is het slecht..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
schatjuhh
Berichten: 227
Geregistreerd: 12-04-02

is het slecht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 20:23

om een dag van te voren nog te rijden op je merrie als ze de volgende dag uitgerekend is??

ik denk namelijk dat het niet goed is maar iemand anders zegt dat het niet erg is en dat je er zelfs een extra stevig gebouwd veulen van kan krijgen?? Verward

lijkt mij vrij onwaarschijnlijk wat denken jullie?

groetjes lisanne


bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:25

het is ook onwaarschijnlijk!!!ik ken mensen genoeg die maanden op voorhand stoppen met rijden,zodat er zeker niks mis kan gaan

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:27

prrecies hetzelfde wat guanacotje zegt.. je vegroot het risico dat er wat gebeurd met t veulen dus ik zal t maar neit doen als ik jou was! en als de merrie wat eerder gaat bevallen? nou ik vind t echt een gevaarlijk risico

schatjuhh
Berichten: 227
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 20:40

ik ben het ook helemaal niet!! van plan maar we hebben daar nu een onwijze ruzie/discussie over op msn en ze gaat net zolang door totdat ze der gelijk krijgt maar dat krijgt ze niet Extreme duivel want ik vind het egt een banketstaaf.. hier een korte samenvatting:

ze kent genoeg mensen die nu een mooi sterk gebouwd springpaard hebben van een dressuurmerrie en een dressuurhengst die allebei z2 lopen en dat veulen is nu m springen en is nog geen eens 5 Verward

mij is altijd gezegd dat een paard pas echt mag gaan springen vanaf zijn 5de?
als ik daar ongelijk in heb zeg het dan want dan zit ik dus ook gewoon fout..

maarjah ik ga weer ff verder ruzieën >:(<

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:45

bovendien; WAAROM zou je het doen? je loopt alleen maar risico, terwijl je, als je even wacht weer kunt gaan rijden!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:46

tja,je hebt springen en springen natuurlijk,die paar sprongetjes die je zo af en toe een keer doet kunnen echt geen kwaad bij een paard/pony die jonger dan 5 is,maar in de week zwaar trainen en in het weekend op wedstrijd,dat kan een jong paardje niet aan

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:19

Of het goed is om te rijden weet ik niet maar om de merrie beweging te geven is zeker niet verkeerd. Ik heb geleerd dat je zo lang mogelijk door moet rijden dan wel rustig en niet te lang. De merrie blijft dan sterk en een goede conditie houden en die kan je wel gebruiken tijdens een bevalling. Ik zou zeggen dat je best een rustig ritje kan maken niet te lang dan maar het licht er wel aan wat je met de merrie doet als ze een week heeft stilgestaan bv kan je haar beter aan de hand nemen en wandelen

21-5-2010 Luc geboren!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 22:09

precies,door te blijven rijden (zeer lichte arbeid) hou je idd het paard op conditie, en is ze dus fit met de bevalling
en de spiern blijven soepel, wat ook een makkelijke bevalling bevorderd!

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 22:14

Ik heb bij mijn ene merrie 2 veulens gefokt. Van de eerste heb ik tot de dag voor de bevalling nog gerden. Ze had zelfs nog zin in een galopje. Niet fanatiek gewerkt, maar gewoon een lekker buitenritje.

Van de 2e had ze er met 7 maanden al geen zin meer in. Toen heb ik het rustig aan gedaan, alleen aan de hand stappen en af en toe longeren met een drafje.

Dus luister naar je paard, die geeft het zelf wel aan. Beweging is altijd goed voor een paard, maar té is overdreven.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 08:19

Inderdaad wat Sugarmiss zegt. Dar ben ik het mee eens.
Het paard moet graag willen, sommigen willen nog lekker rijden tot de dag voor de bevalling (met Belle ook gedaan) en anderen die willen na een aantal maanden rust.
En natuurlijk luister je dan wel een beetje naar je merrie!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 09:27

Het gaat er idd om wat de merrie zelf aangeeft. Als het te zwaar voor haar wordt, dan merk je dat echt wel. Maar als de merrie er nog plezier van heeft dan kun je best rustig blijven doorrijden.

