niet slim toch? pony kopen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Epona
Berichten: 369
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Amstelveen

niet slim toch? pony kopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 21:28

Hallow allemaal,
wie kan me helpen met me probleempje?
ik zal het ffkes uitleggen:
er is een gezin met 6 kinderen, hun 5 docheters
van 6 t/m 11 willen op paardrijden, maar de ouders
vinden het duur om hun 5 dochters dr op te zetten.
Nou hebben ze ene pony gekocht, terwijl ze dr niks
vanaf weten. Nou hebben ze mij (meid van 13) ingehuurd
om les te geven. Ik vind dat heel leuk enzo, maar nu komt het
ik moet die kinderen zowat de hele dag op sleep touw nemen,
en ze willen de hele dag door rijden enzovoort, dat is nog niet zo erg,
maar ze hebben ook geen goede spullen, geen passend zadel enzo.
nou hoest dat paardje ook een beetje, dus ik zeg kijk het even aan(want ze stond eerst in een binnenstal) en koop een stal deken (dunne) voor s'nacht, en dan komen ze met handoeken aanzetten, met een touw dr om heen. van dat soort dingen, omdat ze ieglijk gewoon net genoeg geld hebben om de goed spullen te kopen enzo.
ook voeren die kinderen de hele dag door, handjes biks, appels en wortel,maar dan ook echt f*cking veel.
ik weet niet meer wat ik moet doen, want die oudste dochter luisterd ook niet goed naar me (dat zij dr moeder ook want ze heeft adhd)

~°~ have you ever had a dream that your so sure it was real, what if you never wake up out that dream, how do you know the diffrent between the real world en the dream worl ~°~


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:32

zeggen tegen de ouders dat ze iemand ouder moeten zoeken.....iemand met meer overwicht en meer ervaring! Niks ten nadele van jou. Maar dit zijn moeilijke situaties waar jij alleen maar problemen mee kan krijgen.

Epona
Berichten: 369
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 21:41

ik heb dr wel ervaring mee, en ze luistren ook wel opzich, maar die oudste luisterd met rijden wel (als zij rijd) maar doet over dr zusjes nog al bedweeterig, en het gaat voor al om de spullen en het voeren. ze rijden die pony ook 4 keer per dag of zow.:|:S

~°~ have you ever had a dream that your so sure it was real, what if you never wake up out that dream, how do you know the diffrent between the real world en the dream worl ~°~

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:09

Arm beesie maar hij krijgt wel veel aandacht das wel lief maar deze mensen hadden dus geen pony mogen kopen geef ze wat boeken etc..

Dat ze er 4 x op een dag op rijden kan toch geen kwaad manegepaarden rijden weleens 3/4 uur op een dag en als ik naar het strand ga met mijn paard blijf ik ook 4 uur weg dus daar zal die nix van krijgen hoor!


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:14

Epona schreef:
ik heb dr wel ervaring mee, en ze luistren ook wel opzich, maar die oudste luisterd met rijden wel (als zij rijd) maar doet over dr zusjes nog al bedweeterig, en het gaat voor al om de spullen en het voeren. ze rijden die pony ook 4 keer per dag of zow.:|:S


dat bedoel ik dus..............jij kan niet zeggen dat het niet goed is zo. Iemand met meer overwicht wel...straks ligt die pony op apegapen mischien omdat ie zoveel moet doen, misschien aangeboren, god weet waarom maar jij heb het gedaan..........jij zal alleen maar een verliezer zijn in dit verhaal....geloof me maar

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:14

tja wat Mango zegt boeken geven... Misschien kunnen jullie beter afspreken dat er iedere dag 1 mee gaaat om het niet te druk te maken en ziet die pony er een beetje leuk uit want dan kan je m op www.harryshorse.nl zetten aanmelden voor paard van de maand want dan kan je een deken winnen...

Een Gouden zadel maakt van een ezel nog geen paard.

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:16

gijsenkim"]
[quote="Epona schreef:
ik heb dr wel ervaring mee, en ze luistren ook wel opzich, maar die oudste luisterd met rijden wel (als zij rijd) maar doet over dr zusjes nog al bedweeterig, en het gaat voor al om de spullen en het voeren. ze rijden die pony ook 4 keer per dag of zow.:|:S


dat bedoel ik dus..............jij kan niet zeggen dat het niet goed is zo. Iemand met meer overwicht wel...straks ligt die pony op apegapen mischien omdat ie zoveel moet doen, misschien aangeboren, god weet waarom maar jij heb het gedaan..........jij zal alleen maar een verliezer zijn in dit verhaal....geloof me maar
[/quote]

Ik snap dat ze niet wil stoppen want het is natuurlijk heel leuk maar om hulp vragen is misschien ook een goed idee! Rock-on, dudes!

