Wanneer is een paard braaf??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Wanneer is een paard braaf??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 13:47

Ik was voor biepmiep hier op bokt een beetje aan het rondkijken voor een braaf paardje..
Wat mij opviel is dat er erg snel gezegd wordt dat het een braaf dier is.. misschien heb ik absurte eisen voordat ik een die braaf vind.
Ik kwam advertenties tegen met:

Braaf paard, 3 jaar, net aangereden, niet geschikt voor beginners en nog niet veel gewend..

in mijn ogen is dat niet braaf, in mijn ogen is een paard braaf als:
*goed is ingereden en dus echt gewend is met mensen op de rug te werken
* niet schrikt van auto's e.d
*makkelijk op stal is
*in principe niet bokt, bijt enz
*niet snel schrikt
*waar je bijwijze van sprken achterste vorenop z'n kop op kan zitten

Nu weet ik wel dat ELK paard wel eens schrikt, bokt enz.. maar ik vind dat een braaf paard dat in principe niet doet..

Wat is jullie idee voor een braaf paard?

Dag lieve mama...


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:49

Hetzelfde als van jou, maar verkopers hebben idd vaak heel andere ideeen over braaf Haha!
Toen wij een heel braaf paard zochten (voor een angstruiter, stond er in de advertentie bij), werden ons aardig wat driejarigen aangeboden. Daar kun je nog absoluut niet van zeggen of ze braaf zijn (blijven!!).

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 14:15

ik ben ook wel benieuwd naar welke definitie zulk soort mensen hebben die een drie jarige onbeleerd aanbieden...

Dag lieve mama...

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:20

Denk dat onder 'braaf' ook al snel 'goed opgevoed' valt. Kan me zo voorstellen dat een onbeleerde drie jarige die netjes met je meeloopt, netjes voetjes geeft, goed reageert op stemhulpen bij longeren, niet bijzonder overspannen reageert als er iets nieuws wordt geintroduceerd word gekwalificeerd als 'braaf'.
Dat is echter wel 'braaf' waar je nog veel werk aan zult hebben en erg consequent bij moet zijn.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:39

En die term hanteren handelaren en fokkers ook vaak.
particulieren minder.

Maar ja, je zegt ook niet las je een paard wilt verkopen dat-ie niet braaf is.
En inderdaad staat er vaak: braaf, maar niet voor beginners.

Die zin vindt ik altijd zo eng.....beetje dreigend....

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:08

euh hetzelfde wat jij zegt

zie mijn pony Haha!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:09

Ik vind dat je braaf hebt in verschillende gradaties.
Net zoals een lief kind op 3 jarige leeftijd een ander lief kind is als een lief kind op 16 jarige leeftijd.

Van een paard van 8 kan je verwachten dat het voetjes geeft, dat het meeloopt, dat je op zijn kop kan zitten blablabla.

Een paard van 3 heeft vaak net leren longeren, wat het zadel, hoofdstel is, net iemand erop.
Rem, stuur etc. kan er dan wel op zitten, maar de basis zit er nog niet in, dat heeft tijd nodig om te bevestigen. Je kan er dan wel een beginner op zetten, maar het zal het paard rijtechnisch niets kunnen leren. Als de ruiter consequent is, dan zal het paard wel braaf blijven, maar als ze niet consequent is, dan gaat het paard uitproberen. Wil niet zeggen dat het niet braaf is, maar het gaat de wereld verkennen en kijken waar er grenzen verlegd kunnen worden. Terwijl normaal een berijder de grenzen verlegt bij zo'n jong paard.

Dan de andere punten die je noemt:
* niet schrikt van auto's e.d
*makkelijk op stal is
*in principe niet bokt, bijt enz
*niet snel schrikt
*waar je bijwijze van sprken achterste vorenop z'n kop op kan zitten

Een paard blijft een levend wezen met weinig zicht. Dus een paard wat verkeersmak is zal niet snel schrikken van auto's. Maar je weet ook wel dat een paard aan de hand of onder het zadel zich opeens heel anders kunnen gedragen. Mijn 3 jarige is niet bang om met mij naast zich langs een tractor te lopen. Maar ik weet niet hoe dat is als ik er opzit en we komen buiten zo'n ding tegen. Dat is pas bewezen met een ouder paard wat voldoende buiten is geweest, en dat is in de zomer van het 3 jarige paard waarin het wordt aangereden vaak nog niet het geval.

Makkelijk op stal... wat vind jij makkelijk? Is namelijk erg rekbaar. Ik ben van mening dat de stal het huis van het paard is. Jij bent daar op bezoek. Het paard moet zich daar paard kunnen voelen en veilig voelen. Dus ik doe een halster om als ik daar de baas wil zijn. Dan kan ik hem ook beetpakken om de baas te zijn. Maar trappen, slaan, bijten... dat straf ik altijd af.

