Rassendiscriminatie bij de dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hilda
Berichten: 113
Geregistreerd: 17-07-03

Rassendiscriminatie bij de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 16:55

Hebben jullie ook ervaring met rassendiscriminatie bij het krijgen van punten?
Ik hoor nl veel dat mensen die geen kwpn-er rijden slechtere punten krijgen dan mensen met wel een kwpn-er.
Het gaat mij met namen om de Friesen.


CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:02

Tot en met de Z1 zie ik terecht zeer veel friezen hoog in de klassering. Daarna wordt het wat moeilijker. Volgens mij gaat je verhaal dus niet op!
Juist niet voor friezen.

pollyfunny

Berichten: 627
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:21

Nee niet bij een fries maar wel bij een paard dat kon heel mooi lopen en zou ver kunnen komen maar de juri moest hem niet zo en gaf lage punten omdat het een appalousa is!

In mijn profiel:
Evitatje staat te koop....
Kijk in mijn pro NIEUWE foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:24

nee, rassen discriminatie is zeer zeldzaam
Alleen de ruiters denken dat zelf.

Voorbeeldje:
Hij kan niet beter strekken en hij doet het al beter dan thuis, dat is dan toch wel een 7?

nee sorry, strekken is strekken, wpn-er of niet
En ik kan je verzekeren dat ook niet elke wpn-er super dresuurgangen heeft.

Om simpel te zijn, je weet wat voor ras (paard) je hebt, je weet daar de minpunten van
Maar ook elk paard heeft pluspunten, benadruk die dan en je hebt nog een ruim wp.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:35

Ik ben het met Kawa eens, er word een bepaald beeld verwacht. Je weet dat je fries bijv; het strekken minder kan tonen, dan rij je daar minpunten mee, niet omdat het een fries is, maar omdat ie doe oefening niet naar behoren kan tonen.

Het zou niet eerlijk zijn als ze hoger zouden waarderen omdat het een fries is en hij dus moeite heeft met bepaalde oefeningen.
Slecht is slecht en goed is goed. Je krijgt toch ook geen slecht cijfer voor je halthouden als die goed is? Je recht staat en hij stil staat netjes op tussen twee benen?
Gebruik juist je sterke punten om die te compenseren met je zwakke punten.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:38

nee hoor nog nooit wat van gemerkt, maar ja ik start ook nog
maar in de B Clown Ik eindig nu in de B meestal bij een van de
hoogsten (1, 2 of 3)
Misschien dat bij de laatste selectiewedstrijd er een rassen-
discriminatie was en dat ik daarom bij een van de laatsten
eindigte, maar ja ik kan natuurlijk ook spoken gaan zien.

By the way ik start dus met een Fries, mijn voordeel is nog
dat ze luxe gebouwd is en dus amper een knie-actie heeft
(alleen een beetje als ze zich zelf een beetje opfokt Haha! )

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 20:39

runningkawa schreef:
nee, rassen discriminatie is zeer zeldzaam
Alleen de ruiters denken dat zelf.


Als er letterlijk tegen je gezegd wordt door een jurylid: 'Wat doe je met een Fjord in de dressuurring, zo'n beest hoort voor de kar', dan is er IMO zeer zeker sprake van rassendiscriminatie. Net als wanneer er wordt gezegd: 'Als je bij de paarden dressuur wilt rijden, dan moet je een paard kopen. Daar heb je met een pony niets te zoeken', nog voordat het betreffende jurylid de combinatie maar heeft zien rijden. En vervolgens is zo'n jury tijdens jouw proef meer bezig met wat er om hem heen gebeurt dan met de combinatie in de ring. Of een jurylid dat niet begrijpt dat een Fries of Arabier niet ingevlochten hoeft te worden en je een 5 geeft voor de presentatie met de opmerking 'niet ingevlochten'. Is dat dan zo'n 'zeer zelfdzaam' geval? Ik denk dat die dingen vaker voorkomen dan je denkt. En ja, dan spreek ik van discriminatie.