* To Belg, or not to Belg *

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:12

Ik weet van paarden in Oostenrijk die tot 1 dag voor ze gaan bevallen nog voor de kar (koets) lopen en een week na de bevalling weer aan de slag gaan, maar dat zijn koubloeden en in Oostenrijk zijn ze niet zo flauw met paarden! Ik heb overigens nog nooit gezien/gehoord dat het nadelig geweest is voor de merrie of het veulen.
Ik heb zelfs wel eens een merrie staan longeren een uur voordat de eerste tekenen van de bevalling zich aandienden, ze was 3 weken te vroeg, of men had zich toch vergist in de datum van de dekking......en ze wilde nog draven en gek doen aan de longe ook!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:15

Is helemaal niet slecht voor ze om de laatste dag voor de bevalling nog bereden te worden - mits ze aangeven dat ze het aankunnen. Je moet altijd naar je paard blijven luisteren. Ik ken merries die horendol werden als ze maanden voor de bevalling werden stilgezet. En ik ken ook merries die met 6 maanden al zo dik werden dat er niets mee mee te beginnen viel....

Je suis Charlie.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:39

Raimaer hebben we gereden tot ongeveer 2 weken voor de bevalling. Op het eind was dat nog vooral stappen (maar dan wel werken in stap) en pas toen het zadel niet meer paste zijn we gestopt. Gewoon kijken wat je merrie aangeeft, maar het kan absoluut geen kwaad om rustig door te werken.

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 12:20

Het is juist goed een merrie zo lang mogelijk te rijden tot aan de bevalling, als je twee weken ongeveer vantevoren stopt kan dat helemaal geen kwaad. Als je de merrie blijft rijden blijven de spieren in conditie en word de bevalling alleen maar makkelijker.
Ik zeg natuurlijk niet dat je dan door de bossen moet gaan crossen met een zwangere merrie maar rijden op zijn tijd kan helemaal geen kwaad

jessica86
Berichten: 89
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 12:30

het lijkt mij niet erg goed om je paard zo lang door te rijden, ze heeft heel wat extra gewicht mee te dragen hoor!! Ziek ennuh ik las ook iemand die het had over dat je pas mag springen met een paard vanaf 5 jaar.. erg vreemd want je ziet juist alle jonge paarden op concour en die doen het heel goed! als je het maar rustig opbouwt kan het denk ik best wel!

Voor de hele wereld ben je iemand, maar voor iemand ben je de hele wereld.

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 12:36

je kunt er toch op gaan zitten en er mee stappen? deed iemand langs ons ook die stapte mee naar de club en zette d'r daar vast en stapte een uur later weer mee terug, daar is toch niks is mee?

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:43

Bij ons heeft er een overdag nog wedstrijd gereden en s'avonds is ze bevallen. Het veulen was wel twee weken te vroeg.
Ik vind dit persoonlijk te zwaar. Maar het beste bis om gewoon naar je paard te luisteren

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131952
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:51

Ik denk dat je in dit geval het beste kunt luisteren naar degenen die zelf ervaring hebben met drachtige merries.
Een goede ruiter / verzorger voelt zijn paard zo aan dat hij weet tot hoever hij kan gaan, zonder het paard te beschadigen of dingen te vragen die eigenlijk niet meer kunnen.
Beweging is goed voor elk paard, dus ook voor een drachtige merrie.
De mate waarin een paard nog kan en wil "werken" hangt van veel factoren af, dat is echt per paard en per dracht verschillend.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:04

Reden jullie dan zonder zadel de laatste paar maanden/weken?

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:11

Tussen rijden en rijden zit nog al een verschil hoor.

In de natuur gaat een paard ook niet weken van te voren stilstaan, ze blijven gewoon in beweging door met de kudde mee te lopen.

Dus dat doen we bij onze paarden toch ook gewoon , lekker blijven stappen en als ze het aankunnen kun je iets meer gaan doen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:18

Polly heeft 4 uur voor de bevalling zich helemaal suf gerend en gebokt in de bak, ik mende niet meer met haar want ze gaf duidelijk aan dat dat niet meer kon.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:25

Je kunt zolang doorrijden als de merrie aangeeft.. De ene merrie draagt zwaarder als de andere. De friezen reed ik wel tot een week van te voren, Bonanza ben ik aan maand van te voren gestopt. Die wou gewoon niet meer..

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:27

je kan het beste het paard zo lang mogelijk beweging geven. Ze hebben die conditie nodig bij de bevalling.........

Je moet zolang doorrijden als jouw merrie aangeeft dat ze kan hebben.....als jij voelt dat ze niet meer kan dan gewoon stoppen en een beetje longeren, wandelen misschien stappende buitenritten.....zolang jij merkt dat jouw merrie er geen probleem mee heeft gewoon doorrijden natuurlijk wel op een aangepast niveau.......

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:16

mijn mening is dat je niet al te lang moet doorrijden maar wel je paard een beetje beweging blijven geven gewoon wat wandelen dat is naar mijn mening het beste zo heb ik het ook altijd gedaan zo weet je zeker dat er niks met het paard of veulen kan overkkomen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hagelslag, IASCrawler, Jennifer_S, YandexBot en 121 bezoekers