Principe van bijten vind ik weer ruim. Een 3 jarige wisselt, kan wat last hebben van tanden. Is dan happerig, wil alles in zijn mond hebben. Daarom hebben baby's bijtringen en ook de gewoonte om te duimen en alles in hun mond te stoppen. Dat wil een jong paard ook.
Dus een kwestie van zelf consequent zijn. Bepaald gedrag gewoon niet aanleren.

Als je niet wil dat een paard schrikt, dan moet je het zelf opleiden. Paraplu erbij, voeren bij een tractor die aanstaat, vuurwerk erbij gooien etc. etc.
Dat is ook weer opvoeding en wat is het gewend. Als je paard op een erf staat zonder honden en kinderen dan is je paard op een erf met wel honden en kinderen vaak schrikachtiger. Omdat het dit niet gewend is. Dus ook dit is een kwestie van opvoeden.

Daarnaast blijft een paard een paard. Een paard is een vluchtdier en een kuddedier. Dus het zal als 1 paard schrikt graag meegaan, want ja, de ander doet het ook. En als het schrikt wil het vluchten. Dat is de natuurlijke drang. Wil je dit niet, dan kan je beter gaan wielrennen want een fiets is redelijk betrouwbaar.

En op zijn kop zitten.. ik vind dat niets met paardrijden te maken hebben.

Tot zo ver mijn lange verhaal.
Braaf zijn is er dus in gradaties en het is maar wat je er zelf mee doet. Je kan geen op en top braaf paard kopen. Want braaf zijn is een verdienste wat je terugkrijgt als jij consequent bent en als jij een vertrouwensband hebt opgebouwd met een paard!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 15:16

er zijn inderdaad wel verschillende gradaties in een braaf paard, maar als je een braaf paard zoekt wat ik bedoel dan bedoel ik geen 3 jarige die nog van alles moet leren.
ik bedoel meer een paard dat dus al veel gewend is.. en ik zei ook al dat ik best weet dat een paard een levend wezen is en dus altijd kan schrikken, maar dat is met een bijvoorbeeld een 10 jarige anders dan met een drie jarige...
en met braaf op stal bedoel ik dat je gewoon aar binnen kan zonder aangevallen te worden, of getrapt ofzo...

en onder braaf vertan ik geen automaat die nooit wat fout doet maar wel wat gewend is!! dus als je naar buiten gaat geen auto's raar vind of schrikt van de eerste de beste fietser die je tegen komt...

en ik vind dat als je eena dvertentie zet voor een braaf paard met mijn bovengenoemde vereiste het niet helemaal passen als je dan drie jarige aanegbode krijgt die niets kunnen en dus nog alles moeten leren...

Dag lieve mama...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:19

Ik vind dat jouw vereisten dus ook niet passen bij een 3 jarig paard. Dus per leeftijdsklasse heb je weer andere vereisten.

Je hebt ook 3 jarigen waar je nog amper naast kan lopen, die wel trappen, die geen voetjes geven, die echt nog niets kunnen. Die zijn dan niet braaf en dan is het paard van de advertentie zeker wel braaf. Dat zegt wel al iets over het karakter en dan is de braafheid zeker uit te bouwen.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 15:25

Kleintje schreef:
Ik vind dat jouw vereisten dus ook niet passen bij een 3 jarig paard. Dus per leeftijdsklasse heb je weer andere vereisten.
.


ik heb toch ook niet gevraagd om een drie jarige Knipoog

maar ik denk ook wel dat het erg van de leeftijd afhangt wat je van een paard kan verwachten..

Dag lieve mama...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:28

Je vraagt niet om een 3 jarige maar je komt zelf wel met een voorbeeld van een braaf 3 jarig paard.

Maar goed, we zijn eruit, braaf zijn heb je in gradaties en ligt dus ook aan de leeftijd (en wat je er zelf mee doet)

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 15:40

dat vab de driej arige was als voorbeeld Lachen

maargoed zijn er nog andere mesnen met een ander defenitie van een braaf paard?

Dag lieve mama...

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:54

Arti en Samier zijn beiden superbraaf, pony's waar je echt op kunt vertrouwen, verkeersmak, braaf in de omgang, je kan er bijze van een kleuter opzetten en dan gebeurt er niets. Ook al blijven het natuurlijk altijd levend wezens dus altijd op blijven letten.

