wie bepaalt dat toch...die stomme vlechten en zo..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

wie bepaalt dat toch...die stomme vlechten en zo..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 21:10

Onlangs zat ik mijn wedstijdbriefjes eens door te bladeren. En daar stuitte ik weer op de 6 voor de verzorging die ik ooit had omdat de staart van mijn paard niet was ingevlochten of bijgeschoren.

En weer word ik daar een beetje boos over.
Wat is dat toch voor onzin. Een staart in een tuttig vlechtje moeten draaien...En als je dat niet wil...er is een alternatief: gewoon de staartwortelharen opscheren. Wat is er toch mis met een gewone nette keurig gewassen volle staart. Welke belangrijke paardenpersoonlijkheden hebben besloten dat dit in de reglementen moet worden opgenomen. Die moeten welhaast met de Batavieren de Rijn af zijn komen zakken. En jaar na jaar na jaar hoor ik mensen zeggen dat ze het eigenlijk onzin vinden en ook vooral lelijk, om vervolgens weer voor de volgende wedstrijd een raar vlechtje in de staart te prutsen....

Is er eigenlijk een protocol waardoor je als lid wijzigingen kunt voorstellen in het verplichte uiterlijk van je paard?

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:19

he, volgens mij is het helemaal niet verplicht om een vlecht te maken in de staart van je pony, het merendeel op wedstrijd heeft het niet, ik trouwens ook niet en heb er nog nooit commentaar over gekregen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 21:28

jaggie schreef:
he, volgens mij is het helemaal niet verplicht om een vlecht te maken in de staart van je pony, het merendeel op wedstrijd heeft het niet, ik trouwens ook niet en heb er nog nooit commentaar over gekregen


Nee dat klopt je hoeft geen vlecht, maar dan moet de staart geschoren zijn....

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:32

Nee je hoeft niet te vlechten, en je hoeft ook niet te scheren......alleen kan je dan minder punten krijgen soms.....
De precieze eisen staan voorin je proevenboekje.
Ga maar gewoon gauw naar 't M, want daar krijg je toch geen punt meer voor verzorging Haha!

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:43

nou ik heb het proevenboekje er ff bijgehaald en er staat in ...
de staart:
a) de haren van de staartwortel ingevlochten over een afstand van tenmisnte eenvierde deel van de staartwortel. Het meevlechten van gekleurde linten wordt minder op prijs gesteld.
b) De haren van de staartwortel 'bijgetrokken'.
c) De haren van de staartwortel 'bijgeknipt' of 'bijgeschoren'.

de staartpunt:
a) recht afgeknipt. De lengt in 'gedragen' toestand moet tenmisnte tot een handbreedte onder de spronggewrichten reiken.
b) Gedragen in een niet bijgewerkte toestand, lengte als onder a.

Onder deze volgorde van voorkeuren vallen niet de paarden en pony's van rassen waarbij een andere wijze vn toilettering gebruikelijk is zoals Fjorden, Haflingers, Ijslanders, Shetlanders en Friezen.

he dat wist ik helemaal niet, haha, a fijn ik ga NIET vlechten en al helemaal niet scheren, heb er verder ook nooit minder punten voor gekregen, altijd 7/8. maar rijd nu M1, dus geen punten voor de verzorging, maar de andere pony's die ik in de B rijd hebben dit ook niet.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 22:05

Dat bedoel ik dus... Rij rond in de L. Nooit problemen met de verzorging gehad in voorgaande wedstrijden... En opeens een 5 voor verzorging en een waarschuwing wegens het niet toiletteren van de staart. Natuurlijk kan ik me gewoon niet druk maken, doen of mijn neus bloed en die staart niet vlechten (en een beetje opschieten met dat promoveren naar de M Knipoog, maar ik vind zo'n rare regel gewoon onzin...

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 22:06

ik had altijd gewoon een 7 of 8 voor me verzorging alleen dat onderdeel heb ik nu niet meer in de m2 maar ik heb toen nog nooit de staart van mn pony geschoren of ingevlochten, en daar hebben ze nooit wat gezecht...
ik pluis de staart wel uit maar meer niet, en knotjes in de manen, ik vlecht zn staart nu nog steeds niet in en scheren ook niet....

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 22:10

ik vind het idd ook maar een rare regel, maar goed daar houd ik me toch niet aan en ik doe precies hetzelfde als xxlisaxx ook al zegt, denk eigenlijk ook niet dat de meeste juryleden er een echt probleem van maken.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:19

Je hoeft niet te vlechten nee, maar meestal komt hierdoor de hals van je paard wel beter tot zijn recht. En daar kijken de jury's dan wel weer naar Lachen

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:29

Je moet je punten met het rijden verdienen en niet met de verzorging.
In het M zit dat onderdeel er ook niet meer in en is het dus ook geen compensatie.
Dus het zal mij aan mijn kont oxideren wat ik voor verzorging heb. Ik vlecht toch wel, staart was ik en ligt aan het paard of het is opgeschoren of niet.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:50

Romkabouter schreef:
Je hoeft niet te vlechten nee, maar meestal komt hierdoor de hals van je paard wel beter tot zijn recht. En daar kijken de jury's dan wel weer naar Lachen


dat is wel waar, mijn ene pony heeft een lange hals, doe ik er vrij grote knotten in, dan lijkt de hals korter, en dat geeft een mooier beeld.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:55

Romkabouter schreef:
Je hoeft niet te vlechten nee, maar meestal komt hierdoor de hals van je paard wel beter tot zijn recht. En daar kijken de jury's dan wel weer naar Lachen


Ja tuurlijk Rom, dat is ook de functie van het invlechten van de manen......de hals mooier uit laten komen.
Dezelfde functie heeft het invlechten of bijscheren van de staartwortel:
van achteren gezien lijkt de kont van het paard daardoor dikker!

