[AR] Goed boek over mennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

[AR] Goed boek over mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 16:41

,maar dan níet over wedstrijden of presentaties rijden. Over hoe en wat van aanleren, trainen en buíten rijden. Nee, ook niet over regelgeving en verkeersregels e.d. Gewoon info met de voeten op de grond over basisbeginselen over paard, koetsier, wagen en wat-dan-ook over recreatief rijden en afrijden.
Maakt niet uit in welke taal.

www.homocaballus.net


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 19:48

Topper: "Het Aangespannen Paard" van J.A.C. Bartels ISBN 90-6248-650-9 Heel compleet naslagwerk, komt heel soms ietwat verouderd over, maar is een superboek.
Voor de absolute basis en duidelijke uitleg: Het leerboek voor het koetsiersbewijs van de SRR, ik kan hier geen ISBN nummer van vinden, maar je zou eens kunnen e-mailen srr@nhs.nl
Andere boeken heb ik niet, heb nog geen andere goede boeken gevonden, dus als iemand anders nog goede tips heeft?

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:22

ik vond "tweespan met Mieke" erg leuk, heel praktisch, ook al je gewoon enkelspan rijdt!

Es war schön.


jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:59

Ik vind het boek "het aangespannen paard"ook een heel goed en duidelijk boek......zeker een aanrader.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 09:41

Fahren van Max Pape is ook een erg goed boek (Duits)
ISBN 3-440-04056-9
De uitgave die ik heb is al van 1976 (1e uitgave was in 1966) en ik weet eigenlijk of het ooit vertaald is.
Ook het boek van J.A.C Bartels is idd erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 11:32

Ik heb Hippisch Handoek Mennen door Daan Modderman en Wouter Slob. ISBN: 90-6248-662-2. En Mennen Aangespannen rijden door Gert Schwindt. ISBN: 90-213-2621-3. En gids voor de ruiter Mennen door Sallie Walrond en illustraties Carole Vincer. ISBN: 90-384-0787-4. En Gids voor de ruiter Mennen: problemen en oplossingen door Sallie Walrond en illustraties Carole Vincer. ISBN: 90-5210-379-8.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 13:13

Zal eens zoekn naar die twee van 'Gids voor de ruiter'. De inhoudsopgave van het boek van Bartels doet vermoeden dat het inderdaad compleet is en in totaal goed een hoofdstuk van belang voor mij heeft. Heb al een boekenkast vol met paardenboeken en zoek alléén menspecifieke info. Over het tuig, het bit en inspannen bv.
Concreet:
- héb voor al onze paarden al hoofdstellen en een bit waar ze aan gewend zijn en wil dan weten of ze voor de kar een ander bit nodig hebben of dat ík dat met de teugelvoering voor hen vriendelijk kan oplossen.
- wat zijn de verschillen tussen een juk en een bortstuig wat belasting en gebruik betreft. En dan vooral voor het páárd, want we gaan toch geen wedsrijden rijden.

Verder trainen we al met lange teugels en is aanspannen een kleine (doch cruciale) stap verder.

Oh ja, en waarom al die oogkappen? Wil juist met de kar de omgeving in omdat dit voor de paardjes veel interessanter is!

Dát zijn de dingen die ik wil nazoeken. Soorten koetsen, - rassen, voeding, wedstrijdvormen en regels interesseren ons niet. Wél welke wielmaat welk voor- en nadeel heeft etc.

www.homocaballus.net

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 16:49

Oogkleppen zijn niet echt noodzakelijk maar voorkomen dat het paard van achterop komend verkeer kan schrikken en het zorgt ervoor dat ze een evt. zwwephulp niet zien aankomen.

Om dat je je zithulpen niet hebt is en stang prettig omdat je zo net iets meer te vertellen hebt, maar is je paard schaapmak kun je ook met een trens rijden, zelf zou ik dat echter nooit doen.

Hoe breder een band hoe makkelijker hij over zachte ondergrond rijdt.
Mssieve badden hebben het grote voordeel dat ze niet lek raken maar zijn over het algemeen een heel stuk smaller.

Belangrijk vind ik ook dat je wagen een laag zwaartepunt heeft ivm omslaan.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 18:32

Ilindra schreef:
Oogkleppen zijn niet echt noodzakelijk maar voorkomen dat het paard van achterop komend verkeer kan schrikken en het zorgt ervoor dat ze een evt. zwwephulp niet zien aankomen.

Om dat je je zithulpen niet hebt is en stang prettig omdat je zo net iets meer te vertellen hebt, maar is je paard schaapmak kun je ook met een trens rijden, zelf zou ik dat echter nooit doen.


Achteropkomend verkeer is geen sprake van in de campo hier en verder is er ook op straat nauwelijks verkeer ten opzichte van Nederland.
Kan me dat van de stang wel voorstellen. Twee van de drie die voor de kar gaan kunnen op hun eigen bit; de ene is superbraaf en de andere rijdt op een Spaans bit met stang, de hengst wil ik nog even aanzien.

Banden 'doe' ik in andere topic.

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 19:40

op skynet.be heb ik op de site van Bert.Jambon vrijwel alle vragen en meer beantwoord gekregen.

www.homocaballus.net


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers