Ben ik een boeman?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Als een veulen vervelend is (steigerd/schopt):

Gelijk terug schoppen
19 (51%)
Hem slaan met een voorwerp (zweep/touw/etc)
14 (37%)
niks doen, gaat wel weer over
4 (10%)

Totaal aantal stemmen: 37


annemieke21

Berichten: 1139
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: groningen

Ben ik een boeman?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 14:03

Als ik mn merrie met veulen naar het land breng neem ik een zweepje mee voor als het vervelend gaat doen. Hij heeft mij al es geschopt waardoor ik twee dagen niet heb kunnen lopen.
We moeten ook en km lopen dus best een eindje.
Mijn paps heeft dan de merrie, de moeder, en ik het hengstenveulen vast.

Is een zweepje gelijk het ergste of is dat wel slim!? Zijn er andere manieren om het flink te kunnen straffen als hij iets uitspookt?

Ik ben geen voorstander voor schoppen omdat ik het dan doe, een zweepje is een voorwerp. (het is trouwens een zweepje die niet zo hard slaat hoor)
Laatst bijgewerkt door annemieke21 op 18-07-03 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

IM BACK!!!!


horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:11

nou als een pony trapt mag je best terug trappen
hij/zij moet respect voor je hebben
het is wele en jon dier maar maak hem /haar wewl duidelijk wat wel en nieymag
succes

Icelandics
They grow when you get on

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:20

Het trappen van een paard ben ik op tegen, wel kan je hem met een zweepje terecht wijzen. Met schoppen kan je hem kreupel trappen, met een zweep kan je veeeeeel minder schade aanrichten!!

Het idee van, hij moet respect hebben voor jou dus mag je terugtrappen... nee zo gaat het niet met dieren... dus als je een puppy koopt en die bijt een keer per ongelijk te hard in je hand tijdens het spel.... moet je hem dan keihard terugbijten???!!!

NEE, je moet hem anders straffen!!! Vergeet niet dat een dier geen wraak kent... dat is alleen iets van mensen.

madelien

Berichten: 1669
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:29

ja maar als ie dat in de kudde doet wordt ie toch ook gelijk afgestraft Verward
of vergis ik me nou?

<3Trotse mama van Madison (14-09-09), het prinsesje en Marisol (19-01-12), ons Sumo-kindje <3
|( Papa Hendrik, vredig heengegaan op 25-04-08. Papa Richard, onverwachts overleden op 08-07-08. Uit het oog, maar nooit uit mijn hart!! |(


_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:33

madelien schreef:
ja maar als ie dat in de kudde doet wordt ie toch ook gelijk afgestraft Verward
of vergis ik me nou?


Klopt helemaal.... maar paarden kunnen geen zweepje vasthouden Pling

Nee effe zonder dollen.... hoevaak hoor je niet dat een paard zijn been breekt of kreupel wordt getrapt ik de wei??
Stel dat je je paard elke keer als hij iets "stouts" doet trapt... er komt een moment dat je hem verkeerd raakt en dan ben je echt niet happy hoor.... paard kreupel en jij kan weken ernaast gaan lopen Frusty
Of je schopt hem in zijn buik.... nou dan kan je ook een hoop raken, want een ander paard kan hem daar niet schoppen hoor (onderkant van zijn buik) en jij wel.. weet jij veel wat je kapot kan maken!

Daarnaast blijft het feit... in de wei kan je paard vluchten.... en bij jou zit hij aan een touwtje en is macheloos....

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:36

waqarom trapt hij dan?? daar zou ik maar kijken, is het omdat hij los van zijn moeder moet lopen?
en ik zou een veulen al helemaal niet schoppen! maar wel terechtwijzen maar dat kan ook anders..

Dag lieve mama...

madelien

Berichten: 1669
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:36

ow aha ik snap het Lachen

<3Trotse mama van Madison (14-09-09), het prinsesje en Marisol (19-01-12), ons Sumo-kindje <3
|( Papa Hendrik, vredig heengegaan op 25-04-08. Papa Richard, onverwachts overleden op 08-07-08. Uit het oog, maar nooit uit mijn hart!! |(

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:40

Ik vind een veulen (en vooral een hengst veulen) met zweepje meenemen helemaal geen probleem, zo pakte ik het zelf ook altijd aan. Belonen als ze braaf zijn en ongenadig op de flikker geven als ze niet braaf zijn (een keertje voorbijdenderen is een klein tikje, maar wij hadden een die naar je toe steigerde, die kreeg dus echt flink op zijn lazer)...
Misschien niet de liefste methode, wel de duidelijkste...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:44

Jeetje... beetje kort door de bocht als dit de enige 3 opties zijn...
Ze lijken me alle drie onredelijk.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:54

Kom dan met een betere oplossing...

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:58

Hoe oud is het veulen?
Paarden waarschuwen voordat ze slaan, met zwaaien van de staart, optillen achterbeen... zwaaien van de staart kun je nabootsen door zwaaien met touw, zodat het veulen gewaarschuwd is en op afstand blijft, werkt dat niet dan dreig je met een been optillen... maar zelfs oudere dominante paarden begrijpen het rond zwaaiende touw heel goed.
De bedoeling is dus niet dat je hem ermee raakt.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:04

Ik vond het veel makkelijker om zelf mijn merrie EN veulen alleen vast te houden dan 1 van de 2 apart... het veulen liet ik omdat ze gewoon nog wat onbehouwener zijn lekker aan de buitenkant lopen, mams helpt wel mee dan... Knipoog

Ymkje
Berichten: 340
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:35

Ik vind dat je een veulen wel kan straffen, hoor. Hij hoort jou niet te schoppen. Ik heb toen ik String pas had ook een tijd een zweep mee moeten nemen, gewoon weg omdat hij mij aan het uitproberen was en erg vervelend deed. Ik vind niet dat je hem moet schoppen. Wist je dat je hem dan kreupel kan schoppen? Zoals jij doet is denk ik wel goed.