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:19

en laat die mensen es kijken op marktplaats voor een goedkoop maar passend zadeltje

Een Gouden zadel maakt van een ezel nog geen paard.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:25

ik vind het heel lomp dat je een pony koopt voor je kinderen terwijl ze nog niet eens kunnen rijden! ze weten dan nog niet eens of ze het leuk vinden en zo nee, dan zit je met dat beestje..... maar goed, het zijn er 5 dus als er iemand afhaakt zijn er altijd nog wel wat over.. dat het beestje 4 keer per dag loopt vind ik niet zo'n ramp, beginners laten hem toch geen zware oefeningen doen en een manegepaard moet soms nog wel meer lopen, het voeren vind ik wel lomp, daar zou ik wel wat van zeggen, gewoon een regel instellen, ieder 1 wortel en 1 appel per dag geven ofzo, en biks 3 keer op een dag, wie hem voert moeten ze dan maar ff bekijken(of jij doet het of zegt het). dat het zadel niet past vind ik echt vreselijk, ik zou ze desnoods zonder zadel erop zetten, maar hierdoor kan die drukkingen krijgen, als ze het zadel verkopen hebben ze weer een beetje geld om een nieuw wel passend zadel te kopen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:28

Offtopic:
Mizz_mol, je kunt alles ook in 1 berichtje zetten ipv in 3!

Ontopic:
Ik zou de ouders idd adviseren een wat ouder (en toch meer ervaren) iemand te zoeken om hun kinderen met de pony te leren omgaan. Niet alleen het rijden, maar voor alles.
De ouders wat boeken geven over paarden zou een begin kunnen zijn. Maar ik denk niet dat het probleem daarmee opgelost is... Pas iig op dat jij straks niet zelf de boeman bent.

* To Belg, or not to Belg *

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:30

JAH SORRY IK WAS ZO IN DE MOOTH.... HAHAHAHA

Een Gouden zadel maakt van een ezel nog geen paard.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131980
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:37

Als ik het goed begrijp, dan zijn het mensen die het allemaal wel willen, maar door hun onwetendheid maar wat aanfrotten......
Tsja, zulke mensen heb je nu eenmaal, en als ik in jouw schoenen stond dan zou ik me ook niet geroepen voelen om daar wat aan te veranderen.
Niet banketstaaf bedoeld hoor, het is hartstikke lief dat je zo je best doet en opkomt voor het welzijn van de pony, maar ik vrees dat het allemaal weinig uit zal halen. Ik denk dat je je uiteindelijk een hoop ellende op je nekt haalt en straks stank voor dank krijgt........

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:59

HELEMAAL MEE EENS

Een Gouden zadel maakt van een ezel nog geen paard.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:02

dat bedoel ik, haal er een ouder. ervarener iemand bij......!

bimmezs
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:13

kan je er niet iemand die wat ouder is erbij halen?
met veel ervaring bijvoorbeeld een instructrice ofzo, die weten hier meestal wel raad mee.
waarschijnlijk vinden die kinderen zo'n pony na een tijdje toch niet meer leuk en zal ie toch weer verkocht worden wanneer ie bijvoorbeeld iets gaat mankeren of worden ze het gewoon zat.
arm diertje k heb echt medelijden met hem Verdrietig
veel succes ermee in ieder geval. Ach gut

zo hard gevochten om bij ons te blijven...yusta ik mis je
01-09-92 SHY YUSTA 26-08-06

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:10

misschien is het een idee om samen met moeder en de kids wat regeltjes op te stellen? bijv. vaste voedertijden en dat de kinderen dan om de beurt een voederbeurt krijgen (onder begeleiding van jou bijv. zodat de pony niet te veel en niet te weinig krijgt) en idd wat al eerder gezegd is niet meer dan 1x per dag per kind een wortel of appel laten geven). als iemand zich niet aan de regels houdt zou je een soort straf in kunnen lassen (iets wat de kinderen echt leuk vinden ontzeggen voor bijv. 1 keer). dit soort regels kan je al met jonge kinderen maken (ik werk in het onderwijs en in het begin van het schooljaar maken we altijd regels met de kinderen (waar ze ook zelf mee komen) en zet iedereen zijn / handtekening onder (of sortement van, ik werk met 4 / 6 jarigen) ).
wat de dochter met adhd betreft die kan je ook wel aardig sturen hoor, maar wel met behulp van mams in het begin en later als je respect gewekt heeft zal ze ook van jou dingen aannemen.
vertel bijv. waarom iets niet of juist wel goed is aan de kinderen (dit betreft alles omtrent de pony van het verzorgen tot het rijden) en leg dit op een rustige manier uit, doen ze het nog "verkeerd" vertel het dan rustig nog een keer.
wat betreft die regels zou je ook met een beloningssysteem kunnen werken vooral met de adhd dochter. als ze bijv. een aantal keer iets goed hebben gedaan een extra voederbeurt etc.
wat het zadel betreft hetzelfde verhaal probeer aan de moeder uit te leggen waarom het verkeerd is om een slecht passend zadel te hebben en wat de consequenties ervan kunnen zijn. bied bijv aan om te helpen zoeken naar een goed passend zadel via inruil van dit zadel (kan via marktplaats proberen) of verkoop van dit zadel en een ander zadeltje kopen.