Levi is ook braaf, maar wel pas 3, dus anders braaf dan Arti & Samier.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:59

Misschien kun je de term braaf ook koppelen aan hetgeen de ruiter kan? Een paard dat wel eens wegspringt zal door een onervaren ruiter bestempeld kunnen worden als niet braaf. Maar als je dan een ervaren ruiter op datzelfde paard zet, die het verschil weet tussen een onwillig paard en een paard dat wel eens schrikt, wordt het verhaal al weer anders. Die zal wsl. zeggen: het is een braaf paard, maar moet nog wat leren.

De meer gevorderde/ervaren ruiter zal bepaalde "probleempjes" gemakkelijker op kunnen lossen en het niet direkt als een niet-braaf paard bestempelen. Die weten meestal wel hoe het leerproces van een paard in elkaar zit en wat er binnen de grenzen van het acceptabele ligt. Terwijl diegene met minder ervaring dit niet altijd ziet gewoon omdat ze de ervaring missen, voor hen liggen de grenzen van het acceptabele veel dichter bij elkaar en zal het paard eerder als niet braaf bestempeld worden.

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:02

ik vind dat waterkippie wel een punt heeft, het viel mij namelijk ook op toen ik paarden zocht, om te kopen danwel als bijrijdster. Altijd zijn het brave paarden...............wel heel toevallig zeker.
Ik heb in principe ook zelf een ander idee bij braaf dan het gemiddelde paardenmens denk ik, maar tja, ik kan dan ook een bange poeperd zijn Haha!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:03

Voor braaf kun je ook vaak eerlijk invullen.
Mijn 3 jarige is superbraaf voor een 3 jarige en dus erg eerlijk. Hij zal je er niet moedwillig afgooien, maar hij doet wel eens een sprongetje.
Daar istie jong voor. Imo is hij dus niet braaf. De andere pony die we hebben is braaf. Daar kun je zo opstappen, ook een kind van 8, en hij doet netjes zijn rondjes.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:54

Ik denk dat je dan niet op zoek moet gaan naar een 'braaf' paard. Wat voor de een braaf is hoeft dat voor een ander dus niet te zijn.

Denk dat je verder komt als je het iets anders formuleert:
Bijvoorbeeld: koel in het hoofd, iets van de wereld gezien, gemakkelijk met trailerladen en in de dagelijkse omgang. Probeer de term 'braaf' een beetje te vermijden.

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:02

Ik zie ook vaak in advertenties staan dat het een echte kinderpony is. Kijk ik naar de leeftijd zijn ze 4 en net ingereden Verward En inderdaad een braaf paard zou geschikt moeten zijn voor een beginner of angstige ruiter.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:30

gewoon gaan bellen en veel vragen stellen!

Ik ben een gelukkeling.

Loesje


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 18:21

Tsja, Par is nu ruim 3 en tijdens het rijden kan het nog weleens raar lopen.
Toch is ze heel braaf, voor haar leeftijd Haha!

Braaf op latere leeftijd is gewoon een goed luisterend paard wat uiteraard altijd eens een keer kan schrikken en dus een bok of een run kan nemen.
Maar dit dus bij wijze van uitzondering.

Een braaf paard is een paard wat niet expres je eraf probeert te krijgen, eerlijk noemen ze dan geloof ik Verward Niet bijt, netjes meeloopt en gewoon lekker loopt.

Pfoei best nog wel moeilijk uit te leggen dus.

Maar in ieder geval een paard wat zijn best voor je doet, en dus eerlijk is.
Alhoewel braaf dus oop elke leeftijd anders uitgelegt kan worden *bv dus mijn 3-jarige die ik heel braaf vindt* Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 19:57

Een braaf paard is voor mij een goed opgevoed paard, wat rustig en betrouwbaar is. Dus als het schrikt er niet in blinde paniek ervandoor scheurt maar eerst even kijkt wat er dan zo eng is, en of het ook zo eng is om ervandoor te moeten gaan. Dit is het eigenlijk kort gezegd, het kan zijn dat een paard braaf door ervaring is, maar er zijn ook jonge brave paarden door hun karakter.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:45

Kleintje schreef:
Ik vind dat je braaf hebt in verschillende gradaties.
Net zoals een lief kind op 3 jarige leeftijd een ander lief kind is als een lief kind op 16 jarige leeftijd.

Van een paard van 8 kan je verwachten dat het voetjes geeft, dat het meeloopt, dat je op zijn kop kan zitten blablabla.