String je bent het mooiste wat ik heb! String, du bist das schönste Pferd! Frits, ik hou van jou maar je moeder is een slokop.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:57

Gewoon ff zweepje of touw erbij en dan een tik als hij het doet!
Anders wordt het gevaarlijk!
Het schoppen van een paard ben ik wel heel erg op tegen...

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 18:25

Ik doe bij mijn veulens terug wat zij bij mij doen,als ze bijten,dan bijt ik hun terug meestal in een oor of zo,als ze schoppen dan krijgen ze meteen een schop terug,maar je hebt wel een verschil met veulens die in de begrazing opgevoed zijn of tussen veulens die veel in handen zijn geweest,die zijn meestal heel erg verwend en opdringerig.

Viking is ook veel in mensenhanden geweest en die heb ik helemaal opnieuw op moeten voeden,ik deed bij hem wat hij bij mij deed,als hij lief voor mij is dan ben ik lief voor hem,het resultaat is nu dat hij voor een driejarige fjord onwijs lief is en kan ik zelfs mijn zoontje van bijna drie met hem laten lopen.

Paardentaxi Zeeland

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 18:30

bij een veulen precies zoals bij een volwassen paard; net zo duidelijk, alleen iets minder hard Haha!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 19:49

Schoppen klinkt wat hard, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je het veulen drie meter verderop trapt. Haha! Maar dat wordt ook niet bedoeld hier. Dat mag duidelijk zijn. Maar een tik met je voet of scheen kan echt geen kwaad. In een kudde wordt een veulen ook ongenadig op zijn plek gezet. Je kunt ook met een vuist een tik tegen zijn dij aan geven, komt iets minder hard aan.
Maar zeker wel laten merken dat je er niet van gediend bent, anders krijg je een draak van een veulen.
Voor een veulen is het, net als bij kinderen, belangrijk dat je consequent bent. Laat duidelijk weten wat wel en niet mag. Niet de ene keer wel en de andere keer niet.

Succes.

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 20:53

Hij moet weten dat hij JOU niet mag trappen als jij hem een trap geeft is dat duidelijk. Je schopt natuurlijk niet knoer hard tegen de benen ofzo. Het liefst ongenadelijkj onder zn kont. Kan wel zielig zijn. Ik had een pony van 1.5 jaar oud die TRAPTE niet normaal mee, als ie je zou raken zou ie je been doormidden slaan. Toen kwam mijn DA en toen deed ie het twee keer hij heeft hem zo ongenadelijk een rotschop terug verkocht hij heeft het werkelijk NOOIT meer gedaan. Dus onder zn bil waar al vlees zit.

Want anders blijft ie trappen want dat mag immers. Ze weten echt wel dat het dan niet meer mag. Probeert ie het weer??? Gewoon nog een keer een rotschop verkopen.

Sorry als het echt hard klinkt. Ik ben zelf daar niet zo handig in om snel en efficient te reageren. Anders moet je vader hem maar eens pakken! Maar beter dan dat jij verrot wordt getrapt lijkt me.

Verder heb ik nooit een paard gehad die dat deed dan die ene maar dat is al helemaal opgelost door mijn DA Haha! Haha! gelukkig!

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:08

Danno heeft van mij ook wel eens een schop onder zijn hol gehad hoor en af en toe gebeurd het nog wel eens.

Meestal is 1x wel genoeg als je het op het goede tijdstip doet en een beetje flink met een brul erbij.

In de wei trappen ze elkaar 10x harder dan jij kunt hoor.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:18

ik betaal gelijk met gelijke munt terug....issie besodemieterd,, Ik laat me niet eens door een mens slaan, laat staan door een dier......nee echt niet

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:23

Gelijk een schop terug, en wel 3x zo hard. Dat gebeurt in de natuur ook zo. Als een veulen moeder schopt geeft die ook niet eerst een waarschuwing.

Magic krijgt zo vaak een schop. Niet eens hard, maar wel op de manier dat ze het snapt. Als ik haar een paar keer gewaarschuwd heb en ik geen reactie krijg...

wie niet luisterd moet maar voelen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:18

Als Tess dat bij mij zou flikken geef ik haar gewoon op dr sodemieter en doe gewoon het zelfde bij haar terug.

Het klinkt misschien hard, maar het is wel zo Knipoog

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:39

Kun je je veulen niet eerst op eigen terrein netjes leren meelopen? Mij lijkt dat dat de eerste stap is voordat je de straat op gaat.
Mocht hij dan vervelend zijn op straat dan zou ik idd een zweepje meenemen om hem terecht te wijzen.

* To Belg, or not to Belg *

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:56

als een paard mij schopt , of het nu een veulen of een volwassen paard is , die krijgt dus echt met de zelfde gang een schop onder zijn hol terug he
slaan mag niet, klaar

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

annemieke21

Berichten: 1139
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 22:58

Naar het land brengen gaat niet over de weg. Het land zit achter de manege en ze staan bijna achteraan...vandaar het eindje lopen....

IM BACK!!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 bezoekers