Aan de andere kant zijn lage punten uiteraard niet altijd zonder meer te wijten aan discriminatie. Wil je hoge punten, dan zul je daarvoor moeten rijden, net zo goed met een Fjord of Fries als met een KWPN-er. Maar rassendiscriminatie komt IMO zeker voor. Het zou uiteraard niet mogen, maar er zijn zo veel soorten discriminatie die niet correct zijn. Helemaal uitbannen zal nooit lukken, juryleden zijn immers ook maar mensen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:34

Ik heb het met mijn appaloosa ook wel degelijk meegemaakt, dat ik commentaar van de jury kreeg wat ik met een circus paard in de ring deed >:(<
Dus ik denk dat er in sommige gevallen wel degelijk sprake is van rassendiscriminatie!


gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:40

Ik mag niet klagen, ben toevallig zaterdag wel kringkampioen geworden met mijn Fries!!! (De rest was allemaal KWPN, op 1tje na (Fjord SAAR) die 5e werd).
Mijn Fries is niet echt van het luxe type (ZIE PROFIEL) en zijn gangen zijn ook niet super dressuurmatig (knieactie heeft hij ook niet echt), maar heb toch meestal wel een 6 of 7 voor de verruimingen. En bijna altijd een 8 voor de verzorging, omdat dat zwart-wit plaatje er wel erg mooi uitziet!

Don't dream your life, live your dreams!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:05

Hoe lang geleden is dat Karin?
Ik heb zelf namelijk het idee dat er sinds een jaar of 5, veel veranderd is.

Eerst was het echt raar een fries te zien, dat werd gauw genoeg wat gewoner.
Toen was het nog raar een pony, wpn-er te zien
en toen was het nog ff raar een ponyras, buiten de bloedpaardjes om te zien.
Maar zelf heb ik het idee, dat dat voortaan flink bijgetrokken is.
Natuurlijk zul je er nog altijd wat ouderwetse jurys bij hebben, dus mijn antwoord was idd erg kort door de bocht.
Maar soms word ik wel moe van het geklaag, terwijl er gewoon niet gereden word voor een wp
Net alsof je met een wpn-er niks hoeft te doen.
Dan mogen ze Kawa toch ff komen lenen en een proef rijden.
En denk dat ik niet de enige ben die dat zal zeggen met een wpn-er onder hun kont Haha!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:12

In de M1 heb ik ooit een jury gehad die dol was op friezen en niets van KWPN'ers moest hebben, zo leek het.

Ik had zelf lekker gereden en kreeg zelfs complimentjes van mensen dat ze zo netjes liep het was trouwens de eerste keer M1.

Ook had ik de meiden met fries (2 zusjes op 1 paard) zien rijden en het ging echt niet. De ene misschien nog wel aardig, maar de ander

Hun bleken dus eerste en tweede te zijn ik was op twee na laatste. Okee kan gebeuren, jammer maar daar blijft het bij. Totdat zelfs andere mensen die ook M1 reden naar mij toe kwamen waarom ik er niet bijzat en wat mijn punten dan waren.

Ik wil best geloven dat rassendiscriminatie voorkomen. Maar wat Runningkawa al zei:

Citaat:
Voorbeeldje:
Hij kan niet beter strekken en hij doet het al beter dan thuis, dat is dan toch wel een 7?

nee sorry, strekken is strekken, wpn-er of niet
En ik kan je verzekeren dat ook niet elke wpn-er super dresuurgangen heeft.



Dit komt idd ook heel veel voor, ik wil er ook nog wel eens een handje van hebben Bloos Moet toch iemand de schuld geven Knipoog

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:14

Ik heb (zo'n 18 jaar geleden inmiddels) dressuurwedstrijden gereden met een kruising Fries/Kwpn.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze me anders beoordeeld hebben dan met mijn vorige paard welke een kwpn-er was.
Als ik goed reed kreeg ik hoge punten en als ik slecht reed kreeg ik (terecht!) lage punten.
De kruising Fries heb ik nooit ingevlochten en nooit minder dan een 8 voor verzorging gehad, zelfs 2x een 10!
In die tijd reed er ook een vrouw met een Fjord tussen de paarden en die werd meerdere malen eerste geplaatst, zag er ook fantastisch uit!
Ik geloof er absoluut niets van dat juryleden je afrekenen omdat je met een ander ras rijdt. Als je een goede proef neerzet word je daarvoor beloont, ongeacht met welk ras je die proef rijdt.

Een keer heb ik een rotopmerking gehoord van de jury maar dat was met mijn eerste paard een KWPN-er. Die had een stokmaat van 1.58 m. en dat jurylid vertelde mij dat de pony's vanmorgen al gestart waren.
Niet leuk om te horen maar ze had mijn proef verder heel terecht beoordeeld.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 18-07-03 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:19

Toen ik met mijn dravermerrie nog dressuurwedstrijden reed, heb ik daar eigenlijk nooit wat van gemerkt. Ok, het is een hele chique draver met een fijn koppie, maar wel maar 1.52 m Lachen, ze werd dus toch al snel als "pony" gezien, en het ras stond duidelijk vermeld op de startcoupons.