Een paard van 3 heeft vaak net leren longeren, wat het zadel, hoofdstel is, net iemand erop.
Rem, stuur etc. kan er dan wel op zitten, maar de basis zit er nog niet in, dat heeft tijd nodig om te bevestigen. Je kan er dan wel een beginner op zetten, maar het zal het paard rijtechnisch niets kunnen leren. Als de ruiter consequent is, dan zal het paard wel braaf blijven, maar als ze niet consequent is, dan gaat het paard uitproberen. Wil niet zeggen dat het niet braaf is, maar het gaat de wereld verkennen en kijken waar er grenzen verlegd kunnen worden. Terwijl normaal een berijder de grenzen verlegt bij zo'n jong paard.

Dan de andere punten die je noemt:
* niet schrikt van auto's e.d
*makkelijk op stal is
*in principe niet bokt, bijt enz
*niet snel schrikt
*waar je bijwijze van sprken achterste vorenop z'n kop op kan zitten

Een paard blijft een levend wezen met weinig zicht. Dus een paard wat verkeersmak is zal niet snel schrikken van auto's. Maar je weet ook wel dat een paard aan de hand of onder het zadel zich opeens heel anders kunnen gedragen. Mijn 3 jarige is niet bang om met mij naast zich langs een tractor te lopen. Maar ik weet niet hoe dat is als ik er opzit en we komen buiten zo'n ding tegen. Dat is pas bewezen met een ouder paard wat voldoende buiten is geweest, en dat is in de zomer van het 3 jarige paard waarin het wordt aangereden vaak nog niet het geval.

Makkelijk op stal... wat vind jij makkelijk? Is namelijk erg rekbaar. Ik ben van mening dat de stal het huis van het paard is. Jij bent daar op bezoek. Het paard moet zich daar paard kunnen voelen en veilig voelen. Dus ik doe een halster om als ik daar de baas wil zijn. Dan kan ik hem ook beetpakken om de baas te zijn. Maar trappen, slaan, bijten... dat straf ik altijd af.

Principe van bijten vind ik weer ruim. Een 3 jarige wisselt, kan wat last hebben van tanden. Is dan happerig, wil alles in zijn mond hebben. Daarom hebben baby's bijtringen en ook de gewoonte om te duimen en alles in hun mond te stoppen. Dat wil een jong paard ook.
Dus een kwestie van zelf consequent zijn. Bepaald gedrag gewoon niet aanleren.

Als je niet wil dat een paard schrikt, dan moet je het zelf opleiden. Paraplu erbij, voeren bij een tractor die aanstaat, vuurwerk erbij gooien etc. etc.
Dat is ook weer opvoeding en wat is het gewend. Als je paard op een erf staat zonder honden en kinderen dan is je paard op een erf met wel honden en kinderen vaak schrikachtiger. Omdat het dit niet gewend is. Dus ook dit is een kwestie van opvoeden.

Daarnaast blijft een paard een paard. Een paard is een vluchtdier en een kuddedier. Dus het zal als 1 paard schrikt graag meegaan, want ja, de ander doet het ook. En als het schrikt wil het vluchten. Dat is de natuurlijke drang. Wil je dit niet, dan kan je beter gaan wielrennen want een fiets is redelijk betrouwbaar.

En op zijn kop zitten.. ik vind dat niets met paardrijden te maken hebben.

Tot zo ver mijn lange verhaal.
Braaf zijn is er dus in gradaties en het is maar wat je er zelf mee doet. Je kan geen op en top braaf paard kopen. Want braaf zijn is een verdienste wat je terugkrijgt als jij consequent bent en als jij een vertrouwensband hebt opgebouwd met een paard!

Geweldige, eerlijke, rake woorden, Kleintje!!Mijn complimenten. OK dan!
En Biep, Bartje is ECHT braaf. Knipoog

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:47

En nou moet ik v.....op vakantie eerst..........

maar dit zoek ik toch wel:

* niet schrikt van auto's e.d
*makkelijk op stal is
*in principe niet bokt, bijt enz
*niet snel schrikt
*waar je bijwijze van sprken achterste vorenop z'n kop op kan zitten

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:51

Goed omschreven Kleintje.... mijn toen bijna 4 jarige stond te koop als 200% braaf en dat was hij ook voor zijn leeftijd Haha! hij is echter 90% betrouwbaar, het is nou eenmaal geen manege of kermispaard en hij kan weleens schrikken. Dan moet je wel goed kunnen zitten, anders zit je ernaast Haha!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

CharazJarig

Berichten: 24280
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:53

Zolang een paard geen gemene dingen uithaalt is het braaf bij mij, als mijn pony bokt bij wijze van spreken is ze braaf, zolang ze het niet doet om mij eraf te gooien, maar gewoon uit joligheid is ze nog steeds braaf.
Ze is dan nog steeds braaf, als een paard gemeen gaat doen is het NIET braaf

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 114 bezoekers