard vriest nog een hood om (western)

Ik wil niet scheren omdat ik de hele winter door buiten moet rijden in wind en weer. ( we zijn geen watjes hoor) *LOL* *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 01:38

Vroeger had ik geen winterdeken op Amanda, ze had een open stal en stond voornamelijk buiten (eigen keuze). Nu sta ik op een pensionstal, waar ze 's nachts op stal gaat, dus moet ik wel met een deken aan de gang. Ze kweekt namelijk een Siberische wintervacht met haren langer dan 5 cm Scheve mond En dat is 's winters veels te warm op stal.

Ik ben er echter nog niet uit, wat voor merk deken, en wat voor "... grams" deken. Ik heb hier absoluut geen verstand van.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 02:11

Nuala is een Tinker en die staat in de winter dag en nacht met deken op. 's Nachts op stal. Ik heb geen deken met voering, dat heeft ze niet nodig dan gaat ze namelijk ontzettend zweten. De deken is wel waterdicht.
Mijn shetje idem dito

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 06:12

Ik heb een Noriker, die staat zomer en winter buiten zonder deken. Hij is geimporteerd uit Oostenrijk en daar is het meestal iets kouder dan hier en daar staan de paarden altijd zonder deken!

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 11:22

ik doe mijn paarden geen deken op.maar dat komt omdat het een fjord is en een geldes veulen Lachen

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 15:26

Ik scheer mijn new forest 's winters half. Zo kan ze tot 0 graden op stal staan zonder deken. Wordt het kouder of gaat ze naar buiten krijgt ze wel een ( dunne, bijv. canvas) deken op. Werkt prima. Op de zweetplekken heeft ze geen haar en voor de rest blijft ze lekker warm. Het is alleen even wennen zo'n sportstreep. Haha!

Als ze niet geschoren wordt kan ze in de winter makkelijk zonder deken buiten staan. Ze heeft een vacht waar menig ijslander jaloers van zou worden!

Als je veel rijdt in de winter is het misschien toch wel handig om te scheren of om op tijd te beginnen met het opleggen van een deken.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 16:35

Bel staat alleen als het heel erg vriest onder een deken, en alws ze heeft gewerkt gaat er daarna de deken op, ook 's avonds als het erg koud is. Inb de wei eigenlijk nooit. Of het moet het moet zo koud zijn, dan doe ik het maar heel soms als ik haar even in de bak hgooi (de rest blijft dan namelijk binnen)

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 17:53

is mijn ranke NF ook een robuust paard Verward ze staat iig wel met een dik winterdek op (omdat ze geschoren wordt Schijnheilig ) anders zou ik haar denk ik geen dek op geven....(}> ik.....Haha!)