Ik heb altijd netjes mijn puntjes gehaald, nooit in de achterste helft van het deelnemersveld geëindigd, dus ik heb nooit discriminatie op basis van ras meegemaakt. Heb ook heel vaak geschreven bij jury's, daar kan ik me ook geen vervelende opmerkingen bij herinneren.

Extremely rare and Beyond Compare

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:57

Volgens mij is deze discussie al een keer of 100 gevoerd, maar goed... Ik heb ook nog nooit iets gemerkt van discriminatie en juist hier, in het westen (waar iedereen een donderbruine KWPN-er van 1.70 meter lijkt te hebben) zou ik dat verwachten...
Ik start pas in de L1, maar Tjalko heeft haast alleen nog maar oranje en rode linten verdient (voor meer opschepperij: zie profiel Knipoog).
Laatst bijgewerkt door Mrijn op 18-07-03 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:01

Dat voorbeeld over pony's bij de paarden was een jaar geleden (in 2002 dus), het eerste jaar dat mijn zusje met Ret bij de paarden reed. Het voorbeeld van de Arabier is er ook een van vorig jaar. Overigens zijn er bij de endurance van Kootwijkerbroek in maart dit jaar ook vervelende c.q suggestieve opmerkingen gemaakt door veterinairen richting deelnemers met een paard van een 'niet-endurancetypisch' ras (Fjorden bijvoorbeeld). Het is IMO aan een veterinair om te beoordelen of het betreffende paard lichamelijk in staat is om een rit te volbrengen, niet om een oordeel te geven over de geschiktheid van een ras in het algemeen. Evenzo is het aan een dressuurjurylid om te beoordelen op wat hij in de ring ziet gebeuren en evenmin om een oordeel te geven over de geschiktheid van het ras voor die tak van sport. Maar goed, dat is mijn mening. Het zal misschien bij 1 op de zoveel wedstrijden voorkomen, maar het gebeurt wèl.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:05

nou discriminatie heb je in alles
Ik heb een keer een jury gehad die vroeg wat ik met een springzadel kwam doen
Ja, had toen nog geen ander en ik heb toen gevraagd of hij me wou sponseren Lachen

Maar wat kan dat nu bommen zo'n opmerking
ik reed toch zelden achteraan mee, met mijn springer, met een slechte draf van nature met mijn springzadel Lachen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:22

Waar ik moeite mee had, was deze opmerking:

runningkawa schreef:
nee, rassen discriminatie is zeer zeldzaam
Alleen de ruiters denken dat zelf.


IMO is het niet altijd iets wat 'tussen de oren' van de ruiter zit. En natuurlijk kun je zo'n opmerking van een jurylid (of veterinair) naast je neerleggen met de gedachte 'laat maar kletsen' (lijkt me ook de beste oplossing in zo'n geval, je doet er toch weinig tegen). Maar dat wil nog niet zeggen dat discriminatie niet of maar heel zelden voorkomt.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:27

Het gaat er toch niet om of er nare opmerkingen gemaakt worden?
De vraag is of je minder punten krijgt omdat je niet op een KWPN-er rondstuurt, tenminste zo heb ik het begrepen.
In de jaren dat ik wedstrijdgereden heb met een niet kwpn-er heb ik nog nooit meegemaakt dat ik minder punten kreeg omdat ik een 'afwijkend' paard had.
Als ik slechte punten had had ik dat toch echt aan mijzelf te danken.
Er zullen altijd mensen blijven bestaan die het nodig vinden om rotopmerkingen te maken maar dat heeft volgens mij niets met discriminatie te maken.
Het zou discriminatie zijn als ze je onterecht minder punten zouden geven omdat het ras waar je op rijdt de jury niet aanstaat.
In het laatste geloof ik niet en ik heb het zelf ook nooit meegemaakt.

Karin schreef:
Waar ik moeite mee had, was deze opmerking:
IMO is het niet altijd iets wat 'tussen de oren' van de ruiter zit. En natuurlijk kun je zo'n opmerking van een jurylid (of veterinair) naast je neerleggen met de gedachte 'laat maar kletsen' (lijkt me ook de beste oplossing in zo'n geval, je doet er toch weinig tegen). Maar dat wil nog niet zeggen dat discriminatie niet of maar heel zelden voorkomt.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:02

ThePast03 schreef:
Het zou discriminatie zijn als ze je onterecht minder punten zouden geven omdat het ras waar je op rijdt de jury niet aanstaat.
In het laatste geloof ik niet en ik heb het zelf ook nooit meegemaakt.