ik merk dat jij zelf erg betrokken bent bij dit en als je ermee door wilt gaan moet je dat ook zeker doen, je leert tenslotte door ervaring, maar schroom idd niet om hulp erbij te vragen op het moment dat het even niet meer lukt (vaak wordt iets sneller aangenomen als het door een volwassene gebracht wordt).
ik heb ervaring met kinderen met problemen en weet dat het goed kan werken om deze positief te benaderen en op zijn tijd (zolang het maar verantwoord blijft) hun gang te laten gaan en een beetje bijsturen op positieve manier.

wat ik uit jouw verhaal opmaak is dat de moeder veel voor de kids over heeft wat in haar mogelijkheid ligt en dat bewonder ik, vandaar dat ik je de tip geef om veel uit te leggen met het hoe en waarom kan bijv. ook door middel van boeken erbij te halen of een volwassen iemand die het onderstreept wat jij wil uitleggen.

veel succes in ieder geval

groetjes, jolanda

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:28

Hoi Epona,


Deze vrouw met al die kinderen was ongeveer 2 weken geleden bij mij op stal voor een pony. Ik kreeg toen het verhaal dat ze een pony ging kopen omdat voor 6 kinderen les duurder zou zijn. Heb haar toen verteld dat je ook allerlei spullen moet aanschaffen, hoefsmid, veearts, etc. en dat het dus niet verstandig is om een pony aan te schaffen als je de stalling maar net kan betalen.
Ik had wel een leuke NF pony te koop staan, maar kon het niet over mijn hart verkrijgen om haar aan hun te verkopen.

na het lezen van jouw verhaal ben ik erg blij dat ik hun de pony niet verkocht heb.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 01:24

Pff..nee ik geloof best dat je daar blij om bent, het is wel goed bedoelt van die ouders, maar je moet er echt een ouder iemand bijhalen, om die mensen duidelijk te maken dat dit niet kan.

Epona
Berichten: 369
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-03 11:37

allemaal heel erg bedankt voor jullie antwoorden.
Je had inderdaad helemaal gelijk gijsenkim dat ik dr een ouder iemand bij moest halen, maar ik wou dr net mee stoppen, omdat et zo leuk was. Ik heb nu toch maar jullie advies op gevolgd.<
sorry dat ik zo eigenwijs was ik schaam me een beetje Bloos!

Nog iets:
het is waar dat een pony makkelijk 4 uur kan lopen, MAAAAAAAAAARRR dan komt de maar, de pony heeft waarschijnlijk 1 a 1/2 jaar stil gestaan. Mijn vraag is het dan normaal om 4 uur achter me kaar te rijden???

Nog is allemaal bedankt

groetjes
epona

~°~ have you ever had a dream that your so sure it was real, what if you never wake up out that dream, how do you know the diffrent between the real world en the dream worl ~°~

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:46

mij lijkt het slimmer de ene dag die er erop en de andere dag die dat is beter

pmarena

Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:10

Duivelintje heeft helemaal gelijk Lachen
Voorzie de moeder van de juiste informatie , dat zij goed leert wat er allemaal in het belang van de pony is.
Dan kan zij het weer overbrengen naar de kinderen.

Op deze manier gaat het echt niet goed en gaat de pony er dalijk aan onderdoor.
Dat beestje moet ook aan z'n rust toekomen en mag niet de hele dag als kinderoppas gebruikt worden imo.

En dus ook niet constant blerende kids die erop en eraf gaan en maar wat aanmodderen met het diertje.

Dat kan niet goed gaan , die pony gaat er dalijk aan onderdoor of gaat van zich afbijten.

Er moet wat meer rust voor dat beestje komen , en als hij hoest moet daar ook rekening mee gehouden worden.
Ik neem aan dat ze een blije , veilige , gezonde pony willen , en niet 1 die overvraagd wordt en ziek wordt dalijk. Want dat is ook zonde van je geld hoor , een zieke of onhandelbare pony.

Goede afspraken maken in het belang van het beestje , en laat ma er maar voor zorgen dat die nageleefd worden

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:53

Mag ik even zeggen hoe belachelijk ik het vind dat een moeder haar kinderen toevertrouwt aan iemand van 13 jaar (niks tegen jou verder, absoluut niet).
Als ik jou was, geef de moeder het advies iemand ouder en ervarener te zoeken, want als er straks iets fout gaat, ben jij de schuldige.

Sting

Berichten: 12856
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 18:56

Leen ze een flinke stapel pennys en vooral ook clubpennys! En andere bladen met veel info!! Als ze te veel voeren moet je gewoon een emmer zetten met het voer voor die dag, dan kunnen ze daar steeds een handje uitpakken en krijgt dat paardje gewoon steeds een beetje!
En zoek idd een wat ouder iemand die kan helpen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duran123, Pony2024, Trendiction en 112 bezoekers