Als rechtgeaarde dressuurmiep vind ik ook dat je paard er pas netjes uitziet voor de dressuur als ook aan dit soort zaken ruimschoots aandacht is geschonken.

Wapperende manen en hengstenvlechten vind ik persoonlijk voor in de dressuurring minder mooi, al is het wel toegestaan voor sommige rassen.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:07

Ik heb een keer een foto gezien van een Fries die Prix ST Georges liep. Die was dus net zo getoiletteerd als alle andere paarden. Dus de manen kort getrokken en gevlochten, de staart gevlochten en op lengte geknipt en de benen opgeschoren. En ik vond het nog mooi ook. Als ik een Fries heb met weinig beharing ga ik dat ook doen. Maar een hengstenvlecht bij een Fries met een mooie hals van zichzelf misstaat ook niet.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:18

Dat vind ik dus echt zonde. Ik vind bij een Fries juist die lange manen en volle staart en sokken mooi... Ook in de dressuurring...

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:26

Ik vind dat hele toilettercijfer maar een groot gezeik!

Ik jureer meestal de M/Z en die enkel keer dat ik dan het L doe moet ik een cijfer geven op dat toiletteren. Wat een gekloot!
Iedereen verwcht en 9 of zo. Het zal me eigenlijk een worst wezen of je je paard wel of niet invlecht. Je ziet maar dat je een goede proef rijdt en daarmee is voor mij de kous af.
Het wel of niet goed uitzien van de combinatie zit allang verwerkt in de andere cijfers!

CGJ

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:31

Wat ik me afvraag; zijn er mensen die wel eens een 9 of een 10 hebben gehaald voor de verzorging?
En zo ja; wat moet je daar dan in godsnaam voor doen?
Er staat wel dat je totaal 260 punten kan rijden, maar volgens mij krijg je echt max een 8 voor verzorging Verward

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:31

Ik ga de vraag gewoon omkeren.
Stel je hebt 155 punten en een 7 voor de verzorging van het geheel, had je dan een 8 willen hebben om TOCH die punt te hebben???

Ik vind dat je je punt bij elkaar moet rijden bij de verplichte onderdelen en niet op die ene punt meer bij de verzorging.
Ik heb liever een 6 voor mijn verzorging en een 8 voor het binnenkomen. Want dat zit in iedere proef, tot kur op muziek aan toe. En verzorging... het doet me niets, mijn paard is toch de mooiste van allemaal Knipoog Tong uitsteken

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:34

precies. Die winstpunt moet je verdienen met RIJDEN en niet op de verzorging. Anders krijg je veel te veel willekeur!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:37

Aan de andere kant is het zonde als je met een 7 een wp zou hebben gehad, maar omdat je niets gedaan hebt, je met die 6 geen wp hebt. Als het er niet toe doet zouden ze er geen punt van moeten maken, het is toch een van de punten waar je minimaal een 6 voor moet hebben (dan ga ik uit van het principe alles 6=wp)...

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:41

Wat dat betreft kunnen ze ook beter een punt erbij tellen als de verzorging buitengewoon goed was. Geen punt rekenen als het paard er normaal verzorgd uitzag en een minpunt voor een onverzorgd geheel.

Als ik mijn paard sta te wassen en te vlechten en daar de ene keer een 9 voor krijg en de andere keer een 7 ga ik me niet meer uit de naad werken voor die punten. Ik heb wel wat beters te doen. Tegenwoordig gaat de fles glansmiddel erover en klaar is Klara.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:43

Goedzo Eveline.

Het is ook een erg ONEERLIJK cijfer. Inderdaad, met een mooie kastanjebruine ben je altijd klaar. Maar je zal maar een vos-schimmel hebben. Die zien er van nature al vies uit. Hoe goed je 'm ook wast. Onzin cijfer dus.

CGJ

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:47

Hmmm.... fijn.... ik heb een vosschimmel Huilen
Ziet er van nature vies uit... *zucht*
Ik hoop maar dat ze lang donker blijft... dan hoef ik me geen zorgen te maken Knipoog

Maar zonder gekheid... dr_jacksel... het tuig verzorg ik toch wel, of ik een wedstrijd heb of niet. Poetsen doe ik ook wel, wedstrijd of niet.
Enige wat je extra doet is invlechten, staart en voetjes wassen.
Dat doe je toch omdat je een mooi plaatje wil hebben, een mooier geheel. Ik denk dat ik het niet zou doen als ik zou springen, dan gaat het niet direct om het plaatje. Maar bij de dressuur is het mooi als de hals goed uitkomt. Ik maak me ook niet druk om voetjes die ik niet helemaal wit krijg, het gaat me om het vlechten.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:56

tja, die voetjes was ik ook elke keer, maar ik he het nog nooit gered om ook met schone voetjes de proef te beginnen!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:19

CGJ12 schreef:
tja, die voetjes was ik ook elke keer, maar ik he het nog nooit gered om ook met schone voetjes de proef te beginnen!

Daarvoor hebben ze bandages uitgevonden toch Verward

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:26

Kom nou toch. Da's alleen voor de show en daar blijven zijn benen echt niet mee schoon. Heb je trouwens wel eens gezien dat een paard nadat de bandages verwijderd zijn over het algemeen heel lelijke strepen over zijn benen krijgt?

Ik krijg trouwens altijd heel veel binnenpret als ik in een prijsuitreiking tientallen bandages zie waar de helft ook nog eens van afzakt. Dat zegt mij meestal genoeg over de ruiters. Maar da's weer een ander verhaal.

CGJ