Ik kan me wèl voorstellen dat een jurylid een ras of type waar hij/zij een hekel aan heeft anders beoordeelt (strenger, kritischer, laconieker, hoe je het ook wilt noemen) dan een ras of type dat hij/zij liever in de ring ziet. De kwestie is alleen: hoe 'bewijs' je dat? En als jij voor je gevoel goed hebt gereden, omstanders (inclusief je instructeur) zeggen dat je goed hebt gereden en je punten zijn desondanks onverwacht laag (ongeacht of je een KWPN-er rijdt of niet), dan treft de jury dus alsnog geen blaam en heb je het allemaal aan je rijden te danken? Daar geloof IK niet in. Zoals ik al zei: juryleden zijn ook maar mensen en zullen soms echt wel hun persoonlijke voorkeuren laten meespelen in het jureren.

Dit is overigens een van de redenen waarom ik niet graag dressuurwedstrijden rijd: je bent voor je beoordeling afhankelijk van het (hoe dan ook subjectieve) oordeel van één persoon. Balken, weigeringen en hartslagwaardes zijn wat objectiever te meten, en naar mijn idee dan ook eerlijker.


[Edit] suffe typo's [/edit]
Laatst bijgewerkt door Karin op 19-07-03 00:06, in het totaal 2 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:04

Dressuur blijft dressuur, het is nu eenmaal een jurysport.

Daarom spring ik liever, een balk is een balk, tijd is tijd...
Voor iedereen te zien en niet over te discuseren.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:12

Maar dat heb je toch met ongeacht welk paard dat het je wel overkomt dat je voor je gevoel heel goed hebt gereden en de jury dat niet met je eens was?
Ook dat mensen langs de kant dachten dat het super ging maar de jury lage punten gaf.
(edit) ik heb ook weleens gehad dat mijn instructeur en bekende vonden dat ik een superproef reed maar dat is dan meestal in vergelijking met mijn vorige proef, of hoe ik thuis reed. De jury had volgens mij toen wel degelijk gelijk dat het nog niet het niveau was wat nodig was voor die klasse. Instructeurs en bekenden zijn ook best een beetje bevooroordeeld natuurlijk Knipoog (einde edit)

Er zullen zeker ook wel juryleden zijn geweest die mijn KWPN-er niets vonden en daardoor misschien wel iets lager gepunt hebben.

Omgekeerd heb ik weleens gedacht dat ik soms te hoge punten kreeg met mijn x-fries. Dat de juryleden het stiekum wel knap vonden dat mijn barrokke paard ook een nette dressuurproef kon neerzetten.
Ongetwijfeld dat er juryleden zijn die een fjord net iets hoger punten omdat ze het leuk en knap vinden.

Als je gewoon een echt flitsende proef kan neerzetten zodat ze echt niet meer om je heen kunnen krijg je gewoon goede punten, ongeacht wat je onder je kont hebt. Daar blijf ik van overtuigd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:46


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:55

Karin,
Kawa heeft er toch ook duidelijk staan dat het zeldzaam is? Niet dat het nooit voorkomt.
Ik mag hopen dat die opmerking die over die Fjord gemaakt is niet eentje is die je regelmatig hoort.

Ik ben het helemaal met Kawa eens, tuurlijk gebeurt het wel eens, maar net zo vaak worden ze ook positief gediscrimineerd. Ik ken namelijk ook verhalen van juryleden die juist de minder dressuurtypische paarden hoge punten geven op onderdelen waar er gewoon niet naar behoren gepresteerd werd, juist omdat ze het zo leuk vinden dat er ook eens een ander type in de baan komt.
Alleen daar hoor je nooit iemand over.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:59

Niemand?
Zit ik net te vertellen hierboven Haha!

Sjuimpje schreef:
Karin,
Ik ken namelijk ook verhalen van juryleden die juist de minder dressuurtypische paarden hoge punten geven op onderdelen waar er gewoon niet naar behoren gepresteerd werd, juist omdat ze het zo leuk vinden dat er ook eens een ander type in de baan komt.
Alleen daar hoor je nooit iemand over.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 01:02

Correctie:
"Daar hoor je weinig mensen over! Tong uitsteken

solly! Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers